
Page 1 of 6 

Case AUTH/3897/5/24 

COMPLAINANT v ROCHE 

Allegations about declaration of involvement in an online radio programme 

CASE SUMMARY 

This case was in relation to a radio programme about a campaign sponsored by Roche in 
which representatives from four organisations, involved in the campaign, were 
interviewed. The complainant alleged that partners from the campaign were speakers on 
the radio programme but made no declaration of Roche’s involvement. The complainant 
also alleged that because the programme discussed a particular therapy area and would 
have been heard by members of the public, this was a disease awareness piece and 
therefore should have been certified.  

The outcome under the 2021 Code was: 

Breach of Clause 25.3 Failing to ensure sponsorship is clearly acknowledged 
from the outset 

No Breach of Clause 2 Requirement that activities or materials must not bring 
discredit upon, or reduce confidence in, the 
pharmaceutical industry 

No Breach of Clause 5.1 Requirement to maintain high standards at all times 

No Breach of Clause 8.3 Requirement to certify non-promotional material 

This summary is not intended to be read in isolation. 
For full details, please see the full case report below. 

FULL CASE REPORT 

A complaint was received from an anonymous, non-contactable complainant about Roche. 

COMPLAINT 

The complaint wording is reproduced below with some typographical errors corrected: 

“Roche funded [named] campaign and had worked with [named healthcare organisation] 
and other organisations as part of this campaign. As part of this campaign, a [BBC 
programme] audio show was conducted where the president of the [named healthcare 
organisation] and others from the partnership spoke about the [named] campaign. 
However, despite the fact that the audio will be have been heard by many members of the 
public, a declaration of exact involvement about Roche in this campaign had not been 
provided from the outset of the audio discussion. The declaration was criticial [sic] for full 



 
 

Page 2 of 6 
 

transparency from the beginning. Furthemore [sic], the audio discussed AMD [Age-Related 
Macular Degeneration] so it was a disease awareness piece and should have been 
certified, prior to the [BBC programme] audio discussion. As Roche had funded the 
partnership, Roche were responsible for any ABPI code related issues. A copy of the 
recording and the transcript is available at: [URL provided] Breaches of clauses 25.3, 8.3, 
5.1 and 2 had taken place.”  

 
When writing to Roche, the PMCPA asked it to consider the requirements of Clauses 25.3, 8.3, 
5.1 and 2 of the Code. 
 
 
ROCHE’S RESPONSE 
 
The response from Roche is reproduced below: 
 

“Roche is committed to maintaining high standards and has robust processes in place to 
ensure that all activities meet the requirements of the ABPI Code of Practice. It is 
therefore unfortunate to receive a complaint of this nature. 
 
The complaint relates specifically to a [BBC programme] aired on [date] 2023 at [time] 
(recording available online) entitled [name of the campaign], where the president of the 
[named healthcare organisation cited by the complainant], and others from [named 
campaign] partnership, are interviewed about the campaign. The complainant alleges that 
Roche’s exact involvement in the campaign had not been provided from the outset of the 
audio discussion and since Age-Related Macular Degeneration (AMD) was discussed, it 
was disease awareness, which should have been certified. As such, breaches of clauses 
25.3, 8.3, 5.1 and 2 were alleged. 
 
For context, [named campaign] is a coalition made up of [five named organisations] and 
Roche Products Ltd. Roche provides sponsorship in the form of financial support to the 
medical communications company [name] to act as secretariat to the group. The aim of 
the initiative is to raise awareness of the importance of good eye health and campaign to 
improve the lives of people living with sight loss by enabling more patients to access eye 
care faster, by maximising capacity in eye health services across the NHS. 
 
As part of the campaign the partnership hosted a parliamentary drop-in session, [name of 
the event], on the [date] where the “Laying the foundations for the future of eye health in 
England’ report was launched. [Communications company] invited representation from the 
BBC to the event, since they had attended the previous year. The invite included an 
overview of [named campaign] and reference to Roche as a partner. 
 
All materials used during [name of the event] were certified by Roche and contained 
appropriate declarations of Roche’s involvement in the partnership from the outset. The 
event itself took place in a small meeting room with the following materials clearly visible 
to attendees: 
 
 Pull-up banner (0.8 x 2m)  
 A2 sized pledge cards that could be used for parliamentary photo opportunities in front 

of the banner 



 
 

Page 3 of 6 
 

 Hard copies of the report ‘Laying the foundations for the future of eye health in 
England’ available in regular print, large print and Braille 

 Large screen displaying the Polimapper tool, which shows ophthalmology data by 
constituency 

 
All of the materials listed above include the prominent statement, ‘[name of the campaign] 
is a partnership between Roche, [five named organisations]. Roche has funded the 
activities of the partnership’, which makes clear Roche’s role and level of support from the 
outset. 
 
In addition, the speaker whose presentation introduced [named campaign] partnership at 
the event was appropriately briefed to be transparent that Roche funds the partnership.  

 
In terms of the content of the BBC news article, Roche had no involvement or control in 
the independently produced feature. All material made available to the BBC as part of 
[name of the event] and associated [named campaign] material (as outlined above) was 
approved by Roche and had the appropriate declarations of Roche’s involvement present. 
 
Roche notes that the BBC make reference to Roche’s involvement in [named campaign] 
partnership within the following statement [screenshot provided] on the page of the 
website where the programme is accessible for download. However, given the radio 
programme was independently produced by the BBC, and that all materials provided by 
Roche that may have informed the article had been certified with appropriate declarations 
of involvement of company support, Roche do not consider there to have been a breach of 
Clause 25.3 in this instance and as such refute the allegations made by the complainant in 
this regard. 

 
The complainant also alleges a breach of Clause 8.3, which requires certification of 
educational material for the public or patients issued by companies that relates to 
diseases or medicines. As the BBC issued this content independently, Roche does not 
consider itself accountable for compliance with Clause 8.3. In this instance, Roche did not 
have any involvement or visibility of the planned programme and did not approve the 
content generated by the BBC. As outlined above, all materials provided by Roche that 
may have informed the article had been certified accordingly. 
 
In addition to refuting the alleged breaches of 25.3 and 8.3, Roche considers that high 
standards have been maintained throughout and as such strongly refutes the associated 
alleged breaches of Clauses 5.1 and 2 made by the complainant. 

 
Roche hopes that the above provides sufficient and appropriate information to enable 
PMCPA consideration on the matter but please do let me know if anything further is 
required.” 

 
FURTHER INFORMATION  
 
The response from Roche in response to a request for further information from the Panel is 
reproduced below: 
 



 
 

Page 4 of 6 
 

”Following on from your email below and associated request for information, I can confirm 
that Roche made no breifing [sic] in relation to the BBC interviews to [communications 
company] (or other parties) and therefore we have no additional materials to provide.” 

 
PANEL RULING 

This complaint related to a radio programme about a campaign sponsored by Roche in which 
representatives from four organisations, involved in [named] campaign, were interviewed. The 
complainant alleged that partners from the campaign were speakers on the radio programme 
but made no declaration of Roche’s involvement. The complainant also alleged that because 
the programme discussed age-related macular degeneration (AMD) and would have been 
heard by members of the public, this was a disease awareness piece and therefore should have 
been certified.  

Roche explained that the campaign was a coalition made up of six partners including Roche, 
who provided sponsorship in the form of financial support to a communications company to act 
as secretariat support to the partnership. The aim of the partnership was to raise awareness 
and campaign in a particular therapeutic area.  
 
As part of the campaign, an event was organised in late 2023 and hosted by the partnership. 
The Panel noted that the communications company acting as secretariat to the partnership had 
invited the BBC to attend. The Panel had sight of the email invitation which referenced the 
BBC’s coverage of the prior year’s event and the communications company included that it 
would be able to facilitate interviews with any key stakeholders including representatives from 
the partnership.   
 
The Panel did not know the precise contractual relationship between Roche and the 
communications company, nor the extent to which Roche exercised oversight or control over 
their activities; it was only clear that sponsorship had been provided to the partnership in the 
form of financial support to the communications company. In the Panel’s view, the 
communications company was likely a third-party acting on behalf of Roche; Roche were 
therefore responsible for its acts and omissions as per Clause 1.24 of the Code. 
 
A transcript of the broadcast was provided along with a URL which linked directly to the BBC 
radio programme. The Panel observed the page included an image of the presenter, the name 
of the series and a ‘Listen now’ link. The programme appeared to be part of a series for people 
with the medical condition campaigned for by the partnership. Underneath was the name of the 
partnership followed by a short introduction about the partnership. The introduction listed the 
names of the partners, including Roche, but did not include any further detail as to how Roche 
was involved. This was followed by a transcript of the programme which did not include any 
declaration of Roche or its involvement.  
 
With regard to the audio programme, which the allegations related to, the Panel noted that the 
only mention of [named] campaign by name came from the BBC presenter in the introductory 
and closing segments of the programme which appeared, from the Panel’s observation, to have 
been recorded separately from the interviews conducted at the event. While the presenter 
referred to the “campaign” throughout the interviews, they did not appear to refer to it by name. 
The programme touched on areas of the individuals’ specialities and addressed challenges in 
the delivery of care across the particular sector, including the lack of national eyecare strategy, 
inequitable access to treatment described as a “postcode lottery”, workforce shortages in 



 
 

Page 5 of 6 
 

ophthalmology and treatment delays, all of which were key themes of [named] campaign. There 
was no mention during the audio interviews of Roche’s involvement in the partnership. The 
programme was produced and broadcast independently by the BBC.  
 
The Panel was guided by established precedent that, when complaints were received about 
information that an independent journalist had published in the press, its rulings were made 
upon the material released by the company that might have prompted the article, and not the 
article itself. The tone, language and content of any relevant press release(s) provided by the 
company, and any interactions the company had with the journalist, would be important 
considerations in this regard. 
 
The Panel noted that Roche had provided copies of six materials which were on display in the 
room in which the event took place, all of which contained declarations about Roche’s 
involvement in the partnership. Roche also provided a copy of a briefing provided to the speaker 
who introduced the partnership at the event itself which stated to “be transparent that Roche 
funds the partnership”. However, in a response to a request for further information, Roche 
confirmed that no briefing was provided to the communications company or others in relation to 
the BBC interviews.  
 
Clause 25.3 included that companies must ensure that all sponsorship is clearly acknowledged 
from the outset. The wording of the declaration of sponsorship must be unambiguous and 
accurately reflect the extent of the company's involvement and influence over the material.  
 
The Panel observed that the BBC’s presence had been sought by the third-party 
communications company with the intention of facilitating interviews with members of the 
partnership on the day regarding the campaign. In this regard, the Panel noted the following 
excerpt from the email to the BBC by the communications company:  
 

“We would be absolutely delighted to welcome a representative from [BBC programme] 
to attend, and would be able to facilitate setting up interviews with any key stakeholders 
including [redacted], representatives from the partnership and any other spokespeople in 
attendance at this important event. We know how supportive [BBC programme] has 
been of the partnership and hope that you will be able to attentive and your listeners 
would find the updates of interest” 

 
The Panel acknowledged that the BBC interviews were produced independently. However, in 
the Panel’s view, noting its third-party facilitated the interviews, Roche could, and should, have 
ensured that appropriate steps were taken to brief those interviewed about the requirement to 
clearly declare the sponsorship by Roche. The Panel considered that reliance on the 
declarations that Roche had funded the activities of the partnership within the event materials 
and a briefing prepared for the event presentation, was insufficient.  
 
The Panel took into account that there was no mention of Roche’s involvement when the 
campaign was discussed with the four members interviewed from the partnership. In the Panel’s 
view, the failure to provide a briefing for the interviews meant Roche had failed to ensure the 
sponsorship was acknowledged in accordance with Clause 25.3 and a breach of Clause 25.3 
was ruled.  
 



 
 

Page 6 of 6 
 

The complainant also alleged a breach of Clause 8.3 on the grounds that the radio programme 
discussed AMD and amounted to disease awareness, requiring certification by Roche. Clause 
8.3 applied, among other situations, where educational material for the public or patients was 
issued by companies. As the programme was produced and issued independently by the BBC, 
the Panel considered Clause 8.3 was not applicable and therefore ruled no breach of Clause 
8.3.  
 
The Panel considered that there was no evidence of wider concerns and that the ruling of 25.3 
adequately covered the matters raised by the complainant. Based on the totality of information 
before it, the Panel did not consider the complainant had established that high standards had 
not been maintained and ruled no breach of Clause 5.1. It followed that the Panel ruled no 
breach of Clause 2. 
 

*     *     *     *     * 
 
 
Complaint received 6 May 2024 
 
Case completed 08 July 2025 


