CASE AUTH/3506/4/21

COMPLAINANT v DAIICHI-SANKYO

Journal advertisement for Lixiana (edoxaban)

A complainant, who was originally contactable but later became non-contactable,
complained about a two-page journal advertisement by Daiichi-Sankyo UK Ltd for Lixiana
(edoxaban) which appeared in Guidelines in Practice (March 2021, Volume 24, Issue 3).

The advertisement included an image of a patient with multiple heads alongside the
claim ‘24 HOUR STROKE PREVENTION IN ONE DOAC PILL’. Below this, the indication
for the prevention of stroke and systemic embolism in adult patients with nonvalvular
atrial fibrillation (NVAF) and one or more risk factors such as congestive heart failure,
hypertension, age 275 years, diabetes mellitus, prior stroke or transient ischaemia attack
was given, followed by the statement ‘In patients with NVAF and high creatinine
clearance, there is a trend towards decreasing efficacy with increasing creatinine
clearance for edoxaban vs. well-managed warfarin, therefore careful evaluation of
thromboembolic and bleeding risk is necessary before initiation’. The bottom of the
advertisement included both 30mg and 60mg Lixiana pack shots below which was the
claim ‘ONCE-DAILY DOAC FOR YOUR AGEING PATIENTS WITH NVAF’. The bottom of
the page stated ‘For more information please visit www.lixiana.co.uk’. The prescribing
information appeared overleaf.

In response to a question from the case preparation manager, the complainant clarified
in a further complaint (Case AUTH/3507/5/21) that in relation to this present case (Case
AUTH/3506/4/21), the journal advertisement he/she was referring to was a hard copy print
journal.

Allegation 1 — use of illustration

The complainant referred to the image within the advertisement which contained a lot of
heads with the claim ‘24 hour stroke prevention in one DOAC [Direct Oral AntiCoagulant]
pill’ written in pink in prominence next to the patient heads image. The licence for the
product was only for those equal to, or over, 75 years old. Some pictures of the people
in the numerous heads image were less than 75 years old. The complainant alleged that
this made the advertisement misleading and not in line with the licence especially as if a
busy health professional was looking at this advertisement at a quick glance, they could
easily assume the medicine could be used in patients aged lower than 75 as this was not
written in prominence next to the picture.

Allegation 2 — dosing

The complainant stated that further down the advertisement, there was pack images of
60mg Lixiana and 30mg Lixiana, with a claim stating ‘ONCE-DAILY DOAC FOR YOUR
AGEING PATIENTS WITH NVAF [nonvalvular atrial fibrillation]’ directly underneath the



two pack size pictures. This complainant alleged that this was misleading as a busy
health professional or even those looking at the advertisement in detail could wrongly
interpret that either the 60mg or 30mg dosage could be used in any ageing patient with
NVAF. The summary of product characteristics (SPC) for Lixiana clearly specified that
there were certain groups of patients who MUST be given 30mg (low body weight, renal
impairment and use of certain p-gb inhibitors). This claim and the pack sizes together
were allegedly misleading and caused potential patient harm without clear segregation.
Equally, it was important for a health professional to understand which patients were
eligible for 60mg vs 30mg so high risk patients were not under anticoagulated which
would lead to a risk of stroke.

Allegation 3 — reference to prescribing information

The complainant noted that the prescribing information was overleaf and the Code was
clear in that if the prescribing information was overleaf, at either the beginning or the end
of the advertisement, a reference to where it could be found must appear on the outer
page of the other page of the advertisement in a type size such that a lower case ‘x’ was
no less than 2mm in height. This was not provided on the advertisement. Such a basic
error was surprising considering previous issues around promotion of Lixiana and also
subsequent audits Daiichi-Sankyo were going through. There was a clear lack of
learning.

The detailed response from Daiichi-Sankyo is given below.

Allegation 1

The Panel noted that the advertisement appeared to be for both Lixiana 30mg and 60mg
which according to their SPCs were both indicated, inter alia, for the prevention of stroke
and systemic embolism in adult patients with nonvalvular atrial fibrillation (NVAF) with
one or more risk factors, such as congestive heart failure, hypertension, age 2 75 years,
diabetes mellitus, prior stroke or transient ischaemic attack (TIA).

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that the complainant was incorrect when
stating that Lixiana was only licensed in those aged 75 years or over; the wording of the
licensed indication was such that the list of risk factors was not exhaustive and only one
risk factor was required which did not necessarily have to be age 275 years.

The Panel did not consider that the complainant had established that Lixiana had been
promoted in a manner that was inconsistent with its licensed indication or that the image
was misleading as alleged and no breaches of the Code were ruled including no breach
of Clause 2.

Allegation 2

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that for NVAF, the recommended dose was
60mg edoxaban once-daily, but the recommended dose of 30mg edoxaban once-daily
was for patients with one or more of the following clinical factors which was stated in the
prescribing information: Moderate or severe renal impairment (creatinine clearance
(CrCl) 15 - 50 mL/min); Low body weight < 60 kg; and Concomitant use of the following P-
glycoprotein (P-gp) inhibitors: ciclosporin, dronedarone, erythromycin, or ketoconazole.



The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that it was clear from the advertisement
that there were two strengths available. In the Panel’s view, health professionals would
therefore refer to the prescribing information and/or SPC to determine which dose was
appropriate for each patient. The Panel noted that the complainant bore the burden of
proof and did not consider that he/she had established that the claim in combination with
the 30mg and 60mg pack shot implied that either the 60mg or 30mg dosage could be
used in any ageing patient with NVAF as alleged. No breaches of the Code were ruled
including no breach of Clause 2.

Allegation 3

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that such reference to where the
prescribing information appeared was missing from the advertisement which was an
oversight and a breach of the Code was thus ruled as acknowledged by Daiichi-Sankyo.

The Panel noted that the bottom of the full-page advertisement stated, in large prominent
typeface, ‘For more information please visit www.lixiana.co.uk’. In the Panel’s view, this
statement might have led readers to assume there was no further information about
Lixiana within the journal advertisement, which was not so; the prescribing information
was overleaf.

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that the Lixiana marketing team were no
longer running advertisements with prescribing information overleaf. Nonetheless, the
Panel considered that failure to include reference to where prescribing information could
be found, and the impression that there was no further information about Lixiana within
the journal advertisement, given that readers were told to visit www.lixiana.co.uk for
more information, meant that Daiichi-Sankyo had failed to maintain high standards and a
breach of the Code was ruled.

A complainant, who was originally contactable but later became non-contactable, complained
about a journal advertisement by Daiichi-Sankyo UK Ltd for Lixiana (edoxaban) with the job
code EDX/20/1152 and with the date of preparation November 2020 which appeared in the
MGP Guidelines in Practice journal (March 2021, Volume 24, Issue 3). The advertisement was
on page 11 of the journal with the prescribing information overleaf on page 12.

The advertisement in question included an image of a patient with multiple heads alongside the
claim ‘24 HOUR STROKE PREVENTION IN ONE DOAC PILL'. Below this, the indication for
the prevention of stroke and systemic embolism in adult patients with nonvalvular atrial
fibrillation (NVAF) and one or more risk factors such as congestive heart failure, hypertension,
age 275 years, diabetes mellitus, prior stroke or transient ischaemia attack was given, followed
by the statement ‘In patients with NVAF and high creatinine clearance, there is a trend towards
decreasing efficacy with increasing creatinine clearance for edoxaban vs. well-managed
warfarin, therefore careful evaluation of thromboembolic and bleeding risk is necessary before
initiation’. The bottom of the advertisement included both 30mg and 60mg Lixiana pack shots
below which was the claim ‘ONCE-DAILY DOAC FOR YOUR AGEING PATIENTS WITH
NVAF’. The bottom of the page stated ‘For more information please visit www.lixiana.co.uk’.
The prescribing information appeared overleaf.

In response to a question from the case preparation manager, the complainant clarified in a
further complaint (Case AUTH/3507/5/21) that in relation to this present case (Case



AUTH/3506/4/21), the journal advertisement he/she was referring to was a hard copy print
journal.

COMPLAINT

Allegation 1 — use of illustration

The complainant submitted that the image within the advertisement contained a lot of heads
with the claim ‘24 hour stroke prevention in one DOAC [Direct Oral AntiCoagulant] pill’ written in
pink in prominence next to the patient heads image. The licence for the product was only for
those equal to, or over, 75 years old. Some pictures of the people in the numerous heads
image were less than 75 years old. The complainant alleged that this made the advertisement
misleading and not in line with the licence especially as if a busy health professional was
looking at this advertisement at a quick glance, they could easily assume the medicine could be
used in patients aged lower than 75 as this was not written in prominence next to the picture.
This was allegedly in breach of Clauses 3.2, 7.2, 9.1 and 2 of the Code.

Allegation 2 - dosing

The complainant submitted that further down the advertisement, there was pack images of
60mg Lixiana and 30mg Lixiana, with a claim stating ‘ONCE-DAILY DOAC FOR YOUR
AGEING PATIENTS WITH NVAF [nonvalvular atrial fibrillation] directly underneath the two
pack size pictures. This complainant alleged that this was misleading as a busy health
professional or even those looking at the advertisement in detail could wrongly interpret that
either the 60mg or 30mg dosage could be used in any ageing patient with NVAF. The summary
of product characteristics (SPC) for Lixiana clearly specified that there were certain groups of
patients who MUST be given 30mg (low body weight, renal impairment and use of certain p-gb
inhibitors). This claim and the pack sizes together were allegedly misleading and caused
potential patient harm without clear segregation. Equally, it was important for a health
professional to understand which patients were eligible for 60mg vs 30mg so high risk patients
were not under anticoagulated which would lead to a risk of stroke. This was allegedly in
breach of Clauses 3.2, 7.2, 7.4, 9.1 and 2.

Allegation 3 — reference to prescribing information

The complainant submitted that the prescribing information was overleaf and Clause 4.7 of the
Code was clear in that if the prescribing information was overleaf, at either the beginning or the
end of the advertisement, a reference to where it could be found must appear on the outer page
of the other page of the advertisement in a type size such that a lower case ‘X’ was no less than
2mm in height. This was not provided on the advertisement. Such a basic error was surprising
considering previous issues around promotion of Lixiana and also subsequent audits Daiichi-
Sankyo were going through. There was a clear lack of learning. The complainant alleged that
this particular aspect breached Clauses 4.7 and 9.1.

When writing to Daiichi-Sankyo, the Authority asked it to consider the requirements of Clauses
3.2,4.7,7.2,7.4,9.1 and 2 of the Code as cited by the complainant.

RESPONSE



Daiichi-Sankyo submitted that it took its obligations under the Code seriously, strove to maintain
high standards and behaved responsibly and ethically at all times.

Daiichi-Sankyo submitted that the allegations above were related to an advertisement placed in
a MGP Guidelines in Practice journal (Job Code EDX/20/1152 | Date of preparation: November
2020).

Allegation 1
Daiichi-Sankyo denied breaches of Clauses 3.2, 7.2, 9.1 and 2.

Daiichi-Sankyo submitted that the complainant was incorrect that “The licence for the product
was only for those equal to or over 75 years old’.

The section directly underneath the imagery stated the licensed indication: ‘Lixiana is indicated
for: prevention of stroke and systemic embolism in adult patients with nonvalvular atrial
fibrillation (NVAF) with one or more risk factors, such as congestive heart failure, hypertension,
age 275 years, diabetes mellitus, prior stroke or transient ischaemic attack (TIA). The wording
‘such as’ in the licence indicated that this was not an exhaustive list of risk factors for which
edoxaban was indicated, so a patient might have risk factors that were not specifically
mentioned that would still make them eligible for edoxaban. Only one risk factor was required,
and this did not necessarily have to be age =75 years.

Daiichi-Sankyo submitted that in this case, the promotion of edoxaban was in line with the terms
of its marketing authorisation and was therefore consistent with the particulars listed in its
summary of product characteristics (SPC), and therefore Daiichi-Sankyo was not in breach of
Clause 3.2.

Daiichi-Sankyo submitted that the complainant stated that ‘Some of pictures of the people in the
numerous heads were less than 75 years old. This made the advert misleading and not in line
with the licence especially as if a busy healthcare professional was looking at this advert at a
quick glance, they could easily assume the drug could be used in patients aged lower than 75
as this was not written in prominence next to the picture’.

Lixiana was indicated for: prevention of stroke and systemic embolism in adult patients with
nonvalvular atrial fibrillation (NVAF) with one or more risk factors, such as:

* congestive heart failure

* hypertension

* age 275 years

+ diabetes mellitus

+ prior stroke or transient ischaemic attack (TIA).

As such, age of 275 years was just one of the risk factors required for its indication, as stated
above. Therefore, the imagery in the advertisement was not a misleading picture as the licence
did include patients less than 75 years of age. Therefore, Daiichi-Sankyo denied any breach of
Clause 7.2. In addition, Daiichi-Sankyo submitted that there was no evidence that high
standards had not been maintained (no breach of Clause 9.1) or that confidence in the industry
had been reduced (no breach of Clause 2).



Allegation 2

Daiichi-Sankyo noted that the complainant stated that ‘Further down the advert, there was pack
images of 60mg Lixiana and 30mg Lixiana, with a claim stating ONCE-DAILY DOAC FOR
YOUR AGEING PATIENTS WITH NVAF directly underneath the 2 pack size pictures. The
complainant alleged that this was misleading as a busy healthcare professional or even those
looking at the advert in detail could wrongly interpret that either the 60mg or 30mg dosage could
be used in any ageing patient with NVAF’.

Daiichi-Sankyo submitted that there were pack shots of both available doses of edoxaban
(60mg and 30mg), as it was important for prescribers to be aware that both doses were once-
daily treatments for stroke prevention in patients with NVAF, according to the claim which was
consistent with the indications in the marketing authorisation and SPC.

For NVAF the recommended dose was 60mg edoxaban once-daily, but the recommended dose
of 30mg edoxaban once-daily was for patients with one or more of the following clinical factors:

* Moderate or severe renal impairment (creatinine clearance (CrCl) 15 - 50 mL/min).

* Low body weight < 60 kg.

+ Concomitant use of the following P-glycoprotein (P-gp) inhibitors: ciclosporin,
dronedarone, erythromycin, or ketoconazole.

Daiichi-Sankyo submitted that the above criteria for recommendation of dose reduction was
clearly stated in the prescribing information and the prescribing information stated that the SPC
should be consulted prior to prescribing.

Therefore, Daiichi-Sankyo did not believe the advertisement was misleading because both pack
sizes were within the marketing authorisation, and the dose reduction criteria was clear within
both the SPC and prescribing information (no breach of Clause 7.2) and it was in line with its
marketing authorisation and licensed indications (no breach of Clause 3.2).

Daiichi-Sankyo submitted that the complainant stated that “The SPC for Lixiana clearly specified
that there were certain groups of patients who MUST be given 30mg (low body weight, renal
impairment and use of certain p-gb inhibitors)’.

The complainant was incorrect in his/her quotation of the SPC. The wording in the SPC under
‘Posology’ stated:

‘For NVAF (and VTE) the recommended dose is 30 mg edoxaban once daily in patients
with one or more of the following clinical factors:

+  Moderate or severe renal impairment (creatinine clearance (CrCl) 15 - 50
mL/min)

+  Low body weight < 60 kg

+  Concomitant use of the following P-glycoprotein (P-gp) inhibitors: ciclosporin,
dronedarone, erythromycin, or ketoconazole.’



Daiichi-Sankyo submitted that the complainant stated ‘This claim and the pack sizes together
were misleading and caused potential patient harm without clear segregation’.

The advertisement showed that both pack sizes were available within the UK in order to inform
health professionals about the available licensed doses of edoxaban which were appropriate to
both the 30mg once-daily and the 60mg once-daily; the dose reduction criteria were stated in
both the SPC and the prescribing information. Daiichi-Sankyo submitted that there was no
Code requirement for the specific criteria for the prescribing of each dose to be contained within
the body of the advertisement itself. The licensed indication and dose reduction criteria were
clearly specified within the prescribing information and fully within the SPC.

The complainant stated: ‘Equally it was important for an HCP to understand which patients were
eligible for 60mg vs 30mg so high risk patients were not under anticoagulated which would lead
to a risk of stroke’.

Daiichi- Sankyo submitted that the dose requirements (including the recommendations for dose
reduction) for the prevention of stroke and systemic embolism in patients with NVAF were clear
in both the SPC and prescribing information as stated above. The recommended dose of
edoxaban in these indications was 60mg once-daily, with the option of a 30mg once-daily dose
for those patients who met certain criteria, as detailed above. Therefore, Daiichi-Sankyo denied
any breach of Code clauses.

Daiichi-Sankyo submitted that its advertisement was in line with the marketing authorisation and
licensed indication for edoxaban, and therefore it denied any breach of Clause 3.2.

The claims within the advertisement and the doses shown on the pack shots were in line with
the marketing authorisation and the indication for edoxaban. Therefore, this was not
misleading, and Daiichi-Sankyo denied a breach of Clause 7.2. As such, there was no breach
of Clause 7.4 as the claims were substantiated by the SPC in line with the marketing
authorisation and licensed indication for edoxaban.

In addition, there was no evidence that high standards had not been maintained (no breach of
Clause 9.1) or that the advertisement and the information about the pack shots had prejudiced
patient safety. Daiichi-Sankyo UK submitted it took patient safety very seriously: the information
and claims within the advertisement was in line with the SPC recommendations for edoxaban.
Therefore, Daiichi-Sankyo UK denied a breach of Clause 2.

Allegation 3

Daiichi-Sankyo acknowledged that a declaration clearly stating that the prescribing information
would be found overleaf was missing from the advertisement; this was an oversight on its part,
and the Lixiana Marketing Team were no longer running advertisements with prescribing
information overleaf. Daiichi-Sankyo therefore agreed that Clause 4.7 had been breached.
Daiichi-Sankyo UK denied that high standards had not been maintained and therefore no
breach of Clause 9.1.

Conclusion

Daiichi-Sankyo strongly denied all breach allegations, apart from Clause 4.7. Daiichi-Sankyo
submitted that it trusted that the PMCPA would agree that it had taken this matter seriously,



maintained high standards, and had not, in any way, prejudiced patient safety in publishing the
journal advertisement at issue.

PANEL RULING

Allegation 1

The Panel noted that the advertisement contained an image which appeared to portray multiple
heads of patients. The Panel noted the complainant’s concern that some of the people within
the image were less than 75 years old which implied to a busy health professional viewing the
advertisement that the medicine could be used in patients aged lower than 75, which was not in
line with the product’s licensed indication.

The Panel noted that the advertisement appeared to be for both Lixiana 30mg and 60mg which
according to their SPCs were both indicated, inter alia, for the prevention of stroke and systemic
embolism in adult patients with nonvalvular atrial fibrillation (NVAF) with one or more risk
factors, such as congestive heart failure, hypertension, age = 75 years, diabetes mellitus, prior
stroke or transient ischaemic attack (TIA).

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that the complainant was incorrect when stating
that Lixiana was only licensed in those aged 75 years or over; the wording of the licensed
indication was such that the list of risk factors was not exhaustive and only one risk factor was
required which did not necessarily have to be age 275 years.

The Panel did not consider that the complainant had established that Lixiana had been
promoted in a manner that was inconsistent with its licensed indication or that the image was
misleading as alleged and no breach of Clauses 3.2 and 7.2 were ruled. The Panel
consequently ruled no breach of Clauses 9.1 and 2.

Allegation 2

The Panel noted the complainant’s allegation that the inclusion of both the 30mg and 60mg
pack shots, directly above the claim ‘ONCE-DAILY DOAC FOR YOUR AGEING PATIENTS
WITH NVAF’, misleadingly implied that either the 60mg or 30mg dosage could be used in any
ageing patient with NVAF, which was not so.

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that for NVAF, the recommended dose was 60mg
edoxaban once-daily, but the recommended dose of 30mg edoxaban once-daily was for
patients with one or more of the following clinical factors which was stated in the prescribing
information: Moderate or severe renal impairment (creatinine clearance (CrCl) 15 - 50 mL/min);
Low body weight < 60 kg; and Concomitant use of the following P-glycoprotein (P-gp) inhibitors:
ciclosporin, dronedarone, erythromycin, or ketoconazole.

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that it was clear from the advertisement that there
were two strengths available. In the Panel’s view, health professionals would therefore refer to
the prescribing information and/or SPC to determine which dose was appropriate for each
patient. The Panel noted that the complainant bore the burden of proof and did not consider
that he/she had established that the claim in combination with the 30mg and 60mg pack shot
implied that either the 60mg or 30mg dosage could be used in any ageing patient with NVAF as
alleged. No breach of Clauses 3.2, 7.2, 7.4, 9.1 and 2 was ruled.



Allegation 3

The Panel noted that Clause 4.7 of the 2019 Code stated that in the case of a printed journal
advertisement, where the prescribing information appears overleaf at either the beginning or the
end of the advertisement, a reference to where it could be found must appear on the outer page
of the other page of the advertisement in a type size such that a lower case ‘X’ is no less than
2mm in height.

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that such reference was missing from the
advertisement which was an oversight and a breach of Clause 4.7 was thus ruled as
acknowledged by Daiichi-Sankyo.

The Panel noted that the bottom of the full-page advertisement stated, in large prominent
typeface, ‘For more information please visit wwwe.lixiana.co.uk’. In the Panel’s view, this
statement might have led readers to assume there was no further information about Lixiana
within the journal advertisement, which was not so; the prescribing information was overleaf.

The Panel noted Daiichi-Sankyo’s submission that the Lixiana marketing team were no longer
running advertisements with prescribing information overleaf. Nonetheless, the Panel
considered that failure to include reference to where prescribing information could be found, and
the impression that there was no further information about Lixiana within the journal
advertisement, given that readers were told to visit www.lixiana.co.uk for more information,
meant that Daiichi-Sankyo had failed to maintain high standards and a breach of Clause 9.1
was ruled.

Complaint received 23 April 2021

Case completed 6 December 2021



