
Code of Practice Review May 2020� 185

CASE AUTH/3109/10/18

COMPLAINANT v ASTRAZENECA

AstraZeneca website 

A complainant who described him/herself as a 
concerned UK health professional, complained about 
a number of companies’ websites including that 
of AstraZeneca UK.  The pages at issue concerned 
Forxiga (dapagliflozin), Onglyza (saxagliptin) and 
Symbicort (budesonide/formoterol).  Forxiga and 
Onglyza were used in certain patients with type 
2 diabetes mellitus and Symbicort was used in 
certain patients with asthma or chronic obstructive 
pulmonary disease (COPD).

The detailed response from AstraZeneca appears 
below.

1	 Forxiga

The complainant alleged that significant space was 
given to weight loss and reduction in blood pressure 
on a Forxiga promotional website, and these were 
both unlicensed indications.  

The Panel noted that Forxiga was used in certain 
adults with type 2 diabetes mellitus to improve 
glycaemic control.  The indication wording in section 
4.1 of the SPC referred to, inter alia, Section 5.1 
which featured clinical study results which referred 
to weight and blood pressure reductions. 
 
In that regard, the Panel considered that reference 
to weight and/or blood pressure reduction was not 
necessarily unacceptable as part of the promotion 
of Forxiga, however, context was important.  In the 
Panel’s view, any references to weight and/or blood 
pressure reduction must be clearly set within the 
context of the primary reason to prescribe Forxiga ie 
to improve glycaemic control.  
 
The Panel noted that each section of the website 
where weight or blood pressure reductions with 
Forixga were referred to, stated in bold font that 
Forxiga was not indicated for weight loss or the 
management of high blood pressure. There were also 
references in these sections to weight change being 
a secondary endpoint in clinical trials.  It appeared  
to the Panel that information with regard to weight 
and blood pressure was displayed directly after 
the HbA1c data in the relevant sections, with the 
exception of the ‘Pooled Data’ section where weight 
reduction was presented alongside HbA1c data.  
 
In relation to the website as a whole, given the 
context within which the information on weight and 
blood pressure reductions appeared, the Panel did 
not consider that the information was presented in 
such a way as to suggest that it was the primary 
reason to prescribe Forxiga. 
 
On balance, the information on weight and blood 
pressure reduction for Forxiga in the context of 
the website in question did not amount to the 

promotion of unauthorized indications as alleged 
and the Panel ruled no breaches of the Code.

2	 Onglyza

The complainant highlighted a claim and alleged 
that the difference in HbA1c reduction from baseline 
between Onglyza and sulphonylurea had been 
misrepresented.

The Panel noted that Goke et al stated that the 
mean changes from baseline HbA1c were -0.74% vs. 
-0.80% with Onglyza vs glipizide [sulphonylurea], 
respectively.  The Panel considered the layout of the 
graphic and the immediate impression to a health 
professional.  The Panel noted that -0.74% was in 
much larger font relative to the rest of the graphic 
and it appeared directly below the wording ‘Onglyza 
vs SU [sulphonylurea]’.  In addition, the information 
in the text box below compared the number of 
hypoglycaemic events over two years between 
Onglyza and an SU.

In the Panel’s view, the immediate impression was 
that -0.74% was the difference between Onglyza and 
sulphonylurea in change in HbA1c from baseline, which 
was not so, and in that regard, it was a misleading 
comparison of the two medicines.  The reference to 
the between-group difference, 0.06%, in very small 
font, was not sufficiently prominent and therefore did 
not negate the immediate misleading impression.  
Breaches of the Code were ruled including that 
AstraZeneca had failed to maintain high standards.

3	 Symbicort

a) 	Use in COPD

The complainant alleged that exacerbations and 
symptom control had the relative rates of reduction 
displayed far more prominently than the absolute 
rate or indeed the co-primary endpoint that was not 
significantly different.  The complainant also alleged 
that by stating that symptom control improved by 
83%, AstraZeneca appeared to have intentionally 
ignored the non-significant endpoint of the study.

With regard to the exacerbation reduction webpage, 
in the Panel’s view, the mention of the non-
statistically significant co-primary result (FEV1) was 
disproportionate to the prominent representation 
of the co-primary result that showed statistical 
significance (number of severe exacerbations).  The 
severe exacerbation rates with Symbicort Turbohaler 
vs formoterol (1.42 vs 1.84 per patient per year) were 
less prominently displayed than the relative risk 
reduction claim of 23%.  

In the Panel’s view, if relative risk reduction is stated, 
the absolute risk reduction should be presented 



186� Code of Practice Review May 2020

together with the relative risk reduction in such a 
way as to allow the reader to make an immediate 
assessment of the clinical impact of an outcome. 
 
In the Panel’s view, the 23% relative risk reduction 
in severe exacerbations for Symbicort Turbohaler 
vs formoterol was designed to be the primary take 
home message.  The webpage highlighted, and 
placed disproportionate emphasis on, the relative 
risk reduction for one of the co-primary endpoints 
that had favoured AstraZeneca’s product, without 
sufficient balance, and, in that regard, the immediate 
impression given by the webpage was a misleading 
comparison of Symbicort Turbohaler vs formoterol.  
Breaches of the Code were ruled including that 
AstraZeneca had failed to maintain high standards.

With regard to the symptom control webpage, the 
Panel noted that the primary endpoint of the study, 
PEF 5 minutes post-morning dose, was stated with a 
p-value of 0.603 which indicated that the difference 
observed between the two treatments was not 
statistically significant. The Panel noted that the 
main claim on the webpage related to a secondary 
endpoint, capacity of daily living (CDLM) score.  The 
Panel considered that it was not unacceptable to 
present secondary endpoint data, as long as it was 
presented in the context of the primary endpoint 
results and with proportionate emphasis.  
 
The Panel noted that the mean absolute change 
in CDLM score from baseline for both Symbicort 
Turbohaler and salmeterol/fluticasone (0.22 and 
0.12, respectively) was mentioned on the webpage 
at issue, as was the difference between treatments 
of 0.10.  The Panel noted the study authors’ caution 
that, although statistically significant, the observed 
mean difference between treatments on this CDLM 
measure (0.10) was below the minimal important 
difference of 0.20.  
 
In the Panel’s view, the 83% relative improvement 
in total mean CDLM score for Symbicort Turbohaler 
vs salmeterol/fluticasone was designed to be 
the primary take home message.  The webpage 
highlighted, and placed disproportionate emphasis 
on, the relative improvement of a secondary 
endpoint which favoured Symbicort Turbohaler, 
without sufficient balance, and, in that regard, the 
immediate impression given by the webpage was 
a misleading comparison of Symbicort Turbohaler 
vs salmeterol/fluticasone.  Breaches of the Code 
were ruled including that AstraZeneca had failed to 
maintain high standards.

b)	 Use in asthma

The complainant  alleged that the claim of a 39% 
reduction in exacerbations was not clear about 
what the absolute levels were; the seven times 
improvement in symptom control was again much 
more prominent than the absolute values and it was 
much harder to see that this was vs baseline and not 
vs alternate therapy. 

With regard to exacerbation reduction, the Panel 
considered that there was no allegation with 
regard to the prominence of relative risk in relation 

to absolute risk.  The Panel noted AstraZeneca’s 
submission that the absolute figures for the claim in 
question were stated on the webpage. Based on the 
very narrow allegation the Panel ruled no breach of 
the Code. 
 
With regard to symptom control, the Panel 
considered that it was sufficiently clear that the 
claim ‘7x more asthma control days vs baseline’ was 
versus baseline and not versus the comparator arm 
and ruled no breaches of the Code in that regard. 
 
The Panel noted that the % of asthma control days 
at baseline and following treatment were stated for 
both Symbicort SMART and salmeterol/fluticasone 
+ SABA, with a statement that the result was similar 
between the two groups.  The Panel noted that the 
claim of 7x more asthma control days was versus 
baseline and therefore it was not a claim of relative 
improvement vs a comparator medicine as alleged.  
Based on the narrow allegation it considered that 
the claim at issue was not misleading and ruled no 
breaches of the Code.  

A complainant who described him/herself as a 
concerned UK health professional, complained 
about a number of companies’ websites including 
that of AstraZeneca UK Limited.  The pages at issue 
concerned claims about Forxiga (dapagliflozin), 
Onglyza (saxagliptin) and Symbicort (budesonide/
formoterol).  Forxiga and Onglyza were used in 
certain patients with type 2 diabetes mellitus and 
Symbicort was used in certain patients with asthma 
or chronic obstructive pulmonary disease (COPD).

AstraZeneca stated that its UK medicines website 
was intended for UK health professionals and this 
was indicated to those who visited the website.  The 
content of the website had been created with this 
intended audience in mind.

AstraZeneca did not believe the webpages at issue 
were in breach of the Code; it had however removed 
access to the pages whilst awaiting the Panel’s rulings.

1  Forxiga

COMPLAINT

The complainant provided a web address (https//
medicines.astrazeneca.co.uk/home/diabetes/forxiga.
html) and alleged that although weight was stated 
to be a secondary endpoint and Forxiga was not 
indicated, there was significant space given on a 
promotional website to something that was not 
a licensed indication.  The complainant did not 
consider that merely stating that this was not licensed 
meant that AstraZeneca was allowed to promote 
it.  The same approach was taken with reductions 
in blood pressure.  The complainant asserted that if 
AstraZeneca wanted to promote, it had to obtain a 
marketing authorization.  The complainant noted that 
as AstraZeneca had previously been reprimanded 
for off-licence promotion, it appeared that whatever 
sanctions were imposed were insufficient.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it 
to consider the requirements of Clauses 2, 3.2 and 



Code of Practice Review May 2020� 187

9.1.  The Authority also advised AstraZeneca that, in 
its view, the reference to insufficient sanctions was a 
statement about sanctions and not an allegation that 
there had been a breach of undertaking.

RESPONSE

AstraZeneca submitted that the indication for 
Forxiga, ie glycaemic control in adults with type 
2 diabetes, was clearly stated at the top of the 
webpage.  Immediately after this was the dosing 
section followed by information on the dapagliflozin 
clinical trial data related to glycaemic control and 
HbA1c reduction.  Three graphs depicted HbA1c 
control over several different studies to cover the 
breadth of clinical trial data and also long-term data 
on HbA1c control was presented.

Weight was an important consideration for diabetic 
patient management and was investigated as a 
secondary endpoint in the clinical development 
programme for dapagliflozin, since being established 
as a beneficial side effect of the medicine.  The 
data was presented by baseline body mass index 
(BMI) and the subsequent weight loss in those 
groups compared with placebo from a randomised 
controlled trial.  The reader, by clicking a relevant BMI 
group, was shown a graph representing the weight 
loss in that group over the time period of the study.

AstraZeneca submitted that the information was 
placed after the prominently displayed efficacy 
(HbA1c) data and was clearly labelled as a secondary 
endpoint in the clinical trial.  There was a prominent 
statement in a bold font stating that dapagliflozin was 
not indicated for weight loss.  Blood pressure data 
was presented in a single chart following the weight 
loss data.  Likewise, in this section, it was clearly 
stated that dapagliflozin was not indicated for blood 
pressure control.  Cardiovascular indices (eg blood 
pressure) were important clinical considerations in 
the management of type 2 diabetics.  As with weight 
loss, it had been established that similar to other 
sodium-glucose co-transporter 2 (SGLT2) inhibitors, 
dapagliflozin demonstrated a beneficial secondary 
benefit of blood pressure reduction.

In the weight loss and blood pressure sections, the 
reader was provided with a synopsis of the relevant 
clinical study, further allowing him/her to make an 
informed clinical decision.

AstraZeneca submitted that both the weight loss 
and blood pressure data had been provided in 
a considered manner, consistent with the data 
contained in the Forxiga summary of product 
characteristics (SPC).  AstraZeneca denied that these 
sections of the website breached Clause 3.2; high 
standards had been maintained and as such there 
had been no discredit to, or reduction of, confidence 
in the pharmaceutical industry.  AstraZeneca 
concluded that the material as approved for its 
intended purpose did not breach Clause 3.2 and thus 
it was also not in breach of Clauses 9.1 or 2.

Following a request for further information, 
AstraZeneca provided the full content of the Forxiga 
website.

PANEL RULING

The Panel noted that Clause 3.2 required that the 
promotion of a medicine must be in accordance with 
the terms of its marketing authorization and must 
not be inconsistent with the particulars listed in its 
SPC.  The supplementary information to this Clause, 
‘Unauthorized indications’, stated that the promotion 
of indications not covered by the marketing 
authorization for a medicine was prohibited.

The Panel noted that Forxiga was indicated in adults 
with type 2 diabetes mellitus to improve glycaemic 
control as either a monotherapy when diet and 
exercise alone did not provide adequate glycaemic 
control in patients for whom use of metformin was 
considered inappropriate due to intolerance, or in 
combination with other glucose-lowering medicinal 
products including insulin, when these, together 
with diet and exercise, did not provide adequate 
glycaemic control.  The indication wording in Section 
4.1 of the SPC referred to, inter alia, Section 5.1. The 
Panel noted that Section 5.1, Pharmacodynamic 
properties, featured clinical study results which 
referred to weight and blood pressure reductions.

In that regard, the Panel considered that reference 
to weight and/or blood pressure reduction was not 
necessarily unacceptable as part of the promotion 
of Forxiga, however, context was important.  In the 
Panel’s view, any references to weight and/or blood 
pressure reduction must be clearly set within the 
context of the primary reason to prescribe Forxiga ie 
to improve glycaemic control.  

The Panel noted that the Forxiga website in question 
featured, inter alia, information regarding Forxiga’s 
licensed indications, dosing, clinical trial data, real 
world evidence, data vs saxagliptin and data in 
combination with glucagon-like peptide (GLP) or 
insulin.

The Panel noted that information relating to 
reductions in weight and/or blood pressure with 
Forxiga were present in multiple sections throughout 
the website, and not only in the ‘Clinical Trial 
Data’ section provided by AstraZeneca in its initial 
response.  The Panel noted that self-regulation relied 
upon, inter alia, full and accurate responses from 
companies.  The Panel was concerned that it was 
only after a request from the Panel that AstraZeneca 
provided the full website content which included 
information on weight reduction with Forxiga in 
the ‘Real World Evidence’, ‘Pooled Data’, ‘Forxiga 
vs saxagliptin’ and ‘Forxiga in combination with 
GLP or insulin’ sections of the website.  There was 
also further information regarding blood pressure 
reduction with Forxiga in the ‘Real World Evidence’ 
section.  

The Panel noted that in each section of the website 
above, where weight or blood pressure reductions 
with Forixga were referred to, it was stated in bold 
font that Forxiga was not indicated for weight loss 
or the management of high blood pressure. There 
were also references in these sections to weight 
change being a secondary endpoint in clinical trials.  It 
appeared to the Panel that the information with regard 



188� Code of Practice Review May 2020

to weight and blood pressure was displayed directly 
after the HbA1c data in the relevant sections, with the 
exception of the ‘Pooled Data’ section where weight 
reduction was presented alongside HbA1c data.  

In relation to the website as a whole, in the Panel’s 
view, given the context within which the information 
on weight and blood pressure reductions appeared, 
the Panel did not consider that the information was 
presented in such a way as to suggest that it was the 
primary reason to prescribe Forxiga.

The Panel noted its comments above and considered 
that, on balance, the information on weight and 
blood pressure reduction for Forxiga in the context 
of the website in question did not amount to the 
promotion of unauthorized indications as alleged 
and no breach of Clause 3.2 was ruled.  AstraZeneca 
had not failed to maintain high standards in this 
regard and no breach of Clause 9.1 was ruled.  The 
Panel thus ruled no breach of Clause 2. 

2  Onglyza

COMPLAINT

The complainant provided a web address (https//
medicines.astrazeneca.co.uk/home/diabetes/onglyza.
html) and noted that the claim regarding Onglyza vs 
sulphonylurea had a graphic indicating 0.74% which 
he/she assumed was the difference between the two 
as indicated in the title.  However, in much smaller 
writing the complainant noticed that the difference 
was in fact 0.06%.  The complainant thought that the 
difference had been misrepresented.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it to 
consider the requirements of Clauses 7.2, 7.3 and 9.1.

RESPONSE

AstraZeneca submitted that this section of 
the website was intended to address health 
professionals’ questions about the comparison of 
sulphonylureas and dipeptidyl peptidase – 4 (DPP4) 
inhibitors such as Onglyza.  AstraZeneca explained 
that it had been clinically well established and 
acknowledged by health professionals that DPP4 
inhibitors were not as efficacious as sulphonylureas 
in terms of HbA1c reduction.  However, health 
professionals were keen to know whether specific 
DPP4 inhibitors had comparable efficacy to 
sulphonylureas in this area and also demonstrated 
additional clinical relevant attributes (eg decreased 
incidence of hypoglycaemia).

With this in mind AstraZeneca noted that it had 
highlighted the reduction of HbA1c vs baseline 
achieved by Onglyza in a non-inferiority study vs 
a sulphonylurea (Goke et al 2010).  This figure was 
close to that achieved by the sulphonylurea in the 
study and was declared non-inferior.  The reader was 
then led through the sulphonylurea comparison data 
and finally invited to read details of hypoglycaemic 
events in the study.

All of the information was accurate and was provided 
in one place and was given due prominence.  

AstraZeneca denied breaches of Clauses 7.2, 7.3 and 9.1.
PANEL RULING

The Panel noted that the webpage at issue was titled 
‘Onglyza vs SU [sulphonylurea]*’.  Below this title 
was an arrow shaped highlighted box which stated in 
large font ‘-0.74% HbA1c reduction from baseline’ and 
pointed to an adjacent second box, with a different 
background colour and smaller font, which stated ‘ …
with Onglyza 5 mg at 1 year as add-on to metformin 
in a non-inferiority study vs a sulphonylurea (SU 
[glipizide mean dose 14.7 mg]) …vs -0.80%; between-
group difference 0.06% (95% CI, -0.05% to 0.16%; 
n=858)[ referenced to Goke et al 2010].  Below the 
two boxes was a third highlighted box which stated 
’10 times fewer hypoglycaemic events……over 2 
years with Onglyza vs an SU (3.5% of patients and 
38.4% of patients, respectively)’ [referenced to Goke 
et al 2013].  Below the boxes was the footnote to the 
title which stated ‘*Onglyza 5 mg + metformin was 
considered non-inferior to glipizide + metformin as 
the upper limit of the 95% confidence [sic] of the 
treatment difference in the per protocol (PP) analysis 
was <0.35 at 1 year. Mean baseline HbA1c of 7.5% for 
both groups. PP analysis: n=293 in each arm.’

The Panel noted the complainant’s allegation that the 
difference in HbA1c reduction from baseline between 
Onglyza and sulphonylurea had, given the ‘Onglyza 
vs SU’ title, been misrepresented as it appeared from 
the graphic to be -0.74% but it was in fact 0.06%.

The Panel noted that Goke et al stated that the mean 
changes from baseline HbA1c were 
-0.74% vs. -0.80% with Onglyza vs glipizide 
[sulphonylurea], respectively.  The Panel noted that 
the between-group difference of 0.06% was stated 
in the second box on the webpage at issue.  The 
Panel considered the layout of the graphic and the 
immediate impression to a health professional.  The 
Panel noted that -0.74% was in much larger font 
relative to the rest of the graphic and it appeared 
directly below the wording ‘Onglyza vs SU’. In 
addition, the information in the text box below 
compared the number of hypoglycaemic events over 
2 years between Onglyza and an SU.  In the Panel’s 
view, the immediate impression was that -0.74% was 
the difference between Onglyza and sulphonylurea 
in change in HbA1c from baseline, which was not so, 
and in that regard, it was a misleading comparison 
of the two medicines.  The reference to the between-
group difference, 0.06%, in very small font, was not 
sufficiently prominent and therefore did not negate 
the immediate misleading impression.  A breach of 
Clauses 7.2 and 7.3 were ruled.  The Panel considered 
that AstraZeneca had failed to maintain high 
standards and ruled a breach of Clause 9.1. 

3  Symbicort

b)	 Use in COPD

COMPLAINT

The complainant provided a web address (https//
medicines.astrazeneca.co.uk/home/respiratory/
symbicort-copd.html) and noted that exacerbations 
and symptom control had the relative rates of 



Code of Practice Review May 2020� 189

reduction displayed far more prominently than the 
absolute rate or indeed the co-primary endpoint 
that was not significantly different.  The complainant 
alleged that by stating that symptom control improved 
by 83%, AstraZeneca appeared to have intentionally 
ignored the non-significant endpoint of the study.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it to 
consider the requirements of Clauses 7.2, 7.3 and 9.1.

RESPONSE

AstraZeneca submitted that this portion of the 
website focused on key clinical attributes that health 
professionals would consider in relation to prescribing 
a combination inhaler such as Symbicort for COPD 
patients.  One key goal of COPD therapy was to 
reduce exacerbations.  The relative risk reduction 
in exacerbations was a more informative clinical 
measure than absolute risk reduction in a comparative 
clinical study.  However, both were needed by a 
health professional to gauge the clinical relevance of 
exacerbation outcome reduction in a given study.  

AstraZeneca noted that information adjacent to the 
claim in question stated:

	 ‘This study demonstrated that Symbicort 
Turbohaler increased FEV1 (co-primary 
endpoint) by 1% vs formoterol (n=208 and 
n=201 respectively; p=NS) and demonstrated a 
reduction in severe exacerbations with Symbicort 
Turbohaler 200/6µg vs formoterol  6 µg: 1.42 vs 
1.84 severe exacerbations per patient per year, 
respectively.’ 

AstraZeneca submitted that the statement provided 
the absolute values for severe exacerbation 
reduction, allowing the health professional to 
contextualise the prominent relative risk reduction.  
The absolute figures were stated as the number 
of exacerbations per patient per year (second co-
primary endpoint) on the website in text above.  The 
absolute figures were provided after the outcome 
of the first co-primary endpoint result, to ensure the 
figures were read in the context of that result.  The 
statement disclosed the fact that the first of the two 
co-primary endpoints was not statistically different.  
The second co-primary endpoint was statistically 
significant.  AstraZeneca submitted that the statistical 
outcome of the first co-primary endpoint not being 
significant did not impact the validity of the second 
more clinically relevant outcome.  

AstraZeneca thus considered that the information 
presented would be neither ambiguous nor 
misleading to the intended audience of health 
professionals; the company denied a breach of 
Clauses 7.2, 7.3 and 9.1.

AstraZeneca noted that symptom control was 
another goal of COPD therapy.  In this regard the 
information adjacent to the claim in question stated:

	 ‘The primary outcome of increase in morning 
PEF [peak expiratory flow] at 5mins post dose 
was similar (mean difference 1.0l/min, p=0.603) 
between Symbicort 400/12 µg bd vs salmeterol/

fluticasone 50/500 µg bd.  The increase in 
morning FEV1, at 15 mins was higher for 
Symbicort Turbohaler compared to salmeterol/
fluticasone (0.14L vs 0.10L, p<0.05).  A secondary 
outcome variable showed relative improvement 
in total mean CDLM [Capacity of Daily Living 
during the Morning] score with Symbicort 
Turbohaler 400/12 µg twice daily vs salmeterol/
fluticasone 50/500 µg twice daily (0.22 vs 0.12 
respectively; 95% CI 0.01-0.19, p<0.05) when 
measured from baseline.’

AstraZeneca submitted that the first sentence 
made clear that the primary outcome between the 
two study arms was similar and reported the non-
significant p-value.  The text made it clear to the 
reader that the improvement in total mean CDLM 
was a secondary endpoint and the results were 
mentioned after the results of the primary endpoint.  
With respect to the absolute figures, AstraZeneca 
did not agree with the complainant because the 
absolute figures were clearly stated.  As stated 
above, it was important for health professionals to 
understand the effect of medicines on symptoms and 
exacerbations to help make an informed decision 
for the management of COPD patients.  In both the 
sections above AstraZeneca noted that it had stated 
the more clinically relevant relative risk reduction 
allowing the reader to establish the difference 
between the treatment groups, this was followed by 
the result of the primary endpoints, absolute figures 
and confidence intervals, to provide context.

AstraZeneca did not consider that the information 
presented was ambiguous or misleading to the 
intended health professional audience.  The company 
denied breaches of Clauses 7.2, 7.3 and 9.1.

PANEL RULING

The Panel noted that the website at issue featured 
a section titled ‘COPD and Symbicort’.  The Panel 
noted that the complainant had made allegations 
with regard to two webpages.  One webpage was 
titled ‘Exacerbation reduction’ and the other was 
titled ‘Symptom Control’.  The Panel noted that the 
complainant was concerned that the relative rates 
of reduction were displayed far more prominently 
than the absolute rates on these pages and more 
prominently than the non-significant co-primary 
endpoint on the exacerbation reduction webpage, 
and that the 83% relative improvement claim on the 
symptom control webpage seemed to intentionally 
ignore the non-significant endpoint of the study.

The Panel noted that Clause 7.2 required that 
information, claims and comparisons must be 
accurate, balanced, fair, objective and unambiguous 
and must not mislead either directly or by 
implication, by distortion, exaggeration or undue 
emphasis.  The Panel noted that the supplementary 
information to Clause 7.2 stated that referring only to 
relative risk, especially with regard to risk reduction, 
could make a medicine appear more effective than 
it was. In order to assess the clinical impact of 
an outcome, the reader also needed to know the 
absolute risk involved.  In that regard relative risk 
should never be referred to without also referring to 



190� Code of Practice Review May 2020

the absolute risk.  Absolute risk could be referred to 
in isolation.

Exacerbation reduction webpage

The Panel noted that below the ‘Exacerbation 
reduction’ title was the statement ‘Symbicort 
Turbohaler reduced the incidence of severe 
exacerbations* by 23% vs formoterol’ which was 
in bold font and referenced to Szafranski et al 
(2003).  Below the statement, to the left, was a large 
red circle containing a downward pointed arrow 
with the text ‘23% relative risk reduction in severe 
exacerbations (p=0.043)’.  The ‘23%’ was in much 
larger font compared to the rest of the text on 
the webpage.  To the right of this red circle in less 
prominent text it stated:

	 ‘This study demonstrated that Symbicort 
Turbohaler increased FEV1 (co-primary 
endpoint) by 1% vs formoterol (n=208 and n=201 
respectively; p=NS) and demonstrated a reduction 
in severe exacerbations* with Symbicort 
Turbohaler 200/6 µg vs formoterol  6 µg: 1.42 vs 
1.84 severe exacerbations* per patient per year, 
respectively’ [referenced to Szafranski et al 2003].  

Below the red circle, the Szafranski et al (2003) 
study design details were provided, including the 
statement, ‘Primary efficacy variables: number of 
severe exacerbations* and FEV1’ and a footnote 
in relation to the asterisk which defined severe 
exacerbations.

The Panel considered that, in principle, when a 
co-primary endpoint failed to achieve statistical 
significance it was not necessarily unacceptable 
to refer to other co-primary endpoint data so long 
as this was placed within the context of the overall 
study findings. The nature of the material might also 
be relevant.

The Panel noted that the study authors stated in 
their analysis that it was required that both primary 
variables should give statistical significance at the 
5% level in order to keep the overall significance 
level to 5% in the final conclusion.  In this regard, the 
Panel queried the prominence and weight given to 
one of the two co-primary endpoints. 

In the Panel’s view, the mention of the non-
statistically significant co-primary result (FEV1) was 
disproportionate to the prominent representation 
of the co-primary result that showed statistical 
significance (number of severe exacerbations).  The 
severe exacerbation rates with Symbicort Turbohaler 
vs formoterol (1.42 vs 1.84 per patient per year) were 
less prominently displayed than the relative risk 
reduction claim of 23%.  

In the Panel’s view, if relative risk reduction is stated, 
the absolute risk reduction should be presented 
together with the relative risk reduction in such a 
way as to allow the reader to make an immediate 
assessment of the clinical impact of an outcome.

The Panel considered the immediate impression to a 
busy health professional; in its view, the 23% relative 

risk reduction in severe exacerbations for Symbicort 
Turbohaler vs formoterol was designed to be the 
primary take home message of the webpage.  The 
webpage highlighted, and placed disproportionate 
emphasis on, the relative risk reduction for one 
of the co-primary endpoints that had favoured 
AstraZeneca’s product, without sufficient balance, 
and, in that regard, the immediate impression given 
by the webpage was a misleading comparison of 
Symbicort Turbohaler vs formoterol.  A breach of 
Clauses 7.2 and 7.3 was ruled.  

The Panel considered that AstraZeneca had failed 
to maintain high standards and ruled a breach of 
Clause 9.1.

Symptom control webpage

The Panel noted that below the ‘Symptom control’ 
title was the statement ‘Change in lung function 
and morning activities: Symbicort Turbohaler 
vs salmeterol/fluticasone from baseline’. Below 
the statement, to the left, was a large red circle 
containing an upwards pointed arrow with the text 
‘83% relative improvement in total mean CDLM 
score* (P<0.05)’ [referenced to Partridge et al 2009].  
The asterisks had a footnote with the definition 
of CDLM.  The ‘83%’ was in a much larger font 
compared to the rest of the text on the webpage. 
To the right of the red circle in less prominent text it 
stated:

	 ‘The primary outcome of increase in morning PEF 
at 5mins post dose was similar (mean difference 
1.0L/min, p=0.603) between Symbicort 400/12 µg 
bd vs salmeterol/fluticasone 50/500 µg bd’. 

Below this was the statement, ‘The increase in 
morning FEV1 at 15 mins was higher for Symbicort 
Turbohaler compared to salmeterol/fluticasone (0.14L 
vs 0.10L, p<0.05)’, followed below by:

	 ‘A secondary outcome variable showed relative 
improvement in total mean CDLM* score with 
Symbicort Turbohaler 400/12 µg twice daily vs 
salmeterol/fluticasone 50/500 µg twice daily (0.22 
vs 0.12 respectively; 95% CI 0.01-0.19, p<0.05) 
when measured from baseline. Mean difference 
(0.10 [95% CI, 0.01-0.19; p<0.05]). A change of 0.2 
units of CDLM represents the minimal important 
difference. The GCSQ [Global Chest Symptoms 
Questionnaire] score secondary outcome variable 
showed no significant difference in treatment 
arms’ [referenced to Partridge et al 2009]. 

At the bottom of the webpage at issue were details 
about the study design.

The Panel noted that the primary endpoint of the 
study, PEF 5 minutes post-morning dose, was stated 
on the webpage with a p-value of 0.603 which 
indicated that the difference observed between the 
two treatments was not statistically significant. The 
Panel noted that the main claim on the webpage 
related to a secondary endpoint, CDLM score.  The 
Panel considered that it was not unacceptable to 
present secondary endpoint data, as long as it was 
presented in the context of the primary endpoint 



Code of Practice Review May 2020� 191

results and with proportionate emphasis. 
The Panel noted that the mean absolute change 
in CDLM score from baseline for both Symbicort 
Turbohaler and salmeterol/fluticasone (0.22 and 
0.12, respectively) was mentioned on the webpage 
at issue, as was the difference between treatments 
of 0.10.  The Panel noted the study authors’ caution 
that, although statistically significant, the observed 
mean difference between treatments on this CDLM 
measure (0.10) was below the minimal important 
difference of 0.20.  

In the Panel’s view, if relative improvement is stated, 
the absolute improvement should be presented 
together with the relative improvement in such a 
way as to allow the reader to make an immediate 
assessment of the clinical impact of an outcome.

The Panel considered the immediate impression to 
a busy health professional; in the Panel’s view, the 
83% relative improvement in total mean CDLM score 
for Symbicort Turbohaler vs salmeterol/fluticasone 
was designed to be the primary take home message 
of the webpage.  The webpage highlighted, and 
placed disproportionate emphasis on, the relative 
improvement of a secondary endpoint which favoured 
Symbicort Turbohaler, without sufficient balance, and, 
in that regard, the immediate impression given by the 
webpage was a misleading comparison of Symbicort 
Turbohaler vs salmeterol/fluticasone.  A breach of 
Clauses 7.2 and 7.3 was ruled.  

The Panel considered that AstraZeneca had failed to 
maintain high standards in this regard and ruled a 
breach of Clause 9.1.

b)	 Use in asthma

COMPLAINT

The complainant provided a web address (https3//
medicines.astrazeneca.co.uk/home/respiratory/
symbicort-asthma.html) and noted that the claim 
of a 39% reduction in exacerbations was not clear 
about what the absolute levels were; the seven times 
improvement in symptom control was again much 
more prominent than the absolute values and it was 
much harder to see that this was vs baseline and not 
vs alternate therapy.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it 
to consider the requirements of Clauses 7.2, 7.3 and 
9.1.

RESPONSE

AstraZeneca noted that a statement adjacent to the 
claim in question read: 

	 ‘The total number of severe exacerbations was 
208 and 125 for salmeterol/fluticasone + SABA 
and Symbicort SMART, respectively.’

AstraZeneca submitted that the information initially 
described the results of the primary endpoint, and 
then led the reader onto information about the 
secondary endpoints.  The absolute figures for this 
claim (a secondary endpoint) were therefore clearly 

stated alongside the claim in context of the results of 
the overall study.  
AstraZeneca did not consider that the information 
presented was  mbiguous or misleading to the 
intended audience; the company denied breaches of 
Clauses 7.2, 7.3 and 9.1.

With regard to the claim ‘7 x more asthma control 
days vs baseline’, AstraZeneca noted that the 
absolute figures were clearly stated in the adjacent 
information ie:

	 ‘Compared with their baseline, patients who 
received Symbicort SMART 200/6µg bd + 
additional inhalations as needed had a seven-fold 
increase in asthma control days (5.8% vs 41.3%).’

AstraZeneca submitted that with respect to the 
allegation that it was difficult to see that the claim 
was vs baseline, the words ‘vs baseline’ were clearly 
stated in the visual which contained the claim (‘7 
x more asthma control days vs baseline’).  It was 
reinforced in the text adjacent to the visual (stated 
above).  In addition, the title above the visual for 
this claim stated: ‘Symptom control Improvement 
in asthma control days’, to ensure that there was no 
ambiguity that this was not a comparative claim with 
an alternative medicine.’  Furthermore, the results 
for salmeterol/fluticasone vs baseline were also 
presented to ensure the reader had sufficient clinical 
information and context of the overall results for this 
endpoint.  

AstraZeneca thus did not consider that the 
information presented was either ambiguous or 
misleading, and it denied breaches of Clauses 7.2, 7.3 
and 9.1.

PANEL RULING

The Panel noted that the website at issue featured 
a section titled ‘Asthma ICS/LABAs and Symbicort’.  
The Panel noted that the complainant had made 
allegations with regard to two webpages.  One 
webpage was titled ‘Exacerbation reduction’ and the 
other was titled ‘Symptom Control’. 

Exacerbation reduction

The Panel noted that below the ‘Exacerbation 
reduction’ title was the statement ‘Symbicort 
SMART reduced the incidence of severe asthma 
exacerbations** by 39% vs salmeterol/fluticasone 
+ SABA’ [referenced to Kuna et al (2007)].  Below 
the statement, to the left, was a large red circle 
containing a downwards arrow and the statement 
‘39% fewer severe exacerbations** vs salmeterol/
fluticasone + SABA (p<0.001)’. The ‘39%’ was in much 
larger font than the rest of the text on this webpage. 
To the right of the red circle in less prominent text it 
stated:

	 ‘Symbicort SMART prolonged the time to first 
severe exacerbation **(primary variable) vs 
fixed-dose salmeterol/fluticasone and Symbicort 
(33% reduction in hazard ratio p=0.003 and 26% 
reduction in hazard ratio p=0.026, respectively). 
There were no differences between treatments 



192� Code of Practice Review May 2020

in terms of mild exacerbations, lung function, 
asthma control days*** and asthma-related 
quality of life. Another secondary endpoint 
showed fewer severe exacerbations** with 
Symbicort SMART 200/6 µg bd + additional 
inhalations as needed vs salmeterol/fluticasone 
50/250 µg bd + SABA as needed. Rate of severe 
exacerbation** events per 100 patients every 
6 months was 19 for salmeterol/fluticasone + 
SABA and 12 for Symbicort SMART (p<0.001). The 
total number of severe exacerbations** was 208 
and 125 for salmeterol/fluticasone + SABA and 
Symbicort SMART, respectively’ [referenced to 
Kuna et al (2007)]. 

The Panel noted with regard to this webpage, the 
complainant stated that it was not clear what the 
absolute values were with regard to the claim 
of 39% reduction in severe exacerbations.  The 
Panel considered that there was no allegation with 
regard to the prominence of relative risk in relation 
to absolute risk.  The Panel noted AstraZeneca’s 
submission that the absolute figures for the claim in 
question were stated on the webpage. Based on the 
very narrow allegation the Panel therefore ruled no 
breach of Clause 7.2.

Symptom Control

The Panel noted that below the ‘Symptom control’ 
title was the statement ‘Improvement in asthma 
control days’ [referenced to Kuna et al (2007)].  
Below this statement, and to the left, was a large 
red circle with an upwards pointed arrow and the 
text, ‘7x more asthma control days vs baseline. 
Total number of asthma control days was another 
secondary endpoint’.  The ‘7x’ was in much larger 
font compared to the rest of the text on the webpage. 
To the right of the red circle in less prominent text it 
stated:

	 ‘Compared with their baseline, patients who 
received Symbicort SMART 200/6µg bd + 
additional inhalations as needed had a seven-fold 
increase in asthma control days (5.8% vs 41.3%). 
This was similar to the change in asthma control 
days seen with salmeterol/fluticasone 250µg bd + 
SABA (5.7% vs 43.7%).’

Below this text was the statement ‘p value was not 
included in paper’.

The Panel noted that Kuna et al (2007) was a 
comparative study of Symbicort SMART versus, 
inter alia, salmeterol/fluticasone.  For the secondary 
outcome variable of asthma-control days, the study 
authors stated that there was no statistical difference 
at the 5% level of significance between Symbicort 
SMART and salmeterol/fluticasone.  

The Panel noted the text in the webpage at issue as 
set out above and considered that it was sufficiently 
clear that the claim ‘7x more asthma control days 
vs baseline’ was versus baseline and not versus the 
comparator arm and ruled no breach of Clause 7.2 
and 7.3 in that regard.

The Panel noted that the % of asthma control days 
at baseline and following treatment were stated for 
both Symbicort SMART and salmeterol/fluticasone 
+ SABA, with a statement that the result was similar 
between the two groups.  The Panel noted that the 
claim of 7x more asthma control days was versus 
baseline and therefore it was not a claim of relative 
improvement vs a comparator medicine as alleged.  
The Panel noted its comments above and based on 
the narrow allegation it considered that the claim at 
issue was not misleading by virtue of its prominence 
in this regard and ruled no breach of Clauses 7.2 and 
7.3.  The Panel therefore ruled no breach of Clause 
9.1.

During its consideration of this case the Panel had 
a number of concerns about the webpages at issue 
and the completeness of AstraZeneca’s response.  
The Panel provided further detail to AstraZeneca 
and requested that it be advised of its concerns and 
asked that the company review the webpages at 
issue bearing the above points in mind.

Complaint received			  29 October 2018

Case Completed			  5 July 2019
 




