CASE AUTH/1946/1/07

PFIZER CONSUMER HEALTHCARE v Reckitt

Benckiser Healthcare

‘Quick Guide’ on childhood fever

Pfizer Consumer Healthcare complained about a two
page ‘Quick Guide’ article, “Supported with an
unrestricted educational grant from Reckitt Benckiser
Healthcare’, which appeared as a bound in insert in
The Practitioner in November. The ‘Quick Guide’
was entitled ‘Best practice in childhood fever — the
comfort cycle’ and referred to Nurofen for children
(ibuprofen suspension) which was marketed by
Reckitt Benckiser Healthcare.

Pfizer Consumer Healthcare’s two key issues were
the misleading and selective interpretation of the
supporting data used and, more broadly speaking,
the fact that this article was a promotional item as
defined by the Code. The item was promotional
because it incorporated a stylised image of the
Nurofen for Children logo and the brand name
appeared throughout the text. Furthermore Reckitt
Benckiser Healthcare had effectively selected the
subject matter by supplying specific data (including
data on file) to the journal editors and had reviewed
the copy prior to publication. Reckitt Benckiser
Healthcare was thus able to influence the article in
such a way as to favour its own interests. This article
should thus be considered as an ‘advertorial’, covered
by the Code, rather than an independently written
best practice guide as implied by the statement
‘supported with an unrestricted educational grant’.
Overall, this article clearly appeared to have been
written by or under the editorial control of Reckitt
Benckiser Healthcare. Pfizer Consumer Healthcare
alleged that the insert was misleading and
constituted disguised promotion in breach of the
Code.

The overall message, reinforced by the title, “Best
practice in childhood fever — the comfort cycle’, was
that Nurofen for Children represented best practice
in treating childhood pain and fever. Several
references to Nurofen for Children being ‘treatment
of choice’ further strengthened this message. This
was misleading and implied that the article was
based on sound, accepted principles, preferably peer
reviewed and supported by strong independently,
published data. However two of the cited references
were unpublished data on file and the third
discussed anxiety in adolescents with chronic pain
(Eccleston et al 2004). No link had been demonstrated
between fever and anxiety in children or parents.
Neither Nurofen for Children, nor indeed ibuprofen,
was established as best practice in treating children’s
pain and/or fever. In fact a UK paediatric formulary
recommended paracetamol as first line in fever. In
conclusion both the title and contents misleadingly
implied that they discussed genuine scientific
opinion in breach of the Code.

Code of Practice Review May 2007

The Dover study was one of the principal data on file
references cited and was available on the Nurofen
website. Pfizer Consumer Healthcare noted that this
company sponsored randomised study compared the
single dose efficacy and multiple dose tolerability of
paracetamol with ibuprofen in paediatric fever. The
single dose part of the trial was blinded while the
second and subsequent doses were open-label. The
primary endpoint of the study was the reduction of
temperature from baseline at 6 hours following
single dose administration of either paracetamol or
ibuprofen. Secondary endpoints included subjective
assessment of parent treatment preference.

Data from this study had been cherry picked to suit
the ‘Nurofen for Children Comfort Cycle’ story that
had been created in the article. The Dover study did
not show a statistically significant difference
between paracetamol and ibuprofen in reducing
temperature (the primary endpoint). The article
completely disregarded this less favourable primary
endpoint and focussed instead on the more positive
secondary endpoint of parent preference. Data
extracted from this open-label element of the study
was little more than market research. However it was
presented in the article as fact and described as best
practice in order to underpin and encourage
confidence in the comfort cycle argument. There was
no mention that this was a secondary endpoint or
that it was open-label.

The open-label element of this study also meant that
parents knew which medicine their child was to
receive in subsequent dosing. This introduced
significant bias into the study as parents were likely
to be familiar with both medicines; it was likely that
previous experience with taste, colour, brand
recognition and dosing would influence their choice.
This issue was discussed very briefly in the study but
ignored in the article which unequivocally favoured
Nurofen for Children over paracetamol. Despite this
obvious source of bias the article recommended
Nurofen for Children as the treatment of choice with
parents ‘which cannot be explained by product bias’.

The comfort cycle was referenced specifically to the
Dover study and implied that reducing parental
anxiety reduced anxiety in children which in turn
tackled fever. It did not appear that the study even
assessed anxiety and, in fact, the study report
described this speculative link as a “‘working
hypothesis’. This misinterpretation of the data
breached the Code.

Eccleston et al was another study cited in support of
the comfort cycle story but as it investigated a very

131



different patient group than that discussed in the
article it could not be used as supporting evidence.
Eccleston et al measured distress associated with
chronic pain in adolescents and how they coped while
the article at issue discussed anxiety associated with
acute pain in children. Nurofen for Children was
licensed to treat mild to moderate pain and fever in
children up to the age of 12 years; it was not intended
for long term use. Eccleston et al investigated
adolescents (mean age 14.45 years). Pfizer Consumer
Healthcare accepted that the lower end of this age
range was 11 years and so within the Nurofen for
Children’s licence. However the article at issue did
not refer to adolescents and implied that the
published evidence used for their anxiety-pain
hypothesis applied to a much younger age group.

Eccleston et al investigated anxiety relating to chronic
pain and did not investigate a relationship between
anxiety and acute pain. The article did not state that
the supporting data referred specifically to chronic
pain in adolescents. The article, without the benefit
of further clinical evidence, then went on to extend
on this anxiety/pain association by stating that it
followed that anxiety must also result from fever as
well, thus completing the comfort cycle. Though not
specifically referenced beyond the initial anxiety-
pain statement the citation of Eccleston et al added a
degree of apparent credibility to the article. It was
clear that this data had been misrepresented so that it
fitted in with the comfort cycle story. Pfizer
Consumer Healthcare alleged that it was
inappropriate to cite this reference in an article that
specifically discussed the use of a medicine for the
treatment of acute pain in children.

In summary the concept of the comfort cycle formed
the basis for the whole piece and had been presented
as fact in order to influence prescribing decisions in
childhood fever. However this was conjecture and
based on a working hypothesis as discussed in the
Dover study. Little or no factual data had been
presented in support of the comfort cycle model.

Pfizer Consumer Healthcare noted that a bar chart at
the top of the first page clearly implied that, at the
end of the Dover study, more than twice as many
parents would use Nurofen for Children again
compared with paracetamol. In reality this difference
was about 9%. This use of suppressed zeros was
grossly misleading and was clearly and specifically
prohibited in the Code.

The article described Nurofen for Children as ...
achieving excellent analgesia (at least as good as
paracetamol) ...” which clearly implied superiority of
Nurofen for Children over paracetamol. If the
intention was to communicate parity then a statement
to the effect of “as good as paracetamol” would have
been sufficient. As pain was not measured in any of
the studies cited in the article at issue this statement
was not substantiated, either in terms of being
‘excellent’ or in its comparison with paracetamol. The
reference cited related to fever and not analgesia.
Pfizer Consumer Healthcare alleged this
unsubstantiated claim together with a misleading

132

reference to an irrelevant study constituted a breach
of the Code.

Pfizer Consumer Healthcare alleged further breaches
of the Code in that the non-proprietary name was not
adjacent to the most prominent display of the brand
name, there was no statement on the first page of the
advertorial as to where the prescribing information
might be found, and nor was there information
describing the adverse event reporting mechanism.

In summary the article was misleading in its overall
message, presentation and interpretation of the data.
It was branded and promotional but presented as an
independently written "best practice” article. The
information had been presented as established
scientific opinion, rather than a working hypothesis
requiring further investigation, in such a way as to
influence prescribing decisions in childhood fever.

The Panel had first to consider whether the ‘Quick
Guide’ article was covered by the Code. Nurofen for
Children was a product which, for childhood fever,
the subject of the article in question, could be bought
over-the-counter (OTC) or prescribed; sales data
showed that most packs of Nurofen for Children
were purchased OTC. The supplementary
information stated that the Code did not apply to the
promotion of OTC medicines to members of the
health professions when the object of that promotion
was to encourage their purchase by the public. Where
an advertisement was designed to encourage doctors
to prescribe the medicine, then it came within the
scope of the Code. An item that promoted for both
prescribing and recommending purchase would need
to comply with both the ABPI Code and the PAGB
Professional Code.

The ‘Quick Guide’ article referred to the comfort
cycle and how important a parent’s perception of
therapy was in the management of a child’s pain. The
article stated that ‘Prescribing or recommending a
treatment of choice will ultimately benefit both
[parent] and child’. The Panel acknowledged that
although very few packs of Nurofen for Children
were prescribed this was not a relevant factor in
deciding whether the ABPI Code applied or not. The
article referred to prescribing and thus would
encourage some doctors to prescribe Nurofen for
Children. The Panel considered that the ‘Quick
Guide’ article fell within the scope of the Code.

It was acceptable for companies to sponsor material.
It had previously been decided, in relation to
material aimed at health professionals, that the
content would be subject to the Code if it was
promotional in nature or if the company had used the
material for a promotional purpose. Even if neither of
these applied, the company would be liable if it had
been able to influence the content of the material in a
manner favourable to its own interests. It was
possible for a company to sponsor material which
mentioned its own products and not be liable under
the Code for its contents, but only if it had been a
strictly arm’s length arrangement with no input by
the company and no use by the company of the

Code of Practice Review May 2007



material for promotional purposes.

The article at issue was developed after Reckitt
Benckiser Healthcare had contacted the publishers
with a view to introducing GPs to, inter alia, the
concept of the comfort cycle. Reckitt Benckiser
Healthcare provided relevant information and was
able to comment on the final article and had paid for
it to be included in the journal; the production of the
article had thus not been a strictly arm’s length
arrangement. The article featured, as part of the
heading to both pages, a logo which incorporated the
red/orange/yellow ‘target’ associated with the
Nurofen brand. The Panel considered that this,
together with the company’s involvement in the
development of the article, meant that Reckitt
Benckiser Healthcare was responsible for its content
under the Code.

At first glance the article appeared to be an
educational discussion about how best to manage
childhood fever; an impression strengthened by the
statement that the insert had been ‘Supported with
an unrestricted educational grant from Reckitt
Benckiser Healthcare’. The ‘Quick Guide’ had been
provided as an insert in The Practitioner and was
intended to be kept for future reference. The only
treatments discussed in the article, however, were
paracetamol and Nurofen for Children. The Panel
noted the way in which the material had been
developed; Reckitt Benckiser Healthcare was
inextricably linked to the production of the insert.
Given the company’s involvement the Panel
considered that the article was disguised promotional
material for Nurofen for Children; the declaration of
sponsorship implied that it was an independently
written educational piece which was not so. A breach
of the Code was ruled.

The Panel noted Pfizer Consumer Healthcare’s
submission that a UK paediatric formulary
recommended paracetamol as first line in fever. The
title of the article was ‘Best practice in childhood
fever — the comfort cycle’ but the only treatments
referred to were Nurofen for Children and
paracetamol. It was stated that Nurofen for Children
had emerged as a treatment of choice with parents. A
diagram of “The comfort cycle’ featured ‘Nurofen for
Children’ in the middle of a cycle of arrows; one
arrow was labelled ‘Becomes parent’s treatment of
choice’. The Panel considered that the diagram
implied that Nurofen for Children became the
treatment of choice for parents. The Panel further
considered that as the article was principally about
Nurofen for Children, the title ‘Best practice in
childhood fever — the comfort cycle” implied that
Nurofen for Children had been clinically shown to
represent best practice which was not so. The Panel
considered that the overall message of the article was
misleading as alleged. A breach of the Code was
ruled.

Reckitt Benckiser Healthcare had not provided any
information about the Dover Study other than that
mentioned in its response. The diagram depicting
“The comfort cycle” was referenced to the Dover study

Code of Practice Review May 2007

and depicted a four stage cycle of ‘Reduces anxiety in
children’, “Tackles fever’, “Becomes parent’s treatment
of choice’ and “Reduces anxiety in parent” around
‘Nurofen for Children” in the centre. The Panel
considered that the diagram implied that because it
tackled fever, Nurofen for Children became the
parent’s choice. A description of the study in the text
stated that when compared with paracetamol
suspension, parents rated Nurofen for Children as
more efficacious. According to Pfizer Consumer
Healthcare there was, however, no difference
between the two medicines with regard to the
primary clinical outcome of reduction in
temperature/fever. The Panel also noted that the
concept of the comfort cycle was a “‘working
hypothesis’. The Dover study had not measured
anxiety in either the parents or the children. The
Panel thus considered the article was misleading as it
was not a fair reflection of the results of the Dover
study. A breach of the Code was ruled.

Eccleston et al, cited in support of the statement
‘Anxiety is a measure of pain...”, reported on
adolescent chronic pain, not childhood fever, the
subject of the insert in question. The patients in
Eccleston et al ranged from 11 to 17 years (mean 14.45
years) and the study examined emotional distress in
adolescent chronic pain patients and their parents
and the relationship between the two and adolescent
coping. The Panel questioned the relevance of the
study in the context of a piece about childhood fever
which required only short-term treatment. There was
no data to show that the relationship between anxiety
and pain in adolescents with chronic pain was the
same as in infants with acute pain or fever. Nurofen
for Children was indicated for children from 3
months to 12 years of age. The Panel considered that
citing Eccleston et al was misleading as alleged. A
breach of the Code was ruled.

The y axis of the bar chart which depicted the
percentage of parents who would use either Nurofen
for Children or paracetamol again (as reported in the
Dover study) started at 82%. The resultant height of
the bars made it look as if twice as many parents
preferred Nurofen for Children as preferred
paracetamol which was not so. The Panel considered
that the use of the suppressed zero was misleading in
breach of the Code.

The Panel noted that on the available information the
Dover Study had not measured analgesia. Reckitt
Benckiser Healthcare Healthcare submitted that it
was widely accepted that ibuprofen was at least as
good as paracetamol and that the superiority of
ibuprofen was capable of substantiation citing
McGaw et al in this regard. The claim ‘At least as
good as paracetamol” was not referenced as such nor
did the Code require it to be referenced. The Code
did not require substantiation to be provided in the
article itself but the claim must be capable of
substantiation. The Panel considered that readers
might assume that the Dover study measured
pain/analgesia given that the article stated the data
was presented at the International Symposium on
Paediatric Pain.

133



McGaw et al compared ibuprofen with
acetaminophen in the relief of postextraction dental
pain in children aged 8 - 16 with the majority of the
children in the 14 - 16 age range. The authors
commented that postoperative pain associated with
dental surgery was associated with pain and oedema
and that ibuprofen’s superior analgesic efficacy
might be due in part to its anti-inflammatory
properties which were not shared by acetaminophen.
The Panel considered that in the circumstances the
reference to ‘excellent analgesia (at least as good as
paracetamol)’ was misleading and a breach of the
Code was ruled.

The Panel considered that the most prominent
display of the brand name was not accompanied by
the non-proprietary name. A breach of the Code was
ruled.

The ‘Quick Guide’” was provided as a bound-in insert
in The Practitioner’ it was thus a two page
advertisement where the prescribing information
appeared overleaf. There was, however, no statement
as to where the prescribing information could be
found. A breach of the Code was ruled.

The Code required that all promotional material, other
than promotional aids, must include prominent
information about adverse event reporting
mechanisms. No such information was given in the

‘Quick Guide’ at issue. A breach of the Code was ruled.

Pfizer Consumer Healthcare complained about a
‘Quick Guide’ article, ‘Supported with an unrestricted
educational grant from Reckitt Benckiser Healthcare’,
which appeared as an insert in The Practitioner in
November 2006. The subject of the ‘Quick Guide” was
‘Best practice in childhood fever — the comfort cycle’.

COMPLAINT

Pfizer Consumer Healthcare stated that its two key
issues, from which further more specific concerns
arose, were the misleading and selective interpretation
of the supporting data used and, more broadly
speaking, the fact that this article was a promotional

item and fulfilled the Code’s definition of such an item.

Pfizer Consumer Healthcare believed the item was
promotional because:

e it was clearly branded in the top right corner with a
stylised image of the Nurofen for Children logo;

e the brand name Nurofen for Children (ibuprofen
suspension) appeared throughout the text;

e Reckitt Benckiser Healthcare (UK) Limited had
effectively selected the subject matter by supplying
specific data (including data on file) to the journal
editors — some of this subject matter such as the
graph showing patient preference had been used in
the article unaltered;

® Reckitt Benckiser Healthcare had reviewed the copy
prior to publication.

134

It was clear that Reckitt Benckiser Healthcare was able
to influence the article in such a way as to favour its
own interests. This article should thus be considered as
promotional and covered by the Code, rather than an
independently written best practice guide as implied.

Disguised promotion

The Code stated that ‘when a company pays for, or
otherwise secures or arranges the publication of
promotional material in journals, such material must
not resemble independent editorial matter’.

The statement that Reckitt Benckiser Healthcare had
provided an unrestricted educational grant to support
the article, clearly implied that the item was
independently produced. On closer inspection it was
plain that there was significant company involvement.
The article was heavily branded with numerous
inclusions of the brand name, Nurofen for Children, as
well as the prominent inclusion of a stylised version of
the Nurofen ‘target’ logo at the top of the piece. This
impression was reinforced by the fact that two out of
the three supporting references were unpublished data
on file and therefore not available without company
permission.

With the inclusion of branding, prescribing information
and the adherence to the two-page limit for journal
advertisements, Pfizer Consumer Healthcare suggested
that this article constituted an ‘advertorial” rather than
an independently produced editorial as the title and
general style suggested.

Overall, this article clearly appeared to have been
written by or under the editorial control of Reckitt
Benckiser Healthcare. Pfizer Consumer Healthcare
alleged that the insert was misleading and constituted
disguised promotion in breach of Clause 10.1 of the
Code.

Pfizer Consumer Healthcare queried who had
authored this piece and in particular if any public
relations or advertising agencies were involved.

The overall theme of the article

The overall message, reinforced by the title, ‘Best
practice in childhood fever — the comfort cycle’, was
that Nurofen for Children represented best practice in
treating childhood pain and fever. In addition there
were several references to Nurofen for Children being
‘treatment of choice” which further strengthened this
message.

This was misleading and implied that the article was
based on sound, accepted principles, preferably peer
reviewed and supported by strong independently,
published data. However two of the cited references
were unpublished data on file and the third discussed
anxiety in adolescents with chronic pain (Eccleston et al
2004). Pfizer Consumer Healthcare also noted that no
link had been demonstrated between fever and anxiety
in children or parents. Neither Nurofen for Children,
nor indeed ibuprofen, was established as best practice
in treating children’s pain and/or fever. In fact

Code of Practice Review May 2007



‘Medicines for Children” which was jointly published
by the Royal College of Paediatrics and Child Health
and the Neonatal and Paediatric Pharmacists’” Group
recommended paracetamol as first line in fever.

In conclusion both the title and contents misleadingly
implied that they discussed genuine scientific opinion
in breach of Clause 7.2.

The ‘comfort cycle’

The Dover study was one of the principal data on file
references cited. Its methodology and results were
available on the Nurofen website. Pfizer Consumer
Healthcare noted that the objective of this company
sponsored randomised study was to compare the
single dose efficacy and multiple dose tolerability of
paracetamol with ibuprofen in paediatric fever. The
single dose part of the trial was blinded while the
second and subsequent doses were open-label.

The primary endpoint of the Dover study was the
reduction of temperature from baseline at 6 hours
following single dose administration of either
paracetamol or ibuprofen. Secondary endpoints
included a number of measures including subjective
assessment of parent treatment preference.

Data from this study had been cherry picked to suit the
‘Nurofen for Children Comfort Cycle” story that had
been created in the article. The Dover study did not
demonstrate a statistically significant difference
between paracetamol and ibuprofen in reducing
temperature (the primary endpoint). The article
completely disregarded this less favourable primary
endpoint and focussed instead on the more positive
secondary endpoint of parent preference. It was clear
from this open-label element of the study that the data
extracted was little more than market research.
However it was presented in the article as fact and
described as best practice in order to underpin and
encourage confidence in the comfort cycle argument.
There was no mention that this was only a secondary
endpoint or that it was open-label.

The open-label element of this study also meant

that parents were aware of which medicines their
child was to receive in subsequent dosing. This
introduced significant bias into the study as parents
were likely to be familiar with both medicines; it was
likely that previous experience with taste, colour,
brand recognition and dosing would influence their
choice. This issue was discussed very briefly in the
study but ignored in the article which unequivocally
favoured Nurofen for Children over paracetamol.
Despite this obvious source of bias the article still
recommended Nurofen for Children as the treatment
of choice with parents ‘which cannot be explained by
product bias’.

The comfort cycle was referenced specifically to the
Dover study and implied that reducing parental
anxiety reduced anxiety in children which in turn
tackled fever. It did not appear that the study even
assessed anxiety and, in fact, the study report
described this speculative link as a “‘working
hypothesis’. Pfizer Consumer Healthcare alleged that

Code of Practice Review May 2007

this misinterpretation of the data was a breach of
Clause 7.2.

Eccleston et al was another key study used to build up
credibility and support for the comfort cycle story.
However that paper investigated a very different
patient group than that discussed anywhere in the
article and so could not be used as supporting
evidence. Eccleston et al measured the extent of
distress associated with chronic pain in adolescents and
how they coped while the article at issue discussed
anxiety associated with acute pain in children.

Nurofen for Children was only licensed for children
up to the age of 12 years. Eccleston ef al investigated
adolescents (mean age 14.45 years). Pfizer Consumer
Healthcare accepted that the lower end of this age
range was 11 years and so within the Nurofen for
Children’s licence. However the article at issue did
not refer to adolescents and implied that the
published evidence used for their anxiety-pain
hypothesis applied to a much younger age group.

Nurofen for Children was an over-the-counter (OTC)
medicine licensed to treat mild to moderate pain and
fever; it was not intended for long term use. Eccleston
et al investigated anxiety relating to chronic pain and
did not investigate a relationship between anxiety and
acute pain. The article did not state that the
supporting data referred specifically to chronic pain in
adolescents.

The article, without the benefit of further clinical
evidence, then went on to extend on this anxiety /pain
association by stating that it followed that anxiety
must also result from fever as well, thus completing
the comfort cycle.

Though not specifically referenced beyond the initial
anxiety-pain statement the citation of Eccleston et al
added a degree of apparent credibility to the article. It
was clear that this data had been misrepresented so
that it fitted in with the comfort cycle story. Pfizer
Consumer Healthcare alleged that it was
inappropriate to cite this reference in an article that
specifically discussed the use of an OTC medicine for
the treatment of acute pain in children, in breach of
Clause 7.2.

In summary the concept of the comfort cycle formed
the basis for the whole piece and had been presented
as fact in order to influence prescribing decisions in
childhood fever. However this was pure conjecture
and based on a working hypothesis as discussed in
the Dover study. Little or no factual data had been
presented in support of the comfort cycle model.

Misrepresentation of data

Pfizer Consumer Healthcare noted that by the use of
suppressed zero, a bar chart at the top of the first
page clearly implied that, at the end of the Dover
study, more than twice as many parents would use
Nurofen for Children again compared with
paracetamol. In reality this difference was about 9%.
The use of a suppressed zero was misleading and
clearly in breach of Clause 7.8.

135



Implied superiority without substantiation

The article described Nurofen for Children as “...
achieving excellent analgesia (at least as good as
paracetamol) ...". This clearly implied superiority of
Nurofen for Children over paracetamol. If the intention
was to communicate parity then a statement to the
effect of ‘as good as paracetamol” would have been
sufficient. As pain was not measured in any of the
studies cited in the article at issue this statement was
not substantiated, either in terms of being ‘excellent” or
in its comparison with paracetamol. The reference cited
related to fever and not analgesia. Pfizer Consumer
Healthcare alleged this unsubstantiated comparative
claim together with a misleading reference to an
irrelevant study constituted a breach of Clause 7.2.

Clause 4 breaches

Pfizer Consumer Healthcare alleged that the following
had been omitted.

¢ the non-proprietary name which must appear
adjacent to the most prominent display of the brand
name (breach Clause 4.6);

¢ a statement on the first page of the advertorial
describing where the prescribing information might
be found (breach Clause 4.7);

¢ a prominent display of information describing the
adverse event reporting mechanism (breach Clause
4.10).

Summary

In summary the article was grossly misleading in its
overall message, presentation and interpretation of the
data. It was branded and promotional but presented as
an independently written ‘best practice” article. The
information had been presented as established
scientific opinion, rather than a working hypothesis
requiring further investigation, in such a way as to
influence prescribing decisions in childhood fever.

RESPONSE

Reckitt Benckiser Healthcare did not consider that this
complaint was appropriate for consideration by the
Authority because it related to an educational article
concerning an OTC product; this particular piece was
outside of the scope of the ABPI Code.

Clause 1.1 of the Code stated that the Code did not
apply to the promotion of OTC medicines to members
of the health professions when the object of that
promotion was to encourage their purchase by
members of the public. As indicated below, Reckitt
Benckiser Healthcare did not consider that this
publication was promotional, but even if it was, it was
exempted by the final paragraph of Clause 1.1.

The ‘Quick Guide’ insert was published in The

Practitioner, a journal targeted at, and circulated solely
to UK GPs. However, if the article was considered to be

136

promotional, Reckitt Benckiser Healthcare considered
that it would encourage GPs to recommend Nurofen
for Children to parents, for their later purchase, rather
than prescription. A small number of GPs did prescribe
Nurofen for Children, though it was principally an
OTC product; the ratio of OTC sales to prescription
sales was tiny, approximately 28:1. The design of the
packaging was also clearly aimed at consumer sales,
rather than prescription, and was noticeably different
from the majority of prescription medicines currently
available, ie predominantly plain white packs. In other
words, prescription accounted for a mere 3.5% of total
UK sales of Nurofen for Children.

The last paragraph of column 2 of the article in
question stated that ‘Prescribing or recommending a
treatment of choice will ultimately benefit both [parent]
and child’. The word ‘parent” was consistent with the
theme of the article on the comfort cycle and allaying
parental anxiety. The use of the word ‘recommending’
was also consistent with Reckitt Benckiser Healthcare’s
view of the intention of the article, and a single use of
the word “prescribing” was not of itself significant in
the circumstances.

Reckitt Benckiser Healthcare explained that it had
contacted the publishers of The Practitioner with a
view to introducing GPs to the concepts of the comfort
cycle and a bound-in insert in The Practitioner was
agreed upon. Reckitt Benckiser Healthcare made an
educational grant to assist in the cost of circulation. No
agency was involved in the production of this item.
The publishers generated the initial concept insert;
Reckitt Benckiser Healthcare provided data and
information on ibuprofen and the comfort cycle to
assist in the writing of the article. Whilst Reckitt
Benckiser Healthcare was able to comment on the
finished manuscript, the editors of The Practitioner had
final editorial control.

Reckitt Benckiser Healthcare provided the publishers
with the essential information [prescribing
information], as was required under the Proprietary
Association of Great Britain (PAGB) Professional Code
of Practice, as appeared in the final version of the
insert. This was in the belief that this item was targeted
at GPs and to be kept by the intended audience for
their future reference and recommendation to parents
for purchase.

As stated above, a single paragraph in the insert
included the word “prescribing’. This was the author’s
choice and Reckitt Benckiser Healthcare did not have
editorial control over the article.

Alleged disguised promotion

Reckitt Benckiser Healthcare noted that Clause 10.1 of
the Code stated that promotional material and
activities must not be disguised.

As stated prominently on the item, Reckitt Benckiser
Healthcare had provided an unrestricted educational
grant in order to make the publication and circulation
of this important information possible. Thus the
requirements of Clause 10.1 and, indeed, Clause 9.10,

Code of Practice Review May 2007



of the Code had been met.

Notwithstanding this, Reckitt Benckiser Healthcare
strongly believed that it would be wrong to suggest
that the article constituted disguised promotion. Firstly,
the article was not designed to be promotional in
nature; it discussed the comfort cycle and
communicated the results of the Dover study presented
at the recent international symposium on paediatric
pain (which utilised Nurofen for Children as a
treatment arm).

Secondly, Reckitt Benckiser Healthcare’s involvement
was not disguised; there was a prominent statement
at the top of the article, that the company had
provided the educational grant to allow its circulation
to GPs. If a company wished to disguise a piece of
promotional material it would not have declared its
financial interest to the readers so openly. Reckitt
Benckiser Healthcare had made this declaration very
clear to the reader, to allow them to make an
informed judgment.

The brand name Nurofen for Children was used in the
article as it was the product used as an active treatment
arm in the Dover study.

The inclusion of the Nurofen logo, use of the brand
name Nurofen for Children and the fact that Reckitt
Benckiser Healthcare provided information for the
insert and was able to comment on it prior to its
publication, was immaterial, as these elements did not
in themselves make the item promotional, whether
disguised or not.

The use of data on file as supporting data was accepted
practice in the pharmaceutical industry. Use of such
data meant that Reckitt Benckiser Healthcare was
required to provide it on request to health
professionals or appropriate administrative staff. In
contrast to Pfizer Consumer Healthcare’s allegation,
this did not mean that it was not available without
Reckitt Benckiser Healthcare’s permission.

Reckitt Benckiser Healthcare therefore contested the
allegation that the article was in breach of Clause 10.1;
it did not consider it to be promotional in nature,
disguised or otherwise.

Owerall theme of the article

Reckitt Benckiser Healthcare noted that Pfizer
Consumer Healthcare took issue with the overall
theme of the insert. In particular, Pfizer Consumer
Healthcare appeared to believe that the insert
represented the use of ibuprofen as best practice in
treating childhood pain and fever, and that Nurofen
for Children was emerging as a treatment of choice
with parents. This was wrong; the best practice
referred to, even within the title, was to the comfort
cycle and not ibuprofen suspension.

With regard to a treatment of choice the authors had
carefully chosen the indefinite article ‘a’ rather than
the definite article ‘the” when referring to ‘treatment of
choice’. The insert did not claim Nurofen for Children
to be ‘the’ treatment of choice with parents, but merely

Code of Practice Review May 2007

‘a’ treatment of choice with parents. This careful
selection of wording presumably resulted from a
thorough reading and understanding of the Dover
study. Reckitt Benckiser Healthcare noted that the
complaint studiously avoided the use of any definite
article when referring to treatment of choice.

Reckitt Benckiser Healthcare also noted that, within the
text of the insert, this parental preference was
repeatedly referred to as a treatment of choice with
parents, rather than for parents or, for that matter,
physicians.

Whilst some professional health organisations might
have recommended paracetamol as the first line
treatment in fever, the Dover study had shown in its
secondary endpoint that Nurofen for Children could be
‘a’ treatment of choice for parents, in that 96.7% of
parents had stated that they would use Nurofen for
Children again, compared with 87.9% who would use
paracetamol again (p < 0.01).

Recommendation of a treatment that, in addition to
treating the child was also the preferred choice of the
parent, was likely to allay parental anxiety, and was
thus a clear link to the comfort cycle. Moreover, the
reason that Nurofen for Children was specifically
referred to in the insert was because it was used in the
Dover study. Reckitt Benckiser Healthcare considered
that this parental preference was accurately and fairly
represented as ‘a’ treatment of choice, and that the
Dover study, being a very recent piece of work,
represented an up-to-date evaluation.

Reckitt Benckiser Healthcare noted that Pfizer
Consumer Healthcare had objected to the fact that
parts, and not all, of the Dover study end points and
results were presented. Reckitt Benckiser Healthcare
submitted that it was standard practice by clinical
investigators to publish findings of a large study in
separate sections, in different journals, at different
times. The Dover study was a large study with many
findings. The results of the primary efficacy and safety
end points had been submitted to a reputable journal
and the manuscript was currently undergoing peer-
review. The results of comparative efficacy between
ibuprofen and paracetamol were also the subject of
current peer-review. For reasons of confidentiality as
well as observing the Code with regard to peer-review,
Reckitt Benckiser Healthcare could not currently
discuss the details of the primary end points. Added to
this was the fact that word-count limitations were often
set by journals, so it was not always possible to include
discussion of all findings in the primary manuscript
when submitted for publication. However, sufficient
details of the study had been made publicly available
on Reckitt Benckiser Healthcare’s website which Pfizer
Consumer Healthcare had downloaded and included
in its complaint. This demonstrated the open approach
taken by Reckitt Benckiser Healthcare in
communicating these study results.

In view of these various facets, secondary end points
were often discussed in a journal different to the one in
which the primary manuscript was published.
Selecting the particular secondary end point of parental
preference was most appropriate here, given that the

137



insert was intended to give that much more focus to
this very issue, and to a tightly targeted audience.

Reckitt Benckiser Healthcare submitted that selecting
secondary end points in such a publication was an
accepted practice; as there was no bias in the
presentation of this secondary end point, there was no
breach of any specific clause of the Code, or its spirit.

With regard to concerns raised by Pfizer Consumer
Healthcare over the phrase ‘which cannot be explained
by product bias’, Reckitt Benckiser Healthcare believed
that this was a fair, balanced, undistorted portrayal of
the interpretation made by the authors of the trial
report.

Although the parents’ perception of efficacy was a
subjective criterion, the randomised, double blind,
double dummy nature of the study meant that parental
preference would be equally split between the two
groups, and that the significant difference between
treatment groups was most probably as a result of
better resolution of all associated symptoms, rather
than bias as suggested by Pfizer Consumer Healthcare.

Parental preference was already evident at the end of
the randomised, double blind, double dummy element
of the study, and continued into the second, open
element. In contrast, had this been a fully open-label
study, Pfizer Consumer Healthcare’s criticism might
have been valid.

It was acknowledged that the second part of this study
was conducted as an open study: parents knew
whether their child was taking paracetamol or Nurofen
for Children. This “product bias” was hence known to
all parents involved. Yet the level of preference
expressed at the end of the study when compared to
that expressed after the first phase did not differ to any
great degree. After initial dose (the randomised, double
blind phase of the study), 96.5% (138/143) of parents
said they would use ibuprofen again, compared to
88.8% (127/143) of the paracetamol group (p <0.05). At
end of treatment (at the end of open phase of the
study), 96.7% (145/150) of parents said they would use
ibuprofen again, compared to 87.9% (131/149) in the
paracetamol group (p <0.01). After initial dose, 59.2%
(87/147) of parents graded ibuprofen as very
efficacious, compared to 37.2% (55/148) of the
paracetamol group (p <0.001). At end of treatment,
59.6% (90/151) of parents graded ibuprofen as very
efficacious, compared to 43.3% (65/150) in the
paracetamol group (p <0.01).

The fact that parents whose children were taking
Nurofen for Children preferred it to a greater extent
than the preference expressed for paracetamol by
parents whose children were taking that product,
indisputably showed that ‘product bias” was not the
only factor affecting parental choice.

Hence the conclusion “which cannot be explained by
product bias” was indeed accurate. All data on parental
preference were accurately reflected in the text, and
described correctly so as not to mislead the reader. If
Pfizer Consumer Healthcare wished to contest the

138

interpretation of the data, it should write to the
investigators of the Dover study. Interpretation of the
study findings was independent from Reckitt Benckiser
Healthcare; it was important for all parties to respect
this independence. Additionally, the accusation that
this was little more than market research data was
unacceptable and constituted denigration of the
academic work by the investigators of the Dover study.

With regard to alleged inappropriate referencing,
Reckitt Benckiser Healthcare noted that Eccleston et al
was not cited in support of a promotional claim, but
merely to explain that anxiety was a measure of pain.
This was a well-conducted study using a large
number of sophisticated psychological instruments to
measure the emotional status of young patients and
their parents. Study of anxiety with acute pain was
difficult, given the short-term and relatively transient
nature of acute pain; hence this study had taken
chronic pain as a study model. It included children
aged 11 to 17, and provided a reasonable surrogate for
children younger than 12 (the upper age limit for
which Nurofen for Children was licensed), who could
have practical difficulties in participating in anxiety
assessment. Reckitt Benckiser Healthcare believed that
it provided a sound scientific basis for the discussion
on the complex area of anxiety and pain, and was
both objective and fair.

When considering all of the above, Reckitt Benckiser
Healthcare believed that it had demonstrated that the
article in question did not mislead and did not distort
or exaggerate. The company thus denied a breach of
Clause 7.2.

Alleged misrepresentation of data

Reckitt Benckiser Healthcare acknowledged that the
bar chart had a suppressed zero on the y-axis, but
reiterated that the article was written by the editor of
The Practitioner, primarily as an educational piece, and
did not fall within the scope of the Code. There was
thus no breach of Clause 7.8.

Where Reckitt Benckiser Healthcare did have editorial
control, it would of course take the use of suppressed
zeros into account and ensure that information was
clearly represented in educational and scientific
material produced by it.

Alleged implied superiority without substantiation

It was widely accepted clinically that ibuprofen was at
least as good as paracetamol. As no claim of
superiority was made in this piece, the authors
undoubtedly considered that it was thus unnecessary
to elaborate further on this point. This was despite the
fact that superiority of ibuprofen was capable of
substantiation (McGaw et al, 1987).

Clauses 7.4 and 7.5 stated that information, claims or
comparisons must be capable of substantiation and
that such substantiation must be provided in no more
than ten days, on request. The Code did not stipulate
that substantiation must be within the text of the
article. Clause 7.2 required such information, claims or

Code of Practice Review May 2007



comparisons to be accurate, balanced, fair, objective
and unambiguous. This was indeed the case in this
particular instance. Reckitt Benckiser Healthcare
therefore considered that there were no breaches of
these clauses to answer with regard to this matter.

Alleged breaches of Clause 4

As discussed above, this was not an advertisement.
This was an educational article written by the editors
of The Practitioner, and so was not required to carry
the non-proprietary name adjacent to the most
prominent display of the brand name. In fact, as this
was not an advertisement, there was no prominent
branding used in the article. There was therefore no
breach of Clause 4.6 and Reckitt Benckiser Healthcare
reiterated that it did not have final editorial control of
the article in its final print format.

Reckitt Benckiser Healthcare submitted that if, when it
had provided information to the writers and editors of
The Practitioner, it had considered this to be a
promotional item, it would have considered the PAGB
Professional Code rather than the ABPI Code. The
PAGB Professional Code required the inclusion of
essential information [prescribing information] but had
no requirement for a statement as to where this could
be found (Clause 4.6.13 of the PAGB Professional Code
referred).

Reckitt Benckiser Healthcare also understood that
Clause 4.7 of the Code referred to large journal
advertisements where the prescribing information
often ran overleaf. The article here was not such an
advertisement, but an educational discussion of the
comfort cycle and the paediatric asthma algorithm.
Reckitt Benckiser Healthcare therefore failed to see
how Clause 4.7 applied.

Notwithstanding the above, where there were
minor technical differences between the PAGB and
ABPI Codes, Reckitt Benckiser Healthcare urged the
Authority to exercise restraint in its interpretation of
the ABPI Code and subsequent rulings. Ruling a
breach of one Code when the same practice was
permitted under another could raise complexity
and difficulties in administration of the self-
regulatory framework of both the ABPI and PAGB,
and cause confusion throughout the pharmaceutical
industry.

Reckitt Benckiser Healthcare submitted that as this was
an educational piece rather than promotional material,
the requirement for inclusion of information on
adverse event reporting mechanisms did not apply.
The argument above also applied: the PAGB
Professional Code did not require inclusion of adverse
event reporting mechanisms, and Reckitt Benckiser
Healthcare would thus not necessarily have
communicated this point to the journal editors had
they considered the article to be promotional. Where
such differences existed between the PAGB
Professional Code and the ABPI Code, Reckitt
Benckiser Healthcare did not believe that the Authority
should rule a breach of Clause 4.10 in the
circumstances of this case.

Code of Practice Review May 2007

Conclusion

Reckitt Benckiser Healthcare contested that this article
was within the scope of the ABPI Code. If the article
was considered to be promotional (which Reckitt
Benckiser Healthcare disputed), it would encourage
GPs to recommend Nurofen for Children to parents,
for their later purchase, rather than prescription. This
would exempt the article from the ABPI Code and
would bring it under the auspices of the PAGB
Professional Code. Even if the article fell under the
ABPI Code it was educational and not promotional.

If the Authority considered that this educational article
came within the scope of the ABPI Code, Reckitt
Benckiser Healthcare contested the allegation that it
was in breach of Clause 7.2 and Clause 10.1.

Reckitt Benckiser Healthcare noted the technical
differences between the PAGB Professional Code and
the ABPI Code. Had it considered the article to be
promotional, Reckitt Benckiser Healthcare would have
borne in mind the PAGB Professional Code and not the
ABPI Code when communicating with the editors of
The Practitioner, as Nurofen for Children was
primarily an OTC product. Reckitt Benckiser
Healthcare thus contested the alleged technical
breaches of Clause 4.

PANEL RULING

The Panel had first to consider whether the ‘Quick
Guide’ article was covered by the Code. Nurofen for
Children was a product which, for childhood fever, the
subject of the article in question, could be bought OTC
or prescribed; sales data showed that most packs of
Nurofen for Children were purchased OTC. The
supplementary information to Clause 1.1 of the Code
stated that the Code did not apply to the promotion of
OTC medicines to members of the health professions
when the object of that promotion was to encourage
their purchase by the public. Where an advertisement
was designed to encourage doctors to prescribe the
medicine, then it came within the scope of the Code.
An item that promoted for both prescribing and
recommending purchase would need to comply with
both the ABPI Code and the PAGB Professional Code.

The Panel noted that the ‘Quick Guide’ article referred
to the comfort cycle and how important a parent’s
perception of therapy was in the management of a
child’s pain. The article stated that ‘Prescribing or
recommending a treatment of choice will ultimately
benefit both [parent] and child’. The Panel
acknowledged that although very few packs of
Nurofen for Children were prescribed this was not a
relevant factor in deciding whether the ABPI Code
applied or not. The article referred to prescribing and
thus would encourage some doctors to prescribe
Nurofen for Children. The Panel considered that the
‘Quick Guide’ article fell within the scope of the Code.

The Panel noted that it was acceptable for companies

to sponsor material. It had previously been decided, in
relation to material aimed at health professionals, that

139



the content would be subject to the Code if it was
promotional in nature or if the company had used the
material for a promotional purpose. Even if neither of
these applied, the company would be liable if it had
been able to influence the content of the material in a
manner favourable to its own interests. It was possible
for a company to sponsor material which mentioned its
own products and not be liable under the Code for its
contents, but only if it had been a strictly arm’s length
arrangement with no input by the company and no use
by the company of the material for promotional
purposes.

The Panel noted that the article at issue was developed
after Reckitt Benckiser Healthcare had contacted the
publishers with a view to introducing GPs to the
concepts of the comfort cycle and the paediatric
asthma algorithm. Reckitt Benckiser Healthcare
provided relevant information and was able to
comment on the final article. Reckitt Benckiser
Healthcare paid for the article to be included in the
journal. The Panel thus considered that the production
of the article had not been a strictly arm’s length
arrangement. The Panel further noted that the article
featured, as part of the heading to both pages, a logo
which incorporated the red/orange/yellow ‘target’
associated with the Nurofen brand. In this regard, the
Panel considered that the article was promotional in
nature. The Panel thus considered that the company’s
involvement in the development of the article, together
with the use of brand logos, meant that Reckitt
Benckiser Healthcare was responsible for its content
under the Code.

The Panel considered that at first glance the article
appeared to be an educational discussion about how
best to manage childhood fever. This impression was
strengthened by the statement that the insert had been
‘Supported with an unrestricted educational grant
from Reckitt Benckiser’. The ‘Quick Guide” had been
provided as an insert in The Practitioner and was
intended to be kept for future reference. The only
treatments discussed in the article, however, were
paracetamol and Nurofen for Children. The Panel
noted the way in which the material had been
developed; Reckitt Benckiser Healthcare was
inextricably linked to the production of the insert.
Given the company’s involvement the Panel
considered that the article was in effect promotional
material for Nurofen for

Children. The Panel considered that it was disguised
promotion; the declaration of sponsorship implied that
it was an independently written educational piece
which was not so. A breach of Clause 10.1 was ruled.

The Panel noted Pfizer Consumer Healthcare’s
submission that ‘Medicines for Children” jointly
published by the Royal College of Paediatrics and
Child Health and the Neonatal and Paediatric
Pharmacists” Group recommended paracetamol as first
line in fever. The title of the article was ‘Best practice in
childhood fever — the comfort cycle” but the only
treatments referred to were Nurofen for Children and
paracetamol. It was stated that Nurofen for Children
had emerged as a treatment of choice with parents. A
diagram of “The comfort cycle” featured "Nurofen for

140

Children” in the middle of a cycle of arrows; one arrow
was labelled ‘Becomes parent’s treatment of choice’.
The Panel considered that the diagram implied that
Nurofen for Children became the treatment of choice
for parents. The Panel further considered that as the
article was principally about Nurofen for Children, the
title ‘Best practice in childhood fever — the comfort
cycle” implied that Nurofen for Children had been
clinically shown to represent best practice which was
not so. The Panel considered that the overall message
of the article was misleading as alleged. A breach of
Clause 7.2 was ruled.

Reckitt Benckiser Healthcare had not provided any
information about the Dover Study other than that
mentioned in its response. The Panel noted that the
diagram depicting “The comfort cycle’ was referenced
to the Dover study which compared the single dose
efficacy and multiple dose tolerability of paracetamol
15mg/kg and Nurofen for Children 10mg/kg in
paediatric fever. According to Pfizer Consumer
Healthcare there was no difference in terms of efficacy
between the two medicines as measured by reduction
in temperature. However the diagram depicted a four
stage cycle of ‘Reduces anxiety in children’, “Tackles
fever’, ‘Becomes parent’s treatment of choice” and
‘Reduces anxiety in parent” and so on. ‘Nurofen for
Children” appeared in the centre of the cycle. The Panel
considered that the diagram implied that because it
tackled fever, Nurofen for Children became the
parent’s choice. A description of the study in the text
stated that when compared with paracetamol
suspension, parents rated Nurofen for Children as
more efficacious. According to Pfizer Consumer
Healthcare there was, however, no difference between
the two medicines with regard to the primary clinical
outcome of reduction in temperature/fever. The Panel
also noted that the concept of the comfort cycle was a
‘working hypothesis’. The Dover study had not
measured anxiety in either the parents or the children.
The Panel thus considered the article was not a fair
reflection of the results of the Dover study and was
thus misleading. A breach of Clause 7.2 was ruled.

Eccleston et al was cited in support of the statement
‘Anxiety is a measure of pain...". Eccleston et al
reported on adolescent chronic pain, not childhood
fever, the subject of the insert in question. The patients
in Eccleston et al ranged from 11 to 17 years (mean
14.45 years) and the study examined emotional distress
in adolescent chronic pain patients and their parents
and the relationship between the two and adolescent
coping. The Panel questioned the relevance of the
study in the context of a piece about childhood fever
which required only short-term treatment. There was
no data to show that the relationship between anxiety
and pain in adolescents with chronic pain was the
same as in infants with acute pain or fever. Nurofen for
Children was indicated for children from 3 months to
12 years of age. The Panel considered that citing
Eccleston et al was misleading as alleged. A breach of
Clause 7.2 was ruled.

The Panel noted that the y axis of the bar chart which

depicted the percentage of parents who would use
either Nurofen for Children or paracetamol again (as

Code of Practice Review May 2007



reported in the Dover study) started at 82%. The
resultant height of the bars had the effect of making it
look as if twice as many parents preferred Nurofen for
Children as preferred paracetamol which was not so.
The Panel considered that the use of the suppressed
zero was misleading. A breach of Clause 7.8 was ruled.

The Panel noted that on the available information the
Dover Study had not measured analgesia. Reckitt
Benckiser Healthcare submitted that it was widely
accepted that ibuprofen was at least as good as
paracetamol and that the superiority of ibuprofen was
capable of substantiation citing McGaw et al in this
regard. The Panel noted that the claim ‘At least as good
as paracetamol’ was not referenced as such nor did the
Code require it to be referenced. The Code did not
require substantiation to be provided in the article
itself but the claim must be capable of substantiation.
The Panel considered that readers might assume that
the Dover study measured pain/analgesia given that
the article stated the data was presented at the
International Symposium on Paediatric Pain.

McGaw et al compared ibuprofen with acetaminophen
in the relief of postextraction dental pain in children
aged 8 - 16 with the majority of the children in the 14 -
16 age range. The authors commented that
postoperative pain associated with dental surgery was
associated with pain and oedema and that ibuprofen’s
superior analgesic efficacy might be due in part to its
anti-inflammatory properties which were not shared by

acetaminophen. The Panel considered that in the
circumstances the reference to ‘excellent analgesia (at
least as good as paracetamol)’ was misleading and a
breach of Clause 7.2 was ruled.

The Panel considered that the most prominent display
of the brand name was in the highlighted box labelled
‘The comfort cycle” in the bottom left hand corner of
the front page of the article. The brand name was not
accompanied by the non-proprietary name. A breach of
Clause 4.6 was ruled.

The Panel noted that the ‘Quick Guide” was provided
as a bound-in insert in The Practitioner” it was thus a
two page advertisement where the prescribing
information appeared overleaf. There was, however, no
statement as to where the prescribing information
could be found. A breach of Clause 4.7 was ruled.

The Panel noted that Clause 4.10 required that all
promotional material, other than promotional aids,
must include prominent information about adverse
event reporting mechanisms. No such information was
given in the ‘Quick Guide’ at issue. A breach of Clause
4.10 was ruled.

Complaint received 19 January 2007

Case Completed 4 April 2007

Code of Practice Review May 2007

141



