
Code of Practice Review November 2015� 77

CASE AUTH/2792/9/15� NO BREACH OF THE CODE

ANONYMOUS v GLAXOSMITHKLINE
SUMMIT study press release

An anonymous complainant, who was initially 
contactable but later could no longer be contacted 
at the email address provided and who described 
him/herself as a respiratory physician, alleged that 
a press release detailing results of the SUMMIT 
study issued by GlaxoSmithKline was deliberately 
misleading.  

The SUMMIT [Study to Understand Mortality and 
Morbidity] in COPD [chronic obstructive pulmonary 
disease] study used, inter alia, Relvar (fluticasone 
100mcg/vilanterol 25mcg) Ellipta.  Relvar Ellipta’s 
indications included the symptomatic treatment 
of adults with COPD with a FEV1<70% predicted 
normal (post-bronchodilator) with an exacerbation 
history despite regular bronchodilator therapy. 

The complainant was particularly concerned about 
a reference in the press release to ‘survival’ given 
that the study had failed to demonstrate a survival 
benefit for Relvar.  The complainant was also 
concerned that the press release did not include 
a black triangle given that Relvar was subject to 
additional monitoring.

The complainant alleged that GlaxoSmithKline’s 
attempt to disguise the failed results of the study 
could mislead clinicians.  Further, by overtly 
promoting in the public press, such statements 
could raise unfounded hopes for patients.  The 
complainant alleged that GlaxoSmithKline had 
brought disrepute to the whole industry.

The detailed response from GlaxoSmithKline is 
given below.

The Panel noted that the SUMMIT baseline 
publication (Vestbo et al, 2012) described the study 
as a multicentre, randomised, double-blind, parallel 
group, placebo-controlled trial to investigate the 
impact of Relvar 100/25mcg and its components on 
the survival of patients with moderate COPD and 
either a history or increased risk of cardiovascular 
disease.

The Panel noted the complainant’s allegation that 
referring in the press release to the study previously 
termed SUMMIT as a ‘survival’ study following 
release of the results which failed to demonstrate 
a survival benefit, along with the assertion that 
‘the risk of dying on [Relvar] 100/25mcg was 12.2% 
lower than on placebo’, was an attempt to mislead 
health professionals, patients and the public.

The Panel noted that the press release was headed 
‘GSK and Theravance announce results from the 
SUMMIT COPD CV Survival Study’.  Below the 
title and the issue date was the statement ‘Issued: 
London, UK and South San Francisco, CA, USA – 
LSE [London Stock Exchange] announcement’.  The 

first paragraph referred to the LSE, NYSE [New 
York Stock Exchange] and NASDAQ; the Panel 
considered that it was clear from the outset that the 
press release was aimed at financial markets; the 
intended audience was not clinicians, patients or the 
public.  The first paragraph also briefly explained the 
study and the SUMMIT acronym but did not refer 
to survival.  The second paragraph read ‘For the 
primary endpoint of the study, the risk of dying on 
[Relvar] 100/25mcg was 12.2% lower than on placebo 
over the study period which was not statistically 
significant (p=0.137)’.  The third paragraph referred to 
the results of the two secondary endpoint.  Although 
one endpoint showed statistical significance in favour 
of Relvar, it stated that as the primary endpoint was 
not met, statistical significance could not be inferred 
from the result.  The second secondary endpoint 
showed a trend in favour of Relvar which was not 
statistically significant.

The Panel noted that the study was referred to as 
the SUMMIT study in the title and throughout.  The 
study was designed to investigate the impact of 
Relvar 100/25mcg and its components on risk of 
death/survival in selected COPD patients.  In the 
Panel’s view it was not unreasonable to refer to 
survival in the heading when describing the study 
provided that in doing so, readers would not be 
misled.  In the Panel’s view it was stated at the 
outset and throughout the press release that the 
study failed to meet its primary endpoint and the 
secondary endpoints were placed in the context 
of the failed primary outcome.  The Panel did 
not consider that the title of the press release or 
description of the results implied a survival claim for 
Relvar.  In that regard, the Panel noted that press 
articles appeared to show that the target audience 
had understood the results of the study.  The Panel 
thus did not consider that the press release was 
misleading as alleged.  No breaches of the Code 
were ruled.

The Panel noted the complainant’s concern that the 
press release did not display a black triangle.  The 
Panel considered that as the press release was not 
promotional, there was no requirement under the 
Code for it to include a black triangle.  No breach of 
the Code was ruled.

The Panel noted GlaxoSmithKline’s submission 
that the press release was specifically directed at 
shareholders and the financial community, not 
patients.  The Panel noted that the press release 
contained information that might be of interest 
to patients but in the Panel’s view it had not been 
directed at them.  Furthermore, the results were 
presented in a balanced manner and the fact that 
the study failed to show a survival benefit was 
understood by the complainant, the financial 
journalists and it was therefore, in the Panel’s 



78� Code of Practice Review November 2015

view, unlikely that the press release would raise 
unfounded hopes in patients who searched for it.  
The Panel ruled no breach of the Code.  The Panel 
noted that the Code only required a statement about 
reporting side effects to be included on material 
which related to a medicine and was intended for 
patients taking that medicine.  Although it might 
have been helpful to include information about 
reporting side effects, as the press release was not 
intended for patients the Panel ruled no breach of 
the Code.

The Panel noted its rulings above and considered 
that high standards had been maintained.  No 
breach of the Code was ruled including no breach of 
Clause 2.

An anonymous complainant, who was initially 
contactable but later could no longer be contacted 
at the email address provided and who described 
him/herself as a respiratory physician, alleged 
that a press release entitled ‘GSK and Theravance 
announce results from the SUMMIT [Study to 
Understand Mortality and MorbidITy] COPD [chronic 
obstructive pulmonary disease] CV [cardiovascular] 
Survival Study’ issued by GlaxoSmithKline was 
deliberately misleading.  The complainant provided a 
link to the press release.  

The study involved 16,485 COPD patients from 
43 countries; each patient had moderate airflow 
limitation and either a history or increased risk 
of cardiovascular disease (CVD).  Patients were 
randomly assigned to once daily treatment with 
GlaxoSmithKline’s product Relvar Ellipta (100/25mcg 
fluticasone furoate/vilanterol (FF/VI)) FF (100mcg), 
VI (25mcg) or matched placebo.  The primary 
endpoint of the study was the risk of dying on Relvar.  
Secondary endpoints were the rate of lung function 
decline and the risk of experiencing an on-treatment 
cardiovascular event (CV death, myocardial 
infarction, stroke, unstable angina and transient 
ischaemic attack).

Relvar Ellipta (100/25mcg) indications included the 
symptomatic treatment of adults with COPD with a 
FEV1<70% predicted normal (post-bronchodilator) 
with an exacerbation history despite regular 
bronchodilator therapy. 

COMPLAINT		

The complainant submitted that in its attempt 
to fool the medical community and the public, 
GlaxoSmithKline labelled the latest failed fiasco 
study a COPD CV ‘survival’ study.  The complainant 
alleged that use of the word survival was clearly 
intended to mislead the audience; the study had  
so far been referred to as the SUMMIT study 
however, at the release of the results, contrary to 
what the results showed, it had now been termed 
‘survival’ study.
 
The complainant noted that the study clearly showed 
that Relvar failed to demonstrate a survival benefit 
compared with placebo.  Nonetheless, use of the 
term ‘survival’ study along with GlaxoSmithKline’s 
assertion that ‘the risk of dying on [Relvar] 

100/25mcg was 12.2% lower than on placebo’ was a 
calculated attempt to mislead clinicians, patients and 
the public.  In addition it was appalling that the press 
release failed to display a black triangle for Relvar, 
a legal requirement for the medicine which was 
subject to additional monitoring due to the several 
serious risks that it carried to patients including 
severe and fatal pneumonia.
 
The complainant stated that for years, 
GlaxoSmithKline promoted its medicine Seretide 
with the claim that it prolonged life in COPD, 
despite the failed TORCH trial and had been found 
in breach multiple times last year in relation to such 
promotion.  However, it seemed that the lessons 
had not been learnt and the complainant alleged 
that GlaxoSmithKline continued to operate in a 
wilfully unethical manner both in the UK and abroad, 
referring to recent events in China and the previous 
findings by the US government.  The complainant 
submitted that GlaxoSmithKline, as the largest 
pharmaceutical organisation in Britain, was morally 
obliged to lead by example, but it brought nothing 
other than disrepute to the whole industry.
 
The complainant alleged that GlaxoSmithKline’s 
latest attempt to disguise the failed results of 
the study could mislead the clinicians.  Further, 
by overtly promoting in the public press, such 
statements could raise unfounded hopes for patients.  

When writing to GlaxoSmithKline, the Authority 
asked it to respond in relation to Clauses 2, 4.11, 7.2, 
7.4, 9.1, 26.2, and 26.3.

RESPONSE

GlaxoSmithKline submitted that it took compliance 
with the Code very seriously and denied that the 
press release was in breach of Clauses 2, 4.11, 7.2, 7.4, 
9.1, 26.2 or 26.3.

GlaxoSmithKline noted that the complainant referred 
to a press release issued by GlaxoSmithKline 
Corporate Communications on 8 September 2015, in 
London and San Francisco, and which was placed in 
the ‘Press Releases’ section of the corporate website.  
It was also distributed to financial, medical and 
business institutions which had specifically asked 
to be informed of any new GlaxoSmithKline press 
releases.

GlaxoSmithKline stated that the press release was 
issued because the newsworthy study results were 
share price sensitive and of potential interest to 
shareholders and financial institutions.  As such, 
before issuing the press release, the Stock Exchange 
listing for both companies (NYSE [New York Stock 
Exchange] and NASDAQ]) were informed of its 
release and were referred to in the first paragraph of 
the press release.  The press release was also in line 
with the company’s standard operating procedure 
on press releases which stated, ‘We announce Phase 
III data via a corporate press release, regardless of 
outcome, upon first presentation or publication in a 
peer-review journal.  Study results for material assets 
are disclosed via Stock Exchange Announcement 
when data analysis is complete’.



Code of Practice Review November 2015� 79

GlaxoSmithKline noted that the complainant had 
sourced the material from the press section of its 
website, either on the day it was released or shortly 
thereafter and had referred to it as a ‘press release’.

Reference to ‘survival’ study

GlaxoSmithKline submitted that ‘survival’ was used 
once in the press release title, and only then as to 
describe the study design, as follows; ‘GSK and 
Theravance announce results from the SUMMIT 
COPD CV Survival study’.  The study was never 
simply referred to as a ‘... COPD CV “survival” study’ 
as alleged.  Furthermore the study was referred 
to as ‘SUMMIT’ six times; in the title in large and 
bold font, in the first paragraph to explain the 
acronym, by the senior vice president and head 
global respiratory franchise for GlaxoSmithKline, the 
study’s principal investigator, and the chief executive 
officer for Theravance, as well as in the section which 
provided further information about the study itself. 

GlaxoSmithKline noted that the study was officially 
listed on clinical trials.gov as:

	 ‘Study to Evaluate the Effect of Fluticasone 
Furuoate/Vilanterol on Survival in Subjects 
With Chronic Obstructive Pulmonary Disease’ 
(emphasis added).

The rationale for the study in a baseline publication 
for the study design was given as:

	 ‘The “Study to Understand Mortality and 
Morbidity in COPD” (SUMMIT) aims at 
determining the impact of Fluticasone Furoate/
Vilanterol combination (FF/VI), and the individual 
components on the survival of patients with 
moderate COPD and either a history of CVD or at 
increased risk for CVD’ (emphasis added).

The keywords to be used when searching for the 
study were: COPD; CVD; protocol; study design; 
mortality; survival; Fluticasone Furoate; Vilanterol; 
combination therapy (emphasis added).

GlaxoSmithKline explained that SUMMIT was an 
event-driven study designed to have 90% power 
to detect a 30% reduction in the risk of all-cause 
mortality.  ‘Survival’ was frequently referred to in 
the baseline publication, eg ‘Survival status of each 
subject will be recorded at every visit.  For any 
subject who prematurely withdraws, survival status 
will be captured at 3-monthly intervals by means of 
telephone calls or other forms of contact’ (emphasis 
added) (Vestbo et al 2012).  Aside from that, ‘survival’ 
could be considered an acceptable descriptor for the 
study design, particularly as the financial community 
and shareholders, to whom the press release was 
directed, would probably not be familiar with the 
acronym, SUMMIT.  Also where ‘survival’ was 
used in the title, there were no statements about 
the outcome of the study; it was used purely as an 
adjective for the study design, not as a claim.

GlaxoSmithKline therefore denied a breach of Clause 
7.2 as well as Clause 7.4.

Alleged attempt to mislead the clinicians, patients 
and the public.

GlaxoSmithKline submitted that the complainant 
indicated that he/she had read the press release 
and understood its contents as he/she used such 
phrases as ‘the study clearly showed’ and ‘failed 
to demonstrate a survival benefit’; the complainant 
thus demonstrated that even a ‘critical reader’ had 
understood that the study did not achieve its primary 
endpoint.

The fact that ‘the primary endpoint was not 
statistically significant’ was mentioned four times 
in the press release and that ‘statistical significance 
could not be inferred from the secondary endpoints, 
as the primary endpoint was not met’, twice.  
GlaxoSmithKline noted that the complainant’s 
comment that the ‘risk of dying on [Relvar] 
100/25mcg was 12.2% lower than on placebo’, failed 
to complete the sentence from the press release 
which continued ‘... over the trial period which was 
not statistically significant (p=0.137)’.

The complainant therefore clearly understood the 
results and significance for the SUMMIT study as did 
the audience for whom the release was intended, 
the global financial community, judging from the 
headlines and analyst reports which appeared 
worldwide on either the same, or following day after 
the announcement was made eg:

	 ‘Overnight GSK has reported that the SUMMIT 
COPD cardiovascular survival trial failed to meet 
its primary endpoint.  SUMMIT compared [Relvar] 
to placebo in 16,485 patients with COPD and a 
history of or increased risk of cardiovascular 
disease.  The aim was to show that treatment 
with [Relvar] improved cardiovascular survival.  
If successful, [Relvar] would have been the 
only COPD drug to have shown a survival 
benefit and the data would have provided a 
significant commercial boost to [Relvar] relative 
to competitors, especially in the face of generic 
Advair over time’ Credit Suisse 9 September 2015.

	 ‘Respiratory drug trial failure deals blow to GSK 
revival plan’ Financial Times and

	 ‘Study finds key GSK-Theravance Lung drug 
didn’t extend lives’ Washington Post.

GlaxoSmithKline therefore denied a breach of Clause 
7.2 as well as Clause 7.4.

Failure to display a black triangle

GlaxoSmithKline submitted that the press release 
was targeted at shareholders and the financial 
community in line with Clause 26.2 ‘Information 
made available in order to inform shareholders, 
the Stock Exchange and the like by way of annual 
reports and announcements etc may relate to both 
existing medicines and those not yet marketed’.  In 
addition, the press release was examined in line 
with the supplementary information to Clause 14.3 
which stated ‘Other material issued by companies 
which relates to medicines but which is not intended 



80� Code of Practice Review November 2015

as promotional material for those medicines per 
se, such as corporate advertising, press releases, 
market research material, financial information 
to inform ....’ and signed as being fair, accurate, 
balanced and capable of substantiation by thirteen 
senior members of GlaxoSmithKline, including two 
statisticians.

As the press release was not a promotional item 
and was not specifically intended for prescribers or 
patients, it did not require a black triangle against 
the first/most prominent mention of the brand name, 
the significance of which would in any case not have 
been known to most of the financial community.  This 
was in accordance with guidance from the Medicines 
and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) 
about the yellow card scheme.

GlaxoSmithKline therefore denied a breach of Clause 
4.11.

GlaxoSmithKline submitted the complainant’s 
assumption that the ‘additional monitoring (was) 
due to the several serious risks that [Relvar] carried 
to patients including severe and fatal pneumonia’ 
was incorrect.  GlaxoSmithKline stated that the black 
triangle was a requirement for all newly available 
medicines in the UK and could only be removed 
once the MHRA believed that the benefit:risk ratio 
of that medicine had been fully characterised.  With 
regard to statements concerning ‘severe and fatal 
pneumonia’ GlaxoSmithKline noted that detailed 
safety information was given on pages 1 and 
2 (relating to the study itself) and on pages 4-6 
(relating to a more general overview of Relvar) of the 
press release.

Clauses 26.2 and 26.3

GlaxoSmithKline submitted that the press release 
gave an accurate, balanced view of a large important 
study, which failed to meet its primary endpoint, and 
within that context it provided information regarding 
the secondary endpoints.  The press release was 
also balanced and fair in terms of the safety/
tolerability information provided both with respect 
to the study and Relvar.  The press release was 
specifically directed at shareholders and the financial 
community, not at patients who might have been 
prescribed Relvar.

GlaxoSmithKline therefore denied that the 
press release was in breach of Clause 26.2.  
GlaxoSmithKline did not consider that Clause 26.3 
‘Any material which relates to a medicine and which 
is intended for patients taking that medicine must 
include ...’ was applicable as the press release 
was not specifically distributed to patients taking 
the medicine (or to potential prescribers); it was 
principally for the attention of shareholders and the 
financial community as well as the medical press.

In view of the above GlaxoSmithKline, therefore 
submitted that high standards had been maintained 
and that it had not brought the industry into 
disrepute as claimed; it denied breaches of Clauses 
9.1 and 2.

PANEL RULING		

The Panel noted that Vestbo et al described the 
SUMMIT study as a multicentre, randomised, 
double-blind, parallel group, placebo-controlled 
trial to investigate the impact of Relvar 100/25mcg 
and its components on the survival of patients with 
moderate COPD and either a history or increased risk 
of cardiovascular disease.

The Panel noted the complainant’s allegation that 
referring in the press release to the study previously 
termed SUMMIT as a ‘survival’ study following 
release of the results which failed to demonstrate a 
survival benefit, along with the assertion that ‘the 
risk of dying on [Relvar] 100/25mcg was 12.2% lower 
than on placebo’, was an attempt to mislead health 
professionals, patients and the public.

The Panel noted that the press release was dated 
8 September 2015 and was headed ‘GSK and 
Theravance announce results from the SUMMIT 
COPD CV Survival Study’.  Below the title and the 
issue date was the statement ‘Issued: London, UK 
and South San Francisco, CA, USA – LSE [London 
Stock Exchange] announcement’.  The first paragraph 
referred to the LSE, NYSE and NASDAQ; the Panel 
considered that it was clear from the outset that the 
press release was aimed at financial markets; the 
intended audience was not clinicians, patients or 
the public as implied by the complainant.  The first 
paragraph also briefly explained the study and the 
SUMMIT acronym but did not refer to survival.  The 
second paragraph read ‘For the primary endpoint 
of the study, the risk of dying on [Relvar] 100/25mcg 
was 12.2% lower than on placebo* over the study 
period which was not statistically significant 
(p=0.137)’.  The asterisk was not explained.  The 
third paragraph referred to the results of the two 
secondary endpoints; the rate of lung function 
decline which was reduced by 8ml/year in patients 
taking Relvar 100/25mcg compared with placebo 
(p=0.019).  It stated that as the primary endpoint was 
not met, statistical significance could not be inferred 
from the result; and the risk of experiencing an on-
treatment cardiovascular event (CV death, myocardial 
infarction, stroke, unstable angina and transient 
ischaemic attack) was 7.4% lower in patients taking 
Relvar 100/25mcg compared with placebo (p=0.475) 
which was noted as not being statistically significant.

The Panel noted GlaxoSmithKline’s submission that 
‘survival’ was used once in the press release title, 
and then only as a descriptor for the study design ie 
‘the SUMMIT COPD CV Survival Study’ as opposed 
to ‘a COPD CV survival study’ as alleged.  ‘Survival’ 
was otherwise only used three times more in the 
eight page press release.  Furthermore, the study 
was referred to as ‘SUMMIT’ six times throughout 
the press release.

The Panel noted that the study was referred to as the 
SUMMIT study in the title and throughout.  The study 
was designed to investigate the impact of Relvar 
100/25mcg and its components on risk of death/
survival in COPD patients with moderate airflow 
limitation and either a history or increased risk of 
cardiovascular disease.  In the Panel’s view it was 



Code of Practice Review November 2015� 81

not unreasonable to refer to survival in the heading 
when describing the study provided that in doing so, 
readers would not be misled.  In the Panel’s view it 
was stated at the outset and throughout the press 
release that the study failed to meet its primary 
endpoint and the secondary endpoints were placed 
in the context of the failed primary outcome.  The 
Panel did not consider that the title of the press 
release or description of the results implied a 
survival claim for Relvar.  In that regard, the Panel 
noted that the articles quoted by GlaxoSmithKline 
appeared to show that the target audience had 
understood the results of the SUMMIT study as 
reported in the press release.  The Panel thus did not 
consider that the press release was misleading as 
alleged.  No breach of Clauses 7.2 and 7.4 was ruled.

The Panel noted the complainant’s concern that 
the press release did not display a black triangle.  
Clause 4.11 of the Code stated that when required 
by the licensing authority, all promotional material 
must show an inverted black triangle to denote 
that special reporting was required in relation to 
adverse reactions.  The Panel considered that as the 
press release was not promotional, there was no 
requirement under the Code for it to include a black 
triangle.  No breach of Clause 4.11 of the Code was 
ruled.

The Panel noted that Clause 26.2 stated ‘Information 
about prescription only medicines which is made 
available to the public either directly or indirectly 
must be factual and presented in a balanced way.  
It must not raise unfounded hopes of successful 
treatment or be misleading with respect to the 
safety of the product.  Statements must not be made 
for the purpose of encouraging members of the 

public to ask their health professional to prescribe 
a specific prescription only medicine’.  The Panel 
noted GlaxoSmithKline’s submission that the press 
release was specifically directed at shareholders and 
the financial community, not patients who might 
have been prescribed Relvar.  The Panel noted that 
the press release contained information that might 
be of interest to patients but in the Panel’s view it 
had not been directed at them.  Furthermore, the 
results were presented in a balanced manner and 
the fact that the study failed to show a survival 
benefit was understood by the complainant, the 
financial journalists and it was therefore, in the 
Panel’s view, unlikely that the press release would 
raise unfounded hopes in patients who searched 
for the press release on GlaxoSmithKline’s website.  
The Panel ruled no breach of Clause 26.2.  The Panel 
noted that Clause 26.3 only required a statement 
about reporting side effects to be included on 
material which related to a medicine and was 
intended for patients taking that medicine.  Although 
it might have been helpful to include information 
about reporting side effects, as the press release was 
not intended for patients the Panel ruled no breach of 
Clause 26.3.

The Panel noted its rulings above and considered 
that high standards had been maintained.  No breach 
of Clause 9.1 was ruled.

The Panel noted its rulings above and consequently 
ruled no breach of Clause 2.

Complaint received	 25 September 2015

Case completed	 7 October 2015


