
74� Code of Practice Review November 2015

CASE AUTH/2791/9/15

ANONYMOUS, NON-CONTACTABLE v BAYER
Promotion of Xarelto

An anonymous, non-contactable complainant 
complained about the promotion of Xarelto 
(rivaroxaban) by Bayer plc.  The material at issue 
was a leavepiece entitled ‘Think NOACs [novel 
oral anticoagulants] and Renal Impairment in Non-
Valvular AF [atrial fibrillation].  Think Xarelto’.  

Xarelto was indicated for the prevention of stroke 
and systemic embolism in adults with non-valvular 
atrial fibrillation (AF) with one or more risk factors, 
such as congestive heart failure (CHF), hypertension, 
age ≥75 years, diabetes mellitus, prior stroke or 
transient ischaemic attack (TIA).

The complainant drew attention to a table which 
compared Xarelto and two other NOACs; apixaban 
(Eliquis, Bristol-Myers Squibb) and dabigatran 
(Pradaxa, Boehringer Ingelheim), when there had 
been no head-to-head trials.  The complainant stated 
that the footer tried to justify this but it was small 
and easily missed.  In his/her view the data should 
not be displayed that way but if so, it should be very 
clear what each trial comprised.

The detailed response from Bayer is given below.

The Panel noted that no explanation was given 
and so in the Panel’s view it was not immediately 
clear that the table presented the demography 
of the three studies and was not a comparison 
of safety or efficacy as submitted by Bayer.  The 
Panel considered that the page was ambiguous 
as the comparative claim juxtaposed to the table 
‘Xarelto: Proven safety profile and efficacy in a 
higher-risk non-valvular AF patient population than 
any other NOAC’ referenced to the three studies 
included within the table appeared to refer to the 
comparative data shown in the table.  This was 
not so.  Some readers might reasonably assume 
that there had been direct clinical comparisons of 
the safety profile and efficacy of Xarelto, Eliquis 
and Pradaxa which was not so.  It appeared that 
the complainant might have been so misled.  The 
footnote ‘These trials were conducted with different 
designs and evaluated different populations, so 
direct comparisons of their results cannot be made’ 
below the table was not sufficiently prominent 
or sufficiently clear to qualify the misleading 
impression.  The footnote appeared to be 
inconsistent with Bayer’s submission that the table 
presented demography not results.  In addition, 
the Panel considered the page was such that on 
the balance of probabilities, some readers would 
assume that direct clinical comparisons of the three 
medicines’ safety profile and efficacy in higher risk 
non-valvular AF-patient population had occurred 
which was not so.

The Panel considered that the table was misleading 
as alleged.  Breaches of the Code were ruled.

An anonymous, non-contactable complainant 
complained about the promotion of Xarelto 
(rivaroxaban) by Bayer plc.  The material at issue 
was a leavepiece (ref L.GB.12.2014.9153a) entitled 
‘Think NOACs [novel oral anticoagulants] and Renal 
Impairment in Non-Valvular AF [atrial fibrillation].  
Think Xarelto’.  The leavepiece stated that Xarelto 
was the only National Institute for Health and 
Clinical Excellence (NICE) approved NOAC with a 
prospectively tested renal dose (15mg once daily).  
The leavepiece was for the sales force to use with 
health professionals.

Xarelto was indicated for the prevention of stroke 
and systemic embolism in adults with non-valvular 
atrial fibrillation (AF) with one or more risk factors, 
such as congestive heart failure (CHF), hypertension, 
age ≥75 years, diabetes mellitus, prior stroke or 
transient ischaemic attack (TIA).

COMPLAINT

The complainant drew attention to a table which 
compared three NOACs; rivaroxaban (Xarelto), 
apixaban (Eliquis, Bristol-Myers Squibb) and 
dabigatran (Pradaxa, Boehringer Ingelheim), when 
there had been no head-to-head trials.  The footer 
tried to justify this but it was small and easily 
missed.  The complainant did not consider that the 
data should be displayed that way but if so, it should 
also be very clear what each trial comprised.

When writing to Bayer, the Authority asked it to 
respond in relation to Clauses 7.2 and 7.3 of the Code.

RESPONSE

Bayer submitted that the presentation, format and 
content of the comparative table on page 5 were 
such that it did not mislead.

Bayer explained that ROCKET AF was a randomised 
double-blind, double dummy event-driven trial 
with an objective to demonstrate non-inferiority 
of rivaroxaban compared with warfarin in patients 
(n=14,264) with non-valvular atrial fibrillation who 
had a history of stroke or at least two additional 
independent risk factors for stroke.  The primary 
efficacy endpoint was the composite of stroke 
and non-central nervous system (CNS) systemic 
embolism and the primary safety endpoint was 
the composite of major and clinically-relevant non-
major bleeding.  Patients were randomly assigned 
to receive either fixed dose rivaroxaban (20mg 
daily or 15mg daily in patients with a creatinine 
clearance of 30-49ml/min) or adjusted dose warfarin.  
Furthermore, with regard to renal impairment, the 
Xarelto summary of product characteristics (SPC) 
stated that:



Code of Practice Review November 2015� 75

	 ‘Limited clinical data for patients with severe renal 
impairment (creatinine clearance 15- 29 ml/min) 
indicate that rivaroxaban plasma concentrations 
are significantly increased.  Therefore, Xarelto is 
to be used with caution in these patients.  Use 
is not recommended in patients with creatinine 
clearance < 15 ml/min. 

	 In patients with moderate (creatinine clearance 
30-49 ml/min) or severe (creatinine clearance 
15-29 ml/min) renal impairment the following 
dosage recommendations apply:

		 For the prevention of stroke and systemic 
embolism in patients with non-valvular atrial 
fibrillation, the recommended dose is 15mg 
once daily.’

With respect to the table at issue, Bayer stated that 
the CHADS2 scores (used to estimate stroke risk 
in patients with AF) for each anticoagulant were 
presented in three columns which were differentiated 
by colour and titles which specified the trial 
from which the data for each NOAC was derived.  
Furthermore, the trial title was in large upper case 
font.  Bayer submitted that the differentiators for 
each column made it very clear that the data was 
derived from three different, separate trials and 
that there was nothing to suggest or imply that the 
trials were direct ‘head-to-head’ comparisons.  This 
was reinforced by a footnote which emphasized 
that ‘These trials were conducted with different 
designs and evaluated different populations so direct 
comparisons of their results cannot be made’.

Bayer submitted that the font size and contrast 
between the colour of the font and the background 
colour was such that it was not easily missed.  The 
clarity of the footnote was such that its prominence 
was at least equivalent to that which was ordinarily 
seen in promotional and other materials designed 
for health professionals.  Bayer noted that the table 
presented demography and was not a comparison of 
safety or efficacy.

Bayer stated that the table in question highlighted 
the mean CHADS2 score in all three relevant trials 
(ROCKET AF (Xarelto), ARISTOTLE (apixaban) and 
RE-LY (dabigatran)) and the percentage of patients in 
each sub-group that contributed to that score.  The 
total number of patients in all three trials was also 
shown for comparison.  The table therefore highlighted 
the higher risk non-valvular AF patient population 
according to the CHADS2 criteria in the ROCKET AF 
trial compared with ARISTOTLE and RE-LY.

Bayer noted that reference was also made to the fact 
that factors contributing to a higher risk of stroke 
might also contribute to renal impairment with the 
caveats of when and where Xarelto was licensed 
in this group of patients.  The information was fully 
referenced in the material.

Bayer submitted that as per the SPC and clinical trial 
data the leavepiece made it clear that the Xarelto 
15mg dose was intended for patients with non-
valvular AF and for the appropriate severity of renal 
impairment.

Bayer therefore submitted that neither the table 
nor any of the accompanying information was 
misleading in breach of Clause 7.2.  Furthermore, 
sufficient information was provided for the reader, 
so as not to mislead, however all three trials and the 
data shown were also clearly referenced if the reader 
wished to gain further information for each trial.  
Bayer also submitted that the principles of Clause 7.3 
were maintained as the table compared medicines 
intended for the same purpose and no confusion 
was created between Bayer’s or the competitor 
medicines.  

PANEL RULING

The Panel noted the complainant was anonymous 
and non-contactable.  As stated in the introduction 
to the Constitution and Procedure such complaints 
were accepted and like all complaints, judged on the 
evidence provided by both parties.  Complainants 
had the burden of proving their complaint on the 
balance of probabilities.  

The Panel noted the allegation that the table in 
question was misleading as it compared three 
NOACs despite there being no head-to-head studies 
and the company’s footnote could easily be missed 
due to its small font size.  
 
The Panel noted that direct head-to-head studies 
were not necessarily needed to substantiate a 
comparison of products provided that such a 
comparison was not misleading and complied with 
the Code.

The Panel noted that page 5 of the leavepiece was 
headed ‘Factors contributing to higher risk of stroke 
may also contribute to renal impairment’.  Below the 
heading and directly above the table in question was 
the prominent claim ‘Xarelto: Proven safety profile 
and efficacy in a higher risk non-valvular AF-patient 
population than any other NOAC’.  The references to 
this claim included three studies; Patel et al, Granger 
et al and Connolly et al (Rocket AF, ARISTOTLE and 
RE-LY), which were compared in the table.  The other 
three references cited related to ROCKET AF.

The Panel noted that the table in question featured 
the mean CHADS2 score and what appeared to be 
each of its five components (CHF, hypertension, ≥ 
75 years old, diabetes and prior stroke or TIA) for 
all three trials (ROCKET AF (Xarelto), ARISTOTLE 
(apixaban) and RE-LY (dabigatran)).  The percentage 
of patients in each component that contributed to 
that score was given.  The figures for Xarelto were 
higher than the figures for apixaban and dabigatran.

The Panel noted Bayer’s submission that the table 
was not a comparison of safety or efficacy and it 
highlighted the higher risk non-valvular AF patient 
population according to the CHADS2 criteria in the 
ROCKET AF trial compared with ARISTOTLE and RE-LY.

The Panel noted that no background information or 
explanation was given and so in the Panel’s view it 
was not immediately clear that the table presented 
the demography of the three studies and was not 
a comparison of safety or efficacy as submitted 



76� Code of Practice Review November 2015

by Bayer.  The Panel considered that the page was 
ambiguous as the comparative claim juxtaposed to 
the table ‘Xarelto: Proven safety profile and efficacy 
in a higher-risk non-valvular AF patient population 
than any other NOAC’ referenced to the three studies 
included within the table appeared to refer to, or be 
based on or substantiated by, the comparative data 
shown in the table.  This was not so.  Some readers 
might reasonably assume that there had been 
direct clinical comparisons of the safety profile and 
efficacy of Xarelto, Eliquis and Pradaxa which was 
not so.  It appeared that the complainant might have 
been so misled.  The Panel noted that the footnote 
‘These trials were conducted with different designs 
and evaluated different populations, so direct 
comparisons of their results cannot be made’ which 
appeared in small typeface below the table was not 
sufficiently prominent or sufficiently clear to qualify 

the misleading impression of the page.  The footnote 
appeared to be inconsistent with Bayer’s submission 
that the table presented demography not results.  In 
addition, the Panel considered the page was such 
that on the balance of probabilities, some readers 
would assume that direct clinical comparisons of the 
three medicines’ safety profile and efficacy in higher 
risk non-valvular AF-patient population had occurred 
which was not so.

The Panel considered that the table was misleading 
as alleged.  Breaches of Clauses 7.2 and 7.3 were 
ruled.

Complaint received	 3 September 2015

Case completed	 16 October 2015


