
36� Code of Practice Review February 2015

A doctor in public health, complained about 
an eight page sponsored supplement ‘Venous 
Thromboembolism – Unblock the System, How 
to treat DVT [deep vein thrombosis] in the 
Community’, sponsored by Bayer HealthCare. 

The supplement was distributed as a bound insert 
in the Health Service Journal (HSJ), 5 September 
2014.  The Bayer HealthCare company logo appeared 
in the top right hand corner on the first page of the 
supplement; running along the bottom edge of the 
first page was the statement ‘Bayer HealthCare 
sponsored this report.  The company has reviewed 
the data solely to ensure the factual accuracy in 
relation to Bayer products and compliance with 
industry guidelines.  The views expressed in these 
articles are not necessarily those of the sponsoring 
company.  Rivaroxaban▼ prescribing information 
available on page 8’.  The Bayer HealthCare logo 
also appeared at the top of the contents list on page 
2.  The supplement consisted of four articles, one on 
service redesign, two GP case studies and one on a 
charity’s perspective.

The complainant alleged that a reader who opened 
the supplement on the double-page spread, pages 
4-5 or pages 6-7 would have no indication the 
material was sponsored by Bayer since it used the 
same font, layout and general design as the rest 
of the HSJ and nowhere on those four pages did it 
state it was a sponsored supplement (this was only 
stated on pages 1, 2 and 8).

The detailed response from Bayer is given below.

The Panel noted that the supplement was stapled 
into the centre of the HSJ.  That a sponsored 
supplement was bound in rather than loose did not 
necessarily mean that its nature was disguised.  The 
overall impression given to readers was the most 
relevant factor.  The Panel considered that binding 
a supplement into a journal influenced the way 
readers would access it; they were not guaranteed 
to see the first page first and were likely to flick 
through the journal, often from back to front, and 
might read an inside page without first seeing the 
declaration of sponsorship on what would have 
been the front cover and front inside cover if the 
supplement were a loose insert.  Further, the label 
‘Health Service Journal supplement’ on the bottom 
of each page in itself was not sufficient to inform the 
reader that the article was sponsored promotional 
material produced for a pharmaceutical company.

Although the paper quality of the supplement was 
slightly thicker and glossier than that of the HSJ, in 
the Panel’s view overall the pages of the supplement 
were not sufficiently dissimilar to the standard 
editorial pages of the journal.  The Panel noted and 
considered that as a bound in supplement, given 

the way it would be accessed, some readers would 
not know from the outset that it was a sponsored 
promotional piece for Xarelto.  Its promotional 
nature was disguised.  A breach of the Code was 
ruled.

The Panel noted its comments above about how 
readers would access a bound in supplement and 
considered that the declaration of sponsorship was 
not adequate.  A breach was ruled.

The Panel, although noting its rulings above, did 
not consider that Bayer HealthCare had failed to 
maintain high standards and ruled no breach.

A doctor in public health, complained about 
an eight page sponsored supplement ‘Venous 
Thromboembolism – Unblock the System, How to 
treat DVT [deep vein thrombosis] in the Community’, 
(ref L.GB.04.2014.6167b) sponsored by Bayer 
HealthCare. 

The supplement was distributed as a bound insert in 
the Health Service Journal (HSJ), 5 September 2014.  
Prescribing information for Xarelto (rivaroxaban) 
appeared on page 8 of the supplement.  The Bayer 
HealthCare company logo appeared in the top right 
hand corner on the first page of the supplement; 
running along the bottom edge of the first page 
was the statement ‘Bayer HealthCare sponsored 
this report.  The company has reviewed the data 
solely to ensure the factual accuracy in relation 
to Bayer products and compliance with industry 
guidelines.  The views expressed in these articles are 
not necessarily those of the sponsoring company.  
Rivaroxaban▼ prescribing information available on 
page 8’.  The Bayer HealthCare logo also appeared 
at the top of the contents list on page 2.  The 
supplement consisted of four articles, one on service 
redesign, two GP case studies and one on a charity’s 
perspective.

Xarelto was an anticoagulant indicated, inter alia, for 
the treatment and prevention of DVT.

COMPLAINT		

The complainant alleged that a reader who opened 
the supplement on the double-page spread, pages 
4-5 or pages 6-7 would have no indication the 
material was sponsored by Bayer since it used the 
same font, layout and general design as the rest of 
the HSJ and nowhere on those four pages did it state 
it was a sponsored supplement (this information was 
confined to pages 1, 2 and 8).

When writing to Bayer the Authority asked it to 
respond in relation to the requirements of Clauses 
9.1, 9.10 and 12.1 of the Code.

CASE AUTH/2735/9/14

DOCTOR IN PUBLIC HEALTH v BAYER HEALTHCARE 	
Sponsored Journal Supplement



Code of Practice Review February 2015� 37

RESPONSE		

Bayer noted the complainant’s comments and 
referred to Clause 9.10 of the Code which stated that 
material sponsored by a pharmaceutical company 
must clearly indicate that it has been sponsored by 
that company.  Bayer noted that on the first page 
of the supplement there was the prominent and 
clear statement that ‘Bayer HealthCare sponsored 
this report.  The company has reviewed the data 
solely to ensure the factual accuracy in relation 
to Bayer products and compliance with industry 
guidelines.  The views expressed in these articles are 
not necessarily those of the sponsoring company.  
Rivaroxaban▼ prescribing information available on 
page 8’.  

Bayer submitted that Clause 12.1 stipulated that 
promotional material must not be disguised.  In 
this regard Bayer noted the last sentence of the 
sponsorship declaration together with the fact that 
the Bayer HealthCare logo was also on the front 
cover immediately below the title of the supplement 
as well as on page 2 under contents.  There was also 
a job code number (L.GB.2014.6167b) and date of 
preparation.  Prescribing information was printed 
on the last page of the supplement where there was 
also an adverse event reporting statement directing 
reporters to Bayer plc. 

The company submitted that there was no 
requirement to declare sponsorship on each and 
every page of sponsored material.  Consequently the 
supplement was clearly not in breach of Clauses 9.10 
and 12.1 and Bayer had thus not failed to maintain 
high standards (Clause 9.1).

In response to a request for further information, 
Bayer stated that it approached an agency to discuss 
opportunities to highlight examples of best practice 
where the pathway for treating DVT had been moved 
from the hospital into primary care.  The agency 
recommended the HSJ to write a supplement.  
Bayer informed the journal about centres where 
this had happened and recommended some of the 
individuals to interview.  The journal independently 
interviewed some of the health professionals in 
the supplement.  In addition, the journal proposed 
that another individual be interviewed.  Two of the 
individuals recommended for interview by Bayer 
had participated in a Bayer advisory board.  Bayer 
submitted that although it had nominated some 
of the interviewees, it was not present during the 
interviews and had no influence over what the 
interviewees said.  The journal wrote the supplement 
after the interviews.

Bayer reviewed the earlier editions of the supplement 
to ensure accuracy and readability and compliance 
with the Code.  Upon final approval of the 
supplement (28 August 2014) the supplement was 
distributed as a bound insert in the HJS (5 September 
2014), 1,000 copies were printed and distributed to 
the sales force and an email was sent to the sales 
force with a link to the HSJ supplement.

Bayer provided a copy of the HSJ at issue, the 
approved concept document with the agency, the 

contract between the agency and the journal and 
correspondence and emails regarding the article.

Bayer stated that it strongly believed that there was 
no breach in this supplement.  The supplement was 
clearly distinct from the rest of the HSJ.  The paper 
quality was different.  The pagination was separate 
from the journal.  There was a clear declaration 
of Bayer’s contribution to the journal supplement 
in page 1, a Bayer logo on pages 1 and 2 and 
prescribing information on page 8.  Most importantly, 
there was a distinct label ‘Health Service Journal 
supplement’ at the bottom of pages 2 to 7.  

PANEL RULING		

The Panel noted it was acceptable for companies to 
sponsor material.  It had previously been decided, in 
relation to materials aimed at health professionals, 
that the content would be subject to the Code if it was 
promotional in nature or if the company had used the 
material for a promotional purpose.

The Panel noted the requirements of Clause 12.1 and 
its supplementary information that when a company 
paid for, or otherwise secured or arranged the 
publication of promotional material in journals such 
material must not resemble independent editorial 
matter.

The Panel noted that the supplement was stapled into 
the centre of the HSJ.  That a sponsored supplement 
was bound in rather than loose did not necessarily 
mean that its nature was disguised.  The overall 
impression given to readers was the most relevant 
factor.  The Panel considered that the provision 
of a supplement, bound into a journal, influenced 
the way readers would access it; readers were not 
guaranteed to see the first page first and were likely 
to flick through the journal, often from back to front, 
and might thus read one of the inside pages of the 
supplement without first seeing the declaration of 
sponsorship on what would have been the front 
cover and front inside cover if the supplement were 
a loose insert.  Further, the label ‘Health Service 
Journal supplement’ appearing at the bottom of each 
page in itself was not sufficient to inform the reader 
that the article was sponsored promotional material 
produced for a pharmaceutical company. 

The text of the HSJ itself was written in four columns 
with a thin black line framing each page, the left hand 
page was colour coded in the top left hand corner 
to denote the section of the journal ie news (red), 
comment (blue) etc.  In the news section relevant 
quotations were reproduced in bold red font within 
an otherwise normal column of text.  The text of the 
supplement in question was also presented in four 
columns with a thin black line framing the pages 
and although the font was identical to that of the 
HSJ, no colour coding appeared on the left hand 
pages.  Some quotations, however, were reproduced 
in the same bold red font used in the news section.  
Although the paper quality of the supplement was 
slightly thicker and glossier than that of the HSJ 
itself, in the Panel’s view overall the pages of the 
supplement were not sufficiently dissimilar to 
the standard editorial pages of the journal.  The 



38� Code of Practice Review February 2015

Panel noted and considered that as a bound in 
supplement, given the way it would be accessed, 
some readers would not know from the outset that 
it was a sponsored promotional piece for Xarelto.  
Its promotional nature was disguised.  A breach of 
Clause 12.1 was ruled.

The Panel noted Bayer’s submission there was no 
requirement within the Code for sponsorship to be 
declared on every page of sponsored material.  The 
supplementary information to Clause 9.10 required 
the declaration of sponsorship to be sufficiently 
prominent to ensure that readers of sponsored 
materials are aware of it at the outset.  The Panel 
noted its comments above about how readers would 
access a bound in supplement and considered that 
the declaration of sponsorship was not adequate.  A 
breach of Clause 9.10 was ruled.

The Panel, although noting its rulings above, did not 
consider that Bayer HealthCare had failed to maintain 
high standards.  Thus no breach of Clause 9.1 was 
ruled.

During the consideration of this case the Panel 
noted the supplementary information to Clause 9.10 
required the wording of a declaration of sponsorship 
to be ‘… unambiguous so that the readers will 
immediately understand the extent of the company’s 
involvement and influence over the material’.  Bayer 
had suggested many of the individuals who should 
be approached by the HSJ in the production of the 
supplement including some health professionals 
who had previously attended Bayer advisory board 
meetings.  The Panel was concerned to note that 
the declaration of sponsorship, which appeared on 
the front cover of the supplement, did not make the 
extent of Bayer’s involvement clear in this regard.  
The Panel requested that Bayer be advised of its 
concern.

Complaint received		  28 September 2014

Case completed			   27 November 2014


