
Code of Practice Review November 2014� 103

An anonymous, contactable member of the public 
complained about an article entitled ‘Young 
cancer patient forced to pay £2,000 a week for 
treatment drugs – after NHS refuses’ which 
appeared in the Daily Mirror newspaper and in 
the Mirror online.  The article referred to Avastin 
(bevacizumab) which was marketed by Roche 
and indicated in combination for the treatment of 
certain cancers.  The complainant submitted that 
he/she was technically whistleblowing but had 
to do so anonymously because of fear of internal 
recriminations.

The complainant stated that it was clear that the 
article had been company-inspired and placed in 
the newspaper by Roche’s agents.  The article was 
extremely well informed and referred to highly 
technical issues such as the National Institute for 
Health and Care Excellence (NICE), overseas use 
of Avastin and clinical data.  The story focused on 
the use of Avastin to treat a brain tumour when 
the medicine was not licensed for such use.  The 
complainant stated that this was a very serious 
breach of the Code as it was off-label promotion of a 
medicine and to a lay audience.  The article inferred 
that the medicine extended and improved quality of 
life when there was no data to prove this.

The complainant stated that he/she knew that the 
article was promoted by Roche through its public 
relations agents.  The complainant alleged that 
Roche and its agents contacted the journalists 
concerned after getting a tip about the patient from 
the sales force.  The complainant stated that the 
content of the article was agreed by Roche; any 
suggestion to the contrary would be revealed as 
false by the paper trail with Roche, its agent and the 
Daily Mirror.

The detailed response from Roche is given below.

The Panel noted that the complainant had provided 
little information and no documentation to support 
his/her complaint despite reference to a paper trail 
between Roche and its agents.  A request for further 
information had gone unanswered.  As with any 
complaint, the complainant had to prove his/her 
complaint on the balance of probabilities; the matter 
would be judged on the evidence provided by the 
parties.

The parties’ accounts differed.  The complainant 
alleged that Roche was involved with the 
newspaper story; Roche denied that this was so.  
The company was aware of the story in a local 
newspaper before it received the enquiry from the 
journalist.  Although the company had interacted 
with the journalist, it had stated in writing that 
Avastin was not licensed in the UK for the treatment 
of brain tumours and in response to a query had 
verbally told him/her that the medicine was so 

licensed in Japan.  The company submitted that it 
had not tipped the newspaper off about the patient 
at issue.  Roche provided written statements from 
its agents each stating that they had not been 
involved in the generation of the story.

The Panel considered that on the basis of the 
evidence provided by the parties, the complainant 
had not proven that, on the balance of probabilities, 
Roche or its agents had instigated or placed the 
newspaper article as alleged.  No breaches of the 
Code were ruled including Clause 2.

An anonymous but contactable member of the public 
complained about an article entitled ‘Young cancer 
patient forced to pay £2,000 a week for treatment 
drugs – after NHS refuses’ which appeared in the 
Daily Mirror newspaper and in the Mirror online.  
The medicine which the patient had to fund was 
Avastin (bevacizumab) marketed by Roche Products 
Limited.  Avastin was indicated, in combination with 
another therapy, for the treatment of certain cancers.

COMPLAINT

The complainant stated that it was clear that the 
article had been company-inspired and alleged that 
it breached the Code in several important ways and 
was placed in the newspaper by Roche’s agents.  The 
article was extremely well informed and included 
references to highly technical issues such as the 
National Institute for Health and Care Excellence 
(NICE), overseas use of Avastin and clinical data.

The complainant stated that because of his/her 
job (and he/she could not disclose this for fear 
of dismissal), he/she knew that the article was 
promoted by Roche through its public relations 
agents and that this was in breach, inter alia, of 
the Code.  The complainant submitted that he/
she was technically whistleblowing but had to 
do so anonymously because of fear of internal 
recriminations such was the climate of fear in the 
organisation.

The complainant alleged that the article 
fundamentally breached the Code in that:

1	 Roche and its agents initiated the article by 
contacting the journalists concerned after getting 
a tip about this patient from the sales force.  There 
would be records of these discussions that must 
be disclosed.  The contents of the article and the 
specifics below were agreed by Roche and its 
agents with the journalists so any suggestion from 
Roche that this was nothing to do with it would be 
revealed as false by the paper trail with Roche, its 
agents and the Daily Mirror.

2	 The article was in mainstream media and this 
was deliberately selected by Roche’s agent at 
its request.  Under the Code the pharmaceutical 

CASE AUTH/2725/7/14	 NO BREACH OF THE CODE

MEMBER OF THE PUBLIC v ROCHE	
Newspaper article about Avastin



104� Code of Practice Review November 2014

company was responsible regardless of who 
pursued the activity.

3	 The article promoted a brand name of a medicine 
to non-prescribers.

4	 The story focused on the use of Avastin to treat a 
brain tumour when the medicine was not licensed 
for such use.  This was off-label promotion of a 
medicine and to a lay audience.

5	 The article inferred that the medicine extended 
and improved quality of life when there was no 
data to prove this.

6	 The article referred to use in other countries 
without any explanation.

The complainant stated that he/she was very worried 
about the ethical behaviour of the company he/she 
worked for.

In response to a request for further information, the 
complainant did not reply.

When writing to Roche, the Authority asked it to 
respond in relation to Clauses 2, 9.1, 23.1 and 23.2 of 
the Code.

RESPONSE

Roche explained that Avastin was licensed for the 
treatment of numerous advanced solid tumour 
cancers; it was, however, not licensed in the 
European Union (EU) for glioblastoma (GBM) and it 
was completely counter to Roche UK’s strategy to 
promote Avastin for GBM or any other unlicensed 
indication.

Roche’s named public affairs agency provided cross-
portfolio advice and supported Roche with respect to 
healthcare policy.  The public affairs agency was not 
retained by Roche to provide any public relations or 
public affairs activities in respect of Avastin or any 
other specific Roche product.  Specifically, Roche did 
not instruct the agency to act on its behalf in respect 
of the newspaper article in question.

Roche’s named marketing and public relations 
agency provided support for the Avastin brand to 
the public relations team.  Specifically, Roche did not 
instruct this agency to act on its behalf in relation 
to placing the Daily Mirror article, although it did 
instruct it to help prepare the reactive statement 
referred to below.

Roche explained that its global media relations 
team received an enquiry on Monday, 28 July, from 
a journalist, who stated that he/she was preparing 
a national story about a man with an inoperable 
brain tumour.  Roche was asked to ‘send across a 
statement asap (within the next few hours) detailing 
countries where Avastin is used as a treatment for 
this form of cancer and more details on the drug.  
Any details on successful trials of treatment as well 
as any reaction to this case’.  Roche outlined the 
timeline of associated event:  

On 17 July 2014, Roche was notified by a media 
monitoring company that a story had appeared 

in a local newspaper about a named individual, 
whose family was fundraising to support his 
treatment.  Avastin was mentioned within the 
article.  

On 28 July 2014, a media enquiry was received 
by Roche global media relations team (in Basel, 
Switzerland) and passed to the UK public relations 
team.  Roche initiated the creation of a written 
reactive statement to the story in conjunction 
with its marketing and public relations agency.  
Roche did not instruct its public affairs agency in 
relation to this response.  The reactive statement 
was raised and reviewed within Roche’s approval 
system.  Roche telephoned the journalist and 
asked for clarification as to whether the patient 
had GBM.  The journalist responded that he did.  
Roche responded verbally and stated that Avastin 
was not licensed for GBM.  In response to the 
journalist’s query regarding where Avastin was 
licensed in other countries for GBM, Roche stated 
that Avastin was licensed for GBM in Japan. 
Later that day the online version of the story was 
published.

On 29 July 2014, the Daily Mirror published the 
story in print.

On 31 July 2014, the reactive statement was 
signed-off by two final signatories in line with 
Roche’s standard operating procedures.

Roche submitted that healthcare compliance and 
human resources led an internal investigation; they 
interviewed appropriate Roche UK head office, field 
medical staff and field sales staff, searched Roche’s 
customer relationship management (CRM) systems 
for applicable entries by both field medical staff 
and field sales staff, reviewed emails sent/received 
by relevant field, marketing and communications 
staff and reviewed information provided by medical 
information in response to enquiries.  This very 
thorough investigation, including the review of 
several thousand emails, failed to find anything to 
suggest that anyone at Roche contacted the Daily 
Mirror directly or indirectly (other than the reactive 
contact with the journalist referred to above), or 
provided any form of tip about the patient.

Roche also interviewed both its public affairs and 
marketing and public relations agencies.  Both 
confirmed that they had had no involvement in the 
story and that they were not instructed by Roche to 
place the story.

Roche noted that it had also contacted the Daily 
Mirror which responded that its policy was to not 
reveal its sources for any article it published.

In conclusion, Roche submitted that its thorough 
investigation had found no evidence to support the 
complainant’s allegations that Roche facilitated the 
interview with the patient in any way or that it was 
involved with the placement of the article in the Daily 
Mirror.  Roche denied breaches of Clauses 2, 9.1, 
23.1 and 23.2.

In response to a request for more information, 
Roche confirmed that its global team had had no 



Code of Practice Review November 2014� 105

involvement with either the journalist or with the 
enquiry other than its handling of the initial enquiry 
as stated above.

PANEL RULING

The Panel noted that the complainant had provided 
little information and no documentation to support 
his/her complaint despite reference to a paper trail 
between Roche, and two named agents.  Although 
the anonymous complainant had provided email 
contact details, a request for further information 
had gone unanswered.  As with any complaint, 
the complainant had the burden of proving his/her 
complaint on the balance of probabilities; the matter 
would be judged on the evidence provided by the 
parties.

The Panel noted that the parties’ accounts differed.  
The complainant had alleged that Roche was 
involved, directly or indirectly, with the story that 
had appeared in the Daily Mirror.  Roche, following 
its investigation of the matter, denied that this was 
the case.  The company was aware of the story in the 

local newspaper before it received the enquiry from 
the journalist.  Although the company had interacted 
with the journalist as a result of his enquiry, it had 
stated in writing that Avastin was not licensed in the 
UK for the treatment of brain tumours and submitted 
that in a verbal response to the journalist it had 
stated that the medicine was so licensed in Japan.  
The company submitted that it had not provided the 
newspaper with a tip off about the patient at issue.  
Roche provided written statements from both its 
named agents each stating that they had not been 
involved in the generation of the Daily Mirror story.

The Panel considered that on the basis of the 
evidence provided by the parties, the complainant 
had not proven that, on the balance of probabilities, 
Roche or agents working on its behalf had instigated 
or placed the Daily Mirror article as alleged.  No 
breaches of Clauses 2, 9.1, 23.1 and 23.2 were ruled.

Complaint received	 30 July 2014

Case completed		  15 October 2014


