
Code of Practice Review May 2013 127

A journalist alleged that an article entitled ‘Don’t
scrap asthma jab that saved my son’s life’, published
in the Daily Mail online, promoted Xolair
(omalizumab), marketed by Novartis.  The
complainant noted that no-one from Novartis was
mentioned in the article but that others who were
quoted were connected to the company.  The
complainant assumed that Novartis had had a hand
in the article which was a one-sided account of
Xolair.

The detailed response from Novartis is given below.

The Panel noted that when complaints were
received about what an independent journalist had
published in the press, its rulings were made upon
the material released by the company that might
have prompted the article, not the article itself.

The Panel noted the time delay between the relevant
press release being issued (9, November 2012) and
the publication of the article at issue (11, February
2013).  Although the press release was about a draft
decision by the National Institute for health and
Clinical Excellence (NICE) to revoke existing positive
guidance on the use of Xolair in patients aged 12
and above, it did not otherwise appear to have
influenced the content of the article in the Daily Mail.
The article was principally one mother’s story about
her 14 year old son and concluded with a general
discussion about the potential negative impact of
the draft NICE recommendation on patient care.  The
article quoted a spokesperson from Asthma UK, a
hospital consultant in respiratory medicine and
included a pack shot of Xolair which Novartis
submitted was not a UK pack.  The Panel noted that
the press release did not refer to the 14 year old boy
and although it quoted two hospital physicians,
neither were the consultant quoted in the article.
The press release did not refer to Asthma UK.  The
Panel noted Novartis’s submission that neither it nor
its PR agency had engaged with the author over the
story nor did it know about the case study
presented.  

The Panel noted that the article was quite different
to the press release; the press release had been
issued three months before the article was
published.  The Panel noted the content of the press
release and did not consider that it promoted Xolair
to the public.  No breach of the Code was ruled.  

The Panel noted that the article described Xolair in
very positive terms but that the tone of the press
release was quite different and did not appear to
have led to the strong, unequivocal claims in the
article.  The Panel thus ruled no breach of the Code.

The Panel considered that high standards had been
maintained.  No breach of the Code was ruled
including no breach of Clause 2.

A journalist alleged that an article entitled ‘Don’t
scrap asthma jab that saved my son’s life’ and
published 11 February 2013 in the Daily Mail online,
promoted Xolair (omalizumab), marketed by
Novartis Pharmaceuticals UK Ltd.  Xolair was
indicated only for the treatment of patients with
convincing IgE (immunoglobulin E) mediated
asthma.

The relevant press release issued by Novartis was
entitled ‘NICE [National Institute for health and
Clinical Excellence] draft decision on omalizumab
(Xolair) could leave people with the most severe
form of asthma without an effective and innovative
treatment option’ and detailed a draft decision by
NICE not to recommend the use of Xolair for the
treatment of severe persistent allergic asthma which
revoked existing positive guidance.  The efficacy of
Xolair vs alternative treatment options was
discussed as was the burden of severe asthma.  The
press release included quotations from senior health
professionals.

COMPLAINT

The complainant alleged that the Daily Mail article
was thinly veiled promotion for Xolair.  No-one from
Novartis was explicitly mentioned in the article but a
quick Google search found that a consultant in
respiratory medicine who the paper spoke to, had
attended advisory boards for, inter alia, Novartis as
he declared in a recent BMJ article.   The complainant
also noted that Asthma UK, who’s chief executive
was interviewed in the piece, was also funded by
Novartis to the tune of around £45,000 in 2011.

The complainant submitted that the article stated
that other medicines were bad and Xolair was better
and implied heavily that NICE should not reject its
use on the NHS – all points Novartis emphatically
agreed with – and this was not surprising given that
two of those interviewed for the article had direct
relations with the company.

The complainant assumed that Novartis had had a
hand in the story being made known to Asthma UK
and the Daily Mail, and the story was very one-sided
in its blatant promotion of a prescription only
medicine – the article also included a pack shot of
Xolair, which the complainant knew from experience
could only be obtained from a pharmaceutical
company as it needed to be signed off for use.

CASE AUTH/2578/2/13 NO BREACH OF THE CODE

JOURNALIST v NOVARTIS
Daily Mail article



128 Code of Practice Review May 2013

The complainant stated that Novartis had probably
done enough to escape censure under the Code, but
he asked that the Authority investigate whether this
was so.  The complainant also asked that this type of
behaviour be reviewed when the Code was next
updated, as it made a mockery of policing
pharmaceutical companies when they could find way
to promote medicines on the world’s biggest online
news site.  

When writing to Novartis, the Authority asked it to
consider the requirements of Clauses 2, 9.1, 22.1 and
22.2 of the Code.

RESPONSE

Novartis submitted that it was not involved in the
generation of the article.  

Novartis stated that it issued a press release in
November 2012 (copy provided) shortly after the
draft decision from NICE to revoke its current
positive guidance for Xolair use in patients aged 12
years and older.  

Novartis also confirmed that neither it nor its PR
agency had engaged with the author of the article at
any point over this story.  Nor did it have any
interaction or knowledge of the case studies used in
the article.

Novartis had, in line with the Code, complied with all
requirements on transparency of its relationships
with patient groups and listed all the groups
supported on its website and thus any funding
provided to Asthma UK was openly declared.
Members of Asthma UK, including the named
representatives, had participated in educational
events for Novartis employees to highlight the
importance of the company’s medicines on the lives
of patients with severe persistent allergic asthma.
One of the named representatives of Asthma UK had
also provided unpaid expertise at a Novartis advisory
board.

Novartis stated that it routinely held educational
events for a variety of conditions to educate and
inform its employees on the importance of the work
it did in developing medicines and the impact they
could have for people with these conditions.

Novartis confirmed that it had a consultancy
agreement as outlined in Clause 20 of the Code with
the health professional quoted in the article.  These
included activities such as Novartis-sponsored
medical educational events, symposia and advisory
boards on severe asthma and allergy.  The health
professional was also an investigator on Novartis-
sponsored clinical trials.

Novartis submitted that the pack shot shown in the
article was not a UK pack for Xolair 150mg.  The pack
licensed in the UK had an ampoule containing 2ml
solvent, whilst the one in the Daily Mail picture
showed an ampoule containing 5ml of diluent.  An
internet search showed that the same pack
photograph appeared on an independent website for
the pharmaceutical industry.  Novartis stated that

this pack shot was not provided to the journalist or
Asthma UK by either Novartis UK or by Novartis
Switzerland.  Furthermore, in 2012 this presentation
(powder and solvent) was superseded by a new
prefilled syringe.  A copy of the current SPC for
Xolair (powder formulation) was provided.
Unfortunately, Novartis did not have a pack shot for
the powder formulation so a copy of the pack
artwork image was provided which it believed clearly
showed how the pack differed.

For the reasons outlined above, Novartis considered
that there was no breach of Clauses 22.1 and 22.2 of
the Code in promoting prescription only medicines
to the public.  Consequently, Novartis did not
consider that it had failed to maintain high standards
or that it had brought discredit upon, or reduced
confidence in, the pharmaceutical industry.  The
company thus denied breaches of Clauses 9.1 and 2.

Novartis hoped this information had assuaged
concerns and provided the reassurance that Novartis
continued to uphold high standards in its activities
and actions.

PANEL RULING

The Panel noted that when complaints were received
about what an independent journalist had published
in the press, its rulings were made upon the material
released by the company that might have prompted
the article, not the article itself.

The Panel noted the time delay between the press
release being issued (9, November 2012) and the
publication of the article at issue (11, February 2013).
The Panel further noted that although the press
release was about a draft decision by NICE to revoke
existing positive guidance on the use of Xolair in
patients aged 12 and above, it did not otherwise
appear to have influenced the content of the article
in the Daily Mail.  The article in the Daily Mail was
principally one mother’s story about her 14 year old
son and how he might be affected by NICE’s
impending decision.  The article concluded with a
general discussion about the potential negative
impact of the draft NICE recommendation on patient
care.  The article quoted a spokesperson from
Asthma UK and also a hospital consultant in
respiratory medicine.  The article included a pack
shot of Xolair which Novartis submitted was not a
UK pack.  The Panel noted that the press release did
not refer to the 14 year old boy or provide any other
case studies and although it quoted two hospital
physicians, neither were the consultant quoted in the
Daily Mail article.  The press release did not refer to
Asthma UK.  The Panel noted Novartis’s submission
that neither it nor its PR agency had engaged with
the author at any point over the story nor did it have
any knowledge of the case study presented.  

The Panel noted that the article was quite different to
the press release; the press release had been issued
three months before the article was published.  The
Panel noted the content of the press release and did
not consider that it promoted Xolair to the public.
No breach of Clause 22.1 was ruled.  



Code of Practice Review May 2013 129

The Panel noted that article stated that the effects of
Xolair were ‘unbelievable’ and that it ‘didn’t cause
terrible side-effects like other treatments’.  In that
regard the Panel noted that the tone of the press
release was quite different and did not appear to
have led to the strong, unequivocal claims in the
article.  The Panel thus ruled no breach of Clause
22.2.

The Panel considered that high standards had been
maintained.  No breach of Clause 9.1 was ruled.

The Panel noted its rulings above and consequently
ruled no breach of Clause 2. 

Complaint received 14 February 2013

Case completed 26 March 2013


