
48 Code of Practice Review May 2012

A general practitioner complained about the
promotion of Pradaxa (dabigatran) by Boehringer
Ingelheim on a third party website.

Pradaxa (75mg and 110mg) was indicated for
primary prevention of venous thromboembolic
events in adults who had undergone elective total
hip or total knee replacement surgery.  Pradaxa
(110mg and 150mg) was indicated for the prevention
of stroke and systemic embolism in certain adult
patients.

The detailed response from Boehringer Ingelheim is
given below.

The complainant noted that a clinical paper
summary, ‘Dabigatran versus warfarin in patients
with atrial fibrillation’, provided on the website,
referred only to the relative risk in relation to the key
efficacy outcomes for dabigatran 150mg/110mg vs
warfarin.  A breach of the Code was alleged.

The complainant further noted that the clinical
summary provided hyperlinks to the reprints of the
two papers by Connolly et al (2009 and 2010) that it
was based upon.  These reprints could be
downloaded and printed; the complainant alleged
that this promotional facility necessitated the
provision of prescribing information and its omission
was in breach of the Code.

The Panel noted that the supplementary information
to the Code stated, inter alia, that relative risk
should never be referred to without also referring to
the absolute risk.  Absolute risk could be referred to
in isolation.

The Panel noted that a table of data in the clinical
paper summary, inter alia, referred to the relative risk
stroke or systemic embolism according to treatment
group.  The absolute rates were also stated thus the
Panel ruled no breach of the Code.

The Panel noted that the page in question provided
a prominent and direct link to the prescribing
information.  In the Panel’s view this was the first
part of the material.  The hyperlinked publications
were part of the same material and in that regard did
not also need to include links to the prescribing
information.  The Panel considered that prescribing
information had been provided as required.  No
breach of the Code was ruled.

The Panel considered that by providing hyperlinks to
the two Connolly et al papers, Boehringer Ingelheim
had, in effect, invited readers to access the
publications.  This was a solicited request not an
unsolicited request as alleged and therefore no
breach was ruled.  

The complainant noted that on another page
headlined Pradaxa for use in stroke prevention in
atrial fibrillation as were the specifics of the licensed
indication.  The reader was not informed that this
indication was restricted only to Pradaxa 150mg and
110mg and not 75mg which was also available but
for a different indication.  The complainant alleged
that this was misleading by omission.

The complainant noted that again this page
facilitated access to reprints and prescribing
information had been omitted.

The Panel noted that the licensed dose for Pradaxa in
the prevention of stroke and systemic embolism in
patients with atrial fibrillation was 150mg twice daily
reduced to 110mg twice daily in certain patients.
Pradaxa 75mg was not licensed for this indication but
could be used in the primary prevention of venous
thrombotic events in elective total hip or knee
replacement surgery.  The Panel noted that the page
in question did not refer to any dose of Pradaxa but,
as in the above, provided a link to the prescribing
information on a red band running across the top of the
page.  The Panel considered that reference to the 75mg
dose on this page was not required, given that it related
only to the use of Pradaxa in the prevention of stoke
and atrial fibrillation.  No breach of the Code was ruled.  

The Panel noted that a subsection of the page at issue
was headed ‘Clinical paper summaries*’ and below this
were links to these summaries.  The asterisk referred
to a footnote which read ‘Promotional information by
Boehringer Ingelheim’.  Clicking on the links opened
up the clinical paper summaries from which the
reader could click to access, inter alia, the prescribing
information.  The Panel noted, therefore, that the
prescribing information was accessible not only from
the first page but also from the hyperlinked pages.
The requirement to provide prescribing information
had been met and no breach of the Code was ruled.

The Panel noted its comments above with regard to
the provision of solicited and unsolicited reprints
and considered that they also applied here.  No
breach of the Code was ruled.

A general practitioner, complained about the
promotion of Pradaxa (dabigatran) by Boehringer
Ingelheim Limited on a third party website.

The complainant stated that he had no interest to
declare other than to state that Boehringer
Ingelheim’s staff and activities had done little to
improve the image of the UK pharmaceutical
industry.  However, his scrutiny of its activities had
enhanced his understanding of the Code which was
the only silver lining when it came to this clearly
disreputable company.

CASE AUTH/2456/11/11 NO BREACH OF THE CODE

GENERAL PRACTITIONER v BOEHRINGER INGELHEIM
e-Promotion of Pradaxa



Code of Practice Review May 2012 49

Pradaxa (75mg and 110mg) was indicated for primary
prevention of venous thromboembolic events in
adults who had undergone elective total hip or total
knee replacement surgery.  Pradaxa (110mg and
150mg) was indicated for the prevention of stroke
and systemic embolism in certain adult patients.

When writing to Boehringer Ingelheim, the Authority
asked it to consider Clauses 4.1 and 7.2 of the Code.
The Authority also noted that the provision of
prescribing information with reprints was referred to
in the supplementary information to Clause 10.1.

1 Reference to absolute risk and relative risk and the
provision of prescribing information

COMPLAINT

The complainant referred to the provision of the
clinical paper summary entitled ‘Dabigatran versus
warfarin in patients with atrial fibrillation’ (ref
DBG2430) and noted that the results presented in
table 1 only reported the relative risk in relation to the
key efficacy outcomes for dabigatran 150mg/110mg vs
warfarin.  The complainant alleged that the omission
of the absolute risk values was in breach of the Code.

The complainant further noted that the clinical
summary provided hyperlinks to the full paper
reprints of the two papers by Connolly et al (2009
and 2010) that it was based upon.  These reprints
could be downloaded and printed; this promotional
facility was organised by Boehringer Ingelheim with
the aim of providing further promotional information
about dabigatran.  This therefore necessitated the
provision of prescribing information which had been
omitted in breach of the Code.

RESPONSE

Boehringer submitted that table 1 was based on the
two publications, referred to in the clinical paper
summary, by Connolly et al in which the absolute
rates of stroke or systemic embolism were
prominently given for the three treatment groups
(dabigatran 110mg, dabigatran 150mg and warfarin)
in the Randomized Evaluation of Long-Term Anti-
coagulation Therapy (RE-LY) study.  From table 1 it
could be seen that these values were respectively
1.54%/year, 1.11%/year and 1.71%/year.  The relative
risk (95% confidence interval (CI)) and p values were
also clearly presented in the table.  The
supplementary information to Clause 7.2 stipulated
that relative risk should not be given without
absolute risk as this could mislead the reader.  In
addition, table 1 was a faithful representation of the
table as it appeared in the publication.  Boehringer
Ingelheim therefore firmly asserted that since the
absolute rates were presented in table 1 alongside
relative risk, there was no breach of Clause 7.2. 

With regard to the hyperlink to the two papers by
Connolly et al, Boehringer Ingelheim stated that this
information was provided because it wanted the data
relating to dabigatran to be readily available for
prescribers to facilitate good understanding and
good prescribing.  The information was consistent
with the summary of product characteristics (SPC)
for Pradaxa and so Boehringer Ingelheim considered

that the use of these papers was appropriate and
complied with the Code.

Boehringer Ingelheim submitted that at the top of the
page of the website there was a link to the prescribing
information which was clearly prominent and
positioned (reader’s view) to the right hand side of the
red banner.  Boehringer Ingelheim therefore disagreed
that prescribing information was not readily available
for review by the reader.  The supplementary
information to Clause 10.1 stated that an unsolicited
reprint of an article about a medicine should be
accompanied by prescribing information.  The
hyperlink was found at the bottom of the page
‘Connolly SJ, et al. Newly identified events in the RE-LY
trial’ N Engl J Med 2010;363:1875-1876.’  Boehringer
Ingelheim argued that in this instance the provision of
the article was not unsolicited: on the website there
was no indication nor promotion of the availability of
reprints through downloading from the NEJM website;
the reader must choose to click on the hyperlink
without the knowledge of where or what they would be
linked to; equally once on the NEJM website again the
reader must choose whether or not to print the article.
Given these factors Boehringer Ingelheim strongly
believed that the article was not unsolicited (ie the
reader had solicited it themselves) and so the provision
of prescribing information for downloading was not
required.  Boehringer Ingelheim therefore strongly
asserted that there was no breach of Clause 10.1.

The prescribing information was legible; linked 
and positioned prominently within the website and
consistent with the SPC.  Boehringer Ingelheim
therefore asserted that there was no breach of 
Clause 4.1.

PANEL RULING

The Panel noted that the supplementary information
to Clause 7.2 stated that referring only to relative risk,
especially with regard to risk reduction, could make a
medicine appear more effective than it was.  In order
to assess the clinical impact of an outcome, the reader
also needed to know the absolute risk involved.  In
that regard relative risk should never be referred to
without also referring to the absolute risk.  Absolute
risk could be referred to in isolation.

The Panel noted that table 1 referred to the relative
risk and p value of stroke or systemic embolism in
patients treated with dabigatran 110mg vs warfarin
(0.90; p=0.30) or dabigatran 150mg vs warfarin (0.65;
p<0.001).  The absolute rates (% patients/year) of
stroke or systemic embolism in patients treated with
dabigatran 110mg (1.54%/year), dabigatran 150mg
(1.11%/year) or warfarin (1.71%/year) were also
stated.  In that regard the Panel considered that the
requirements of Clause 7.2 in relation to relative and
absolute risk had been satisfied.  No breach of
Clause 7.2 was ruled.

The Panel noted that the webpage in question
promoted the use of Pradaxa for stroke prevention in
atrial fibrillation.  Running across the top of the page
was a red band upon which the reader could click to
access, inter alia, the prescribing information.  The
page also provided hyperlinks to the two Connolly et
al publications.  In that regard the Panel considered



50 Code of Practice Review May 2012

that the publications themselves were part of the
promotional campaign.

The Panel considered that the supplementary
information to Clause 4.1, Electronic Journals, was
relevant to the material before it.  The supplementary
information stated that the first part of an
advertisement in an electronic journal, such as the
banner, was often the only part of the advertisement
that was seen by readers.  It must therefore include a
clear, prominent statement as to where the prescribing
information could be found.  This should be in the
form of a direct link.  The first part was often linked to
other parts and in such circumstances the linked parts
would be considered as one advertisement.

The Panel noted that the webpage in question
provided a prominent and direct link to the
prescribing information.  In the Panel’s view this was
the first part of the material.  The hyperlinked
publications were part of the same material and in
that regard did not also need to include links to the
prescribing information.  The Panel considered that
prescribing information had been provided as
required.  No breach of Clause 4.1 was ruled.

The Panel noted that Clause 10.1 stated that reprints
of articles in journals must not be provided
unsolicited unless the articles had been refereed.
The supplementary information to that clause stated
that when providing an unsolicited reprint of an
article about a medicine, it should be accompanied
by prescribing information.

The Panel considered that by providing hyperlinks to
the two Connolly et al, papers, Boehringer Ingelheim
had, in effect, invited readers to access the
publications.  This was therefore a solicited request
for the papers.  In that regard the Panel did not
consider that Clause 10.1 was relevant and so no
breach of that clause was ruled.

2 Indication of licensed doses and the provision of
prescribing information

COMPLAINT

The complainant referred to another page of the
website (ref DBG2686) and noted that Pradaxa for
use in stroke prevention in atrial fibrillation was
headlined on this page as were the specifics of the
licensed indication.  The complainant further noted,
however, that the reader was not informed that this
indication was restricted only to Pradaxa 150mg and
110mg and not 75mg which was also available but
for a different indication.  The complainant alleged
that this was misleading by omission.

The complainant noted that again this webpage
facilitated access to reprints and as per point 1
above, prescribing information that should have
been associated with, or accompanied, the reprints
had been omitted.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim noted that as Pradaxa 75mg
was not licensed for stroke prevention in atrial
fibrillation, to have provided the SPC for that

medicine following a reference to stroke prevention
in atrial fibrillation would have been inappropriate
and confusing for the reader.  Boehringer Ingelheim
did not consider that it was misleading by omission
not to refer to Pradaxa 75mg in this context.
Boehringer Ingelheim proposed the opposite,
namely that to refer to it here would be misleading.
The complainant objected that the prescribing
information was not available here but this was
incorrect as it was available in the top right hand
corner of the page, as before, in the form of a white
on red hyperlink.

In summary Boehringer Ingelheim firmly asserted
that there were no breaches of the Code in the
materials referred to above and specifically no
breaches of Clauses 4.1, 7.2 and 10.1.

Boehringer Ingelheim confirmed that it paid for the
materials to be included on www.doctors.net.uk.

PANEL RULING

The Panel noted that the licensed dose for Pradaxa in
the prevention of stroke and systemic embolism in
patients with atrial fibrillation was 150mg twice daily
reduced to 110mg twice daily in patients aged 80
years or over and patients with an increased risk of
bleeding.  Pradaxa 75mg was not licensed for this
indication but could be used in the primary prevention
of venous thrombotic events in elective total hip or
knee replacement surgery.  The Panel noted that the
webpage in question did not refer to any dose of
Pradaxa but, as in point 1 above, provided a link to the
prescribing information on a red band running across
the top of the page.  The Panel noted that the title of
the webpage was ‘Pradaxa – stroke prevention in
atrial fibrillation’.  The Panel considered that reference
to the 75mg dose on this webpage was not required,
given that it related only to the use of Pradaxa in the
prevention of stoke and atrial fibrillation.  The Panel
did not consider that the webpage was misleading as
alleged.  No breach of Clause 7.2 was ruled.

The Panel noted that a subsection of the page 
at issue was headed ‘Clinical paper summaries*’ 
and below this were links to these summaries.  
The asterisk referred to a footnote which read
‘Promotional information by Boehringer Ingelheim’.
Clicking on the links opened up the clinical paper
summaries.  Running across the top of each
summary was the same red band as before upon
which the reader could click to access, inter alia, the
prescribing information.  The Panel noted, therefore,
that the prescribing information was accessible not
only from the first page but also from the
hyperlinked pages.  The Panel considered that the
requirement to provide prescribing information had
been met.  No breach of Clause 4.1 was ruled.

The Panel noted its comments above with regard to
Clause 10.1 and considered that they also applied
here.  No breach of Clause 10.1 was ruled.

Complaint received 15 November 2011

Case completed 2 February 2012


