CASE AUTH/2403/5/11

GENERAL PRACTITIONER v BOEHRINGER INGELHEIM

Press article about Pradaxa

A general practitioner complained about an article
about Pradaxa (dabigatran) which appeared in the
Daily Mail on 5 April 2011. The on-line version of
the article featured a colour photograph of the
lower half of the face of an apparently young
woman about to put a tablet into her mouth.
Pradaxa, produced by Boehringer Ingelheim, was
indicated for the prevention of venous
thromboembolic events in adults who had
undergone elective total hip or knee replacement
surgery.

The complainant’s primary concern was that the
article disparaged warfarin which was described as
rat poison. Inmediately below the image Pradaxa
was described as a ‘wonder drug’, but it had yet to
be launched in the UK.

The complainant considered that the article
promoted a prescription only medicine to the
public. The information supplied was not balanced
as it disparaged the use of warfarin and made
excessive claims about the benefits, safety and
effectiveness of Pradaxa in comparison. The
complainant questioned the suitability and taste of
the article. The featured image was of a sexual
nature and appeared to attract the reader’s
attention. A woman of her apparent age was
unlikely to be that of the expected recipient.

The detailed response from Boehringer Ingelheim is
given below.

The Panel noted that the Code prohibited the
advertising of prescription only medicines to the
public. Information about prescription only
medicines could be supplied directly or indirectly to
the public but such information had to be factual
and presented in a balanced way. It must not raise
unfounded hopes of successful treatment or be
misleading with respect to the safety of the
product. Statements must not be made for the
purpose of encouraging members of the public to
ask their doctor to prescribe a specific prescription
only medicine. Complaints about articles in the
press were judged on the information provided by
the pharmaceutical company or its agent to the
journalist and not on the content of the article
itself. It appeared that the complainant had not
seen Boehringer Ingelheim’s press materials. The
complaint was based on the press article.

The Panel noted that the press release, entitled
‘Dabigatran etexilate provides consistent benefit
irrespective of patient’s atrial fibrillation type’
discussed the comparative data in relation to
stroke prevention derived from various analyses of
the Randomized Evaluation of Long-Term Anti-

Code of Practice Review November 2011

coagulant Therapy (RE-LY) study (Connelly et al
2009, Connelly et al 2010a and Flaker et al 2011).
The Panel was also given a copy of Connelly et al
(2010b), a supplementary appendix provided by
Boehringer Ingelheim, which had been provided by
the authors to give readers additional information.

The Panel noted that the press release mentioned
warfarin solely in relation to its use as a
comparator in Flaker et al and the Connolly et al
studies. It did not refer to warfarin as rat poison
and otherwise made no disparaging remarks about
the medicine. The Panel had no evidence about
how warfarin had been described by Boehringer
Ingelheim’s spokespersons or at any press
conference. No breach of the Code was ruled in
that regard.

The Panel considered that it had to decide whether
the press release provided sufficient detail to
constitute factual and balanced information about
Pradaxa with regard to the overall outcome of the
RE-LY study. The Panel noted that compared with
warfarin, dabigatran 150mg was associated with
lower rates of stroke and systemic embolism, but
similar rates of major haemorrhage and a
significantly higher rate of major gastrointestinal
bleeds. However, the net clinical benefit outcome
rate showed an advantage for dabigatran 150mg
compared with well-controlled warfarin. The Panel
noted that the summary of product characteristics
(SPC) for warfarin included ‘risk of haemorrhage’ in
section 4.4 ‘Special warnings and precautions for

’

use .

The press release stated that, compared to well-
controlled warfarin, 150mg dabigatran twice daily
showed a 39% reduction in the risk of stroke in
patients with paroxysmal atrial fibrillation, 36%
reduction in the risk of stroke in patients with
persistent atrial fibrillation and a 30% reduction in
the risk of stroke in patients with permanent atrial
fibrillation. The press release also stated that
dabigatran 110mg twice daily compared with well-
controlled warfarin demonstrated similar efficacy in
patients with paroxysmal, persistent and
permanent atrial fibrillation. There was no mention
of major haemorrhage in the press release.

The Panel considered that omitting from the press
release data in relation to the bleeding risk
associated with dabigatran in comparison with
warfarin meant that the press release was not
balanced. A breach of the Code was ruled.

The Panel noted that the press release did not refer
to dabigatran as a ‘wonder drug’ as the Daily Mail
article had. The Panel had no evidence about how



dabigatran had been described by Boehringer
Ingelheim’s spokespersons or at any press
conference. The Panel was concerned about the very
positive statements in the ‘Notes to Editors’ section
of the press release which described Pradaxa as
‘leading the way in new oral anticoagulants/direct
thrombin inhibitors ...targeting a high unmet
medical need’ and queried whether this was a fair
reflection of the evidence. However, in this instance,
the Panel did not consider that the press release
constituted an advertisement to the public for a
prescription only medicine, and ruled no breach of
the Code in that regard.

The Panel noted that Boehringer Ingelheim had not
provided the image to the Daily Mail and neither
did its media agency, and ruled no breach of the
Code in that regard.

The Panel noted that a ruling of a breach of Clause
2 was a sign of particular censure, and was
reserved for such circumstances. The Panel did not
consider that the press release brought discredit
upon or reduced confidence in the industry, and
ruled no breach of Clause 2.

A general practitioner complained about an article
about Pradaxa (dabigatran) which appeared in the
Daily Mail on 5 April 2011. His attention had been
drawn to the article by a health news story that
appeared on the NHS Choices website. The on-line
version of the Daily Mail article featured a colour
photograph of the lower half of the face of an
apparently young woman about to put a tablet into
her mouth. Pradaxa, produced by Boehringer
Ingelheim Limited, was indicated for the prevention
of venous thromboembolic events in adults who
had undergone elective total hip or knee
replacement surgery.

COMPLAINT

The complainant stated that his primary concern
was that the article in the Daily Mail breached
Clause 8.1 in that it disparaged the comparator
medicine ("Warfarin, routinely used as rat poison,
has been prescribed to prevent strokes since the
1950s’). Immediately below the image Pradaxa was
described as a ‘wonder drug’, but it had yet to be
launched in the UK.

The complainant wondered if the article breached
Clause 22.2 in that it appeared to promote a
prescription only medicine directly to the public. If
so, then the information supplied was not balanced
as it had disparaged the use of warfarin and made
excessive claims about the benefits, safety and
effectiveness of Pradaxa in comparison.

The article breached the Code with regard to
suitability and taste (Clauses 9.1 and 9.2). The
featured image was of a sexual nature and
appeared to attract the attention of the reader to the
article. A woman of her apparent age was unlikely
to be that of the expected recipient.

In addition to the clauses cited by the complainant
Boehringer Ingelheim was asked by the Authority to
respond in relation to Clauses 2 and 22.1 of the
Code.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim explained that the Daily Mail
article was published as the 60™ Session of the
American College of Cardiology (ACC) Conference
2011 took place in New Orleans. At the ACC
Conference new data was presented on the use of
dabigatran in atrial fibrillation (AF) patients. In
conjunction with the ACC Conference a certified
press release was released to the media on
Tuesday, 5 April 2011. This press release was
newsworthy, factually correct and a fair and
balanced presentation of the new data presented at
the conference.

Boehringer Ingelheim firmly asserted that this press
release was entirely appropriate and complied with
Clause 22.2 of the Code - it was factual, fair and
balanced, did not raise unfounded hopes of
successful treatment and was not made specifically
to encourage members of the public to ask their
health professional to prescribe a prescription only
medicine.

Boehringer Ingelheim explained that the Daily Mail
journalist telephoned Boehringer Ingelheim’s PR
agency to express an interest in dabigatran and
request a copy of the press release. On speaking
with the journalist, the press release embargo was
highlighted and she was directed to various
spokespeople available. As a follow up to the
telephone call, the PR agency emailed the journalist
a copy of the certified press release; no other
material was sent. Copies of the covering email and
the press release were provided.

Boehringer Ingelheim noted that the press release
did not contain any disparaging remarks about
warfarin. As stated above, the press release was
factual, fair and balanced. Nor was there any
reference to ‘wonder drug’ in the press release. The
company therefore strongly refuted the alleged
breach of Clause 8.1.

As stated above, the Code allowed information on
medicines in development to be provided to the
public as long as it was factual, fair and balanced.
Equally Boehringer Ingelheim firmly believed that
the press release would not encourage members of
the public to ask their health professional to
prescribe a prescription only medicine. The press
release did not promote Pradaxa to the public.
Boehringer Ingelheim therefore strongly refuted the
alleged breach of Clause 22.2.

The image used by the Daily Mail on-line was not
provided by Boehringer Ingelheim or its media
agency and so there was no breach of Clauses 9.1
and 9.2 of the Code.

Boehringer Ingelheim believed that it had

Code of Practice Review November 2011



demonstrated that its activities had been
appropriate within the scope of the Code and it thus
strongly refuted the allegations of breaches of the
Code.

PANEL RULING

The Panel noted that Clause 22.1 prohibited the
advertising of prescription only medicines to the
general public. Clause 22.2 permitted information
about prescription only medicines to be supplied
directly or indirectly to the public but such
information had to be factual and presented in a
balanced way. It must not raise unfounded hopes of
successful treatment or be misleading with respect
to the safety of the product. Statements must not be
made for the purpose of encouraging members of
the public to ask their doctor to prescribe a specific
prescription only medicine. Complaints about
articles in the press were judged on the information
provided by the pharmaceutical company or its
agent to the journalist and not on the content of the
article itself. It appeared that the complainant had
not seen Boehringer Ingelheim’s press materials.
The complaint was based on the press article.

The Panel noted that the press release, entitled
‘Dabigatran etexilate provides consistent benefit
irrespective of patient’s atrial fibrillation type’
discussed the comparative data in relation to stroke
prevention from Flaker et al (2011) a sub-group
analysis of the Randomized Evaluation of Long-
Term Anti-coagulant Therapy (RE-LY) study,
Connelly et al (2009) the RE-LY study and Connelly
et al (2010a) newly identified events in the RE-LY
study.

Connolly et al (2009) was a randomized, non-
inferiority trial that assigned atrial fibrillation
patients who had a risk of stroke to receive, in a
blinded fashion, a fixed dose of dabigatran (110mg
or 150mg twice daily) or, in an unblinded fashion,
warfarin. The primary outcome was stroke or
systemic embolism. The statistical analysis section
stated that the primary analysis was to test whether
either dose of dabigatran was non-inferior to
warfarin and that after non-inferiority of both doses
of dabigatran was established, all subsequent p
values were reported for two-tailed tests of
superiority. It was unclear whether some differences
which were described as superior achieved
statistical significance. Connelly et al (2009)
concluded that in relation to the primary outcome,
both doses of dabigatran were non-inferior to
warfarin (p<0.001). The 150mg dose was also
superior to warfarin (p<0.001), but the 110mg dose
was not (p=0.34). The Connelly et al (2010b)
supplementary appendix provided by Boehringer
Ingelheim, which had been provided by the authors
to give readers additional information about their
work, indicated that the 110mg dabigatran dose was
not superior to warfarin for the primary outcome,
stroke or systemic embolism, p=0.29. Dabigatran
150mg and warfarin produced similar rates of any
major bleeding (p=0.31), whereas the 110mg
dabigatran dose had a lower rate of major bleeding

Code of Practice Review November 2011

compared with warfarin (p=0.003). These p values
were the same in Connelly et al (2010a). Connelly et
al (2009 and 2010b) showed that there was a
significantly higher rate of major gastrointestinal
bleeding with dabigatran 150mg than with warfarin
(p<0.001 and p=0.001, respectively).

However, Connelly et al (2009) noted that the rates
of ‘combined net clinical benefit outcome’, (which
was the composite of stroke, systemic embolism,
pulmonary embolism, myocardial infarction, major
bleeding and death and was thus a measure of the
overall benefit and risk) were 7.64% per year for
warfarin, 7.09% per year for dabigatran 110mg
(p=0.10) and 6.91% per year for dabigatran 150mg
(p=0.04). The net clinical benefit was almost
identical for both doses. Subsequent re-analysis
published in Connolly et al (2010b) noted that the
net clinical benefit outcome rates were 7.91% per
year for warfarin, 7.34% per year for dabigatran
110mg and 7.11% per year for dabigatran 150mg.
The p value for the difference between dabigatran
110mg vs warfarin was p=0.09 and for dabigatran
150mg vs warfarin p=0.02. Connelly et al (2009)
concluded that the net clinical benefit was similar
between the two doses of dabigatran, due to the
lower risk of ischemia with the 150mg dose and the
lower risk of haemorrhage with the 110mg dose.

Flaker et al also noted that dabigatran 150mg twice
daily was more effective than warfarin in stroke
prevention across all atrial fibrillation types, and
noted a similar rate with that dose to warfarin for
major bleeding events. In this analysis, the Panel
noted that p values were provided for major
bleeding episodes in persistent atrial fibrillation,
p=0.58, a result described as non significant and the
phrase ‘The p-value for interaction was 0.16’
appeared after a sentence which described the
differences between warfarin and dabigatran 110mg
(similar efficacy) and 150mg (more effective) across
atrial fibrillation types.

The press release stated that, compared to well-
controlled warfarin, 150mg dabigatran twice daily
showed a 39% reduction in the risk of stroke in
patients with paroxysmal atrial fibrillation, 36%
reduction in the risk of stroke in patients with
persistent atrial fibrillation and a 30% reduction in
the risk of stroke in patients with permanent atrial
fibrillation. The press release also stated that
dabigatran 110mg twice daily compared with well
controlled warfarin demonstrated similar efficacy in
patients with paroxysmal, persistent and permanent
atrial fibrillation. There was no mention of major
haemorrhage in the press release.

The Panel noted that the press release mentioned
warfarin solely in relation to its use as a comparator
in Flaker et al and the Connolly et al studies. It did
not refer to warfarin as rat poison and otherwise
made no disparaging remarks about the medicine.
The Panel had no evidence about how warfarin had
been described by Boehringer Ingelheim’s
spokespersons or at any press conference. No
breach of Clause 8.1 was ruled in that regard.



In relation to the requirements of Clause 22.2, the
Panel considered that it had to decide whether the
press release provided sufficient detail to constitute
factual and balanced information about Pradaxa
with regard to the overall outcome of the RE-LY
study. The Panel noted that compared with
warfarin, dabigatran 150mg was associated with
lower rates of stroke and systemic embolism, but
similar rates of major haemorrhage and a
significantly higher rate of major gastrointestinal
bleeds. However, the net clinical benefit outcome
rate showed an advantage for dabigatran 150mg
compared with well-controlled warfarin. The Panel
noted that the summary of product characteristics
(SPC) for warfarin included ‘risk of haemorrhage’ in
section 4.4 ‘Special warnings and precautions for

’

use .

The Panel considered that omitting from the press
release data in relation to the bleeding risk
associated with dabigatran in comparison with
warfarin meant that the press release was not
balanced in the way that it presented the medicine.
A breach of Clause 22.2 was ruled.

The Panel noted that Boehringer Ingelheim was
asked to respond in relation to Clause 22.1 of the
Code, but had not done so. The Panel noted that the
press release did not refer to dabigatran as a
‘wonder drug’ as the Daily Mail article had. The
Panel had no evidence about how dabigatran had
been described by Boehringer Ingelheim'’s

spokespersons or at any press conference. The
Panel was concerned about the very positive
statements in the ‘Notes to Editors’ section of the
press release which described Pradaxa as ‘leading
the way in new oral anticoagulants/direct thrombin
inhibitors ...targeting a high unmet medical need’
and queried whether this was a fair reflection of the
evidence. However, in this instance, the Panel did
not consider that the press release constituted an
advertisement to the public for a prescription only
medicine, and ruled no breach of Clause 22.1 in that
regard.

In relation to the alleged breach of Clause 9.1 and
9.2 with regard to the suitability of the image in the
Daily Mail article, the Panel noted Boehringer
Ingelheim’s submission that it did not provide the
image to the Daily Mail and neither did its media
agency, and ruled no breach of Clauses 9.1 and 9.2
in that regard.

The Panel noted that a ruling of a breach of Clause 2
was a sign of particular censure, and was reserved
for such circumstances. The Panel did not consider
that the press release brought discredit upon or
reduced confidence in the industry, and ruled no
breach of Clause 2.

Complaint received 5 May 2011

Case completed 20 July 2011

Code of Practice Review November 2011





