CASE AUTH/2382/1/11

NO BREACH OF THE CODE

GENERAL PRACTITIONER v NOVO NORDISK

Articles in Daily Mail

A general practitioner complained about articles in
the Daily Mail which referred to liraglutide (Victoza)
marketed by Novo Nordisk. Victoza was indicated
for the treatment of adults with type 2 diabetes to
achieve glycaemic control in combination with oral
anti-hyperglycaemics.

The complainant alleged that in a Daily Mail online
article the managing director of Novo Nordisk
promoted liraglutide as a treatment for weight
reduction, for which it was not licensed. His claims
of phenomenal study results were exaggerated and
disparaged orlistat, which was licensed as a weight
loss agent. He also stated that liraglutide could
cure diabetes and that its effects on confidence and
health were life-changing!! Liraglutide was not a
dieting medicine let alone an antihypertensive or
lipid modifying agent as stated. The complainant
alleged that this sort of irresponsible and disguised
promotion only raised unfounded hopes.

The complainant also referred to a second article in
which experts and opinion leaders, no doubt
supported by Novo Nordisk, advocated or

promoted liraglutide as a treatment for weight loss.

This was similar to previous rulings involving Novo
Nordisk (Cases AUTH/2202/1/09 and
AUTH/2234/5/09) and the complainant asked what
was the point of the Authority ruling a breach of
the Code including Clause 2 or imposing any other
sanction on the company.

The detailed response from Novo Nordisk is given
below.

The Panel noted that the complainant referred to
an article published on 27 December 2010 in the
Mail Online which described liraglutide as a diet
drug that could be available in three years and as a
jab that had produced phenomenal results. It was
stated to be ‘More than twice as good as anything
on the market’. The article explained that
liraglutide ‘lowers blood pressure, raises “good”
cholesterol and can prevent and even cure
diabetes’. Its current use in diabetes was
mentioned as was the ongoing trial programme in
obese men and women. Comparative data with
orlistat, a medicine licensed for weight loss, was
discussed which appeared to have been taken from
Astrup et al (2009) and which was provided to the
Daily Mail journalist at her request. The Novo
Nordisk managing director was quoted as stating
‘We have had phenomenal results from the first
clinical trials in obesity’ and “that the effects on
confidence and health were life-changing’. The
article also featured quotations from an academic
expert in hormones and weight loss.

Code of Practice Review August 2011

The Panel noted that Novo Nordisk’s PR agency
had developed a media programme to raise the
profile of Novo Nordisk and strengthen its
relationships with journalists. Meetings on varying
topics had been arranged with individual
journalists. In the Panel’s view, the selection of
such journalists should stand up to scrutiny; it
might be unacceptable to select a journalist who
had repeatedly published material related to the
subject matter of a proposed meeting which was
inconsistent with the Code. In its draft proposal for
the media programme, Novo Nordisk’s agent had
listed as potential topics for discussion with the
Daily Mail journalist, modern life with diabetes,
how treatments were evolving to improve day-to-
day lives of patients and the future of diabetes
(pipeline).

The Panel noted that Novo Nordisk’s agency had
arranged a meeting with the journalist to discuss
the human, social and financial impact of diabetes
and Novo Nordisk’s heritage with diabetes care.
Slide 15 of the presentation delivered at the
meeting described the company’s range of rapid-
acting, long-acting and pre-mixed insulin although
no brand names were mentioned. The following
slide was headed ‘GLP-1 receptor agonist’: whilst
not mentioning liraglutide by name it was
described as a treatment for type 2 diabetes as an
adjunct to diet and exercise in combination with
specified anti-diabetic tablets. Slide 17 headed
‘Addressing future diabetes care needs’ listed ‘Next
generation insulin analogues’, ‘Incretin therapies’,
‘Oral insulin and oral GLP-1" and ‘A cure for Type 1
diabetes’. None of the slides mentioned obesity.
The presentation concluded by a discussion of
work undertaken by Novo Nordisk to change
diabetes through partnerships, access and quality
of life. Slide 22 detailed Novo Nordisk’s impact on 6
quality of life parameters for people with diabetes:
the second bullet point read ‘Only company with a
once-daily GLP-1 analogue’. The Panel queried
whether, given the stated aim of the meeting, the
presentation had included disproportionate
emphasis on liraglutide.

The Panel noted that the meeting notes detailed a
general discussion but did not appear to cover the
presentation. The Panel had no way of knowing
precisely what was said about the slides.

The meeting notes showed that the journalist knew
a lot about liraglutide from the European Obesity
Conference and had also written about it on
publication of the recommendation from the
National Institute for health and Clinical Excellence
(NICE) [for its use in diabetes]. The journalist
requested information on how liraglutide worked,

17



its mode of action and trials for obesity and
timelines. The journalist was told she would be
provided with a liraglutide backgrounder and
published obesity trial results (Astrup et al). The
journalist later asked about the timelines of getting
liraglutide on the market for obesity and was told
that a rough timeline might be three years.
According to the meeting notes when the journalist
referred to liraglutide and obesity the Novo Nordisk
representatives steered the conversation back to
the original topic. Although the Panel was
concerned that liraglutide was the only specific
medicine mentioned it did not appear from either
the presentation or the meeting notes that the
request about liraglutide and obesity was solicited
by Novo Nordisk.

The Panel had some concerns about the
arrangements, presentation and discussion as set
out above. Nonetheless the Panel did not consider
that, on the evidence before it, the presentation,
discussion and material provided to the journalist
promoted a prescription only medicine to the
public as alleged. No breach of the Code was ruled.
Nor, on balance, did the Panel consider that the
material provided was not factual or balanced in
relation to the licensed indication for liraglutide,
nor did it otherwise encourage a member of the
public to seek a prescription for it. Novo Nordisk
did not proactively provide information on
liraglutide and obesity. No breach of the Code was
ruled.

The Panel noted the complainant’s reference to
Cases AUTH/2202/1/09 and AUTH/2234/5/09,
wherein breaches of the Code had been ruled and
additional sanctions imposed in relation to the pre-
licence promotion of liraglutide and its promotion
to the public. Turning to the present case, Case
AUTH/2382/1/11, the Panel noted its rulings of no
breach of the Code above and thus ruled no breach
of the Code including Clause 2.

A general practitioner complained about articles in
the Daily Mail which referred to liraglutide (Victoza)
marketed by Novo Nordisk Limited. Victoza was
indicated for the treatment of adults with type 2
diabetes to achieve glycaemic control in
combination with oral anti-hyperglycaemics.

COMPLAINT

The complainant stated that he had read, with
interest, the rulings of the Authority advertised in
the December 2010 issue of the Pharmaceutical
Journal and noted, in particular, the prominence of
Novo Nordisk in this regard. However, it appeared
that the sanctions applied by the Authority had not
had any great impact on Novo Nordisk’s ongoing
activities when it came to promoting prescription
medicines to the public.

On 19 January 2011, the complainant read an article
in the Daily Mail online [http://www.dailymail.co.uk/
health/article-1341818/Jab-help-drop-dress-sizes-
months.html] in which the managing director of

18

Novo Nordisk clearly promoted the use of
liraglutide as a treatment for weight reduction, for
which it was not licensed. His claims of phenomenal
study results reported for liraglutide were
exaggerated and disparaged orlistat, which was
licensed as a weight loss agent, and went beyond
the pale by stating that liraglutide could cure
diabetes and that its effects on confidence and
health were life-changing!! Liraglutide was not a
dieting medicine let alone an antihypertensive or
lipid modifying agent as stated. The complainant
alleged that this sort of irresponsible and disguised
promotion only served to raise unfounded hopes. It
was clear that this article appeared in print during
December 2010 and was one of several such
articles.

The complainant noted a second article
[http://www.dailymail.co.uk/home/search.html?search
Phrase=liraglutide] which involved so-called experts
and opinion leaders, no doubt supported by Novo
Nordisk, who advocated or promoted the off-licence
use of liraglutide as a treatment for weight loss.

This all seemed reminiscent of previous rulings
against Novo Nordisk (Cases AUTH/2202/1/09 and
AUTH/2234/5/09) and the complainant asked what
was the point of the Authority ruling a breach of
Clauses 2 and 9.1 or any other clause, or imposing
any other sanction on the company.

When writing to Novo Nordisk, the Authority asked
it to respond in relation to Clauses 2, 9.1, 22.1 and
22.2 of the Code.

RESPONSE

Novo Nordisk stated that its communications team
had recently embarked upon a series of meetings
with key journalists in the consumer media to raise
the profile of Novo Nordisk and the wider diabetes
pandemic. It was hoped that following these
meetings, journalists would write an article or
articles on the issues surrounding diabetes in order
to increase the public’s awareness and
understanding of diabetes. These meetings were
not arranged to create a platform from which to
promote Victoza or any other Novo Nordisk product
to the public.

Novo Nordisk’s media agency arranged a meeting
between its managing director, a Daily Mail
journalist and a member of the communications
team to discuss the human, social and financial
impact of diabetes in the UK and Novo Nordisk’s
heritage within diabetes care. This meeting took
place on Thursday, 11 November 2010.

A certified slide deck was used as a conversation
piece for the meeting. This included information on
the Novo Nordisk strategy, the triple bottom line
principles (balancing Novo Nordisk’s financial
return with social and environmental commitments)
and the growing diabetes pandemic which provided
some published and approved facts and figures.
During the discussion, the journalist stated that she

Code of Practice Review August 2011



knew quite a lot about liraglutide and that she had
independently attended the European Obesity
Conference. The journalist then asked about the
clinical trials for the use of liraglutide in obesity and
what information Novo Nordisk could share. Novo
Nordisk agreed to send a written statement on the
liraglutide obesity trials, but could not discuss it
within the scope of the meeting. On a couple of
occasions throughout the meeting, the journalist
asked for this information and each time Novo
Nordisk stated that it would send her the
appropriate published information at a later date
and then brought the meeting back to the subject of
highlighting the impact of diabetes. This was
detailed within the minutes of the meeting which
were written by a member of the communications
team. A redacted copy was provided.

At the close of the meeting, the journalist was told
that if she were to write an article on diabetes or
would like more information on current diabetes
statistics, or a quotation from the company then she
would be welcome to contact the communications
team. Novo Nordisk also asked to review any
quotations she intended to use before publication.

Following the meeting, the journalist emailed the
member of the communications team who had
attended the meeting to ask for information on the
mode of action of Victoza. A certified document
entitled ‘Incretin Backgounder’ was sent to the
journalist on 23 November 2010. On receipt of this,
the journalist asked for further information on the
liraglutide/obesity trial programme. The
communications team asked her to email her
enquiry and Novo Nordisk responded on 2
December with a non-promotional statement and
cited top line phase 2 clinical trial results that were
publicly available. In the particular situation, a
timely response was required and therefore the
liraglutide/obesity information was approved by
two signatories on email, rather than going through
the company’s normal approval route. This was in
line with the standard operating procedure for the
provision of information to journalists. The above
two documents were provided in accordance with
the supplementary information to Clause 22.2; both
were factual and balanced and were not given to
the journalist for the purpose of encouraging
members of the public to ask their doctor or other
prescriber about Victoza. Having reviewed the Daily
Mail article, Novo Nordisk saw no correlation
between the information it reactively provided to
the journalist and the article itself.

Novo Nordisk was alerted to the journalist’s online
and paper article entitled ‘Jab that could help you
drop two dress sizes in six months’, via its media
monitoring service on 27 December 2010. Having
read the articles, on return from the Christmas
holidays it sent a rebuttal to the journalist as the
information in the article was factually incorrect and
Novo Nordisk had been misquoted. Within this
email correspondence (sent Tuesday, 11 January)
Novo Nordisk also reminded the journalist that it
would have appreciated sight of any quotations

Code of Practice Review August 2011

before publication so that it could ensure it was
factually accurate and a fair representation of any
comments provided.

Within the article itself, Novo Nordisk’s managing
director was quoted as stating ‘We have had
phenomenal results from the first clinical trials in
obesity’ and that effects were ‘life-changing’. Novo
Nordisk noted that this was not what was said, and
it had been misquoted in the article.

Novo Nordisk stated that neither it nor, to the best
of its knowledge, information and belief, any other
member of the Novo Nordisk group of companies
outside the UK, issued any company
announcement, press release or any other
communication, in relation to the Daily Mail articles.

Novo Nordisk explained that a professor, a leading
expert in the field of obesity who was referred to in
the Daily Mail article, was an investigator for the
company in the phase 2 clinical trial programme
investigating liraglutide for the treatment of obesity.
It was also planned that he would be involved in the
phase 3 trial programme. In addition, he had been
involved in global Novo Nordisk advisory boards in
relation to these trial programmes, but had not
been trained by Novo Nordisk, nor had he been
asked by Novo Nordisk to speak with the media.

Novo Nordisk stated that neither it nor, to the best
of its knowledge, information and belief, any other
member of the Novo Nordisk group of companies
outside the UK, engaged with the professor to
provide quotations to the journalist for the Daily
Mail articles.

The firm objective of the meeting with the journalist
was to raise the awareness of diabetes with a health
correspondent, using the slide deck discussed
during the meeting. Two further documents were
provided to the journalist after the meeting in
accordance with the supplementary information to
Clause 22.2 of the Code. In summary, Novo Nordisk
did not use the meeting, nor did it use the provision
of further information to the journalist after the
meeting, to promote liraglutide as a treatment for
obesity. Furthermore, the managing director was
misquoted in the article for which a rebuttal was
sent to the journalist. Novo Nordisk also understood
that the journalist had independently educated
herself in this matter and it was not Novo Nordisk
that had driven her interest in this subject. Novo
Nordisk therefore did not believe it had breached
Clauses 2, 9.1, 22.1 or 22.2 of the Code.

In response to a request for further information
Novo Nordisk explained that in early September
2010, it briefed its agency to provide a proposal for
a media programme to raise the profile of Novo
Nordisk and strengthen its relationships with
journalists. The agency emailed a draft proposal on
17 September 2010, a copy of which was provided,
which put forward a wide range of potential topics
for discussion, including Novo Nordisk’s
commitment to changing diabetes. The

19



communications team met the agency on 28
September to discuss its provisional proposal.

In the event Novo Nordisk decided that while its
agency would handle the logistics for any such
media meetings, Novo Nordisk’s managing director
would be briefed in-house by Novo Nordisk. This
led to the certified slide deck which Novo Nordisk’s
managing director used for the basis of his meeting
with the journalist. It was never discussed within
Novo Nordisk or with its agency that the meeting
with the journalist would cover liraglutide and
obesity.

The invitation to the journalist to meet Novo
Nordisk was sent by Novo Nordisk’s agency; a copy
was provided. The Daily Mail was selected to take
part in the programme as it was a key stakeholder
in consumer press. The journalist, the science
correspondent, was targeted specifically because
Novo Nordisk’s analysis had suggested that she had
a particularly strong interest in writing about
diabetes. The meeting with the journalist lasted one
hour fifteen minutes. The journalist was not
provided with a copy of the Victoza summary of
product characteristics (SPC). Novo Nordisk
reiterated that the journalist’s contact with the
professor was not facilitated by Novo Nordisk or
one of its agents.

PANEL RULING

The Panel noted that Clause 22.1 prohibited the
advertising of prescription only medicines to the
public. Clause 22.2 permitted information to be
supplied directly or indirectly to the public but such
information had to be factual and presented in a
balanced way. It must not raise unfounded hopes of
successful treatment or be misleading with respect
to the safety of the product. Statements must not be
made for the purpose of encouraging members of
the public to ask their doctor to prescribe a specific
product. Complaints about articles in the media
were judged on the material provided by the
company; such material should comply with the
Code and in particular Clause 22.

The Panel noted that the complainant referred to an
article published on 27 December 2010 in the Mail
Online entitled ‘Jab that could help you drop two
dress sizes in six months’. Liraglutide was described
as a diet drug that could be available in three years
and as a jab that had produced phenomenal results.
It was stated to be ‘More than twice as good as
anything on the market’. The article explained that
liraglutide ‘lowers blood pressure, raises “good”
cholesterol and can prevent and even cure
diabetes’. Its current use in diabetes was mentioned
as was the ongoing trial programme in obese men
and women. Comparative data with orlistat, a
medicine licensed for weight loss, was discussed
which appeared to have been taken from Astrup et
al (2009) and which was provided to the Daily Mail
journalist at her request. The Novo Nordisk
managing director was quoted as stating ‘We have
had phenomenal results from the first clinical trials

20

in obesity’ and ‘that the effects on confidence and
health were life-changing’. The article also featured
quotations from an academic expert in hormones
and weight loss.

The Panel noted that Novo Nordisk’s PR agency had
developed a media programme designed to raise
the profile of Novo Nordisk and strengthen its
relationships with journalists. A series of meetings
on varying topics had been arranged with individual
journalists. In the Panel’s view, the selection of such
journalists should stand up to scrutiny; it might be
unacceptable to select a journalist who had
repeatedly published material related to the subject
matter of a proposed meeting which was
inconsistent with the Code. In its draft proposal for
the media programme, Novo Nordisk’s agent had
listed as potential topics for discussion with the
Daily Mail journalist, modern life with diabetes, how
treatments were evolving to improve day-to-day
lives of patients and the future of diabetes
(pipeline).

The Panel noted that Novo Nordisk’s agency had
arranged a meeting with the journalist to discuss
the human, social and financial impact of diabetes
and Novo Nordisk’s heritage with diabetes care. The
presentation delivered at the meeting ‘Changing the
future of diabetes’ discussed the incidence, human,
social and economic consequences of diabetes.
Slide 15 described the company’s range of rapid-
acting, long-acting and pre-mixed insulin although
no brand names were mentioned. The following
slide was headed ‘GLP-1 receptor agonist’: whilst
not mentioning liraglutide by name it was described
as a treatment for type 2 diabetes as an adjunct to
diet and exercise in combination with specified anti-
diabetic tablets. Slide 17 headed ‘Addressing future
diabetes care needs’ listed ‘Next generation insulin
analogues’, ‘Incretin therapies’, ‘Oral insulin and
oral GLP-1" and ‘A cure for Type 1 diabetes’. None of
the slides mentioned obesity. The presentation
concluded by a discussion of work undertaken by
Novo Nordisk to change diabetes through
partnerships, access and quality of life. Slide 22
detailed Novo Nordisk’s impact on six quality of life
parameters for people with diabetes: the second
bullet point read ‘Only company with a once-daily
GLP-1 analogue’. The Panel queried whether, given
the stated aim of the meeting, the presentation had
included disproportionate emphasis on liraglutide.

The Panel noted that the meeting notes detailed a
general discussion but did not appear to cover the
presentation. The Panel had no way of knowing
precisely what was said about the slides.

The Panel noted that according to the meeting
notes, the journalist explained that she knew a lot
about liraglutide from the European Obesity
Conference and had also written about it on
publication of the recommendation from the
National Institute for health and Clinical Excellence
(NICE) [for its use in diabetes]. The journalist
requested information on how liraglutide worked,
its mode of action and trials for obesity and

Code of Practice Review August 2011



timelines. The journalist was told she would be
provided with a liraglutide backgrounder and
published obesity trial results (Astrup et al). The
journalist later asked about the timelines of getting
liraglutide on the market for obesity and was told
that a rough timeline might be three years.
According to the meeting notes when the journalist
referred to liraglutide and obesity the Novo Nordisk
representatives steered the conversation back to the
original topic. Although the Panel was concerned
that liraglutide was the only specific medicine
mentioned it did not appear from either the
presentation slides or the meeting notes that the
request about liraglutide and obesity was directly or
indirectly solicited by Novo Nordisk.

The Panel had some concerns about the
arrangements, presentation and discussion as set
out above. Nonetheless the Panel did not consider
that, on the evidence before it, the presentation,
discussion and material provided to the journalist
promoted a prescription only medicine to the public
as alleged. No breach of Clause 22.1 was ruled. Nor,
on balance, did the Panel consider that the material

provided was not factual or balanced in relation to
the licensed indication for liraglutide, nor did it
otherwise encourage a member of the public to
seek a prescription for it. Novo Nordisk did not
proactively provide information on liraglutide and
obesity. No breach of Clause 22.2 was ruled.

The Panel noted that the complainant had referred
to Cases AUTH/2202/1/09 and AUTH/2234/5/09,
wherein breaches of the Code had been ruled and
additional sanctions imposed, as examples of Novo
Nordisk’s conduct in relation to the Code. The Panel
noted that the cases cited concerned, inter alia, the
pre-licence promotion of liraglutide and its
promotion to the public. Turning to the present
case, Case AUTH/2382/1/11, the Panel noted its
rulings of no breach of the Code above and thus
ruled no breach of Clause 9.1 and consequently,
Clause 2.

Complaint received 19 January 2011

Case completed 15 April 2011

Code of Practice Review August 2011

21



