CASE AUTH/2325/6/10

NO BREACH OF THE CODE

DOCTOR v BOEHRINGER INGELHEIM

Journal ‘Special Report’

A doctor complained about a four page
supplement, ‘Preventing Stroke Special Report;
“Action or crisis”* which was ‘paid for and
sponsored by Boehringer Ingelheim’ and appeared
in the Health Service Journal, 3 June 2010. The
complainant noted that supplementary information
to the Code stated that ‘When a company pays for,
or otherwise secures or arranges the publication of
promotional material in journals, such material
must not resemble independent editorial matter’.
The complainant alleged that the supplement did
resemble independent editorial matter in that, inter
alia, the colour scheme, typeface, graphics, spacing,
and number of columns were the same as those in
the rest of the journal. The complainant alleged a
breach of the Code.

The detailed response from Boehringer Ingelheim is
give below.

The Panel noted that the article in question was not
presented as a supplement. It was presented as a
special report and each page included a tab 'Special
Report'. The heading to the article 'Preventing
Stroke' was followed by the Boehringer Ingelheim
logo. Details of the editors and designers were
followed by 'This article is paid for and sponsored by
Boehringer Ingelheim. Boehringer Ingelheim have
had no editorial input into this article’; this statement
was repeated at the very end of the article.

In the Panel's view the first matter to be decided
was whether or not the article was promotional.
The Panel noted that the letter from the Health
Service Journal to Boehringer Ingelheim stated that
the special reports were not for the purpose of
product promotion. It appeared that the article had
been initiated by the Health Service Journal.
Boehringer Ingelheim had not influenced the
content of the article other than to check it for
factual accuracy. The article referred to stroke
prevention including the use of anticoagulants for
people with recognised atrial fibrillation.

The Panel considered that given its content, and
Boehringer Ingelheim's role in the arrangements,
the article could not be considered promotional. As
the article was not promotional it could not be
disguised promotion and thus no breach of the
Code was ruled.

Upon appeal by the complainant, the Appeal Board
considered that the material raised the awareness
of the disease area and heightened Boehringer
Ingelheim’s profile but did not promote its
medicines. In that regard it was not promotional
and so could not be disguised promotion. The
Panel’s ruling of no breach of the Code was upheld.

Code of Practice Review November 2010

A doctor complained about a four page stroke
supplement, ‘Preventing Stroke Special Report;
“Action or crisis”' that appeared in the Health
Service Journal, 3 June 2010.

COMPLAINT

The complainant noted that the supplement was
‘paid for and sponsored by Boehringer Ingelheim’.
The complainant noted that the supplementary
information to Clause 12.1 of the Code stated that
‘When a company pays for, or otherwise secures or
arranges the publication of promotional material in
journals, such material must not resemble
independent editorial matter’. The complainant
alleged that the supplement did resemble
independent editorial matter because the colour
scheme, typeface, graphics, spacing, justification,
design of the text boxes, font size, call-outs,
photograph captions, and number of columns were
the same as those in the rest of the journal. The
complainant alleged a breach of Clause 12.1.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim explained that the article was
not in a separate supplement of the Health Service
Journal, but a special report in the main journal
itself. This was not a promotional piece but an
independent, educational editorial by the Health
Service Journal. Boehringer Ingelheim provided
financial support only towards the publication of
this article and had no control of content, other than
to check for factual inaccuracies. Sponsorship of
this special report was not for the purpose of
promotion of any product. The declaration of the
sponsorship was mentioned at the outset of the
article (page 23) and on page 26 of the Health
Service Journal.

Boehringer Ingelheim submitted that the Health
Service Journal published these educational reports
on stroke prevention in atrial fibrillation because the
NHS was very interested in this area via the NHS
Heart and Stroke Improvement programme with its
recent reports on Commissioning for Stroke:
Prevention in Primary Care — The Role of Atrial
Fibrillation. As Boehringer Ingelheim had
undertaken research in this area, it offered the
company an opportunity to support these special
reports.

The detailed process for these special reports as
agreed with and set out by the Health Service

Journal was as follows:

'Grants and sponsorship to support Special
Reports in the Health Service Journal are used

101



for:

@ Health Service Journal to commission
journalists to write the articles and interview
chosen individuals

® Health Service Journal to source all
illustrations

@ Health Service Journal to clear copy with
sponsor for factual corrections only

@ Health Service Journal to layout and design the
special reports.

Boehringer Ingelheim will have no editorial
input or control of content, other than for
checking for factual inaccuracies. Sponsorship of
these Special Reports is not for the purpose of
promotion of any product, and full disclosure of
sponsorship to support the publication of these
Special Reports will be clearly visible.'

Boehringer Ingelheim believed that the material and
clarification it had provided clearly complied with
the relevant requirements of the Code and did not
advocate, either directly or indirectly, any course of
action which would be likely to lead to a breach of
the Code. Therefore, it denied a breach of Clause
12.1.

PANEL RULING

The Panel noted that the article in question was not
presented as a supplement. It was presented as a
special report and each page included a tab 'Special
Report'. The heading to the article 'Preventing
Stroke' was followed by the Boehringer Ingelheim
logo. Details of the editors and designers were
followed by 'This article is paid for and sponsored
by Boehringer Ingelheim. Boehringer Ingelheim
have had no editorial input into this article'; this
statement was repeated at the very end of the
article.

In the Panel's view the first matter to be decided
was whether or not the article was promotional. The
Panel noted that the letter from the Health Service
Journal to Boehringer Ingelheim stated that the
special reports were not for the purpose of product
promotion. It appeared that the article had been
initiated by the Health Service Journal. Boehringer
Ingelheim had not influenced the content of the
article other than to check it for factual accuracy.
The article referred to stroke prevention including
the use of anticoagulants for people with
recognised atrial fibrillation.

The Panel considered that given the content of the
article and Boehringer Ingelheim's role in the
arrangements, in that it had no involvement other
than providing the sponsorship and checking for
factual accuracy, the article in question could not be
considered promotional. The article did not
promote the prescription, supply, sale or
administration of Boehringer Ingelheim's
medicines. As the article was not promotional it
could not be disguised promotion and thus no
breach of Clause 12.1 was ruled.

102

APPEAL BY THE COMPLAINANT

The complainant noted that in Cases
AUTH/2287/12/09 and AUTH/2288/12/09, the Appeal
Board ruled a breach of Clause 12.1. The
complainant alleged that the material facts were
identical in both cases and that therefore the current
case must also be ruled in breach of Clause 12.1.

The complainant noted that in both cases a
pharmaceutical company paid for an article to
appear as a supplement in the Health Service
Journal (Boehringer Ingelheim submitted that the
article it sponsored was not a supplement, but the
front cover of the Health Service Journal described
it as a ‘Preventing stroke and cutting costs
supplement’). In neither case had the
pharmaceutical companies any stated input into the
article other than to check it for factual accuracy and
fund its production. In both cases the article was
developed for educational purposes only and did
not offer any overt commercial advantage to the
pharmaceutical companies in question.
Nevertheless both articles were clearly promotional
because the pharmaceutical company paid for the
publication of an article on a topic for which it had
funded research, thereby leading to increased
awareness amongst readers about that clinical
condition relative to other clinical conditions and
therefore increased awareness of treatments which
the pharmaceutical company either already
marketed or was researching.

The complainant noted that in both cases, the
special report appeared as inside pages in the
Health Service Journal. Although clear declarations
of sponsorship were included at the beginning and
end of both articles, readers flicking through the
journal, often from back to front, might read one of
the inside pages of the supplement without first
seeing the declarations of sponsorship. In both
cases the editorial style of the supplement was
extremely similar if not identical to the standard
editorial text of the journal, in that they shared a
very similar or identical page layout, typeface, font,
font size, colour scheme, number of columns, text
boxes, call-outs and so on.

The supplementary information to Clause 12.1 of
the Code stated that, ‘When a company pays for, or
otherwise secures or arranges the publication of
promotional material in journals, such material
must not resemble independent editorial matter’.
The complainant alleged that in both cases, the fact
that the text had been sponsored by a
pharmaceutical company was disguised to the
reader and therefore both cases were in breach of
Clause 12.1.

COMMENTS FROM BOEHRINGER INGELHEIM

Boehringer Ingelheim submitted that it had funded
the special report after the Health Service Journal
had sought financial support (as an unrestricted
educational grant) to publish three four page special
reports on stroke prevention in atrial fibrillation.

Code of Practice Review November 2010



These reports were to focus on the current issues
surrounding stroke prevention in atrial fibrillation in
terms of cost, commissioning, risk factors and
future proofing. Atrial fibrillation was of significant
interest to the NHS following the recent reports on
Commissioning for Stroke: Prevention in Primary
Care — the Role of Atrial Fibrillation.

Boehringer Ingelheim submitted that it had not
influenced the educational content of the article
other than to check it for factual accuracy.

Boehringer Ingelheim noted that the complainant
referred to Cases AUTH/2287/12/09 and
AUTH/2288/12/09, however the material facts of that
case were very different to the present case. Unlike
the previous case, the material now at issue was not
a promotional supplement but an independently
written educational editorial (‘special report’)
initiated by the Health Service Journal not by
Boehringer Ingelheim. In the previous case, the two
companies found in breach made a voluntary
admission that their supplement should have
appeared as a separate piece from the journal.

Boehringer Ingelheim refuted the complainant’s
allegation that the article was clearly promotional
because a pharmaceutical company paid for the
publication of an article on a topic for which it had
funded research, thereby leading to increased
awareness of treatments which the pharmaceutical
company either already marketed or was
researching. Although the article discussed current
treatments (and the benefits thereof), there was no
reference to potential future treatments for stroke
prevention in atrial fibrillation. Further, the inference
that discussion of a disease area would
automatically lead to increased awareness of
treatments a pharmaceutical company was
researching was not substantiable. Equally the
article did not promote the prescription, supply,
sale, or administration of a medicine and therefore,
by definition, was not promotional.

Boehringer Ingelheim noted that the Code did not
preclude pharmaceutical companies funding
educational, non-promotional articles in journals
such as the Health Service Journal. The
complainant also alleged that the editorial style of
the supplement was extremely similar if not
identical to the standard editorial text of the journal
and later quoted the supplementary information for
Clause 12.1 ‘When a company pays for, or
otherwise secures or arranges the publication of
promotional material in journals, such material
must not resemble independent editorial matter’. As
already stated this was an independently written
educational ‘special report’ initiated by the Health
Service Journal; Boehringer Ingelheim’s only
involvement was to check it for factual accuracy.
Therefore, as it was not a ‘paid-for’ supplement the
editorial style of the article was similar to the
standard editorial text of the Health Service Journal
and appeared as pages 23-26 of the journal.
However, it was clearly stated that the article was
paid for and sponsored by Boehringer Ingelheim

Code of Practice Review November 2010

and clearly marked ‘Special Report’ on pages 23, 25
and 26 of the journal.

Boehringer Ingelheim submitted that it had
demonstrated that without doubt the Panel’s ruling
of no breach of Clause 12.1 was correct, and it
strongly refuted the complainant’s allegation of
disguised promotion.

FINAL COMNMENTS FROM THE COMPLAINANT

The complainant alleged that the question of
whether the journal first approached the
pharmaceutical company, or vice versa did not alter
the ultimate fact that Boehringer Ingelheim funded
the supplement in question.

Nobody questioned the fact that atrial fibrillation
(and rheumatoid arthritis - the topic of the
supplement considered in Cases AUTH/2287/12/09
and AUTH/2288/12/09) was of significant interest to
the NHS. The respondents in the previous case
likewise had not influenced the educational content
of their article other than to check it for factual
accuracy.

The complainant noted that although Boehringer
Ingelheim claimed that the material facts of Cases
AUTH/2287/12/09 and AUTH/2288/12/09 were very
different from the current case it offered no
evidence to demonstrate how this was so. Both
cases involved independently written, educational
pieces. Whether or not the journal first approached
the pharmaceutical company, or the pharmaceutical
company first approached the journal, did not affect
the nature of the material that appeared in print.
Nor did the fact that the respondents in the previous
case admitted culpability, whereas Boehringer
Ingelheim chose to contest the complaint, affect the
material facts of the cases. The rheumatology
supplement likewise discussed current treatments
(and the benefits thereof) but no potential future
treatments were named.

The complainant noted that Boehringer Ingelheim
had not stated why his claim that the publication of
an article on a topic for which it had funded
research would lead to increased awareness
amongst readers about that clinical condition
relative to other clinical conditions and therefore
increased awareness of treatments which the
pharmaceutical company either already marketed or
was researching, could not be substantiated. There
was a wealth of evidence that reading about a
disease increased interest in treatments and
potential treatments eg the references listed in the
notes section in Moynihan and Cassels (2005),
‘Selling Sickness: How the Worlds Biggest
Pharmaceutical Companies Are Turning Us All Into
Patients’.

Nobody doubted that the Code allowed the
pharmaceutical industry to fund educational articles
in journals such as the Health Service Journal. The
crucial point was that such articles must not
resemble independent editorial material, and that

103



the funding must not be disguised from the reader.
The complainant alleged that a reader thumbing
through the journal and opening the middle page
spread (pages 24-25) would have no way of
knowing that this was anything other than
independent editorial material, and that the article
was funded by a pharmaceutical company. The
complainant noted that contrary to Boehringer
Ingelheim's claim, there was no indication on pages
24 and 25 (the middle pages of the supplement) that
the article was paid for and sponsored by the
company or that this was anything other than
independent editorial content.

The complainant noted that Boehringer Ingelheim
did not question his assertion that the editorial style
of the supplement was extremely similar, if not
identical, to the standard editorial text of the
journal.

The complainant noted that Boehringer Ingelheim
stated that it paid for the supplement, but that it
was not a 'paid-for' supplement. This was patently
absurd.

The complainant alleged that he had established
that Boehringer Ingelheim paid for the publication
of an article in the Health Service Journal that
closely resembled independent editorial matter in
clear breach of Clause 12.1.

APPEAL BOARD RULING

The Appeal Board noted that Clause 12.1 required
that promotional material and activities must not be
disguised (emphasis added). The Appeal Board
considered that it had first to decide whether the
material at issue was promotional and in that
regard it noted that Clause 1.2 of the Code defined
promotion as any activity undertaken by a
pharmaceutical company or with its authority which
promoted the prescription, supply, sale or
administration of its medicines. The Appeal Board
disagreed with the complainant’s assertion that
disease awareness material sponsored by
pharmaceutical companies with a commercial or
research interest in the therapy area was, ipso facto,
promotional.

The Appeal Board noted that the article in question
was referred to on the front cover of the Health
Service Journal as ‘Preventing stroke and cutting
costs supplement’. Inside, however, the article was
clearly presented as an integral part of the journal
(pages 23-26). Pages 23, 25 and 26 included a tab
labelled ‘Special Report’. The heading to the article
'Preventing Stroke', was followed by the Boehringer
Ingelheim logo. Details of the editors and designers
were followed by the statement 'This article is paid
for and sponsored by Boehringer Ingelheim.
Boehringer Ingelheim have had no editorial input
into this article'. That statement also appeared at
the very end of the article.

The complainant referred to Cases AUTH/2287/12/09
and AUTH/2288/12/09, in which the Appeal Board
had previously ruled a breach of Clause 12.1, and
alleged that the material facts were identical to the
current case. However, the Appeal Board noted that
in the previous case the respondents had
acknowledged that the 12 page supplement at issue
was promotional; it had included on its back cover
an advertisement for a medicine which they
co-promoted and the companies had had full
editorial control. The material now at issue,
however, did not include an advertisement for any
medicine. Anticoagulation with warfarin or aspirin
was referred to in general terms only. Boehringer
Ingelheim did not have editorial control other than
checking for factual accuracy.

In the Appeal Board's view, the material raised the
awareness of the disease area and heightened
Boehringer Ingelheim’s profile but did not promote
Boehringer Ingelheim’s specific medicines. In that
regard it was not promotional as defined by Clause
1.2. Thus it could not be disguised promotion and
so the Appeal Board upheld the Panel’s ruling of no
breach of Clause 12.1. The appeal was thus
unsuccessful.

Complaint received 9 June 2010

Case completed 8 September 2010

104

Code of Practice Review November 2010



