CASE AUTH/2305/3/10

CLINICAL PHARMACIST v PFIZER

Menopause patient website

A clinical pharmacist complained that a website
produced and sponsored by Wyeth, contained out
dated information about the risks of hormone
replacement therapy (HRT). In particular the data
presented on the website indicated that oestrogen-
only HRT was protective against breast cancer vs an
increased risk presented in the more recent data
contained in the BNF.

The complainant alleged that Wyeth had
misrepresented the data and the website needed
updating.

Wyeth had recently merged with Pfizer and so the
matter was taken up with that company.

The detailed response from Pfizer is given below.

The Panel noted that the Wyeth website had been
shut down as soon as Pfizer became aware of its
content. The material at issue, provided by Pfizer,
had been certified in April 2008 by Wyeth. The
section of the website referring to breast cancer risk
for oestrogen-only HRT in patients aged 50-59 and
60-69 was provided. The data was taken from the
Women'’s Heath Initiative (WHI) Study (2004).

The data for each age group was presented as the
number of women in a group of 1,000 who had
never taken HRT who were at risk of breast cancer
followed by another page showing how many would
be as risk if all 1,000 women used oestrogen-only
HRT for 5 years. The 50-59 age group background
data was shown as a grid of 1,000 tiny figures of
women with 21 figures highlighted and a very
prominent ‘21" superimposed over the grid ie in a
group of 1,000 women aged 50-59 who had never
taken HRT, 21 would be at risk of developing breast
cancer. Readers were asked how many would be at
risk if they all used oestrogen-only HRT. The next
screen ie the equivalent grid for 1,000 women aged
50-59 who had taken oestrogen-only HRT for five
years had 15 tiny figures highlighted but had a very
prominent ‘-6’ superimposed over the grid. Less
prominently, above the grid it was stated that ‘If you
were all using oestrogen-only HRT, then 15 of you
would be at risk’. The prominent numbers shown on
the equivalent grids for women aged 60-69 were ‘24’
on the background grid and -6’ on the oestrogen-
only HRT grid. The data had been taken from the
WHI Study (2004) which assessed the affects of the
most commonly used HRT in the US. The study
authors had stated that the possible reduction in
breast cancer risk required further investigation.

The Drug Safety Update of September 2007 (issued

by the MHRA and the Commission on Human
Medicines) reported the background incidence of

54

breast cancer per 1,000 women in Europe aged 50-59
and 60-69 and noted that use of oestrogen-only HRT
for 5 or 10 years was associated with an increased
risk (2 additional cases in women aged 50-59 who
took oestrogen-only HRT for 5 years and up to 9
additional cases in the 60-69 year old group who
took oestrogen-only HRT for 10 years). It was further
noted that European studies had generally identified
higher breast cancer risk than US studies which
might be due to differences in the prevalence of
obesity. It was stated in the Drug Safety Update that
the risk of breast cancer was increased in women
who took HRT for several years; combined HRT was
associated with the highest risk with a lower risk
associated with oestrogen-only HRT. It was noted
that some studies had not shown an increased risk
with oestrogen-only HRT. The Drug Safety Update
did not state or imply that oestrogen-only HRT
might decrease the risk of breast cancer.

The Panel considered that it was unacceptable to
refer only to 2004 US data and to not include 2007
European data on a UK website that was certified in
2008. It was extremely important that information
given to patients about the long-term risks of
therapy was fair, factual and not misleading. The
website at issue claimed that there was less of a risk
of developing breast cancer with the use of
oestrogen-only HRT whereas other data reported
either no difference in the risk or additional risk.

The Panel considered that the website was not
based on an up-to-date evaluation of all the
evidence. The use of very prominent minus numbers
over the oestrogen-only HRT grids meant that the
data that had been used was not presented in a
balanced way; it exaggerated the differences in
background incidence of breast cancer and the
incidence in the oestrogen-only HRT groups.
Breaches of the Code were ruled as acknowledged
by Pfizer.

The Panel considered that high standards had not
been maintained. A further breach of the Code was
ruled.

A clinical pharmacist complained about a website
produced and sponsored by Wyeth,
www.menopausefacts.co.uk. Wyeth had recently
merged with Pfizer Limited and so the matter was
taken up with that company.

COMPLAINT
The complainant noted that the website at issue

informed patients about the risks and benefits of
hormone replacement therapy (HRT). References to

Code of Practice Review August 2010



the Women's Health Initiative (WHI) Study and data
from the Medicines and Healthcare products
Regulatory Agency (MHRA)/Committee on the
Safety of Medicines (CSM) dated from 2004 had
both been superseded by the data in the Drug
Safety Update of September 2007 as summarised in
the British National Formulary (BNF), 58.

The data presented on the website therefore
indicated that oestrogen-only HRT was protective
against breast cancer vs an increased risk presented
in the more recent data contained in the BNF.

The complainant alleged that Wyeth had
misrepresented the data and the website needed to
be updated.

When writing to Pfizer, the Authority asked it to
consider the requirements of Clauses 7.2, 9.1 and
22.2 of the Code.

RESPONSE

Pfizer submitted that on its merger with Wyeth it
had acquired a number of existing Wyeth projects
of which the website at issue was one, it had now
been shut down.

Pfizer acknowledged that before its closure some of
the content required updating with regard to current
UK clinical and regulatory opinion on HRT and the
risk of breast cancer. The company thus accepted
that there could potentially have been breaches of
Clauses 7.2 and 22.2 of the Code. The website was
closed down as soon as Pfizer became aware of the
situation.

Pfizer considered it harsh to judge that it had not
maintained high standards. Whilst it acknowledged
that the balance of UK clinical opinion might now
be that there was a small increased risk associated
with the use of oestrogen-only HRT, there was no
international consensus on the matter (2010
position statement of the North American
Menopause Society). Indeed, even within the UK
there were conflicting data and opinions (Roberts
2007). Therefore, bearing in mind the fluent nature
of the clinical debate and that Pfizer had closed
down the site as soon as it knew of its content, the
company did not consider a ruling of a breach of
Clause 9.1 was warranted.

In response to a request for further information
Pfizer explained that in the WHI Study, women in
the oestrogen-only arm demonstrated no increased
risk of breast cancer after an average of 7.1 years of
use, with six fewer cases of invasive breast cancer
per 10,000 women per year of oestrogen-only use.
This was not statistically significant, however the
risk of breast cancer was statistically significantly
reduced in three subgroups (50-59, 60-69 and 70-
79yrs) upon post-hoc analysis where fewer breast
cancers with localised disease were diagnosed in
the oestrogen-only group compared with the
placebo group (Hazard ratio, 0.69; 95%CI, 0.51-0.95).

Code of Practice Review August 2010

The most recent Drug Safety Update, September
2007 stated that the risk of breast cancer was
increased in women who took HRT for several
years. It also mentioned that the risk of breast
cancer was lower for those treated with oestrogen-
only HRT than with combined HRT. The update
further noted that some studies had not shown an
increased breast cancer risk for oestrogen-only HRT
and that the decision to prescribe HRT should be
based on a thorough evaluation of the potential
benefits and the potential risks of treatment.

Given that the website was discontinued as soon as
Pfizer became aware of its content, which it
acknowledged necessitated updating prior to its
closure, as well as the differing clinical expert
opinion and conflicting body of evidence requiring
further research, Pfizer believed that high standards
had been met and therefore a ruling of a breach of
Clause 9.1 was not warranted.

PANEL RULING

The Panel noted that the Wyeth website had been
shut down as soon as Pfizer became aware of its
content. The material at issue, provided by Pfizer,
had been certified in April 2008 by Wyeth. The
section of the website referring to breast cancer risk
for oestrogen-only HRT in patients aged 50-59 and
60-69 was provided. The data was taken from the
WHI Study (2004).

The data for each age group was presented as the
number of women in a group of 1,000 who had
never taken HRT who were at risk of breast cancer
followed by another page showing how many
would be at risk if all 1,000 women used oestrogen-
only HRT for 5 years. The 50-59 age group
background data was shown as a grid of 1,000 tiny
figures of women with 21 figures highlighted and a
very prominent ‘21" superimposed over the grid ie
in a group of 1,000 women aged 50-59 who had
never taken HRT, 21 would be at risk of developing
breast cancer. Readers were asked how many
would be at risk if they all used oestrogen-only HRT.
The next screen ie the equivalent grid for 1,000
women aged 50-59 who had taken oestrogen-only
HRT for five years had 15 tiny figures highlighted
but had a very prominent -6" superimposed over
the grid. Less prominently, above the grid it was
stated that ‘If you were all using oestrogen-only
HRT, then 15 of you would be at risk’. The
prominent numbers shown on the equivalent grids
for women aged 60-69 were ‘24’ on the background
grid and ‘-6’ on the oestrogen-only HRT grid. The
data had been taken from the WHI Study (2004)
which assessed the affects of the most commonly
used HRT in the US. The study authors had stated
that the possible reduction in breast cancer risk
required further investigation.

The Drug Safety Update of September 2007 (issued
by the MHRA and the Commission on Human
Medicines) reported the background incidence of
breast cancer per 1,000 women in Europe aged 50-

55



59 and 60-69 and noted that use of oestrogen-only
HRT for 5 or 10 years was associated with an
increased risk (2 additional cases in women aged
50-59 who took oestrogen-only HRT for 5 years and
up to 9 additional cases in the 60-69 year old group
who took oestrogen-only HRT for 10 years). It was
further noted that European studies had generally
identified higher breast cancer risk than US studies
which might be due to differences in the prevalence
of obesity. It was stated in the Drug Safety Update
that the risk of breast cancer was increased in
women who took HRT for several years; combined
HRT was associated with the highest risk with a
lower risk associated with oestrogen-only HRT. It
was noted that some studies had not shown an
increased risk with oestrogen-only HRT. The Drug
Safety Update did not state or imply that
oestrogen-only HRT might decrease the risk of
breast cancer.

The Panel considered that it was unacceptable to
refer only to 2004 US data and to not include 2007
European data on a UK website that was certified in
2008. It was extremely important that information
given to patients about the long-term risks of

therapy was fair, factual and not misleading. The
website at issue claimed that there was less of a risk
of developing breast cancer with the use of
oestrogen-only HRT whereas other data reported
either no difference in the risk or additional risk.

The Panel considered that the website was not
based on an up-to-date evaluation of all the
evidence. The use of very prominent minus
numbers over the oestrogen-only HRT grids meant
that the data that had been used was not presented
in a balanced way; it exaggerated the differences in
background incidence of breast cancer and the
incidence in the oestrogen-only HRT groups.
Breaches of Clauses 7.2 and 22.2 were ruled as
acknowledged by Pfizer.

The Panel considered that high standards had not
been maintained. A breach of Clause 9.1 was ruled.

Complaint received 26 March 2010

Case completed 19 May 2010

56

Code of Practice Review August 2010



