
A doctor complained about a supplement,

‘Rheumatoid arthritis – from policy to action’, that

appeared in the Health Service Journal (HSJ), 10

December 2009. The back cover of the supplement

carried an advertisement for RoActemara

(tocilizumab) which was co-promoted by Roche

and Chugai.

The complainant noted that, as stated in the

supplement, Roche and Chugai had sponsored its

development and distribution, and checked it for

factual accuracy; they had also paid the author of

the articles via the journal. The complainant

alleged that the supplement, which was stapled

inside the journal, was completely

indistinguishable from independent editorial

matter. The supplement used exactly the same

house style as the HSJ and so readers who

opened the journal at one of the supplement’s

pages would not know that it was promotional

material.

The detailed response from Roche and Chugai is

given below.

The Panel noted that Roche and Chugai had paid

for the writing, printing and distribution of the

supplement. The supplement was intended to be

provided as a separate item but was instead

stapled into the centre of the HSJ.

The Panel noted that the HSJ was written in four

columns per page and each left hand page was

colour coded in the top left hand corner to denote

the section of the journal ie news (red), opinion

(blue) etc. The supplement was presented in three

columns per page and there was no colour coding

of the left hand pages. The Panel thus did not

consider that the supplement used exactly the

same house style as the HSJ; it was not

completely indistinguishable from the journal’s

independent editorial matter. That a sponsored

supplement was bound in rather than loose did

not ipso facto mean that its nature was disguised.

The overall impression given to readers was the

most relevant factor. A clear declaration of

sponsorship appeared on the front cover. Further

details were also provided on the inside front

cover, beneath the index. The Panel considered

that the supplement could be distinguished from

the independent editorial matter and so was not

disguised in that regard; no breach of the Code

was ruled.

Upon appeal by the complainant, the Appeal

Board noted that contrary to verbal information

provided to Roche by its communications agency,

the supplement had been stapled into the journal

and not produced as a physically separate item as

intended. In the Appeal Board’s view this

fundamentally changed the way in which readers

would view it; many would flick through the

journal, often from back to front, and might thus

read one of the inside pages of the supplement

without first seeing the declarations of

sponsorship on what should have been the front

cover and front inside cover. In the Appeal Board's

view the inside pages of the supplement were not

sufficiently dissimilar to the standard editorial

text of the journal and so in that regard their

nature was disguised. A breach of the Code was

ruled as acknowledged by the companies.

A doctor complained about a 12 page rheumatology

supplement, ‘Rheumatoid arthritis – from policy to

action’, (ref ACTE00150W) that appeared in the

Health Service Journal (HSJ), 10 December 2009.

The back cover of the supplement carried an

advertisement for RoActemara (tocilizumab) which

was co-promoted by Roche Products Ltd and

Chugai Pharma Europe Ltd.

COMPLAINT

The complainant noted that as stated on the inside

front page of the supplement, the development and

distribution of the supplement was sponsored, and

checked for factual accuracy, by Roche and Chugai.

It was further stated that the author of the articles

was paid by Roche and Chugai via the Health

Service Journal. The complainant noted that the

supplementary information to Clause 12.1 of the

Code stated that ‘When a company pays for, or

otherwise secures or arranges the publication of

promotional material in journals, such material

must not resemble independent editorial matter’.

The complainant alleged that the supplement,

which was stapled inside the journal, was

completely indistinguishable from independent

editorial matter. The supplement used exactly the

same house style as the HSJ and so readers who

opened the journal at one of the pages of the

supplement would be unaware that it was

promotional material.

When writing to Roche and Chugai the Authority

asked them to respond in relation to the

requirements of Clause 12.1 of the Code.

RESPONSE

Roche submitted a joint response on behalf of both

companies.

The companies accepted the complainant’s

allegation of a breach of Clause 12.1. However,

111Code of Practice Review May 2010

CASE AUTH/2287/12/09 & AUTH/2288/12/09 

DOCTOR v ROCHE and CHUGAI PHARMA
Journal supplement

68918 Code of Practice May No 68:Layout 1  16/06/2010  11:14  Page 111



whilst the companies recognised the complainant’s

concerns they stated that the intent was for the

supplement to be an educational piece to provide

the HSJ readers with an overview of rheumatoid

arthritis policy through 2009.

The companies submitted that they had been

verbally informed, by the communications agency

facilitating the supplement, that the supplement

would be separate ie not physically attached within

the HSJ. There was no intention of disguising the

supplement within the body content of the journal

as the companies’ sponsorship declaration was

clear on both the outside and inside front cover in

accordance with Clause 9.10.

The companies submitted that they had paid for the

writing, printing and distribution of the supplement

with full editorial control, with the author provided

by the HSJ. Due to the full editorial control, and the

inclusion of an advertisement, the supplement was

certified in accordance with the companies’

processes.

Although this was an inadvertent mistake, the

companies submitted that they took any breach of

the Code very seriously and were considering what

action was required to ensure that this did not

happen again.

PANEL RULING

The Panel noted that Roche and Chugai had paid for

the writing, printing and distribution of the

supplement. The supplement was intended to be

provided as a separate item but was instead stapled

into the centre of the HSJ.

The Panel noted that the text of the HSJ itself was

written in four columns per page and each left hand

page was colour coded in the top left hand corner to

denote the section of the journal ie news (red),

opinion (blue) etc. The text of the supplement in

question was presented in three columns per page

and there was no colour coding of the left hand

pages. In that regard the Panel did not consider that

the supplement used exactly the same house style

as the HSJ as alleged; it was not completely

indistinguishable from the journal’s independent

editorial matter. That a sponsored supplement was

bound in rather than loose did not ipso facto mean

that its nature was disguised. The overall

impression given to readers was the most relevant

factor. A clear declaration of sponsorship appeared

on the front cover. Further details were also

provided on the inside front cover, beneath the

index. The Panel noted its comments above about

the differences between the journal’s house style

and the supplement in question. The Panel

considered that the appearance of the supplement

was distinguishable from the independent editorial

matter and the material was not disguised in that

regard; no breach of Clause 12.1 was ruled.

APPEAL BY THE COMPLAINANT

The complainant submitted that the Panel had

applied too narrow a definition of the term

‘resemble’ in this case. The complainant alleged

that the rheumatology supplement was not

distinguishable from the independent editorial

content of the journal, in breach of Clause 12.1. The

complainant noted that the companies agreed that

they had breached the Code in that regard.

The complainant noted that the Panel had found

some stylistic differences between the supplement

and the rest of the journal ie that the supplement

was written in 3-column format whereas the journal

was in 4-column format and that the supplement

lacked a coloured tab in the top left corner of the

left-hand pages, which was present in the rest of the

journal. Because of these two differences, the Panel

correctly stated that the supplement was not

completely ‘indistinguishable’ from the journal's

independent editorial matter, since the supplement

did not use ‘exactly the same house style’ as the

rest of the journal. On this basis the Panel had ruled

no breach of Clause 12.1. However, the wording of

the supplementary information to Clause 12.1

stated that, ‘When a company pays for, or otherwise

secures or arranges the publication of promotional

material in journals, such material must not

resemble independent editorial matter’. The

complainant submitted that the word ‘resemble’

was key. The Code did not stipulate that ‘such

material must not use exactly the same housestyle

as the independent content’. Such a standard would

be too undemanding since it could be met, for

example, by using font size 11.5 rather than size 12.

Rather, the Code stipulated a more stringent

standard, namely that the content of the

supplement must not ‘resemble’ independent

editorial content. In the supplement in question, the

colour scheme, typeface, graphics, spacing,

justification, design of the text boxes and font size

were identical to those of the rest of the journal.

Moreover, until they were noted by the Panel, the

complainant had not noticed the different number

of columns nor the coloured tabs on the left hand

pages - this despite being a regular subscriber to

the Health Service Journal. Therefore the

rheumatology supplement strongly resembled the

independent editorial content. A typical reader who

leafed through the journal and opened it on any of

the inside pages of the supplement would not have

noticed these subtle differences to set it apart from

the independent editorial content. These inside

pages, which included several self-contained 2-page

articles, showed no indication that this was

anything other than independent editorial content.

The complainant agreed with the Panel that the fact

that a supplement was bound into a journal did not,

ipso facto, imply that its nature was disguised.

However, in such circumstances, the companies

concerned needed to go out of their way to ensure

that the supplement was distinct from the rest of

the journal. This could be achieved, for example by

using a completely different typeface (eg a serif font

112 Code of Practice Review May 2010

68918 Code of Practice May No 68:Layout 1  16/06/2010  11:14  Page 112



vs sans-serif) and by including ‘SPONSORED

SUPPLEMENT’ in bold type at the top of every page.

To do anything less risked either misleading readers

or raising a suspicion of an intent to deceive.

In summary the complainant alleged that the

promotional material resembled independent

editorial matter in breach of Clause 12.1.

COMMENTS FROM ROCHE AND CHUGAI

Roche submitted a joint response on behalf of both

companies.

The companies noted in their response above that

they had accepted the alleged breach of Clause 12.1

as the supplement was stapled into the HSJ and

was not a separate item as originally intended and

advised by their communications agency.

The companies reiterated that: the supplement was

developed for educational purposes only; as such,

the educational content was non-promotional and

gave no commercial advantage to Roche and clear

declarations of sponsorship were included to

ensure the companies’ involvement was not

disguised.

FINAL COMMENTS FROM THE COMPLAINANT

The complainant had no further comments.

APPEAL BOARD RULING

The Appeal Board noted that contrary to verbal

information provided to Roche by its

communications agency, regarding the presentation

of the supplement, the supplement had been

stapled into the centre of the HSJ and not produced

as a physically separate item as intended. In the

Appeal Board’s view this fundamentally changed

the way in which readers would view the

supplement. The Appeal Board noted that many

readers would flick through the journal, often from

back to front, and might thus read one of the inside

pages of the supplement without first seeing the

declarations of sponsorship on what should have

been the front cover and front inside cover. In the

Appeal Board's view the inside pages of the

supplement were not sufficiently dissimilar to the

standard editorial text of the journal and so in that

regard their nature was disguised. A breach of

Clause 12.1 was ruled as acknowledged by the

companies. The appeal was successful.

Complaint received 15 December 2009

Case completed 25 March 2010

113Code of Practice Review May 2010

68918 Code of Practice May No 68:Layout 1  16/06/2010  11:14  Page 113




