CASE AUTH/2098/2/08

61542 Review No.60 May 2008:Layout 1 4/6/08 15:37 Page 59$

VOLUNTARY ADMISSION BY ROCHE

Promotion of Herceptin and Avastin to the public

As a result of inter-company dialogue, Roche
voluntarily admitted that it had promoted
prescription only medicines to the public in that a
one page article which it placed in the 2007 edition
of In The Pink magazine referred to Herceptin
(trastuzumab) and Avastin (bevacizumab). The
article faced a one page corporate advertisement for
Roche oncology.

In The Pink magazine was an annual consumer
publication available in September/October to
support Breast Cancer Awareness Month.

The Constitution and Procedure provided that the
Director should treat a voluntary admission as a
complaint if, inter alia, it related to a potentially
serious breach of the Code. Advertising prescription
only medicines to the public was regarded as a
serious matter and the admission was accordingly
treated as a complaint.

The Panel noted that in January 2007 Roche had been
offered a chance to buy space for an advertisement
and an article by the In The Pink editor. The Panel
considered that at the outset these should have been
seen by Roche as a single corporate package; instead
the company viewed the two components as
individual items which could be dealt with
separately under the Code. In the Panel’s view this
initial failure to recognise that the article was paid-
for space for which Roche would be responsible
under the Code, together with the lack of formality
and clear written agreements at the outset, led to the
errors which occurred. An internal Roche email
dated 30 January described the process. The
advertisement was required by August and the
article copy was required by July and “...we get to
input and influence this (basically we can put an
overview forward of key areas we’d like them to
consider covering) and sign off on final copy’. An
email from Roche to the publishers dated 31 January
asked for confirmation of the exact process around
the article. It did not appear that this point had been
answered other than that the editor would be in
touch soon regarding the article but in the meantime
press releases could be forwarded to the editor. In
August the magazine editor asked for press releases
so as to decide what to cover in the article.

Roche sent the breast portfolio and relevant press
releases on Avastin, Bondronat and Xeloda. This
email stated that the article and advertisement were
commissioned by Roche. In September Roche
provided a number of press releases and
backgrounders and asked to see the article before it
went to print if this were possible. Roche submitted
that it did not see the final article.

Code of Practice Review May 2008

Of the two pages that were published in the In The
Pink magazine, one simply stated “‘Roche oncology
working together to fight cancer’. This was the
corporate advertisement submitted by Roche and
had the company logo in the top right hand corner.
The facing page was headed ‘Pioneering an era of
unprecedented benefit for women with breast
cancer’. The Roche company logo appeared at the
end of the heading. The article referred to Herceptin
and Avastin as a new generation of medicines which
transformed the outlook for women with breast
cancer. It went on to discuss the positive effects of
Herceptin and Avastin including on progression free
survival which it described as unprecedented.

The Panel considered that the second page was an
advertisement for Herceptin and Avastin,
prescription only medicines. It was not an
independent article; Roche had paid for the space
and provided the information. Although the article
had been written by a third party, Roche was
nonetheless responsible for it. A breach of the Code
was ruled. It thus followed that the advertisement
also contained statements which would encourage
members of the public to ask their health
professionals to prescribe a specific prescription
only medicine. A further breach was ruled.

The Panel considered that the generation of the
advertisement demonstrated a lack of control and
poor knowledge of the requirements of the Code.
High standards had not been maintained. A breach
was ruled. The Panel considered that companies
should take particular care when producing material
for the public. Roche had failed to exercise due
diligence. On balance the Panel considered the
conduct of company employees was such that they
had brought discredit upon and reduced confidence
in the pharmaceutical industry. A breach of Clause 2
was ruled.

Roche Products Limited voluntarily admitted that a
one page article which it placed in the 2007 edition of
In The Pink magazine promoted Herceptin
(trastuzumab) and Avastin (bevacizumab), both
prescription only medicines, to the public. The article
was next to a one page corporate advertisement for
Roche oncology. Together the advertisement and the
article formed a double page spread.

In The Pink magazine was an annual consumer
publication with a potential circulation of about
75,000. The 2007 edition was available for six weeks
over September and October to support Breast Cancer
Awareness Month, and could be purchased in
supermarkets and newsagents. Correspondence
between Roche and the publisher outlining
distribution and intended audience was provided.

59

o



COMPLAINT

Roche stated that as a result of a complaint from
GlaxoSmithKline UK Limited about an advertisement
and article in the 2007 edition of In The Pink it now
voluntarily admitted of a breach of Clause 20 of the
Code, with regard to promotion to the public.

Roche stated that regrettably, communication between it
and the publishing company was not completely
effective and as a result the article contained some
promotional messages to the public. A copy of the
article was provided.

Roche fully supported the Code and although
unintentional and factually correct the article was
clearly a breach of the Code and thus it decided to
bring it to the Authority’s attention.

The Constitution and Procedure provided that the
Director should treat a voluntary admission as a
complaint if it related to a potentially serious breach of
the Code or if the company failed to take appropriate
action to address the matter. Advertising prescription
only medicines to the public was regarded as a serious
matter and the admission was accordingly treated as a
complaint.

When writing to Roche, the company was asked to
respond in relation to Clauses 2, 9.1, 20.1 and 20.2.

RESPONSE

Roche did not contest breaches of Clauses 2, 9.1, 20.1
and 20.2.

Roche had undertaken a thorough investigation into the
activities and communications leading up to the
publication of the article. To allow a transparent view of
these events Roche provided details of all events in
chronological order and summarised them as follows:

Details of the article’s production;
® The publishers approached Roche on 23 January

2007 regarding, a full page advertisement and article
package.

Roche agreed the funding on the understanding that
the advertisement would be a corporate one and
include no product branding. Roche requested
approval of the article in correspondence with the
publisher at this stage. However no formal
agreement for Roche approval was written into the
agreement.

Roche noted that the corporate advertisement in the
magazine complied with the Code and was certified
in accordance with Clause 14.3. However, although
the article was requested for approval when the
project was set up, the lead individual was on sick
leave when it was developed, so final approval was
not sought.

Payment for the package was sent in March 2007
upon receipt of an invoice from the publisher.

60

61542 Review No.60 May 2008:Layout 1 4/6/08 15:37 Page 60$

* No further action was taken until August.

¢ The lead individual on the article and main contact
with the publisher was on unexpected sick leave
when the publisher requested Roche’s latest press
releases relating to breast cancer upon which to base
the article. At this point the project was managed by
people who had no prior knowledge of the nature of
the article and the fact that it was a paid-for article.

e Certified press releases (provided) for Roche
oncology products licensed for use in breast cancer
were sent to the publication upon request.

The provision of the press releases occurred in two
emails, offering a spectrum of information on all
Roche breast cancer products. The second batch
contained a ‘targeted therapies” backgrounder which
appeared to have formed the basis for the majority of
the final article.

Roche submitted that the publisher then produced the
article. Regrettably, due to a lack of continuity in the
management of this project and no robust process to
approve both advertisement and article together, the
article was not requested for full copy approval and
was incorrectly treated as responding to an
independent article request, rather than a paid-for
article.

Action already taken;

® When it realised the error Roche undertook an in-
depth investigation to identify the events that might
have led to this occurring.

* Roche also immediately contacted the publishing
company to ensure that no unsold copies of the
magazine were still in circulation (gaining written
confirmation that all copies had been destroyed) and
that no further copies could be made available to the
public.

Compounding circumstances;

Roche submitted that its investigation showed no
deliberate intent to breach the Code and promote to the
public. Therefore, although Roche did not contest
breaches of Clauses 2, 9.1, 20.1 and 20.2, it was
important to explain the circumstances that led to the
breach.

e Internal process training

Roche submitted that the training at Roche when the
project was undertaken did not sufficiently highlight
the need for a formal contract to ensure full copy
approval of paid-for articles. Therefore, although
copy review was initially requested by Roche this
was not chased or requested in a formal manner as it
should have been.

¢ Inconsistent project management

Unfortunately the Roche lead on this article was
unexpectedly off sick in late August for two weeks

Code of Practice Review May 2008

o



and in late September for around ten days. Therefore
the press releases provided to the publisher were
sent by people who did not know about the original
agreement, or that the article had been paid for.
However, an informal request to review the article
was made again at this stage.

Approval process

Roche submitted that it currently had two separate
processes for the approval of marketing led activities
(such as advertisements) and PR activities. Had there
been a system to approve the corporate
advertisement and the article together as one item
this error might have been averted. With the future
compliance development plan this was being
addressed as a priority.

Agreement, payment, set up and delivery of package

Roche submitted that the item was agreed with the
publisher in January 2007 and paid for in March
2007 but nothing more happened until August 2007
when the advertisement and press releases were
requested. This time delay, combined with the lead
Roche contact being on sick leave, contributed to the
series of events.

Roche fully understood that the above circumstances
did not mitigate the breaches of the Code however it
took this issue very seriously. A detailed overhaul of the
company’s standard operation procedures had been
initiated to ensure that it had ongoing robust processes
to ensure full compliance with the Code. These
improvements would significantly reduce the risk of
such incidents happening again in the future.
Furthermore, as part of its ongoing partnership with the
ABPI Roche was implementing a comprehensive
compliance programme (provided).

PANEL RULING

The Panel noted that Roche had been offered an
advertisement and an article by the In The Pink editor.
An email from the publisher dated 23 January referred
to the Roche brand fitting perfectly with the magazine
which was described as a glossy annual magazine
dedicated to Breast Cancer Awareness Month. The
email made it clear that Roche was being offered the
chance to buy space for an advertisement and an article.
The Panel considered that at the outset the
advertisement and article should have been seen by
Roche as a single corporate package; instead the
company viewed the two components as individual
items which could be dealt with separately under the
Code. In the Panel’s view this initial failure to recognise
that the article was paid-for space for which Roche
would be responsible under the Code, together with the
lack of formality and clear written agreements at the
outset, led to the errors which occurred. In that regard
the Panel did not accept that the passage of time and
the change of personnel had contributed to the series of
events. An internal Roche email dated 30 January
described the process. The advertisement was required
by August and the article copy was required by July
and “...we get to input and influence this (basically we

61542 Review No.60 May 2008:Layout 1 4/6/08 15:37 Page 61$

can put an overview forward of key areas we’d like
them to consider covering) and sign off on final copy’.
An email from Roche to the publishers dated 31
January asked for confirmation of the exact process
around the article. It did not appear that this point had
been answered other than that the editor would be in
touch soon regarding the article but in the meantime
press releases could be forwarded to the editor. In
August the magazine editor asked for press releases for
the article page so that the editor could decide what to
cover in the article.

Roche decided to send the breast portfolio and relevant
press releases on Avastin, Bondronat and Xeloda. This
email stated that the article and advertisement were
commissioned by Roche. In September Roche provided
a number of press releases and backgrounders and
asked to see the article before it went to print if this
were possible. Roche submitted that it did not see the
final article.

The Panel examined the two pages that were published
in the In The Pink magazine. One simply stated “‘Roche
oncology working together to fight cancer’. This was
the corporate advertisement submitted by Roche and
had the company logo in the top right had corner. The
facing page was headed ‘Pioneering an era of
unprecedented benefit for women with breast cancer’.
The Roche company logo appeared at the end of the
heading. The article referred to Herceptin and Avastin
as a new generation of medicines which transformed
the outlook for women with breast cancer. It went on to
discuss the positive effects of Herceptin and Avastin
including on progression free survival which it
described as unprecedented.

The Panel considered that the second page was an
advertisement for Herceptin and Avastin, prescription
only medicines. It was not an independent article;
Roche had paid for the space and provided the
information. Although the article had been written by a
third party, Roche was nonetheless responsible for it. A
breach of Clause 20.1 was ruled. It thus followed, that
the advertisement also contained statements which
would encourage members of the public to ask their
health professionals to prescribe a specific prescription
only medicine. A breach of Clause 20.2 was ruled.

The Panel considered that the generation of the
advertisement demonstrated a lack of control and poor
knowledge of the requirements of the Code. High
standards had not been maintained. A breach of Clause
9.1 was ruled. The Panel considered that companies
should take particular care when producing material
for the public. Roche had failed to exercise due
diligence. On balance the Panel considered the conduct
of company employees was such that they had brought
discredit upon and reduced confidence in the
pharmaceutical industry. A breach of Clause 2 was
ruled.

Complaint received 19 February 2008

Case completed 20 March 2008

Code of Practice Review May 2008

61

o



