CASE AUTH/2026/7/07

60549 Review No59 Feb 2008:Layout 1 5/3/08 08:23 Page 55 $

CONSULTANT IN ELDERLY/STROKE MEDICINE v

BOEHRINGER INGELHEIM

Actilyse press release

A consultant in elderly/stroke medicine alleged that
an Actilyse (alteplase) press release, issued by
Boehringer Ingelheim, contained inaccurate and
misleading claims about safety, outcomes and
mortality to the extent that it appeared that alteplase
saved lives as mortality was reduced from 17.3% to
11.3%. Such an effectiveness claim and the
Department of Health’s choice to indicate that
thrombolysis reduced death and disability made it
appear that alteplase was a life-saving treatment
whereas in fact it saved autonomy as trial evidence
showed no significant life-saving potential.
Furthermore and worse was that Boehringer
Ingelheim failed to publicly disclose additional
information presented to the National Institute for
Health and Clinical Excellence (NICE) ie that in the
UK the mortality with alteplase was 20.6% vs 17.3%
quoted in its press release. The UK press was misled
and misinformed and the evidence was there in the
detail but not in plain view on the NICE website to
disprove such false promotional claims about the
effects of Actilyse. Was Boehringer Ingelheim
working to high standards and keeping the industry
in a state of good repute and increasing the
confidence in the industry to tell the truth about its
products in a fair and balanced manner?

The Panel noted that the press release was issued by
the UK company’s German corporate colleagues and
placed on its corporate website. It was an established
principle under the Code that UK companies were
responsible for the acts/omissions of their overseas
affiliates that came within the scope of the Code.

The press release was headed “Actilyse (alteplase)
recommended by [NICE] for treatment of acute
ischaemic stroke. NICE Appraisal Committee
concludes that alteplase is clinically and cost
effective’. Text beneath read “For medical media,
outside the US only’. The press release referred to the
UK publication of the appraisal. A quotation from
the company read ‘... we hope that this
recommendation from NICE will allow more patients
with qualifying stroke in the UK to benefit from
treatment with Actilyse’. The penultimate paragraph
of the ‘Notes to Editor’ on the final page of the press
release read ‘Please be advised. This release is from
the Corporate Headquarters of Boehringer Ingelheim
and is intended for all international markets. This
being the case, please be aware that there may be
some differences between countries regarding
specific medical information including licensed uses.
Please take account of this when referring to the
material’. The Panel noted that the UK company had
not referred UK doctors or media to the site. The

Code of Practice Review February 2008

Panel did not know whether the German company
had done so. The Panel noted the comments in the
press release about the intended audience.
Nonetheless the Panel noted that the press release
referred to a UK public document and discussed
benefit to UK patients. The Panel noted that
Boehringer Ingelheim twice referred to it as a press
release relating to UK matters and explained that
procedures had been put in place to ensure that such
releases complied with the Code. The Panel
considered that given its content, the press release
was subject to the UK Code.

Actilyse was indicated inter alia for fibrinolytic
treatment of acute ischaemic stroke. The summary of
product characteristics (SPC) stated that such
treatment must be started within 3 hours of the onset
of stroke symptoms and after prior exclusion of
intracranial haemorrhage by means of appropriate
imaging techniques.

According to the press release NICE had
recommended the use of alteplase for the treatment
of patients with acute ischaemic stroke. The press
release referred to data in the NICE report which,
based on a series of trials, demonstrated efficacy for
treating acute ischaemic stroke within 3 hours and
showed that “alteplase resulted in significantly better
outcomes for patients in terms of death and
dependency at 3 months compared with placebo’.

The press release also explained that the NICE
appraisal committee had noted independent
European data which assessed the safety and efficacy
of alteplase in routine clinical practice and showed
that mortality rates following alteplase treatment
were “‘even lower in routine clinical practice than had
previously been seen in randomised clinical trials
(11.3 percent vs 17.3 percent)’. More information
about the data source appeared in the ‘Notes to
Editor’ section.

Section 5.1 of the Actilyse SPC, Pharmacodynamic
properties, Acute stroke, referred to two studies
where a significantly higher proportion of patients
had a good outcome (no/minimal disability)
compared with placebo, results which were not
confirmed in 3 other studies wherein the majority of
patients were not treated within 3 hours of stroke
onset. However an analysis of all patients in these
studies treated within 3 hours of stroke onset
confirmed the beneficial effect of alteplase. The risk
difference vs placebo for a good recovery was 14.9%
despite an increased risk of severe and fatal
intracranial haemorrhage. The data did not allow a

55

o



definite conclusion to be drawn on treatment effect
on death. Nevertheless overall the benefit/risk of
alteplase, given within 3 hours of stroke onset and
taking into account the SPC’s precautions was
considered favourable.

The Panel noted that it was clear from the outset that
the press release related to alteplase and treatment of
acute ischaemic stroke. It was acceptable to discuss
the benefit which might flow from using a medicine
for its licensed indication so long as such discussion
was placed clearly in the context of the licensed
indication and otherwise complied with the Code.

The press release did not state that mortality was
reduced from 17.3% to 11.3% as alleged by the
complainant. Rather these figures were presented as a
comparison of mortality rates seen in routine clinical
practice vs randomised clinical trials. The press
release made this clear. No breach of the Code was
thus ruled on this point.

The Panel noted that the press release discussed
mortality data. The Panel noted the SPC statement
that the data did not allow a definite conclusion to be
drawn on the treatment effect on death. The press
release implied that the data in this regard was
unequivocal and that was not so in relation to
treatment of acute ischaemic stroke. The press release
was misleading in this regard and could not be
substantiated. Breaches of the Code were ruled.

The Panel considered that given its rulings above
high standards had not been maintained regarding
the mortality data mentioned in the press release. A
breach of the Code was ruled. On balance the Panel
did not consider that the circumstances warranted a
ruling of a breach of Clause 2 which was a sign of
particular censure and reserved for such.

A consultant in elderly/stroke medicine complained
about an Actilyse (alteplase) press release issued by
Boehringer Ingelheim Limited.

COMPLAINT

The complainant submitted that, in correspondence,
Boehringer Ingelheim had stated that it would remove
a press release from its website. The complainant
alleged that the press release contained inaccurate and
misleading claims about safety, outcomes and
mortality to the extent that it appeared that alteplase
saved lives as mortality was reduced from 17.3% to
11.3%. Such an effectiveness claim and the Department
of Health’s choice to indicate that thrombolysis
reduced death and disability made it appear that
alteplase was a life-saving treatment whereas in fact it
saved autonomy as trial evidence showed no
significant life-saving potential. Furthermore and
worse was that Boehringer Ingelheim failed to publicly
disclose the additional information presented to the
National Institute for Health and Clinical Excellence
(NICE) ie that in the UK the mortality with alteplase
was 20.6% (UK specific data from the SITS-MOST (Safe
Implementation of Thrombolytis in Stroke —
MOnitoring STudy) data) and not 17.3% as quoted in

56

60549 Review No59 Feb 2008:Layout 1 5/3/08 08:23 Page 56 $

the press release. The UK press was misled and
misinformed and the evidence was there in the detail
but not in plain view on the NICE website to disprove
such false promotional claims about the effects of
Actilyse. Was Boehringer Ingelheim working to high
standards and keeping the industry in a state of good
repute and increasing the confidence in the industry to
tell the truth about its products in a fair and balanced
manner?

When writing to Boehringer Ingelheim, the Authority
asked it to respond in relation to Clauses 7.2, 7.4 and
9.1 of the Code in addition to Clause 2 alluded to by
the complainant.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim explained that NICE had
reviewed the data on Actiyse for the treatment of
ischaemic stroke and had posted a Final Appraisal
Determination on its website on 4 May 2007; appeals
had to be submitted in writing by 21 May 2007 but
none were received.

A press release was placed on the Boehringer
Ingelheim corporate website on 14 May 2007 by the UK
company’s German colleagues. This press release was
stimulated by the appearance of a positive article in
Scrip announcing a positive NICE appraisal for the use
of Actilyse in acute ischaemic stroke and a statement
on the NICE website. Confusion was caused by the
terminology ‘Final Appraisal Determination” which the
corporate colleagues incorrectly interpreted as meaning
final approval. As soon as Boehringer Ingelheim in the
UK knew of the press release (16 May) it immediately
asked Corporate Communications to remove it from
the corporate website. This was done within 2 hours.

Boehringer Ingelheim acknowledged that, although the
content of the press release was accurate, it should not
have been posted on the corporate website in advance
of the release by NICE of the finally approved single
technology appraisal (STA) document. To clarify
processes for publication of corporate press releases on
UK matters a high level meeting was held in the UK
between UK and corporate. In future any press release
relating to UK matters originating from corporate
colleagues would first be reviewed by the UK to ensure
that it conformed to the Code.

The press release was reinstated unchanged by the
corporate colleagues on the corporate website only
after the final STA document had appeared on the
NICE website in June 2007. It had since been removed
from the corporate website after the submission of the
present complaint to the Authority.

In response to a request for further information,
Boehringer Ingelheim stated that the press release
needed to be put in context since it was prepared for a
global audience by German colleagues and never
appeared on the UK website. UK doctors/media were
never informed of or directed to the press release by
Boehringer Ingelheim UK.

The content of the press release was based upon the

Code of Practice Review February 2008

o



Final Appraisal Determination (published on the NICE
website) and the Lancet publication of the SITS-MOST
database. Data in the press release were given in a
factual and scientific way and were direct transcripts
from both these documents. The SITS-MOST was a
prospective, open, multicentre, multinational,
observational monitoring study for clinical centres
practising thrombolysis for acute ischaemic stroke
within the member states of the EU. Actilyse was
licensed by the European Medicines Evaluation
Agency (EMEA) in 2003 with the proviso that the SITS-
MOST database was undertaken to monitor the safety
and efficacy of alteplase in acute ischaemic stroke
during routine clinical practice. SITS-MOST was
independently run but funded by an unrestricted grant
from Boehringer Ingelheim. Boehringer Ingelheim UK
had no access to the SITS-MOST database or to the UK
specific SITS-MOST data. The SITS-MOST database
only included patients treated within the licensed
indication (ie within 3 hours).

The press release stated that ‘SITS-MOST recruited
6483 patients across 14 European countries and showed
that mortality rates following Actilyse treatment were
even lower in routine practice than had previously
been seen in randomized controlled trials (11.3% v
17.3%). The incidence of symptomatic haemorrhages
and functional independence at three months were
comparable to those seen in randomized trials’. This
was a statement of fact. In the Lancet SITS-MOST
publication it was specifically stated in the findings
section of the abstract “... the mortality rate at 3 months
in SITS-MOST was 11.3% (701/6218: 10.5-12.1)
compared with 17.3% (83/479: 14.1-21.1) in the pooled
randomized clinical trials’. The reader was able to
make his/her own interpretation of this statement.
From a statistical point of view the confidence intervals
demonstrated that the mortality data seen in the SITS-
MOST database was potentially a more accurate
reflection of the mortality rate that would be expected
in these patients. The press release did not claim that
Actilyse was a life-saving treatment.

Prior to releasing the Final Appraisal Determination
NICE considered all the available evidence from the
different stakeholders which included UK specific data.
In Boehringer Ingelheim’s view it was therefore
erroneous to single out the UK-specific SITS register
data over and above the other data appraised by NICE.

Additionally, with regard to the intended worldwide
audience, Boehringer Ingelheim noted that under the
section ‘Please be advised’, the press release stated that
“This release is from the corporate headquarters of
Boehringer Ingelheim and is intended for all
international markets. This being the case, please be
aware that there may be some differences between
countries regarding specific medical information
including licensed uses. Please take account of this
when referring to the material’. It was not intended for
the UK alone.

Boehringer Ingelheim also considered that the above
allegation was misleading since it did not acknowledge
that the SITS-MOST data and the Final Appraisal
Determination only looked at patients treated within 3

Code of Practice Review February 2008

60549 Review No59 Feb 2008:Layout 1 5/3/08 08:23 Page 57 $

hours post stroke whereas the UK SITS data included
all patients thrombolysed within and after 3 hours.
Therefore the data sets were not comparable and this
might account for the variations seen.

The company noted that the complainant did not refer
to the point made to explain the figure of a 20.6%
mortality in the UK SITS register ‘Outcomes reflect the
higher NIHSS (stroke severity score) of UK patients
and poorer outcomes usually seen in this country but
are otherwise consistent with the excellent safety
profile elsewhere in Europe’. It was well known that
the prognosis for patients undergoing thrombolysis for
acute ischaemic stroke was much improved if the
stroke was of reduced severity at onset.

PANEL RULING

The Panel noted that the press release was issued by
the UK company’s German corporate colleagues and
placed on its corporate website. It was an established
principle under the Code that UK companies were
responsible for the acts/omissions of their overseas
affiliates that came within the scope of the Code.

The Panel noted that the press release, dated 14 May
2007, was headed ‘Actilyse (alteplase) recommended
by National Institute for Health and Clinical Excellence
for treatment of acute ischaemic stroke. NICE
Appraisal Committee concludes that alteplase is
clinically and cost effective’. Text beneath read ‘For
medical media, outside the US only’. The press release
referred to the UK publication of the appraisal. A
quotation from a senior company spokesman read ...
we hope that this recommendation from NICE will
allow more patients with qualifying stroke in the UK to
benefit from treatment with Actilyse’. The penultimate
paragraph of the "Notes to Editor” on the final page of
the press release read ‘Please be advised. This release is
from the Corporate Headquarters of Boehringer
Ingelheim and is intended for all international markets.
This being the case, please be aware that there may be
some differences between countries regarding specific
medical information including licensed uses. Please
take account of this when referring to the material’.
The Panel noted that the UK company had not referred
UK doctors or media to the site. The Panel did not
know whether the German company had done so. The
Panel noted the comments in the press release about
the intended audience. Nonetheless the Panel noted
that the press release referred to a UK public document
and discussed benefit to UK patients. The Panel noted
that Boehringer Ingelheim twice referred to it as a press
release relating to UK matters and explained that
procedures had been put in place to ensure that such
releases complied with the Code. The Panel considered
that given its content, the press release was subject to
the UK Code.

The Panel considered that the press release implied
that the final NICE report had been issued and that
was not so. The Panel noted that although Boehringer
Ingelheim had acknowledged a breach on this point it
did not consider that the complainant had made an
allegation on this point and thus made no ruling on
this matter.

57

o



The Panel noted that Actilyse was indicated inter alia
for fibrinolytic treatment of acute ischaemic stroke. The
summary of product characteristics (SPC) stated that
such treatment must be started within 3 hours of the
onset of stroke symptoms and after prior exclusion of
intracranial haemorrhage by means of appropriate
imaging techniques.

The Panel noted that according to the press release
NICE had recommended the use of alteplase for the
treatment of patients with acute ischaemic stroke. The
press release referred to data in the NICE report which,
based on a series of trials, demonstrated efficacy for
treating acute ischaemic stroke within 3 hours and
showed that “alteplase resulted in significantly better
outcomes for patients in terms of death and
dependency at 3 months compared with placebo’.

The press release also explained that the NICE
appraisal committee had noted the SITS-MOST data
which assessed the safety and efficacy of alteplase in
routine clinical practice and showed that mortality
rates following alteplase treatment were ‘even lower in
routine clinical practice than had previously been seen
in randomised clinical trials (11.3 percent vs 17.3
percent)’. More information about the SITS- MOST
data appeared in the ‘Notes to Editor” section.

Section 5.1 of the Actilyse SPC, Pharmacodynamic
properties, Acute stroke, referred to two studies where
a significantly higher proportion of patients had a good
outcome (no/minimal disability) compared with
placebo, results which were not confirmed in 3 other
studies wherein the majority of patients were not
treated within 3 hours of stroke onset. However an
analysis of all patients in these studies treated within 3
hours after stroke onset confirmed the beneficial effect
of alteplase. The risk difference versus placebo for a
good recovery was 14.9% despite an increased risk of
severe and fatal intracranial haemorrhage. The data did
not allow a definite conclusion to be drawn on
treatment effect on death. Nevertheless overall the
benefit/risk of alteplase, given within 3 hours of stroke
onset and taking into account the SPC’s precautions

60549 Review No59 Feb 2008:Layout 1 5/3/08 08:23 Page 58 $

was considered favourable.

The Panel noted that it was clear from the outset that
the press release related to alteplase and treatment of
acute ischaemic stroke. The Panel noted that it was
acceptable to discuss the benefit which might flow
from using a medicine for its licensed indication so
long as such discussion was placed clearly in the
context of the licensed indication and otherwise
complied with the Code.

The Panel noted that the press release when discussing
SITS-MOST data did not state that mortality was
reduced from 17.3% to 11.3% as alleged by the
complainant. Rather these figures were presented as a
comparison of mortality rates seen in routine clinical
practice vs randomised clinical trials. The press release
made this clear. No breach of Clause 7.2 was thus ruled
on this point.

The Panel noted that the press release discussed
mortality data. The Panel noted the SPC statement that
the data did not allow a definite conclusion to be
drawn on the treatment effect on death. The press
release implied that the data in this regard was
unequivocal and that was not so in relation to
treatment of acute ischaemic stroke. The press release
was misleading in this regard and could not be
substantiated. Breaches of Clauses 7.2 and 7.4 were
ruled.

The Panel considered that given its rulings above high
standards had not been maintained regarding the
mortality data mentioned in the press release. A breach
of Clause 9.1 was ruled. On balance the Panel did not
consider that the circumstances warranted a ruling of a
breach of Clause 2 which was a sign of particular
censure and reserved for such.

Complaint received 24 July 2007

Case completed 31 October 2007

58

Code of Practice Review February 2008





