CASE AUTH/1996/4/07

NO BREACH OF THE CODE

ROCHE v GLAXOSMITHKLINE

Promotion of Tykerb

Roche complained about the promotion of Tykerb
(lapatinib) by GlaxoSmithKline. Roche noted that a
pre-licence advertisement for lapatinib (‘Coming soon
... Tykerb’) was published in the January 2007 issue
of “The Oncologist’, including its UK circulation.
GlaxoSmithKline claimed that this was an
‘inadvertent error’ and attributed to its US colleagues
placing the advertisement without its knowledge in
the UK. Nevertheless, the impact was made.

The Panel noted that supplementary information to
the Code stated that advertisements published in
professional journals came within the scope of the
Code if they were produced in the UK and/or
intended for a UK audience. International journals
that were produced in English in the UK were subject
to the Code even if only a small proportion of their
circulation was to a UK audience.

The Oncologist was published by AlphaMed Press,
Carolina, USA, and AlphaMed Europe based in
Northern Ireland. The Panel noted
GlaxoSmithKline’s submission that when
commissioning the advertisement, the US company
was unaware of any non US print runs for The
Oncologist and did not specify any particular run for
the advertisement. Further the journal had no
separate European run. GlaxoSmithKline thus
submitted that the issue of the journal in question
was obtained in the US. The Panel noted that had the
advertisement appeared in a separate run of the
journal that had been produced in the UK or had
otherwise been intended for a UK audience it would
have come within the scope of the Code. However, on
the basis of GlaxoSmithKline’s submission the Panel
decided that the run of The Oncologist at issue did
not satisfy the criteria and thus the matter was
outside the scope of the Code. No breach was ruled.

Roche’s ongoing media monitoring had shown high
levels of Tykerb/lapatinib coverage. Roche had had
correspondence with GlaxoSmithKline on this
matter, specifically relating to an article in the
Sunday Express on 17 September in which a
GlaxoSmithKline source was quoted as saying that
the medicine would achieve better results than
Herceptin. Although Roche received assurances from
GlaxoSmithKline that this had not arisen from
GlaxoSmithKline briefings, it was clearly attributed
to GlaxoSmithKline. Tykerb was unlicensed in the
UK and no head-to-head comparative data existed
against Herceptin. Should this statement have come
via a GlaxoSmithKline supported agency,
GlaxoSmithKline was still responsible.

Evidence of an engineered campaign of pre-

marketing was supported by the consistency of
wording of claims that were appearing in the media,

100

including regular comparisons with Herceptin. More
specifically, there had been several mentions that
lapatinib might be ‘better than Herceptin’, that
lapatinib might be effective in “Herceptin resistant’
patients, that lapatinib might be effective in brain
metastases, and that lapatinib might have less
cardiotoxicity than Herceptin. There was no evidence
to support the above claims and whilst Roche
accepted that there might be an element of
misunderstanding amongst the media, the
consistency with which such messages had been
conveyed in the media strongly suggested that there
must be some origin for these unfounded claims. It
seemed a totally improbable coincidence that this
could originate from a source other than
GlaxoSmithKline. Totally unfounded statements over
safety were of particular concern and should be
viewed as a breach of Clause 2.

The Panel noted that the article in question in the
Sunday Express referred to the superiority of
lapatinib over Herceptin. The article stated that
‘GlaxoSmithKline claims the drug will achieve better
results than Herceptin, a rival treatment ...".
Complaints about articles in the media were judged
on the information provided by the company to the
journalist. The Panel noted GlaxoSmithKline’s
submission that neither it nor its agency had spoken
to the journalist in question. GlaxoSmithKline had
however issued a corporate press release about the
Tykerb US filing and thereafter answered a question
from a different journalist at the Sunday Express
about when the filing was due to take place.
GlaxoSmithKline had surmised that this second
journalist had relayed this information to the author
of the article and that it was possible that the Sunday
Express article may have been prompted by the
embargoed press release.

The press release was headed ‘GlaxoSmithKline
seeks US approval for Tykerb (lapatinib ditosylate)
for the treatment of advanced breast cancer’. The
date of issue was Monday, 18 September. The press
release described the product’s proposed US licensed
indication — in combination with Xeloda for the
treatment of advanced or metastatic HER2 (ErbB2)
positive breast cancer in women who had received
prior therapy, including Herceptin. The compound
had been granted fast track status by the FDA in this
patient population. The press release made it clear
that Tykerb was an investigational medicine and had
not been approved for marketing by any regulatory
body. The trial on which the application was based,
was described and referenced to Data on file, King of
Prussia. It was noted that an interim analysis showed
that relevant women in whom the disease progressed
following treatment with Herceptin and other cancer
therapies when transferred either to Tykerb and

Code of Practice Review August 2007



Xeloda or Xeloda alone, the combination of Tykerb
and Xeloda nearly doubled median time to
progression (36.7 weeks [8.5 months] in the
combination arm vs 19.1 weeks [4.4 months] versus
Xeloda alone, p= 0.00008). The press release also
stated that in March 2006 an independent data
monitoring committee recommended that enrolment
ceased based on the early success of the trial. The
study met its primary endpoint of time to disease
progression and exceeded the predetermined
stopping criteria. Enrolment stopped in April 2006.
The press release supplied by GlaxoSmithKline did
not mention an embargo.

The Panel did not consider that the press release
supplied to the Sunday Express implied that Tykerb
would achieve better results than Herceptin, nor that
head-to-head comparative data existed as alleged.
References to Herceptin were within the context of
the proposed licensed indication in the US which
was clearly stated in the press release. No breach of
the Code ruled.

In relation to the allegation about a premarketing
campaign involving comparative claims with
Herceptin the Panel noted GlaxoSmithKline’s
submission that any conversations with journalists
had been restricted to messages in the approved press
releases. The evidential burden was on Roche to
establish, on the balance of probabilities that
GlaxoSmithKline had supplied material to the media
which was misleading or otherwise in breach of the
Code as alleged. The Panel noted the series of
published articles provided by Roche and a summary
of the coverage. Roche cited that Tykerb might be
‘better than Herceptin’, ‘effective in Herceptin
resistant patients’, ‘effective in brain metastases” and
‘have less cardiotoxicity than Herceptin’'.
Nonetheless, the Panel also noted that none of the
press releases issued by GlaxoSmithKline or its
corporate office featured the comparative claims
referred to by Roche.

GlaxoSmithKline had provided copies of press
releases dated from May 2006 to December 2006. Two
were clearly marked for medical press only, one was
a London Stock Exchange announcement. Eight
discussed phase III data, one noted its imminent
publication. The licensing status was made clear. The
Panel was concerned that the intended audience was
not always clear on the face of the press release. The
Panel was also concerned that the heading to a press
release dated 28 December described the phase III
data as ‘Landmark’ data and referred to it changing
the ‘treatment paradigm’. Other press releases
described the phase III trial more modestly as
‘positive new data’. However, on the evidence before
it the Panel did not consider that the press materials
overall amounted to promotion of a medicine prior to
the grant of marketing authorization or were
otherwise in breach of the Code as alleged. No breach
of the Code was ruled.

Roche Products Limited complained about the

promotion of Tykerb (lapatinib) by GlaxoSmithKline
UK Litd.

Code of Practice Review August 2007

1 Tykerb pre-licence advertisement
COMPLAINT

Roche noted that an advertisement for lapatinib
(“Coming soon ... Tykerb’) was published in the
January 2007 issue of “The Oncologist’, including its
UK circulation. GlaxoSmithKline claimed that this was
an ‘inadvertent error’ and attributed it to its US
colleagues placing the advertisement without its
knowledge in the UK. Roche provided
GlaxoSmithKline’s written response. Nevertheless, the
impact was made. Roche alleged that the
advertisement breached Clauses 3.1, 9.1 and 9.2 of the
Code.

RESPONSE

GlaxoSmithKline submitted that the advertisement in
question was placed in the January 2007 issue of “The
Oncologist’, an international journal, by
GlaxoSmithKline personnel in the US operating
company without GlaxoSmithKline UK’s prior
knowledge or consent. Once this became known to
GlaxoSmithKline UK, it contacted US colleagues who
promptly withdrew the advertisement and were now
fully aware of the importance of regulations relating to
information and advertisements in journals with
distribution outside the USA.

Nevertheless, ‘teaser” advertising was permitted under
US Food and Drugs Administration (FDA) regulations
and since the journal in question was produced outside
of the UK and was not primarily intended for a UK
audience (UK readership of The Oncologist was
approximately 10% of total circulation),
GlaxoSmithKline did not believe that this complaint
should fall under the scope of the ABPI Code.
GlaxoSmithKline therefore denied breaches of Clauses
3.1,9.1 and 9.2 of the Code.

In response to a request for further information,
GlaxoSmithKline stated that the Oncologist was
published monthly by AlphaMed Press, North
Carolina USA and AlphaMed Europe Limited,
Northern Ireland.

At the time of commissioning the Tykerb piece,
GlaxoSmithKline’s US colleagues were unaware of any
non-US print runs for The Oncologist which was a US-
based journal with no separate European print run and
had minimal (under 200 copies) international
circulation; as a result they did not specify any
particular run for the advertisement.

It was therefore most likely that the issue of the journal
with the advertisement under discussion was obtained
in the US; in which case US regulations applied
confirming GlaxoSmithKline UK’s position of not
having breached the Code.

PANEL RULING

The Panel noted the supplementary information to

101



Clause 1.1 of the Code, Journals with an International
Distribution stated that advertisements published in
professional journals came within the scope of the
Code if they were produced in the UK and/or
intended for a UK audience. International journals that
were produced in English in the UK were subject to the
Code even if only a small proportion of their
circulation was to a UK audience.

The Panel noted that The Oncologist was published by
AlphaMed Press, Carolina, USA, and AlphaMed
Europe based in Northern Ireland. The Panel noted
GlaxoSmithKline’s submission that when
commissioning the advertisement, the US company
was unaware of any non US print runs for The
Oncologist and did not specify any particular run for
the advertisement. Further the journal had no separate
European run. GlaxoSmithKline thus submitted that
the issue of the journal in question was obtained in the
US. The Panel noted that had the advertisement
appeared in a separate run of the journal that had been
produced in the UK or had otherwise been intended
for a UK audience it would have come within the
scope of the Code. However, on the basis of
GlaxoSmithKline’s submission the Panel decided that
the run of The Oncologist at issue did not satisfy the
criteria set out in Clause 1.1 and thus the matter was
outside the scope of the Code. No breach of Clauses
3.1,9.1 and 9.2 was accordingly ruled.

2 Tykerb media coverage
COMPLAINT

Roche’s ongoing media monitoring had shown high
levels of Tykerb/lapatinib coverage. Roche had had
correspondence with GlaxoSmithKline on this matter,
specifically relating to an article in the Sunday Express
on 17 September 2006 in which a GlaxoSmithKline
source was quoted as saying that the medicine would
achieve better results than Herceptin. Although Roche
received assurances from GlaxoSmithKline that this
had not arisen from GlaxoSmithKline briefings, it was
clearly attributed to GlaxoSmithKline. Hence, Roche
alleged breaches of Clauses 3.1, 7.2 and 8.1. Tykerb was
unlicensed in the UK and no head-to-head comparative
data existed against Herceptin. Should this statement
have come via a GlaxoSmithKline supported agency,
GlaxoSmithKline was still responsible under Clause
20.6.

Evidence of an engineered campaign of pre-marketing
was supported by the consistency of wording of claims
that were appearing in the media, including regular
comparisons with Herceptin. More specifically, there
had been several mentions that lapatinib might be
‘better than Herceptin’, that lapatinib might be
effective in ‘Herceptin resistant’ patients, that lapatinib
might be effective in brain metastases, and that
lapatinib might have less cardiotoxicity than Herceptin.
There was no evidence to support the above claims
and whilst Roche accepted that there might be an
element of misunderstanding amongst the media, the
consistency with which such messages had been
conveyed in the media strongly suggested that there

102

must be some origin for these unfounded claims. It
seemed a totally improbable coincidence that this
could originate from a source other than
GlaxoSmithKline (or an agency working for it) via a
written or verbal briefing. Totally unfounded
statements over safety were of particular concern and
should be viewed as a breach of Clause 2.

RESPONSE

GlaxoSmithKline confirmed that no one at
GlaxoSmithKline UK (or other parts of the
organisation) or from its PR agency had spoken to the
Sunday Express journalist in question. The journalist
was not GlaxoSmithKline’s usual contact and was not
known to it. GlaxoSmithKline could only hypothesise
on what might have happened. It was possible that the
article might have been prompted by an embargoed
press release issued by GlaxoSmithKline corporate
media in relation to lapatinib’s US filing around the
same time. The article did refer to a GlaxoSmithKline
spokeswoman in relation to a comment on the US and
EU filings for lapatinib, but it believed this arose
because a separate journalist from the Sunday Express
had contacted GlaxoSmithKline’s corporate media
team to ask when the filings were due to take place. It
was possible that this journalist relayed that
information to the author of the article.

The reference to GlaxoSmithKline claiming superiority
over Herceptin was not in quotes, nor attributed to a
GlaxoSmithKline spokesperson, but was paraphrased.
GlaxoSmithKline could only assume that the journalist
made her own interpretation of the content of the press
release, either in relation to the anticipated licence
indication for lapatinib (ie for patients who had
previously received Herceptin) and/or in relation to
the findings of the pivotal registration trial, as
reflecting superiority to Herceptin. The relevant
paragraphs from the press release were as follows:

’.....approval to market Tykerb (lapatinib
ditsoylate), in combination with Xeloda
(capecitabine), for the treatment of advanced or
metastatic HER2 (ErbB2) positive breast cancer in
women who have received prior therapy, including
Herceptin (trastuzumab).”

‘A planned interim analysis of the Phase III
international, multicenter, open-label trial
randomized 324 women who had advanced or
metastatic breast cancer with documented HER2
overexpression and whose disease progressed
following treatment with herceptin and other
cancer therapies, to TYKERB and Xeloda or Xeloda
alone. In this pivotal trial, the combination of
Tykerb and Xeloda versus Xeloda alone nearly
doubled median time to progression (36.7 weeks
[8.5 months] in the combination arm versus 19.1
weeks [4.4 months] with Xeloda alone, p=0.00008).”

As could be seen, the press release accurately
represented the design of the study and the results and
clearly did not make a superiority claim against
Herceptin. GlaxoSmithKline had been unable to find

Code of Practice Review August 2007



any other references to such a claim and could confirm
that it had undertaken no media briefings to journalists
where such a claim could have been made.
GlaxoSmithKline could only conclude that the
statement must represent the journalist's own
interpretation, either of this press release or of other
press coverage, or of data she might have seen at, or
reported from, scientific congresses.

GlaxoSmithKline strongly refuted the allegation of an
engineered pre-marketing campaign for lapatinib.

GlaxoSmithKline UK activities

GlaxoSmithKline UK's media activities had solely
consisted of issuing press releases to the medical press
around significant milestones for lapatinib - the
presentation of significant new data at a scientific
congress (ESMO 2006), and the EU filing.
GlaxoSmithKline UK had not organised or undertaken
any press briefings with the medical press or health
correspondents on the UK national press. As was
standard practice upon issuing a press release,
journalists had been followed up by phone to check
they had received the press release. All such
conversations were restricted to only the approved
messages in the press releases.

GlaxoSmithKline corporate media activities
GlaxoSmithKline’s corporate media team had also
issued corporate press releases on key data and on the
US and EU filings to the investment community and
health correspondents on the national press. Both
GlaxoSmithKline’s corporate office and its PR agency
had confirmed that any conversations with journalists
were restricted to the messages in the approved press
releases.

The press coverage in relation to lapatinib, alleged by
Roche to be part of a campaign, was most likely to
have been generated by legitimate corporate activities
related to the investment community. This was
reinforced by details provided by Roche
predominantly featuring coverage generated in the
business press.

None of GlaxoSmithKline’s press releases (either
developed by GlaxoSmithKline UK or by the corporate
media team) had contained any of the claims that
Roche alleged. No claims had been made relating to
superiority of lapatinib over Herceptin, lapatinib
having less cardiotoxicity than Herceptin, lapatinib
being effective in ‘Herceptin resistant’ patients or
lapatinib being effective in brain metastases.

With reference to the allegation regarding lapatinib in
brain metastases, it was important to be aware that
brain metastases were an increasing clinical problem in
patients with HER2-positive (HER2+) breast cancer,
and were associated with significant morbidity,
mortality and impaired quality of life. There were very
few treatment options available and the management
of breast cancer with brain metastases was an elusive
clinical challenge. The statements that had appeared
regarding brain metastases in press releases sent by
GlaxoSmithKline corporate media accurately
represented the preliminary nature of the evidence and

Code of Practice Review August 2007

plans for future studies with lapatinib in this area.
GlaxoSmithKline believed this to be a legitimate
provision of information given the level of interest in
finding new treatments in this area of significant
unmet medical need.

GlaxoSmithKline was aware that the area of cancer
(particularly breast cancer) was one that had
developed a high media profile, and as such, it had
provided factual releases to ensure that correct and
balanced information was available to investment,
medical and health journalists who might write stories
relating to these events. The considerable media
interest in this area was reflected by the fact that press
articles had appeared intermittently and not
necessarily around the time when GlaxoSmithKline
had issued press releases. Many of the articles might
have come out of the release of landmark data per se,
rather than a GlaxoSmithKline press release around
such data.

In summary, GlaxoSmithKline strongly denied the
alleged breaches of the Code. It believed that the
information on lapatinib disseminated in these
GlaxoSmithKline press releases constituted a legitimate
activity to provide information to journalists writing
for the medical press and the investment community in
an area of high media interest, particularly given the
novel nature of lapatinib and the current high unmet
need for patients with HER2-positive (HER2+)
advanced /metastatic breast cancer who had
progressed on Herceptin - the target first indication for
lapatinib. The content of all such press releases were an
accurate, balanced, fair and objective reflection of the
available evidence for lapatinib. GlaxoSmithKline
refuted having made any inappropriate statements
regarding the safety of lapatinib, and particularly,
regarding the comparative safety of lapatinib and
Herceptin. There was no evidence that any of the
claims cited by Roche had originated from concerted
campaign by GlaxoSmithKline, either directly, or from
one of its agencies.

GlaxoSmithKline therefore refuted any alleged breach
of Clauses 2, 3.1, 7.2, 8.1 and 20.6.

PANEL RULING

The Panel noted that the article in question in the
Sunday Express referred to the superiority of lapatinib
over Herceptin. The article stated that
‘GlaxoSmithKline claims the drug will achieve better
results than Herceptin, a rival treatment ...". The Panel
noted that complaints about articles in the media were
judged on the information provided by the company to
the journalist. The Panel noted GlaxoSmithKline’s
submission that neither it nor its agency had spoken to
the journalist in question. GlaxoSmithKline had
however issued a corporate press release about the
Tykerb US filing and thereafter answered a question
from a different journalist at the Sunday Express about
when the filing was due to take place.
GlaxoSmithKline had surmised that this second
journalist had relayed this information to the author of
the article and that it was possible that the Sunday

103



Express article may have been prompted by the
embargoed press release.

The Panel noted that the press release was headed
‘GlaxoSmithKline seeks US approval for Tykerb
(lapatinib ditosylate) for the treatment of advanced
breast cancer’. The date of issue was Monday, 18
September. The press release described the product’s
proposed US licensed indication — in combination
with Xeloda for the treatment of advanced or
metastatic HER2 (ErbB2) positive breast cancer in
women who had received prior therapy, including
Herceptin. The compound had been granted fast track
status by the FDA in this patient population. The
press release made it clear that Tykerb was an
investigational medicine and had not been approved
for marketing by any regulatory body. The phase III
open label trial on which the application was based,
was described and referenced to Data on file, King of
Prussia. It was noted that an interim analysis showed
that relevant women in whom the disease progressed
following treatment with Herceptin and other cancer
therapies when transferred either to Tykerb and
Xeloda or Xeloda alone, the combination of Tykerb
and Xeloda nearly doubled median time to
progression (36.7 weeks [8.5 months] in the
combination arm vs 19.1 weeks [4.4 months] versus
Xeloda alone, p= 0.00008). The press release also
stated that in March 2006 an independent data
monitoring committee recommended that enrolment
ceased based on the early success of the trial. The
study met its primary endpoint of time to disease
progression and exceeded the predetermined
stopping criteria. Enrolment stopped in April 2006.
The press release supplied by GlaxoSmithKline did
not mention an embargo.

The Panel did not consider that the press release
supplied to the Sunday Express implied that Tykerb
would achieve better results than Herceptin, nor that
head-to-head comparative data existed as alleged.
References to Herceptin were within the context of the
proposed licensed indication in the US which was
clearly stated in the press release. No breach of Clauses
3.1,7.2 and 8.1 was ruled on this point.

In relation to the allegation about a premarketing
campaign involving comparative claims with
Herceptin, the Panel noted GlaxoSmithKline’s

submission that any conversations with journalists had
been restricted to messages in the approved press
releases. The Panel noted that the evidential burden
was on Roche to establish, on the balance of
probabilities, that GlaxoSmithKline had supplied
material to the media which was misleading or
otherwise in breach of the Code as alleged. The Panel
noted the series of published articles provided by
Roche and a summary of the coverage. Roche cited that
Tykerb might be ‘better than Herceptin’, ‘effective in
Herceptin resistant patients’, ‘effective in brain
metastases” and ‘have less cardiotoxicity than
Herceptin’. Nonetheless, the Panel also noted that
none of the press releases issued by GlaxoSmithKline
or its corporate office featured the comparative claims
referred to by Roche.

The Panel noted that GlaxoSmithKline had provided
copies of press releases dated from May 2006 to
December 2006. Two were clearly marked for medical
press only, one was a London Stock Exchange
announcement. Eight discussed phase III data, one
noted its imminent publication. The licensing status
was made clear. The Panel was concerned that the
intended audience was not always clear on the face of
the press release. The Panel was also concerned that
the heading to a press release dated 28 December
described the phase III data as ‘Landmark’ data and
referred to it changing the ‘treatment paradigm’. Other
press releases described the phase III trial more
modestly as ‘positive new data’. However, on the
evidence before it the Panel did not consider that the
press materials overall amounted to promotion of a
medicine prior to the grant of marketing authorization
or were otherwise in breach of the Code as alleged. No
breach of Clauses 3.1, 7.2 and 8.1 was ruled. Given its
ruling there could be no breach of Clause 2.

The Panel noted that Roche had referred to Clause 20.6
which read * Companies are responsible for
information about their products which is issued by
their public relations agencies’. The Panel considered
that Clause 20.6 was a simple statement of fact which
could not be infringed.

Complaint received 27 April 2007

Case completed 10 July 2007

104

Code of Practice Review August 2007



