
Code of Practice Review August 2007 27

Five letters published in The Pharmaceutical Journal
on 3 February criticised a twelve page supplement
entitled ‘The new NICE [National Institute for
Health and Clinical Excellence] guidance on the use
of statins in practice - Considerations for
implementation’ which had been distributed with
the journal two weeks previously. The supplement,
financially supported by AstraZeneca, had been
written by a general practitioner and a pharmacist
and it detailed the NICE guidance on the use of
statins and charted the evolving guidance on statin
use from 2000 until 2005. Optimization of statin
treatment strategies was discussed as was the cost of
implementing the NICE guidance across a primary
care trust population. A cost effectiveness model was
presented wherein either atorvastatin or rosuvastatin
(AstraZeneca’s product Crestor) was used when
patients had failed to reach cholesterol targets on
simvastatin (the medicine with the lowest
acquisition cost).  Finally the role of the pharmacist
in helping to tackle cardiovascular disease was
discussed. 

In accordance with established procedure, the letters
were taken up by the Director as complaints under
the Code.

In Case AUTH/1951/2/07 the complainant stated that
she found the inclusion of the AstraZeneca document
masquerading as NICE guidance within The
Pharmaceutical Journal profoundly depressing. When
pharmacists and others were striving to improve the
cost-effectiveness and evidence base of statin
prescribing here was the pharmacists’ own
professional journal distributing a document which
advocated JBS (Joint British Societies: British Cardiac
Society; British Hypertension Society; Diabetes UK;
HEART UK; Primary Care Cardiovascular Society; the
Stroke Association) targets which were not national
policy and were usually unachievable for the average
patient, and the use of a statin [Crestor] for which
there was no evidence to demonstrate that it saved
lives or reduced cardiovascular events, and which
was not even licensed as such.

The NHS statin of first choice for most patients was
simvastatin based on a wealth of evidence, as
detailed in the NICE guidance, and the targets to
reach were those of the National Service Framework
for coronary heart disease, affirmed by the
cardiovascular disease ‘tsar’ in December 2006.

In Case AUTH/1952/2/07 the complainant stated that
rather than being a useful publication covering the
evidence base for the use of statins and practical
issues on cost-effective implementation of national
guidance, the supplement appeared to be a
promotional brochure for Crestor.

The brochure appeared to support the JBS-2 lipid
targets of 4 and 2mmol/L although these were not
evidence based as recognised by the JBS itself in the
statement ‘There are no clinical trials which have
evaluated the relative and absolute benefits of
cholesterol lowering to different total and LDL-
cholesterol targets in relation to clinical events’ (JBS
2005).  

The complainant stated that the Heart Protection
Study had provided strong evidence that treating
high-risk individuals with simvastatin 40mg/day for
five years significantly reduced their chance of
having a serious vascular event, irrespective of their
lipid level (MRC/BHF Heart Protection Study 2002).
The complainant noted that Crestor did not have this
sort of patient-oriented evidence to support its use. 

The complainant noted that the NICE guidance
referred to in the supplement deemed it cost effective
to extend access to statins on the NHS. Its cost-
effectiveness analysis assumed that half of the
prescriptions for statins would be simvastatin
20mg/day and half simvastatin 40mg/day. Arguably,
more expensive statins would not be cost-effective
and would waste scarce resources.

The complainant submitted that a policy of
simvastatin 40mg/day for all those at high risk,
irrespective of lipid level, was simple to implement,
evidence based and cost effective.

The complainant stated that the bottom line was find
the high risk patients, offer them simvastatin 40mg/
day, strongly encourage them to take it, and do not
worry too much about non-evidence based targets.

In Case AUTH/1953/2/07 the complainant stated that
two points were of particular concern. The first was
that the supplement, although purporting to be a
summary of the NICE guidance, was in fact a
marketing case for Crestor and argued heavily for
lipid goals of 4 and 2mmol/L. Yet nowhere in the
supplement was it stated that confirmed national
health policy was for targets of 5 and 3mmol/L. The
second was that AstraZeneca’s own health economic
data showed that if lipid goals of 4 and 2mmol/L
were aimed for, nearly 40% of patients would require
Crestor 40mg/day, a dose which, due to safety
concerns, was restricted to specialist use only
(Medicines and Healthcare products Regulatory
Agency (MHRA) 2004).

The complainant queried if the requirements for
specialist care had been factored into the economic
analysis, never mind whether patients would actually
want to use this therapy option if presented with the
balanced data.

CASES AUTH/1951/2/07 to AUTH/1955/2/07

MEDIA/DIRECTOR v ASTRAZENECA
Insert on statins in The Pharmaceutical Journal



28 Code of Practice Review August 2007

The complainant was concerned that distribution of
the supplement via The Pharmaceutical Journal,
might have lent it an air of credibility it did not
deserve.

This complainant subsequently wrote separately to
the Authority and noted that despite the title of the
supplement ‘The new NICE guidance on the use of
statins in practice’ the NICE technology appraisal it
related to barely featured. Instead the supplement
presented a health economic argument for using
rosuvastatin (Crestor) in preference to atorvastatin
(Lipitor) as it would be more cost effective. The case
for lipid goals of 4 and 2mmol/L (as opposed to 5 and
3mmol/L) was heavily featured despite this not being
discussed at all in the NICE appraisal. No mention
was made that confirmed national health policy was
for targets of 5 and 3mmol/L, which had been made
absolutely clear by the Department of Health just
weeks previously.

The complainant stated that in his view the
supplement was essentially an advertisement for
rosuvastatin, yet it did not contain appropriate
prescribing information. Further despite the fact that
the health economic case being strongly argued
would end up with nearly 40% of the eligible
population (or approximately 5% of the entire
population) being treated with the 40mg dose, no
mention was made of the MHRA warnings about this
dose. Indeed, the supplement stated ‘… whether all
currently marketed statins have a very similar low
risk of serious adverse events. Based on the data thus
far available, the answer is yes’.  The complainant
found this hard to reconcile with the MHRA advice
and was concerned about the implications it could
have for safe prescribing practice.

In Case AUTH/1954/2/07 the complainant was, inter
alia, disappointed to see that the supplement was
included with The Pharmaceutical Journal. Whilst
industry supported documents were distributed with
journals which relied heavily on advertising revenue,
they were promotional and should be declared as
such. 

This complainant subsequently wrote separately to
the Authority. The complainant stated that in his
view the supplement was promotional and breached
the Code in at least two areas:

•  It took the form of a discussion paper but made
claims for the superior cost-effectiveness of
rosuvastatin/simvastatin combinations compared to
atrovastatin/simvastatin combinations. The
evidence to support the claim was referenced as
‘Data on File’.  The insert was clearly promotional
material but was not declared as such.

•  Prescribing information on rosuvastatin was
absent.

In Case AUTH/1955/2/07 the complainant considered
that the supplement was disguised promotion for
Crestor, but no prescribing information was included.

The Panel noted that it was acceptable for companies

to sponsor material. It had previously been decided,
in relation to material aimed at health professionals,
that the content would be subject to the Code if it
was promotional in nature or if the company had
used the material for a promotional purpose. Even if
neither of these applied, the company would be
liable if it had been able to influence the content of
the material in a manner favourable to its own
interests. It was possible for a company to sponsor
material which mentioned its own products and not
be liable under the Code for its contents, but only if
it had been a strictly arm’s length arrangement with
no input by the company and no use by the company
of the material for promotional purposes.

The supplement in question, sponsored/financially
supported by AstraZeneca, had been initiated by the
company and its communications agency had
contacted the two authors. AstraZeneca was aware of
the outline of the supplement and had, on request of
one of the authors, provided cost-effectiveness tables
for rosuvastatin vs simvastatin as well as data on file.
The supplement was reviewed by AstraZeneca to
ensure that it was factually correct. The two authors
had full editorial control.

The Panel considered that AstraZeneca was
inextricably linked to the production of the
supplement. There was no arm’s length arrangement
between the provision of the sponsorship and the
generation of the supplement. Given the company’s
involvement and content, the Panel considered that
the supplement was, in effect, promotional material
for Crestor. The supplement should have included
Crestor prescribing information. Given that
allegations were made in that regard in Cases
AUTH/1953/2/07 to AUTH/1955/2/07, breaches of the
Code were ruled in those cases. The Panel considered
that the supplement was disguised promotion; it
appeared to be independently written which was not
so, the authors had, in effect, been chosen by
AstraZeneca. The statement on the front cover
‘Supported by AstraZeneca’ added to the impression
of independence. A breach of the Code was ruled in
all five cases.

The Code required that material relating to medicines
and their uses, whether promotional in nature or not,
which is sponsored by a pharmaceutical company
must clearly indicate that it has been sponsored by
that company. The Panel concluded that although the
phrase ‘supported by AstraZeneca’ did not give
details about the company’s role, AstraZeneca’s
support was clearly stated on the front cover of the
supplement. No breach of the Code was ruled in all
five cases.

The Panel considered that although the supplement
was about the NICE guidance on the use of statins
for the prevention of cardiovascular events, the
document did not masquerade as NICE guidance as
alleged in Case AUTH/1951/3/06. It was clear from the
title on the front cover that the supplement discussed
the implementation of the guidance. The Panel
considered that the supplement was not misleading
in that regard and no breach of the Code was ruled.



Code of Practice Review August 2007 29

In its consideration of Cases AUTH/1951/2/07 and
AUTH/1952/2/07 the Panel noted that the NICE
guidance on statins recognised the body of evidence
for reduction in cardiovascular morbidity and overall
mortality associated with statin use across a broad
spectrum of the population. It did not give targets for
cholesterol levels, stating this was outside its remit.
With respect to the choice of statin NICE
recommended that therapy should usually be
initiated with a medicine with a low acquisition cost
(taking into account required daily dose and product
price per dose).  For many patients, the least
expensive statin would be simvastatin. The
supplement recognised this but put forward
arguments for the use of rosuvastatin which was
more expensive. By implication, therefore, the
supplement advocated the use of rosuvastatin to
reduce cardiovascular morbidity. Crestor, however,
was not so licensed. Whereas simvastatin (Merck
Sharp & Dohme’s product, Zocor) was licensed for
reduction of cardiovascular mortality and morbidity
in certain patients, Crestor was only licensed for
primary hypercholesterolaemia or homozygous
familial hypercholesterolaemia. There would of
course be benefits in lowering cholesterol but there
was a difference between promoting a product for a
licensed indication and promoting the benefits of
treating a condition. The differences between the
licensed indications was not made clear. Thus the
Panel considered that by implication the supplement
was misleading as to the licensed indication of
Crestor. A breach of the Code was ruled in Cases
AUTH/1951/2/07 and AUTH/1952/2/07. 

The Panel noted in Case AUTH/1951/2/07 that it was
stated on the supplement that the date of preparation
was December 2006. In November 2006, the national
director for heart disease and stroke had issued
guidance confirming the current national policy on
statin prescribing. This stated that national policy
currently accepted 5mmol/L for total cholesterol and
3mmol/L for LDL cholesterol as targets for therapy as
per the NSF for CHD and that the JBS-2 guidance
was not national policy. This guidance had not been
included in the supplement. The Panel noted
AstraZeneca’s submission that the supplement had
been developed before the guidance was written.
Nonetheless, the date of preparation of the
supplement was a month after the November
guidance was issued and the supplement was not
distributed until 20 January 2007. Given the time
frame involved the Panel considered that it was
misleading to distribute the supplement which did
not refer to important national guidance and was
thus not up-to-date. A breach of the Code was ruled
in Case AUTH/1951/2/07. A breach of the Code was
similarly ruled in Case AUTH/1953/2/07.

With regard to the allegation in Cases
AUTH/1951/2/06 and AUTH/1952/2/07 about
unachievable JBS targets, the Panel noted that in the
discussion on optimizing statin treatment strategies
the supplement asked ‘Are more challenging targets
such as JBS-2, really achievable - and, more
importantly, can they be achieved safely?’.  In the
section discussing the role of the pharmacist,

however, readers were urged to ‘pick up on those
patients not reaching the JBS-2 targets of total
cholesterol <4mmol/L and LDL cholesterol <2mmol/L.
A referral back to the GP possibly with a
recommendation of change in statin dose or drug
entity (in accordance with NICE guidelines) might be
seen as appropriate’.  The supplement thus
encouraged pharmacists to follow the JBS-2 guidance
which was not national policy. In that regard the
Panel considered that the supplement was
misleading and a breach of the Code was ruled in
Cases AUTH/1951/2/07 and AUTH/1952/2/07.

In Case AUTH/1953/2/07 the Panel noted that a cost-
effectiveness model was presented in the
supplement which showed the budget impact
results for patients failing to reach either a total
cholesterol target of <5mmol/L or a total cholesterol
target of <4mmol/L. Two tables of data detailed the
financial implications of having to use atorvastatin
or rosuvastatin as second line therapy to simvastatin
(the least expensive statin).  Both tables referred to
rosuvastatin 40mg ie the maximum daily dose
which, according to the Crestor summary of product
characteristics (SPC), should be under the
supervision of a specialist with patients requiring
routine follow-up. Crestor appeared to be unique in
this regard as specialist supervision was not
required with the maximum daily dose of any of the
other statins. This important condition on the use of
rosuvastatin was not referred to anywhere in the
supplement. The Crestor SPC referred to the
increased reporting rate of adverse reactions with
the 40mg dose compared to lower doses. The
maximum dose of 40mg should only be considered
in patients with severe hypercholesterolemia at high
cardiovascular risk who did not achieve their
treatment goal on 20mg and in whom routine follow
up would be performed. In the section on
optimizing statin treatment strategies the possibility
that rosuvastatin might be related to a higher
incidence of side effects than other statins was
discussed. This possibility was dismissed and it was
stated that ‘all currently marketed statins have a
similar very low risk of serious adverse events’ and
that ‘rosuvastatin gives rates of adverse events
similar to those of other statins’.  The Panel
considered that the supplement was misleading and
did not encourage the rational use of Crestor 40mg.
Breaches of the Code were ruled on this point in
Case AUTH/1953/2/07.

The Panel further noted in Case AUTH/1953/2/07 that
two tables of cost-effectiveness data only accounted
for the acquisition costs of the medicine. This was
not entirely clear from the headings, ‘Budget impact’
and ‘Treatment Strategy’ and associated text which
referred to ‘cost-effectiveness’, ‘financial
implications’ and the need to look at other ‘costs’
associated with treatment’, which implied more than
simply acquisition costs. There was no account taken
of the cost of specialist supervision and routine
patient follow-up associated with the use of
rosuvastatin 40mg which would have an impact on
budget. The Panel considered that the data was thus
misleading. A breach of the Code was ruled.



30 Code of Practice Review August 2007

In Case AUTH/1954/2/07 the Panel noted that the
cost-effectiveness data which showed the financial
implications of using either atorvastatin or
rosuvastatin as second line therapy in patients who
had not reached lipid targets with simvastatin, was
referenced to AstraZeneca data on file. The Panel
considered that it was not necessarily unacceptable to
cite data on file in promotional material. The
supplement was thus not misleading in that regard.
No breach of the Code was ruled.

Overall the Panel considered that AstraZeneca’s
failure to recognise that the supplement was, in
effect, promotional material for Crestor, meant that
high standards had not been maintained. A breach of
the Code was ruled in all five cases. The Panel was
concerned that the supplement, contrary to national
guidance had encouraged pharmacists to follow JBS-2
cholesterol targets. The Panel was further very
concerned that although the 40mg dose of
rosuvastatin had been referred to in the supplement,
there was no reference to the specialist supervision
and routine patient follow-up needed with such a
dose. The Panel considered that the omission of such
information might prejudice patient care. The Panel
considered that in these two matters, one or both of
which had been raised in Cases AUTH/1951/2/07,
AUTH/1952/2/07 and AUTH/1953/2/07, the
supplement had brought discredit upon and reduced
confidence in the pharmaceutical industry. A breach
of Clause 2 was ruled in these cases. As these matters
were not raised in Cases AUTH/1954/2/07 or
AUTH/1955/2/07, no breach of Clause 2 was ruled in
these cases on the basis of the allegations made.

Upon appeal, the Appeal Board accepted that the
views expressed in the material were those genuinely
held by the authors. The Appeal Board, however, was
called upon to consider the merits of the piece in the
context of AstraZeneca’s involvement in the
generation and production of it. Independent authors
were at liberty to publish their views: however, when
a pharmaceutical company became involved in such
an activity it potentially became subject to the Code.

The Appeal Board noted that it was acceptable for
companies to sponsor material. It had previously
been decided, in relation to material aimed at health
professionals, that the content would be subject to
the Code if it was promotional in nature or if the
company had used the material for a promotional
purpose. Even if neither of these applied, the
company would be liable if it had been able to
influence the content of the material in a manner
favourable to its own interests. It was possible for a
company to sponsor material which mentioned its
own products and not be liable under the Code for its
contents, but only if it had been a strictly arm’s
length arrangement with no input by the company
and no use by the company of the material for
promotional purposes.

The Appeal Board noted the material in question had
been sponsored/financially supported by
AstraZeneca. AstraZeneca had paid the authors to
write it and The Pharmaceutical Journal to distribute

it. In that regard the material was a paid for insert
from AstraZeneca; not a supplement sponsored by
The Pharmaceutical Journal for which the editor
would have been responsible. The insert had been
initiated by AstraZeneca and its communications
agency following an AstraZeneca statin advisory
board meeting organised by AstraZeneca attended by
the two authors who were subsequently asked to
write the insert. AstraZeneca was aware of the outline
of the material and had, when asked to do so by one
of the authors, provided cost-effectiveness tables for
rosuvastatin vs simvastatin as well as data on file.
The material was reviewed by AstraZeneca to ensure
that it was factually correct. The Appeal Board noted
from the AstraZeneca representatives that on review
of the insert AstraZeneca had suggested the inclusion
of a table of budget impact results for a total
cholesterol target of <5mmol/L to balance the
<4mmol/L results already included, this was accepted
by the authors. The Appeal Board noted that
although two authors had full editorial control,
AstraZeneca took the final decision about whether to
publish or not.

The Appeal Board considered that AstraZeneca was
inextricably linked to the production of the insert.
There was no arm’s length arrangement between the
provision of the sponsorship and the generation of
the material. Given the company’s involvement and
content, the Appeal Board considered that the
material was, in effect, promotional material for
Crestor. The Appeal Board considered that it was
disguised promotion in that the material appeared to
be independently written which was not so, the two
authors had, in effect, been chosen by AstraZeneca.
The Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a
breach of the Code in all five cases. 

In Cases AUTH/1953/2/07 to AUTH/1955/3/06 the
Appeal Board noted its ruling above and as such
considered that the material should have included
the prescribing information for Crestor which it did
not. The Appeal Board upheld the Panel’s rulings of a
breach of the Code in all three cases. The appeal on
this point was unsuccessful.

The Appeal Board noted that the material stated that
the NICE guidance on statins recognised the body of
evidence for reduction in cardiovascular morbidity
and overall mortality associated with statin use across
a broad spectrum of the population. It did not give
targets for cholesterol levels, stating this was outside
its remit. With respect to the choice of statin NICE
recommended that therapy should usually be
initiated with a medicine with a low acquisition cost
(taking into account required daily dose and product
price per dose).  For many patients, the least
expensive statin would be simvastatin. The Appeal
Board noted that the material recognised that
simvastatin should be used first-line but put forward
arguments for the use of rosuvastatin which was
more expensive without stating that it was not
licensed to reduce cardiovascular mortality and
morbidity. The Appeal Board considered that without
a statement to the contrary, the material, by
implication, advocated the use of rosuvastatin to



Code of Practice Review August 2007 31

reduce cardiovascular morbidity. Simvastatin was
licensed for reduction of cardiovascular mortality and
morbidity in certain patients. The Appeal Board
considered that the material was misleading as to the
licensed indication of Crestor. In this regard the
Appeal Board upheld the Panel’s rulings of breaches
of the Code in Cases AUTH/1951/2/07 and
AUTH/1952/2/07. 

The Appeal Board noted that the material set out the
evolving guidance on statin use. It also noted the
timeframe regarding the writing, production and
publication of the material. The Appeal Board
considered that the timings were such that the
statement issued by the national director for heart
disease and stroke should have been referred to. By
not referring to this important national statement the
material was misleading and not up-to-date. The
Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a breach
of the Code in Cases AUTH/1951/2/07 and
AUTH/1953/2/07 in this regard.

With regard to the allegation in Cases
AUTH/1951/2/07 and AUTH/1952/2/07 about
unachievable JBS targets, the Appeal Board noted
that in the discussion on optimizing statin treatment
strategies the supplement asked ‘Are more
challenging targets such as JBS-2, really achievable -
and, more importantly, can they be achieved safely?’.
In the section discussing the role of the pharmacist,
however, readers were urged to ‘pick up on those
patients not reaching the JBS-2 targets of total
cholesterol <4mmol/L and LDL cholesterol <2mmol/L.
A referral back to the GP possibly with a
recommendation of change in statin dose or drug
entity (in accordance with NICE guidelines) might be
seen as appropriate’.  The Appeal Board noted that
not only did the material encourage pharmacists to
follow the JBS-2 guidance, which was not national
policy, it did not advise them that the JBS-2 targets
were for high risk patients. From the statement in the
material it appeared that the JBS-2 targets should be
the aim for all patients which was not so. The Appeal
Board considered that the material was misleading in
this regard and upheld the Panel’s ruling of a breach
of the Code in Cases AUTH/1951/2/07 and
AUTH/1952/2/07. 

The Appeal Board noted, in Case AUTH/1953/3/06,
that a cost-effectiveness model was presented in the
insert which showed the budget impact results for
patients failing to reach either a total cholesterol
target of <5mmol/L or a total cholesterol target of
<4mmol/L. Two tables detailed the financial
implications of having to use atorvastatin or
rosuvastatin as second line therapy to simvastatin
(the least expensive statin).  Both tables referred to
rosuvastatin 40mg ie the maximum daily dose.
According to the Crestor SPC, in the light of
increased reporting rate of adverse reactions with the
40mg dose compared to lower doses a final titration
to the maximum dose of 40mg should only be
considered in patients with severe
hypercholesterolaemia at high cardiovascular risk (in
particular those with familial hypercholesterolaemia)
who did not achieve their treatment goal on 20mg

and in whom routine follow-up would be preformed.
Specialist supervision was recommended when the
40mg dose was initiated. Section 4.4 of the SPC stated
that an assessment of renal function should be
considered during routine follow-up of patients
treated with a dose of 40mg. Crestor appeared to be
different as specialist supervision was not required
with the maximum daily dose of any of the other
statins. This important condition on the use of
rosuvastatin was not referred to anywhere in the
insert. In the section on optimizing statin treatment
strategies the possibility that rosuvastatin might be
related to a higher incidence of side effects than other
statins was discussed. This possibility was dismissed
and it was stated that ‘all currently marketed statins
have a similar very low risk of serious adverse
events’ and that ‘rosuvastatin gives rates of adverse
events similar to those of other statins’.  The Appeal
Board considered that the material was misleading
and did not encourage the rational use of Crestor
40mg. The Appeal Board upheld the Panel’s rulings
of breaches of the Code in this regard in Case
AUTH/1953/2/07. 

The Appeal Board further noted that the cost-
effectiveness data presented in Tables 3 and 4 only
accounted for the acquisition costs of the medicine.
This was not entirely clear from the headings,
‘Budget impact’ and ‘Treatment Strategy’ and
associated text which referred to ‘cost-effectiveness’,
‘financial implications’ and the need to look at other
‘costs’ associated with treatment, which implied more
than simply acquisition costs. There was no account
taken of the cost of specialist supervision and routine
patient follow-up associated with the use of
rosuvastatin 40mg which would have an impact on
budget. The Appeal Board considered that the data
was thus misleading. The Appeal Board upheld the
Panel’s ruling of a breach of the Code in this regard
in Case AUTH/1953/2/07. 

Overall, in all five cases, the Appeal Board
considered that AstraZeneca’s failure to recognise
that the material was, in effect, promotional material
for Crestor, meant that high standards had not been
maintained. The Appeal Board upheld the Panel’s
ruling of a breach of the Code in all cases.
The Appeal Board was concerned that the material,
contrary to national guidance had encouraged
pharmacists to follow JBS-2 cholesterol targets.
The Appeal Board was further very concerned that
although the 40mg dose of rosuvastatin had been
referred to in the insert, there was no reference to
the specialist supervision and routine patient
follow-up needed with such a dose. The Appeal
Board considered that the omission of such
information might prejudice patient care. The
Appeal Board considered that in these two matters,
the material had brought discredit upon and
reduced confidence in the pharmaceutical industry.
The Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a
breach of Clause 2 in Cases AUTH/1951/2/07 to
AUTH/1953/2/07. 

Five letters published in The Pharmaceutical Journal, 3
February 2007, criticised a twelve page supplement (ref



32 Code of Practice Review August 2007

P10573) sponsored by AstraZeneca UK Limited. The
supplement had been distributed with The
Pharmaceutical Journal, 20 January.

The supplement was entitled ‘The new NICE [National
Institute for Health and Clinical Excellence] guidance
on the use of statins in practice - Considerations for
implementation’ and had been written by a general
practitioner and a pharmacist. The supplement
detailed the NICE guidance on the use of statins and
charted the evolving guidance on statin use from 2000
until 2005. Optimization of statin treatment strategies
was discussed as was the cost of implementing the
NICE guidance across a primary care trust population.
A cost effectiveness model was presented wherein
either atorvastatin or rosuvastatin (AstraZeneca’s
product Crestor) was used when patients had failed to
reach cholesterol targets on simvastatin (the medicine
with the lowest acquisition cost).  Finally the role of the
pharmacist in helping to tackle cardiovascular disease
was discussed. 

The supplement was financially supported by
AstraZeneca as acknowledged by the statement
‘Supported by AstraZeneca’ on the front cover.

In accordance with established procedure, the matters
were taken up by the Director as complaints under the
Code.

Case AUTH/1951/2/07

COMPLAINT

In a letter from a pharmacist, headed ‘Profoundly
depressing’, the complainant stated that she found the
inclusion of the AstraZeneca document masquerading
as NICE guidance within The Pharmaceutical Journal
profoundly depressing. This was a time when hard
working pharmacists and pharmacy technicians were
striving to improve the cost-effectiveness and evidence
base of statin prescribing through change programmes
and advice to patients and prescribers, saving millions
of pounds of NHS money to be channelled into other
services.

Yet here was the pharmacists’ own professional journal
distributing a document which advocated JBS (Joint
British Societies: British Cardiac Society; British
Hypertension Society; Diabetes UK; HEART UK;
Primary Care Cardiovascular Society; the Stroke
Association) targets which were not national policy
and were usually unachievable for the average patient,
and the use of a statin [Crestor] for which there was no
evidence to demonstrate that it saved lives or reduced
cardiovascular events, and which was not even
licensed as such.

The NHS statin of first choice for most patients was
simvastatin based on a wealth of evidence well known
to all who read the detail of the actual NICE guidance,
and the targets to reach were those of the National
Service Framework for coronary heart disease,
affirmed by the cardiovascular disease ‘tsar’ in
December 2006.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it to
respond in relation to the requirements of Clauses 2,
7.2, 7.4, 9.1, 9.10 and 10.1 of the Code.

Case AUTH/1952/2/07

COMPLAINT

In a letter headed ‘Concerns over “promotional
brochure”’, the complainant stated that rather than
being a useful publication covering the evidence
base for the use of statins and practical issues on
cost-effective implementation of national guidance,
the supplement appeared to be nothing more than a
promotional brochure for Crestor.

The complainant stated that the brochure appeared
to support the JBS-2 lipid targets of 4 and 2mmol/L.
The complainant noted that these targets were not
evidence based as recognised by the JBS itself in the
statement ‘There are no clinical trials which have
evaluated the relative and absolute benefits of
cholesterol lowering to different total and LDL-
cholesterol targets in relation to clinical events’ (JBS
2005).  The vast majority of statin trials used fixed
doses and were not chasing any particular lipid
level.

The complainant stated that the Heart Protection
Study had provided strong evidence that treating
high-risk individuals (coronary heart disease,
cardiovascular disease, peripheral arterial disease,
diabetics over 40 years of age) with simvastatin
40mg/day for five years significantly reduced their
chance of having a serious vascular event,
irrespective of their lipid level (MRC/BHF Heart
Protection Study 2002).  The complainant noted that
Crestor did not have this sort of patient-oriented
evidence to support its use. It was patient-oriented
evidence that mattered.

The complainant noted that the NICE guidance
referred to in the supplement deemed it cost effective
to extend access to statins on the NHS. Its cost-
effectiveness analysis assumed that half of the
prescriptions for statins would be simvastatin
20mg/day and half simvastatin 40mg/day. Arguably,
more expensive statins would not be cost-effective
and would waste scarce resources.

The complainant submitted that a policy of
simvastatin 40mg/day for all those at high risk,
irrespective of lipid level, was simple to implement,
evidence based and cost effective.

The complainant stated that the bottom line was find
the high risk patients, offer them simvastatin
40mg/day, strongly encourage them to take it, and
do not worry too much about non-evidence based
targets.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it
to respond in relation to the requirements of Clauses
2, 7.2, 7.4, 9.1, 9.10 and 10.1.



Code of Practice Review August 2007 33

Case AUTH/1953/2/07

COMPLAINT

In a letter headed ‘Perturbed by Journal’s distribution
of AstraZeneca document’, the complainant referred to
elements of the supplement which he considered could
be tackled at length, but stated that two points were of
particular concern.

The first was that the supplement, although purporting
to be a summary of the NICE guidance, was in fact a
marketing case for Crestor and argued heavily for lipid
goals of 4 and 2mmol/L. Yet nowhere in the
supplement was it stated that confirmed national
health policy was for targets of 5 and 3mmol/L, in
simple terms (Boyle 2006). In this way the supplement
undermined the NHS approach to managing this
important risk factor.

The second concern was that AstraZeneca’s own health
economic data showed that if lipid goals of 4 and
2mmol/L were aimed for, nearly 40% of patients
would require Crestor 40mg/day, a dose restricted to
specialist use only due to safety concerns (Medicines
and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA)
2004).

The complainant queried if the requirements for
specialist care had been factored into the economic
analysis, never mind whether patients would actually
want to use this therapy option if presented with the
balanced data.

The complainant was concerned that distribution of the
supplement via The Pharmaceutical Journal might
have lent it an air of credibility it did not deserve.

Following publication of his letter in The
Pharmaceutical Journal, the complainant wrote
separately to the Authority. The complainant noted
that despite the title of the supplement ‘The new NICE
guidance on the use of statins in practice’ the NICE
technology appraisal it related to barely featured.
Instead the supplement presented a health economic
argument for using rosuvastatin (Crestor) in preference
to atorvastatin (Lipitor) as it would be more cost
effective. The case for lipid goals of 4 and 2mmol/L (as
opposed to 5 and 3mmol/L) was heavily featured
despite this not being discussed at all in the NICE
appraisal. No mention was made that confirmed
national health policy was for targets of 5 and
3mmol/L, which had been made absolutely clear by
the Department of Health just weeks previously.

The complainant stated that in his view the
supplement was essentially a detailed advertisement
for rosuvastatin, yet it did not contain appropriate
prescribing information. Further despite the fact that
the health economic case being strongly argued would
end up with nearly 40% of the eligible population (or
approximately 5% of the entire population) being
treated with the 40mg dose, no mention was made of
the MHRA warnings about this dose. Indeed, the
supplement stated ‘… whether all currently marketed
statins have a very similar low risk of serious adverse

events. Based on the data thus far available, the answer
is yes’.  The complainant found this hard to reconcile
with the MHRA advice and was concerned about the
implications it could have for safe prescribing practice.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it to
respond to the matters raised in the published letter in
relation to Clauses 2, 7.2, 7.4, 9.1, 9.10 and 10..  When
writing to the company about the complainant’s
additional comments, the Authority asked it to respond
in relation to Clauses 4.1, 7.2, 7.4 and 7.10.

Case AUTH/1954/2/07

COMPLAINT

In a letter headed ‘Disappointed’, the complainant was,
inter alia, disappointed to see that the pharmaceutical
industry-supported supplement was included with The
Pharmaceutical Journal. Whilst such documents were
encountered not infrequently with journals which
relied heavily on advertising revenue, such
advertorials were entirely promotional and should be
declared as such. Should readers contest the validity of
the supplement’s conclusions, as the complainant
thought they should, would The Pharmaceutical
Journal take editorial responsibility for its content?

Following publication of his letter in The
Pharmaceutical Journal, this complainant wrote
separately to the Authority. The complainant stated
that in his view the supplement was promotional and
breached the Code in at least two areas:

•  It took the form of a discussion paper but made
claims for the superior cost-effectiveness of
rosuvastatin/simvastatin combinations compared to
atrovastatin/simvastatin combinations. The
evidence to support the claim was referenced as
‘Data on File’. The insert was clearly promotional
material but was not declared as such.

•  Prescribing information on rosuvastatin was absent.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it to
respond to the matters raised in the published letter in
relation to Clauses 2, 9.1, 9.10 and 10.1. When writing
to the company about the complainant’s additional
comments, the Authority asked it to respond in relation
to Clauses 4.1, 7.2 and 7.4.

Case AUTH/1955/2/07

COMPLAINT

In a letter headed ‘Where is the guidance for
advertisers?’, the complainant stated that she was a
strong advocate of evidence-based medicine and had a
strong sense of professional integrity. However, she
was disappointed by the standards set by The
Pharmaceutical Journal when it distributed the
supplement in question.

The complainant considered that the supplement was
disguised promotion for Crestor, but no prescribing



34 Code of Practice Review August 2007

information was included as required. The
complainant queried how the professional journal for
pharmacy allowed this sort of material to be sent out
and compared the extensive advice to advertisers
issued by the BMJ with the little or no guidance offered
by The Pharmaceutical Journal. The complainant, inter
alia, asked when would The Pharmaceutical Journal
require authors and contributors to declare competing
interests?  And how did the journal ensure fair and
independent reporting on conferences when authors
had been funded to attend by a pharmaceutical
company.

When writing to AstraZeneca, the Authority asked it to
respond in relation to Clauses 2, 4.1, 9.1, 9.10 and 10.1.

Cases AUTH/1951/2/07 to AUTH/1955/07

RESPONSE

AstraZeneca explained that the supplement was
developed in 2006. AstraZeneca was told that the
supplement would be published in January 2007 but
this information was sent to an employee who was off
at the time, therefore the company only knew that the
supplement had been distributed when it was raised in
discussion between a pharmacist and a member of the
medical team. As well as the letters published in The
Pharmaceutical Journal the editorial board responded
in a leading article entitled, ‘We call this free speech’
which clearly presented its views on the nature and
purpose of the article.

In addition, the authors’ responses to the readers’
comments were published in The Pharmaceutical
Journal, 10 February. The journal had not invited
AstraZeneca to comment.

During its regular discussions with health
professionals, AstraZeneca became aware that they
were unclear as to how the recommendations
published in the NICE Statin Technology Appraisal in
early 2006 should be implemented, taking into
consideration seemingly conflicting advice from
different sets of guidelines.

The initiation of the supplement arose out of awareness
of this issue. AstraZeneca’s agency asked if The
Pharmaceutical Journal would be interested in such an
educational discussion article and when the journal
confirmed that it was, the agency contacted two of the
health professionals who had previously identified the
issue and were interested to co-develop an outline for
the article. AstraZeneca was aware of the outline and
the health professionals’ input to this. These health
professionals were well-respected, independent
medical authors who frequently contributed articles to
the medical press. The two authors wrote the article
themselves and had full editorial control. One of the
authors requested the cost-effectiveness tables and
information from AstraZeneca’s data on file and the
content was reviewed by her. As required by the Code,
AstraZeneca reviewed the document to ensure that it
was factually correct and did not contravene the Code
or the relevant statutory requirements. Other than this,

the authors had full editorial control of the supplement
and the views expressed therein. Prior to publication,
The Pharmaceutical Journal editorial team reviewed
the supplement to ensure it met editorial standards.
The supplement had not been distributed by other
means. 

AstraZeneca noted that in Case AUTH/1951/2/07, the
complainant had alleged that the supplement was
‘masquerading’ as NICE guidance. AstraZeneca noted
that the supplement did not present itself as an official
NICE document. No Department of Health (DoH), or
NICE logos appeared anywhere on the article. The
appropriate declaration of sponsorship from
AstraZeneca, as required by the Code, was on the front
cover. AstraZeneca considered that the title of the
document, ‘The new NICE guidance on the use of
statins in practice - Considerations for
implementation’, made it clear that this was a review
of issues and considerations surrounding the NICE
guidance rather than any official document from the
institute itself. AstraZeneca therefore denied a breach
of Clause 10.1.

In relation to Case AUTH/1951/2/07 with regard to
the JBS targets, AstraZeneca submitted that the authors
had presented the NICE recommendation in the
context of all the available guidelines, as well as
indicating how guidelines’ target recommendations
had changed over time. Indeed in relation to the
second edition of the JBS guidelines (JBS-2) the authors
wrote, ‘Are more challenging targets, such as JBS-2,
really achievable - and, more importantly, can they be
achieved safely?’.  The targets available from all
existing guidelines were included in a balanced way
and represented in a factually accurate manner.

AstraZeneca noted that in Case AUTH/1951/2/07, the
complainant had stated that the supplement advocated
‘use of a statin for which there was no evidence to
demonstrate that it saved lives or reduced
cardiovascular events and which was not even licensed
as such’.  There was, however, no such statement
within the supplement either in reference to
rosuvastatin or atorvastatin. Where the authors had
referred to use of either atorvastatin or rosuvastatin as
a second choice statin, this was clearly set in the
context of lowering total cholesterol and therefore was
consistent with the licensed indication of both
medicines. AstraZeneca thus denied breaches of
Clauses 7.2 and 7.4.

With regard to the allegation in Case
AUTH/1951/2/07 that the supplement ignored
affirmation of national policy target made by the
cardiovascular disease tsar, AstraZeneca submitted that
the affirmation of the targets distributed by Professor
Boyle in a DoH circular were not included by the
authors as it had not been issued when this section was
written. AstraZeneca referred to the authors’ own
responses on this issue. The company did not accept a
breach of Clause 7.2.

With regard to the inference in Case AUTH/1951/2/07
that the supplement was not independent, AstraZeneca
noted its involvement in the content and review of the



Code of Practice Review August 2007 35

supplement as explained above. One of the authors
had expressed her personal view with regard to this
allegation in her own response.

AstraZeneca disagreed with the complainant’s view in
Case AUTH/1952/2/07 that the supplement was
‘nothing more than a promotional brochure – it was
neither intended to be or could be considered
promotional. There was no intention to use the
supplement promotionally; it was a valid educational
discussion about the implementation of NICE guidance
in relation to statins. The agency, having sought prior
confirmation that this would be an interesting and
valid education topic for readers of The Pharmaceutical
Journal, commissioned two writers to write the article;
both were independent of AstraZeneca. AstraZeneca
sponsored the supplement, was aware of the proposed
outline of the article and had reviewed the item in
accordance with the Code to check that the content was
not promotional and that the information contained
therein was accurate and balanced. On this basis it was
not appropriate to include prescribing information in
the article. 

AstraZeneca noted that a sponsorship statement
appeared on the front cover. The company therefore
denied a breach of Clause 10.1 in Case
AUTH/1952/2/07.

With regard to the complainant’s comments in Case
AUTH/1952/2/07 about the JBS-2 lipid targets,
AstraZeneca submitted that the targets were presented
within the article, as well as all the other existing
guidelines and evolution of lipid targets in a
chronological order. No undue emphasis was placed
on advocating the JBS-2 targets. Indeed if the authors
had not included the JBS-2 targets then the information
presented would not be up-to-date. The JBS guidelines
were the most up to date robust clinical guidelines
available in the UK. AstraZeneca thus denied breaches
of Clauses 7.2 and 7.4.

In its response to Cases AUTH/1953/2/07 and
AUTH/1954/2/07 AstraZeneca denied that the content
of the supplement was promotional. It was a valid
educational discussion about the implementation of
NICE guidance in relation to statins. The agency
engaged by AstraZeneca, having sought prior
confirmation that this would be an interesting and
valid educational topic for readers of The
Pharmaceutical Journal, commissioned two writers to
write the article; both were independent of
AstraZeneca. AstraZeneca sponsored the supplement,
was aware of the proposed outline of the article and
had reviewed the item in accordance with the Code to
check that the content was not promotional and the
information contained therein was accurate and
balanced. The review process confirmed that this was
the case and on this basis it was not appropriate to
include prescribing information in the article. The
AstraZeneca sponsorship statement appeared on the
front cover. The company did not accept that there had
been a breach of Clause 4.1 or 10.1.

AstraZeneca noted the complainant’s concern in Case
AUTH/1953/2/07 that there was no mention that

health policy was for targets of 5 and 3mmol/L. The
title of the supplement clearly sets itself out as a
‘considerations’ article and therefore mentioned all the
relevant existing guidelines and their targets which
prescribing health professionals were aware of when
making decisions for individual patients. The National
Service Framework (NSF) for coronary heart disease, to
which the complainant referred, and the General
Medical Services contract targets which followed the
NSF, were mentioned within the supplement on 7 out
of the 9 pages. AstraZeneca knew that re-affirmation of
the targets was made in a DoH circular, however as
one of the authors indicated in her response, that
circular had not been issued at the time she wrote this
section. AstraZeneca therefore did not accept a breach
of Clause 7.2 or 7.4.

AstraZeneca noted the complainant’s concern in Case
AUTH/1953/2/07 that the health economic arguments
put forward would result in nearly 40% of the eligible
population being on rosuvastatin 40mg. AstraZeneca
submitted that the health economic page within the
supplement contained two budget impact models
depending on whether 5 or 4mmol/L was the total
cholesterol target aimed for. The complainant had
referred only to data presented in Table 4 of the model
and not the other table, Table 3, which showed in a
balanced way, the model for total cholesterol target of
5mmol/L. The information used by the authors was
presented in a balanced and factual way and gave no
recommendation or direction to use one treatment
strategy over another. In relation to the specific details
of the modelling, the cost-effectiveness was based on
drug acquisition cost and did not include hospital cost
for either the rosuvastatin or atorvastatin options.
AstraZeneca denied a breach of Clause 7.10.

In its response to Cases AUTH/1953/3/06 and
AUTH/1955/2/07, prescribing information was not
included in the supplement as it was a review article
written by two independent health professionals, not a
promotional item written by AstraZeneca. The
information contained within was the opinion of the
independent authors and any information relating to
rosuvastatin was presented in a balanced, factual and
accurate manner taken from peer reviewed
publications or publicly available documents (with the
exception of the cost-effectiveness data which was
supplied by AstraZeneca on request). There were no
claims within the supplement that promoted the
prescription, supply, sale or administration of
rosuvastatin. As indicated in the editorial, ‘We call this
free speech’ The Pharmaceutical Journal also did not
consider it to be promotional in nature. AstraZeneca
denied a breach of Clause 4.1.

With regard to the complainant’s concern in Case
AUTH/1953/2/07 that there had been a failure to
mention MHRA warnings about the Crestor 40mg
dose, AstraZeneca submitted that the supplement was
a valid educational discussion item, written
independently and over which the authors had full
editorial control. AstraZeneca would have expected a
balanced comment on safety of statins to be present in
the article. Since the authors did not single out the
40mg dose, or any dose of any of the branded statins



36 Code of Practice Review August 2007

for special mention, they did not add any dose specific
warnings. AstraZeneca fulfilled its obligation to ensure
that the supplement was non-promotional, balanced
and accurate in accordance with the Code. The
company denied a breach of Clause 4.1.

In its response to Case AUTH/1954/2/07 AstraZeneca
submitted that industry support for an independently
written article was a legitimate means of providing
education and debate for health professionals. The
company considered that the supplement provided
valid educational content and topical discussion and
was produced in accordance with the spirit and letter
of the Code. The Pharmaceutical Journal editorial
board had separately presented its views on the
validity of the distribution and content of the article.
The company denied a breach of Clause 10.1.

AstraZeneca stated that the supplement presented
itself as a ‘considerations’ article and did not provide
conclusions to direct the reader towards any
prescribing recommendations. As indicated within the
editorial response, ‘We call this free speech’ the readers
were of course free to debate the validity of the points
raised by the authors within the article and to come to
their own conclusions, as they would of any article.
The complainant in Case AUTH/1954/2/07 had not
specifically raised any concerns relating to the validity
of the supplement’s content, but appeared to question
the independence of the authors. AstraZeneca noted
that its involvement in the development of the
supplement had been explained above. The authors
had publicly stated that the content and opinions
expressed in the supplement were independent of
AstraZeneca. AstraZeneca noted that none of the
readers had contested the validity of the summary
points presented in the article. The company denied a
breach of Clause 7.2.

AstraZeneca reiterated that the cost-effectiveness data
was requested for insertion by one of the authors. This
data came from an unpublished cost-effectiveness
model created by AstraZeneca and so it was correctly
referenced as ‘AZ Data on File’.  Should the
complainant in Case AUTH/1954/2/07, or other
readers, wish to review this data they could request it
from the medical information department. AstraZeneca
denied a breach of Clause 7.4.

In response to Case AUTH/1955/2/07 AstraZeneca
denied that the supplement was disguised promotion
for Crestor as alleged. The title clearly set out the
purpose and content of the document. This was an
independently written article. AstraZeneca supported
the article financially; however, the authors retained
full editorial control. AstraZeneca did not accept that
there had been a breach of Clause 10.1.

In its response to all five cases AstraZeneca submitted
that industry support for an independently written
article was a legitimate means of providing education
and debate for health professionals. The company
considered that the supplement provided valid
educational content and topical discussion and had
been produced in accordance with the spirit and letter
of the Code. AstraZeneca aimed to maintain high

standards in all aspects of its internal review process as
well as wishing to be considered a respected source of
information and education to health professionals.
Whilst it was unfortunate that this article prompted the
five letters from Pharmaceutical Journal readers, the
company considered that this reflected the validity of
this topical subject on statins and noted with interest
that following publication of the authors’ replies, in
which they clarified their independence, no further
comments had been published. AstraZeneca submitted
that these reasons, in addition to the points made in
response to the specific complaints, it did not accept
that there had been any breaches of Clauses 2, 9.1 or
9.10.

PANEL RULING

The Panel noted that it was acceptable for companies
to sponsor material. It had previously been decided, in
relation to material aimed at health professionals, that
the content would be subject to the Code if it was
promotional in nature or if the company had used the
material for a promotional purpose. Even if neither of
these applied, the company would be liable if it had
been able to influence the content of the material in a
manner favourable to its own interests. It was possible
for a company to sponsor material which mentioned its
own products and not be liable under the Code for its
contents, but only if it had been a strictly arm’s length
arrangement with no input by the company and no use
by the company of the material for promotional
purposes.

The supplement in question had been
sponsored/financially supported by AstraZeneca. The
supplement had been initiated by the company and its
communications agency had contacted the two
authors. AstraZeneca was aware of the outline of the
supplement and had, when asked to do so by one of
the authors, provided cost-effectiveness tables for
rosuvastatin vs simvastatin as well as data on file. The
supplement was reviewed by AstraZeneca to ensure
that it was factually correct. The two authors had full
editorial control.

The Panel considered that AstraZeneca was
inextricably linked to the production of the
supplement. There was no arm’s length arrangement
between the provision of the sponsorship and the
generation of the supplement. Given the company’s
involvement and content, the Panel considered that the
supplement was, in effect, promotional material for
AstraZeneca’s product Crestor. The supplement should
have included the prescribing information for Crestor
which it did not. Given that allegations were made in
that regard in Cases AUTH/1953/2/07,
AUTH/1954/2/07 and AUTH/1955/2/07, breaches of
Clause 4.1 of the Code were ruled in those cases. The
Panel considered that it was disguised promotion in
that the supplement appeared to be independently
written which was not so, the two authors had, in
effect, been chosen by AstraZeneca. The statement on
the front cover ‘Supported by AstraZeneca’ added to
the impression of independence. A breach of Clause
10.1 was ruled in all five cases.



Code of Practice Review August 2007 37

Clause 9.10 of the Code required that material relating
to medicines and their uses, whether promotional in
nature or not, which is sponsored by a pharmaceutical
company must clearly indicate that it has been
sponsored by that company. The Panel concluded that
although the phrase ‘supported by AstraZeneca’ did
not give details about the company’s role,
AstraZeneca’s support was clearly stated on the front
cover of the supplement. No breach of Clause 9.10 was
ruled in all five cases.

The Panel considered that although the supplement
was about the NICE guidance on the use of statins for
the prevention of cardiovascular events, the document
did not masquerade as NICE guidance as alleged in
Case AUTH/1951/3/06. It was clear from the title on
the front cover that the supplement discussed the
implementation of the guidance. The Panel considered
that the supplement was not misleading in that regard
and no breach of Clause 7.2 was ruled.

In its consideration of Cases AUTH/1951/2/07 and
AUTH/1952/2/07 the Panel noted that the NICE
guidance on statins recognised the body of evidence
for reduction in cardiovascular morbidity and overall
mortality associated with statin use across a broad
spectrum of the population. It did not give targets for
cholesterol levels, stating this was outside its remit.
With respect to the choice of statin NICE recommended
that therapy should usually be initiated with a
medicine with a low acquisition cost (taking into
account required daily dose and product price per
dose).  For many patients, the least expensive statin
would be simvastatin. The supplement recognised this
but put forward arguments for the use of rosuvastatin
which was more expensive. By implication, therefore,
the supplement was advocating the use of rosuvastatin
to reduce cardiovascular morbidity. Crestor, however,
was not so licensed. Whereas simvastatin (Merck Sharp
& Dohme’s product, Zocor) was licensed for reduction
of cardiovascular mortality and morbidity in patients
with manifest atherosclerotic cardiovascular disease or
diabetes mellitus, with either normal or increased
cholesterol levels, as an adjunct to correction of other
risk factors and other cardioprotective therapy, Crestor
was only licensed for primary hypercholesterolaemia
or homozygous familial hypercholesterolaemia. There
would of course be benefits in lowering cholesterol but
there was a difference between promoting a product
for a licensed indication and promoting the benefits of
treating a condition. The differences between the
licensed indications was not made clear. Thus the Panel
considered that by implication the supplement was
misleading as to the licensed indication of Crestor.
Breaches of Clauses 7.2 and 7.4 were ruled in Cases
AUTH/1951/2/07 and AUTH/1952/2/07.

The Panel noted in Case AUTH/1951/2/07 that it was
stated on the supplement that the date of preparation
was December 2006. In November 2006, the national
director for heart disease and stroke had issued
guidance confirming the current national policy on
statin prescribing. This stated that national policy
currently accepted 5mmol/L for total cholesterol and
3mmol/L for LDL cholesterol as targets for therapy as
per the NSF for CHD and that the JBS-2 guidance was

not national policy. This guidance had not been
included in the supplement. The Panel noted
AstraZeneca’s submission that the supplement had
been developed before the guidance was written.
Nonetheless, the date of preparation of the supplement
was a month after the November guidance was issued
and the supplement was not distributed until 20
January 2007. Given the time frame involved the Panel
considered that it was misleading to distribute the
supplement which did not refer to important national
guidance and was thus not up-to-date. A breach of
Clause 7.2 was ruled in Case AUTH/1951/2/07. A
similar breach was ruled in Case AUTH/1953/2/07
where the Panel also noted a section of the supplement
which discussed the role of the pharmacist, urging
readers ‘to pick up on those patients not reaching the
JBS-2 targets of total cholesterol <4mmol/L and LDL
cholesterol <2mmol/L’.

With regard to the allegation in Cases
AUTH/1951/2/06 and AUTH/1952/2/07 about
unachievable JBS targets, the Panel noted that in the
discussion on optimizing statin treatment strategies the
supplement asked ‘Are more challenging targets such
as JBS-2, really achievable - and, more importantly, can
they be achieved safely?’. In the section discussing the
role of the pharmacist, however, readers were urged to
‘pick up on those patients not reaching the JBS-2
targets of total cholesterol <4mmol/L and LDL
cholesterol <2mmol/L. A referral back to the GP
possibly with a recommendation of change in statin
dose or drug entity (in accordance with NICE
guidelines) might be seen as appropriate’.  The
supplement thus encouraged pharmacists to follow the
JBS-2 guidance which was not national policy. In that
regard the Panel considered that the supplement was
misleading and a breach of Clause 7.2 was ruled in
Cases AUTH/1951/2/07 and AUTH/1952/2/07.

In Case AUTH/1953/2/07 the Panel noted that a cost-
effectiveness model was presented in the supplement
which showed the budget impact results for patients
failing to reach either a total cholesterol target of
<5mmol/L or a total cholesterol target of <4mmol/L.
Two tables of data detailed the financial implications of
having to use atorvastatin or rosuvastatin as second line
therapy to simvastatin (the least expensive statin).  Both
tables referred to rosuvastatin 40mg ie the maximum
daily dose which, according to the Crestor summary of
product characteristics (SPC), should be under the
supervision of a specialist with patients requiring routine
follow-up. Crestor appeared to be unique in this regard
as specialist supervision was not required with the
maximum daily dose of any of the other statins
(atorvastatin, fluvastatin, pravastatin and simvastatin).
This important condition on the use of rosuvastatin was
not referred to anywhere in the supplement. The Crestor
SPC referred to the increased reporting rate of adverse
reactions with the 40mg dose compared to lower doses.
The maximum dose of 40mg should only be considered
in patients with severe hypercholesterolemia at high
cardiovascular risk who did not achieve their treatment
goal on 20mg and in whom routine follow up would be
performed. In the section on optimizing statin treatment
strategies the possibility that rosuvastatin might be
related to a higher incidence of side effects than other



38 Code of Practice Review August 2007

statins was discussed. This possibility was dismissed
and it was stated that ‘all currently marketed statins
have a similar very low risk of serious adverse events’
and that ‘rosuvastatin gives rates of adverse events
similar to those of other statins’.  The Panel considered
that the supplement was misleading and did not
encourage the rational use of Crestor 40mg. Breaches of
Clauses 7.2 and 7.10 were ruled on this point in Case
AUTH/1953/2/07.

The Panel further noted in Case AUTH/1953/2/07 that
the cost-effectiveness data presented in Tables 3 and 4
only accounted for the acquisition costs of the medicine.
This was not entirely clear given the tables were headed
‘Budget impact’ and ‘Treatment Strategy’ and the use of
terms like ‘cost-effectiveness’, ‘financial implications’
and the need to look at other ‘costs’ associated with
treatment’, which implied more than simply acquisition
costs. There was no account taken of the cost of specialist
supervision and routine patient follow-up associated
with the use of rosuvastatin 40mg which would have an
impact on budget. The Panel considered that the data
was thus misleading. A breach of Clause 7.2 was ruled.

In Case AUTH/1954/2/07 the Panel noted that the
cost-effectiveness data which showed the financial
implications of using either atorvastatin or rosuvastatin
as second line therapy in patients who had not reached
lipid targets with simvastatin, was referenced to
AstraZeneca data on file. The Panel considered that it
was not necessarily unacceptable to cite data on file in
promotional material. The supplement was thus not
misleading in that regard. No breach of Clause 7.2 was
ruled.

Overall the Panel considered that AstraZeneca’s failure
to recognise that the supplement was, in effect,
promotional material for Crestor, meant that high
standards had not been maintained. A breach of Clause
9.1 was ruled in all five cases. The Panel was concerned
that the supplement, contrary to national guidance had
encouraged pharmacists to follow JBS-2 cholesterol
targets. The Panel was further very concerned that
although the 40mg dose of rosuvastatin had been
referred to in the supplement, there was no reference to
the specialist supervision and routine patient follow-up
needed with such a dose. The Panel considered that the
omission of such information might prejudice patient
care. The Panel considered that in these two matters,
one or both of which had been raised in Cases
AUTH/1951/2/07, AUTH/1952/2/07 and
AUTH/1953/2/07, the supplement had brought
discredit upon and reduced confidence in the
pharmaceutical industry. A breach of Clause 2 was
ruled in these cases. As these matters were not raised
in Cases AUTH/1954/2/07 or AUTH/1955/2/07 no
breach of Clause 2 was ruled in these cases on the basis
of the allegations made.

APPEAL BY ASTRAZENECA

AstraZeneca appealed against all of the Panel’s rulings
of breaches of the Code.

The company again explained, as in its response above,
the reasons for the supplement and again gave details

as to how it was produced and the company’s
relationship with the authors.

With regard to the ruling of a breach of Clause 10.1 of
the Code AstraZeneca noted that the Panel had stated:

‘… AstraZeneca was inextricably linked to the
production of the supplement. There was no arm’s
length arrangement between the provision of the
sponsorship and the generation of the supplement.
… that it was disguised promotion in that the
supplement appeared to be independently written
which was not so, the two authors had, in effect,
been chosen by AstraZeneca’.

AstraZeneca did not deny a link with the authors, its
communications agency contacted them following their
discussion with The Pharmaceutical Journal,
AstraZeneca sponsored the article and supplied the
authors with data on request.

AstraZeneca submitted that it did not per se choose the
authors, but acknowledged that this was done by the
communications agency acting on its behalf. Although
AstraZeneca agreed with the Panel that this meant that
‘the two authors had, in effect, been chosen by
AstraZeneca’ it disagreed strongly with its
unequivocally-stated conclusion that this meant ‘that it
appeared to be independently written which was not
so’ and that the item was disguised promotion.

AstraZeneca submitted that direct or indirect
involvement in the choice of author for items such as
company-sponsored journal supplements or inserts
was an unavoidable part of the company’s role in such
projects. Journals and professional societies frequently
collaborated with the pharmaceutical industry to
produce educational information relevant for their
audiences. The expert knowledge that existed within a
company in relation to appropriately qualified external
experts was commonly utilised. 

AstraZeneca submitted that it would be an extreme
position to make involvement in the choice of author
for company-sponsored educational material a
criterion for judging that material to be promotional.
There would be very little sponsored educational
material left that was not promotional.

AstraZeneca submitted that with respect to the Code, it
was considered appropriate for companies to identify
external expert presenters for educational meetings
that they sponsored. In such situations they were
expected to be aware of the presenter’s views and
might be involved in briefing and approving their
materials, both without being subject to automatic
allegations that the meeting was promotional. Why
should educational supplements be treated any
differently from these educational meetings?
Elsewhere in the Panel’s ruling it had stated it had
been established that:

•  ‘… it was acceptable for companies to sponsor
material’.

•  ‘… the content would be subject to the Code if it was
promotional in nature or if the company had used
the material for a promotional purpose’.



Code of Practice Review August 2007 39

•  ‘… if neither of these applied, the company would
be liable if it had been able to influence the content
of the material …’

•  ‘It was possible for a company to sponsor material
which mentioned its own products and not be liable
under the Code for its contents, but only if it had
been strictly arm's length arrangement with no input
by the company and no use by the company of the
material for promotional purposes.’

•  ‘… the supplement was, in effect, promotional
material…’.

AstraZeneca submitted that it was fully aware of the
application of the Code in relation to sponsored
publications. AstraZeneca endorsed the selection of the
two authors as it knew them to be independent,
highly-principled medical writers. AstraZeneca made
no attempt to abuse its position as sponsors by
bringing any influence to bear on the way the article
was written. The authors retained full editorial control
throughout, including development of the outline.
AstraZeneca’s involvement was to exercise due
diligence in ensuring that the materials could not be
considered promotional.

AstraZeneca referred to Case AUTH/1644/10/04 and
submitted that it had acted in a way entirely compliant
with the Code as written and interpreted by this
precedent.

AstraZeneca therefore submitted that its arrangements
constituted an ‘arm’s length arrangement’ by any
definition.

AstraZeneca submitted that one of the authors in her
response to allegations by correspondents in The
Pharmaceutical Journal that she was ‘motivated by
undue influence from the pharmaceutical industry’
responded: ‘Your readers… imply that my failure to
work to national guidelines which I consider… to be
contrary to the best interests of patients must be
motivated by undue influence from the pharmaceutical
industry. I find such accusations offensive in the
extreme’.

AstraZeneca submitted that the other author had also
refuted allegations that the supplement was not the
work of the authors. As well as having responded
publicly to the readers’ letters he had written to
AstraZeneca, stating ‘I would like to make it absolutely
clear that the words within the supplement were my
own based entirely on my own opinion and
experience. I am not in the habit of putting my name to
the words of others and I take exception to anyone
suggesting that this could be otherwise’.

On the basis of the above, AstraZeneca submitted that
it was clear that the authors were concerned by the
seriousness of the Panel’s allegations that the company
might have exerted undue influence over them
considering that they had previously and publicly
confirmed their independence.

AstraZeneca submitted that the editor of The
Pharmaceutical Journal, in a leading article entitled ‘We
call this free speech’ in response to the previous week’s

correspondence, also supported the claim that the
article was independent and not promotional, saying
that, in their opinion, it ‘was neither an advertisement
nor an advertorial… As far as the Journal is concerned
it was a discussion document written by two health
professionals… inviting readers to consider how
[NICE] guidance might be implemented’.

The Panel also stated that it considered that the
statement on the front cover ‘Supported by
AstraZeneca’ added to the impression of
independence. AstraZeneca assumed that the Panel
had no issue with the use of ‘supported’ as a synonym
for ‘sponsored’, there was nothing in its ruling to
suggest that there were any issues around this aspect
of the item. However AstraZeneca was slightly
confused by this point. The Code was straightforward
in its advice in relation to sponsored material and the
need to make that sponsorship clear at the outset.
AstraZeneca had complied with the Code in this
regard as the item was not promotional in nature.

As far as any activities beyond the inclusion of the
supplement within The Pharmaceutical Journal, it had
not and never had the intention to use this supplement
in a promotional context.

AstraZeneca noted that the complainant in Case
AUTH/1951/2/07 had made other allegations that
could be considered as potential breaches of Clause
10.1. The Panel had chosen not to pursue these. On all
the points made by the complainant and the Panel
AstraZeneca denied a breach of Clause 10.1 of the
Code.

AstraZeneca noted that in Cases AUTH/1953/2/07,
AUTH/1954/2/07 and AUTH/1955/2/07 because the
Panel had ruled the item at issue to be promotional it
should have included prescribing information.
AstraZeneca denied the item was promotional and
hence not in breach of Clause 4.1.

AstraZeneca noted that Clauses 7.2 and 7.4 applied to
promotional material. For the reasons already provided
this item was not promotional, rather it was a
sponsored journal supplement written by independent
authors with no editorial input from AstraZeneca.

However, AstraZeneca submitted that the allegations
that the item in question promoted Crestor in a manner
that was not accurate, balanced, fair, objective,
unambiguous and capable of substantiation were
unfounded.

AstraZeneca noted as described previously this item, a
Pharmaceutical Journal supplement entitled ‘The new
NICE guidance on the use of statins in practice –
Considerations for implementation’ covered several
topics.

Firstly there was section headed ‘The NICE guidance
recommendations’ covering relevant aspects of
Technology Appraisal 94. This provided an outline of
the main points from the document, referred to NICE’s
methodology for assessing risk reduction and
introduced NICE’s conclusion: LDL cholesterol



40 Code of Practice Review August 2007

reduction resulted in a predictable relative risk
reduction for cardiovascular mortality.

This was followed by another section, ‘The UK
cholesterol story’ that summarised the evolution of the
various lipid targets affecting UK clinical practice up to
and including the 2006 JBS-2.

The next section concerned treatment strategies for
achieving targets headed ‘Reaching targets by
optimising statin treatment strategies’.  This
unequivocally supported the NICE guidance by
endorsing the use of simvastatin first-line in the
treatment of dyslipidaemia. AstraZeneca noted that all
the descriptions of the relative efficacy of statins in this
section referred to their effect on LDL-C.

The next two sections, ‘Calculating the cost of
implementing NICE guidance across a primary care
trust population’ and ’Modelling the cost for a local
health economy’ provided estimates of the cost-
effectiveness of the various treatment options for
individual patients (as cost per % LDL-C or total
cholesterol reduction) and for primary care
organisations using the two available first- and second-
line strategies (as budget impacts for total cholesterol
targets of <5 and <4mmol/L).

The final section, ‘Meeting the patient need – the role
of the pharmacist’ described some of the issues in the
management of dyslipidaemia that might affect
pharmacists seeing patients with this condition.

AstraZeneca submitted that the standard procedure in
the clinical management of dyslipidaemia was in line
with NICE guidance which stated ‘it is recommended
that therapy should usually be initiated with a drug
with a low acquisition cost’.  Usually this first-line
therapy was generic simvastatin. If the patient failed to
reach target on this option then they were normally
switched to a second-line, more potent statin, usually
rosuvastatin or atorvastatin (Lipitor, Pfizer).  This
treatment algorithm was widely recognised, had been
endorsed informally by the DoH and represented, in
most people’s opinion, a realistic treatment protocol in
line with NICE guidance.

AstraZeneca submitted that although the authors
suggested that there might be justification for
considering the use of a more potent statin first-line in
a minority of patients with very severe dyslipidaemia,
at no time in the supplement did they question the
validity of alternative strategies. In this respect, it was
fair to note firstly that NICE recommended that
‘Therapy should usually be initiated with a drug with
a low acquisition cost’.  Secondly, that all the cost-
benefit tables used simvastatin first-line before
introduction of a more potent treatment option.

AstraZeneca noted that the Panel stated that it
considered that:

‘… NICE recommended that therapy should
usually be initiated with a medicine with low
acquisition cost… For many patients, the least
expensive statin would be simvastatin. The

supplement recognised this but put forward
arguments for the use of rosuvastatin, which was
more expensive. By implication, therefore, the
supplement was advocating the use of rosuvastatin
to reduce cardiovascular morbidity…. Crestor was
only licensed for primary hypercholesterolaemia ….
There would of course be benefits in lowering
cholesterol but there was a difference between
promoting a product for a licensed indication and
promoting the benefits of treating the condition.
The differences between the licensed indications
was not made clear.’

AstraZeneca submitted that the use of rosuvastatin as a
more expensive replacement for simvastatin was only
mentioned in the article in the context of it usually
being an alternative treatment where patients had
failed to reach target on first-line simvastatin. The text
and figures on pages 6 to 8 of the supplement made
this abundantly clear.

In relation to the Panel’s concerns that there was an
implied outcome benefit, AstraZeneca pointed out that
NICE had accepted the relationship of cholesterol
lowering and outcomes and included rosuvastatin in
its guidance and analysis. NICE did not discriminate
against it based on the fact that outcome data was still
awaited. Therefore it was appropriate that rosuvastatin
be included in a discussion in relation to the NICE
guidance.

AstraZeneca submitted that whether it was blood
pressure in hypertension, LDL-C in dyslipidaemia or
HbA1c in diabetes there was an implied effect on
outcomes in any discussion of surrogate endpoints in
disease management. The role of a responsible
company in dissemination of information in therapy
areas where surrogate endpoints were the principal
consideration was to ensure that it was entirely clear
what was being discussed. This supplement presented
the facts appropriately and without misleading: all of
the figures and the text were unambiguous in referring
to rosuvastatin’s efficacy in managing LDL-C/total
cholesterol and achieving targets.

AstraZeneca submitted that in this context, it was not
inappropriate to mention that NICE had referred to
rosuvastatin’s efficacy in lowering LDL-C.

AstraZeneca noted that the Panel had not referred to
Clause 3.2.

AstraZeneca noted that the Panel had further noted
that:

‘In November 2006 the national director for heart
disease and stroke had issued guidance confirming
the current national policy …. The date of
preparation of the supplement was a month after
the November guidance was issued and the
supplement was not issued until 20 January …. It
was misleading to distribute the supplement which
did not refer to important national guidance and
was thus not up-to-date …. Readers were urged "to
pick up on those patients not reaching the JBS-2
targets …. A referral back to the GP possibly with a



Code of Practice Review August 2007 41

recommendation of change of statin dose or drug
entity (in accordance with NICE guidelines) might
be seen as appropriate". The supplement thus
encouraged pharmacists to follow the JBS-2
guidance which was not national policy.’

AstraZeneca submitted that it had previously
acknowledged that the reminder of the National
Service Framework (NSF) targets distributed by
Professor Boyle in a DoH circular were not included by
the authors as it had not been issued when this section
had been written. The NSF targets were however
specifically included within the supplement. The letter
from Professor Boyle, the National Director for Heart
Disease, was not a new national policy, nor was it a
new review of the evidence base. It was merely a
reminder of the NSF targets, which were included in
the discussion within the supplement. Therefore, the
article represented the balance of evidence by citing the
various guideline targets, including the NSF. 

AstraZeneca submitted that it was pleased to clear up
any misunderstanding about the date of preparation
included on the item. Many items took several months
to prepare, this one was a case in point. In these
instances it was common industry practice to insert the
date of preparation at the time of issue of the item. On
this occasion the final text of the article was agreed and
the content reviewed and approved internally by 3
October 2006. For this reason the date of preparation
was initially stated as November 2006 despite the fact
the article was completed in advance of this date. On
November 7 Professor Boyle posted his clarification of
lipid targets. Subsequent delays to the preparation of
the final layout and printing of the supplement meant
the date of preparation was changed again, this time to
December 2006, the anticipated date of inclusion in The
Pharmaceutical Journal. Further administrative delays
meant the supplement was not included in the journal
until January 2007. AstraZeneca repeated its assertion
that the circular was issued after the supplement had
been completed. This was also referred to in the
author’s own response on this issue.

Notwithstanding the national director’s awareness of
the debate on lipid targets and his reaffirming of the
existing NSF target of total cholesterol <5mmol/L,
AstraZeneca noted that several areas of the UK had
local lipid guidelines based on the JBS-2
recommendations. Numerous other local guidelines
issued by primary care organisations included lipid
targets based on JBS-2 (provided).  Included in the list
of organisations setting JBS-2 targets was the PCT of
one of the authors. He mentioned this in response to
criticism about his support of JBS-2 that was published
in The Pharmaceutical Journal. 

AstraZeneca submitted that several prominent GPs
and cardiovascular clinicians considered that the
debate on QOF/NSF targets of 5 or 5 and 3mmol/L or
the JBS-2 recommendation of 4 and 2mmol/L for total
cholesterol and LDL-C was valid. AstraZeneca was
concerned that the Authority might stifle a relevant
and perhaps critical debate on this important clinical
issue by ruling AstraZeneca to be in breach of the
Code. AstraZeneca had included a number of

quotations from the medical press on this subject. All
of these supported the position of the authors that the
debate on whether the JBS-2 targets were viable in
today’s economic climate was far from over.

Wherever the national debate might be leading,
AstraZeneca submitted that it was still appropriate to
encourage pharmacists to assume a role in the
management of dyslipidaemia working to whichever
target applied in their area. In many instances this
target would be based on JBS-2.

On all the points made by the complainant and the
Panel AstraZeneca denied a breach of Clauses 7.2 and
7.4.

With regard to the rulings of breaches of Clauses 2 and
9, AstraZeneca noted that the Panel had stated:

‘… failure to recognise that the supplement was, in
effect, promotional material for Crestor, meant that
high standards had not been maintained. … by
encouraging pharmacists to go beyond national
policy …’.

AstraZeneca refuted that the supplement was intended
to be promotional and that it was therefore disguised
promotion and submitted that it had adequately
covered this aspect of this complaint already.

AstraZeneca submitted that The Pharmaceutical
Journal was an important part of the available range of
UK health journals. One of the strengths of The
Pharmaceutical Journal was the lively debate that
frequently took place on its correspondence pages and
the activities of the pharmaceutical industry were often
debated. It was of note that five readers complained
but these cases should be judged on the evidence
pertaining to the development of the supplement.
AstraZeneca welcomed the complainants’ response to
the clinical debate which showed that the matters
covered in the article by the two independent writers
were very topical.

AstraZeneca therefore also denied the associated
breaches of Clauses 2 and 9.1.

COMMENTS FROM THE COMPLAINANTS 

No comments were received in relation to Cases
AUTH/1951/2/07 and AUTH/1953/2/07 to
AUTH/1955/2/07.

Case AUTH/1952/2/07

The complainant alleged that it was clear that
AstraZeneca had initiated the article. It must have
anticipated some advantage from doing this. The two
authors seemed to have been chosen because they were
interested in the subject. Many had written on this
subject in the medical and pharmaceutical press, so
why were these two people chosen? Was it because
their points of view were in line with those of
AstraZeneca?  AstraZeneca had submitted that the
authors were well-respected, independent medical



42 Code of Practice Review August 2007

authors who frequently contributed to articles to the
medical press. The complainant noted that he had
frequently written for both the medical and
pharmaceutical journals and had had articles published
in the BMJ, The New Generalist, The Pharmaceutical
Journal, Pharmacy in Practice, and Prescriber among
others, including discussions on appropriate statin use.
The complainant was not asked to contribute and he
suspected that this was because he would have written a
very different article. The complainant did not dispute
that the authors had written the article themselves but
the complainant alleged that they were chosen for what
they were likely to write and AstraZeneca was in fact
inextricably linked to the production of this supplement.
As this was in effect an opinion piece, were any
independent editorial advisers involved?  The
complainant questioned if the authors wrote this
altruistically because of their concerns about
inappropriate use of statins or were they paid to write it?
If the latter, then this was a potential conflict of interest
and should have been declared. There would then
inevitably be a perceived association with AstraZeneca.

In the complainant’s experience sponsored
supplements such as this normally included
prescribing information for the sponsor’s medicines.
Was this not a requirement?  The inclusion of such
prescribing information would have enabled readers to
know that one of the proposed treatment strategies
was inappropriate in that rosuvastatin was not licensed
for the prevention of cardiovascular events. As the
reason for the supplement was to discuss the
implementation of the NICE guidance and the NICE
guidance was about the prevention of cardiovascular
events and there were three other statins licensed for
this indication, then this was seriously misleading. In
addition, the rosuvastatin strategy included the use of
the 40mg dose. The SPC for Crestor stated ‘Specialist
supervision is recommended when the 40mg dose is
initiated’.  This was not mentioned in the supplement
despite the increased risk of adverse events with this
dose and this was a serious omission. 

The complainant alleged that the strategy suggested
that simvastatin 40mg would only achieve a total
cholesterol target of <5mmol/L in 63.7% of patients
and used data on file to support the claim. This
ignored published evidence to the contrary and was
therefore misleading. The two randomised controlled
trials that involved the use of dose-adjusted
simvastatin strongly suggested that the vast majority of
people given simvastatin 40mg would achieve a total
cholesterol of <5mmol/L. In the 4S (Lancet 1994) and
IDEAL studies (Pedersen et al 2005) patients were
started on simvastatin 20mg and moved up to 40mg
daily if necessary to achieve a total cholesterol
<5.2mmol/L in 4S and <5mmol/L in IDEAL. The mean
simvastatin dose in 4S was 27mg daily and in IDEAL
25mg daily, suggesting that most people would get
below 5mmol/L on 40mg daily. The strategies also
ignored simvastatin 80 mg daily as the appropriate
step 1, as advocated in the widely publicised
University College London Hospitals statin guideline
‘Switching Statins’ (BMJ 2006).  These two adjustments
would have had a dramatic effect on the cost-
effectiveness analysis, which was therefore misleading.

The complainant noted the recently published Health
Technology Assessment (HTA) review of statins for the
prevention of coronary events (2007) was pertinent to
the debate about the promotion of rosuvastatin without
clinical endpoint evidence. It stated ‘although there is
evidence to suggest that rosuvastatin is more effective
than atorvastatin, pravastatin and simvastatin in
reducing both total cholesterol and LDL-C, it is not
possible to prove that these reductions translate into
comparable reductions in clinical events’ and ‘in the
absence of strong and conclusive evidence on the exact
relationship between cholesterol lowering and clinical
end-points, cost-effectiveness results for rosuvastatin
are subject to additional uncertainty’.

The complainant noted that the supplement put
forward the strategies of either atorvastatin or
rosuvastatin as appropriate second-line statins and
therefore implied that they would have similar patient
benefits. As atorvastatin had patient-orientated
outcome evidence to support it and rosuvastatin had
not, this was misleading. The majority of trusts would
have atorvastatin as their second-line statin because it
had been proven to reduce cardiovascular morbidity,
unlike rosuvastatin. Reduction in cardiovascular
morbidity could not be assumed from surrogate
outcomes. There were too many examples where this
had been shown not necessarily to follow. Such risks
could not be taken with people’s health when
evidence-based medicines were available. The
complainant alleged that AstraZeneca had been
selective in providing guidelines that included its
medicine when the majority did not.

The complainant noted that it was well known that
the NSF cholesterol targets were still national policy
and they were reflected in the QoF targets. The
supplement did not highlight this fact and implied
that it was appropriate to aim to achieve for JBS2
targets. Professor Boyle’s letter was only issued
because of activities leading to inappropriate
promotion of the JBS-2 targets. Whether the
supplement preceded the letter or vice versa was not
actually relevant. The supplement encouraged
following JBS-2 guidance rather than national policy
and this reduced confidence in the integrity of the
pharmaceutical industry. It was also well known that
the JBS-2 targets were not evidence-based as the JBS
admitted in its own document as highlighted in the
letter to The Pharmaceutical Journal. The vast
majority of trusts would have the national targets not
the JBS-2 targets in their guidelines as it was well
recognised that they were neither achievable or
affordable. Once again AstraZeneca had been selective
in the guidelines it had presented. It was of interest to
note that the Scottish Intercollegiate Guidelines
Network (SIGN), which one of the authors in his
letter seemed to think would support his stance,
rejected the JBS-2 targets and promoted simvastatin
40mg daily. Also, a recently published quality
assessment (Minhas 2007) concluded that the JBS
guidelines ‘contain serious deficiencies, are of low
quality and should not be recommended for clinical
practice’, thereby supporting the position of the
majority of trusts with their evidence-based, cost-
effective guidelines.



Code of Practice Review August 2007 43

AstraZeneca argued that NICE referred to rosuvastatin
in their guidance. The NICE guidance stated that
specialist supervision was recommended when
rosuvastatin 40mg was initiated and the 40mg dose
was contraindicated in those of Asian origin, neither of
which were mentioned in the supplement. NICE also
stated that the guidance related only to the use of
statins within their licensed indications, which
effectively ruled out rosuvastatin, as it was not licensed
for the prevention of cardiovascular events.

The complainant alleged that this was a promotional
supplement and remained convinced that the Panel
had made the correct decision and the appeal should
be rejected. 

APPEAL BOARD RULING

The Appeal Board accepted that the views expressed in
the material were those genuinely held by the authors.
The Appeal Board, however, was called upon to
consider the merits of the piece in the context of
AstraZeneca’s involvement in the generation and
production of it. Independent authors were at liberty to
publish their views; however when a pharmaceutical
company became involved in such an activity it
potentially became subject to the Code.

The Appeal Board noted that it was acceptable for
companies to sponsor material. It had previously been
decided, in relation to material aimed at health
professionals, that the content would be subject to the
Code if it was promotional in nature or if the company
had used the material for a promotional purpose. Even
if neither of these applied, the company would be
liable if it had been able to influence the content of the
material in a manner favourable to its own interests. It
was possible for a company to sponsor material which
mentioned its own products and not be liable under
the Code for its contents, but only if it had been a
strictly arm’s length arrangement with no input by the
company and no use by the company of the material
for promotional purposes.

The Appeal Board noted the material in question had
been sponsored/financially supported by AstraZeneca.
AstraZeneca had paid the authors to write it and The
Pharmaceutical Journal to distribute it. In that regard
the material was a paid for insert from AstraZeneca;
not a supplement sponsored by The Pharmaceutical
Journal for which the editor would have been
responsible. The insert had been initiated by
AstraZeneca and its communications agency following
an AstraZeneca statin advisory board meeting
organised by AstraZeneca attended by the two authors
who were subsequently asked to write the insert.
AstraZeneca was aware of the outline of the material
and had, when asked to do so by one of the authors,
provided cost-effectiveness tables for rosuvastatin vs
simvastatin as well as data on file. The material was
reviewed by AstraZeneca to ensure that it was factually
correct. The Appeal Board noted from the AstraZeneca
representatives that on review of the insert
AstraZeneca had suggested the inclusion of a table of
budget impact results for a total cholesterol target of

<5mmol/L to balance the <4mmol/L results already
included, this was accepted by the authors. The Appeal
Board noted that although two authors had full
editorial control, AstraZeneca took the final decision
about whether to publish or not.

The Appeal Board considered that AstraZeneca was
inextricably linked to the production of the insert.
There was no arm’s length arrangement between the
provision of the sponsorship and the generation of the
material. Given the company’s involvement and
content, the Appeal Board considered that the material
was, in effect, promotional material for Crestor. The
Appeal Board considered that it was disguised
promotion in that the material appeared to be
independently written which was not so, the two
authors had, in effect, been chosen by AstraZeneca.
The Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a
breach of Clause 10.1 in all five cases. The appeal on
this point was unsuccessful.

In Cases AUTH/1953/2/07, AUTH/1954/2/07 and
AUTH/1955/3/06 the Appeal Board noted its ruling of
a breach of Clause 10.1 and as such considered that the
material should have included the prescribing
information for Crestor which it did not. The Appeal
Board upheld the Panel’s rulings of a breach of Clause
4.1 of the Code in all three cases. The appeal on this
point was unsuccessful.

The Appeal Board noted that the material stated that
the NICE guidance on statins recognised the body of
evidence for reduction in cardiovascular morbidity and
overall mortality associated with statin use across a
broad spectrum of the population. It did not give
targets for cholesterol levels, stating this was outside
its remit. With respect to the choice of statin NICE
recommended that therapy should usually be initiated
with a medicine with a low acquisition cost (taking
into account required daily dose and product price per
dose).  For many patients, the least expensive statin
would be simvastatin. The Appeal Board noted that the
material recognised that simvastatin should be used
first-line but put forward arguments for the use of
rosuvastatin which was more expensive without
stating that it was not licensed to reduce cardiovascular
mortality and morbidity. The Appeal Board considered
that without a statement to the contrary, the material,
by implication, advocated the use of rosuvastatin to
reduce cardiovascular morbidity. Simvastatin (Merck
Sharp & Dohme’s product, Zocor) was licensed for
reduction of cardiovascular mortality and morbidity in
patients with manifest atherosclerotic cardiovascular
disease or diabetes mellitus, with either normal or
increased cholesterol levels, as an adjunct to correction
of other risk factors and other cardioprotective therapy.
In this regard the Appeal Board noted that Lipitor was
indicated for primary prevention in type II diabetes for
reducing the risk of cardiovascular events in diabetic
patients with at least one additional risk factor, without
clinically evident coronary heart disease irrespective of
whether cholesterol was raised. The Appeal Board
considered that the material was misleading as to the
licensed indication of Crestor. In this regard the Appeal
Board upheld the Panel’s rulings of breaches of Clauses
7.2 and 7.4 in Cases AUTH/1951/2/07 and



44 Code of Practice Review August 2007

AUTH/1952/2/07. The appeal on this point was
unsuccessful.

The Appeal Board noted that the material set out the
evolving guidance on statin use. It also noted the
timeframe regarding the writing, production and
publication of the material. The Appeal Board
considered that the timings were such that the
statement issued by the national director for heart
disease and stroke should have been referred to in the
insert. By not referring to this important national
statement the material was misleading and not up-to-
date. The Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a
breach of Clause 7.2 of the Code in Cases
AUTH/1951/2/07 and AUTH/1953/2/07 in this
regard. The appeal on this point was unsuccessful.

With regard to the allegation in Cases AUTH/1951/2/07
and AUTH/1952/2/07 about unachievable JBS targets,
the Appeal Board noted that in the discussion on
optimizing statin treatment strategies the supplement
asked ‘Are more challenging targets such as JBS-2, really
achievable - and, more importantly, can they be achieved
safely?’. In the section discussing the role of the
pharmacist, however, readers were urged to ‘pick up on
those patients not reaching the JBS-2 targets of total
cholesterol <4mmol/L and LDL cholesterol <2mmol/L.
A referral back to the GP possibly with a
recommendation of change in statin dose or drug entity
(in accordance with NICE guidelines) might be seen as
appropriate’.  The Appeal Board noted that not only did
the material encourage pharmacists to follow the JBS-2
guidance, which was not national policy, it did not
advise them that the JBS-2 targets were for high risk
patients. From the statement in the material it appeared
that the JBS-2 targets should be the aim for all patients
which was not so. The Appeal Board considered that the
material was misleading in this regard and upheld the
Panel’s ruling of a breach of Clause 7.2 in Cases
AUTH/1951/2/07 and AUTH/1952/2/07. The appeal
on this point was unsuccessful.

The Appeal Board noted, in Case AUTH/1953/3/06,
that a cost-effectiveness model was presented in the
insert which showed the budget impact results for
patients failing to reach either a total cholesterol target
of <5mmol/L or a total cholesterol target of
<4mmol/L. Two tables detailed the financial
implications of having to use atorvastatin or
rosuvastatin as second line therapy to simvastatin (the
least expensive statin).  Both tables referred to
rosuvastatin 40mg ie the maximum daily dose.
According to the Crestor SPC, in the light of increased
reporting rate of adverse reactions with the 40mg dose
compared to lower doses a final titration to the
maximum dose of 40mg should only be considered in
patients with severe hypercholesterolaemia at high
cardiovascular risk (in particular those with familial
hypercholesterolaemia) who did not achieve their
treatment goal on 20mg and in whom routine follow-
up would be performed. Specialist supervision was
recommended when the 40mg dose was initiated.
Section 4.4 of the SPC stated that an assessment of
renal function should be considered during routine
follow-up of patients treated with a dose of 40mg.

Crestor appeared to be different as specialist
supervision was not required with the maximum daily
dose of any of the other statins (atorvastatin,
fluvastatin, pravastatin and simvastatin).  This
important condition on the use of rosuvastatin was not
referred to anywhere in the insert. In the section on
optimizing statin treatment strategies the possibility
that rosuvastatin might be related to a higher incidence
of side effects than other statins was discussed. This
possibility was dismissed and it was stated that ‘all
currently marketed statins have a similar very low risk
of serious adverse events’ and that ‘rosuvastatin gives
rates of adverse events similar to those of other statins’.
The Appeal Board considered that the material was
misleading and did not encourage the rational use of
Crestor 40mg. The Appeal Board upheld the Panel’s
rulings of breaches of Clauses 7.2 and 7.10 in this
regard in Case AUTH/1953/2/07. The appeal on this
point was unsuccessful.

The Appeal Board further noted that the cost-
effectiveness data presented in Tables 3 and 4 only
accounted for the acquisition costs of the medicine. This
was not entirely clear given the tables were headed
‘Budget impact’ and ‘Treatment Strategy’ and the use of
terms like ‘cost-effectiveness’, ‘financial implications’
and the need to look at other ‘costs’ associated with
treatment, which implied more than simply acquisition
costs. There was no account taken of the cost of
specialist supervision and routine patient follow-up
associated with the use of rosuvastatin 40mg which
would have an impact on budget. The Appeal Board
considered that the data was thus misleading. The
Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a breach of
Clause 7.2 in this regard in Case AUTH/1953/2/07.
The appeal in this point was unsuccessful.

Overall, in all five cases, the Appeal Board considered
that AstraZeneca’s failure to recognise that the material
was, in effect, promotional material for Crestor, meant
that high standards had not been maintained. The
Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a breach of
Clause 9.1 in all cases. 

The Appeal Board was concerned that the material,
contrary to national guidance had encouraged
pharmacists to follow JBS-2 cholesterol targets. The
Appeal Board was further very concerned that although
the 40mg dose of rosuvastatin had been referred to in
the insert, there was no reference to the specialist
supervision and routine patient follow-up needed with
such a dose. The Appeal Board considered that the
omission of such information might prejudice patient
care. The Appeal Board considered that in these two
matters, the material had brought discredit upon and
reduced confidence in the pharmaceutical industry. The
Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a breach of
Clause 2 in Cases AUTH/1951/2/07,
AUTH/1952/2/07 and Case AUTH/1953/2/07. The
appeal on these points was unsuccessful.

Proceedings commenced 5 February 2007

Cases completed 3 July 2007


