
An assistant director of public health at a primary care trust,
complained about an advertisement for Arimidex
(anastrozole), issued by AstraZeneca.  Arimidex was
indicated for the treatment of advanced breast cancer in
postmenopausal women and as an adjuvant treatment of
postmenopausal women with hormone receptor positive
early invasive breast cancer.  The advertisement showed a
large rectangle subdivided into four smaller rectangles.
Three of the smaller rectangles featured a picture of a
woman and the fourth contained the claim ‘26% is a very
big difference in breast cancer recurrence if you are that 1 in
4’.

The complainant alleged that the advertisement implied that
1 in 4 breast cancer sufferers would benefit from taking
Arimidex ie the number-needed-to-treat (NNT) was 4.  The
complainant noted that the 26% quoted referred to the
relative risk reduction seen in the ATAC study for the
endpoint of time-to-recurrence.  A relative risk reduction of
26% did not correspond to an NNT of 4.  From the figures
quoted in the published paper, the complainant calculated
the NNT to be 59 at 3 years, 36 at 5 years, and 27 at 6 years.
The complainant alleged that the advertisement was very
misleading and implied that Arimidex was far more
beneficial than it actually was.

The Panel noted the claim ‘26% is a very big difference in
breast cancer recurrence if you are that 1 in 4’ was asterisked
to a footnote which explained that the 26% was risk
reduction with Arimidex over tamoxifen in hormone receptor
positive postmenopausal women.  The Panel noted that the
footnote thus contained information which was fundamental
to understanding the claim at issue.  Without reading the
footnote the Panel considered that the advertisement implied
that 1 in every 4 patients treated with Arimidex would not
have a recurrence of their breast cancer.  This was not so.  The
Panel considered that the advertisement was misleading as
alleged.  A breach of the Code was ruled.

COMPLAINT

The complainant alleged that the advertisement
implied that 1 in 4 breast cancer sufferers would
benefit from taking Arimidex ie the number-needed-
to-treat (NNT) was 4.

The complainant noted that the 26% quoted referred
to the relative risk reduction seen in the ATAC study
for the endpoint of time-to-recurrence.  A relative risk
reduction of 26% did not correspond to an NNT of 4.
From the figures quoted in the published paper, the
complainant calculated the NNT to be 59 at 3 years,
36 at 5 years, and 27 at 6 years.  None of these was
close to 4.  No data was provided in the paper beyond
6 years.  Time-to-recurrence was not even the primary
endpoint in the ATAC study.

The complainant alleged that the advertisement was
very misleading and implied that Arimidex was far
more beneficial than it actually was.  The
advertisement should be withdrawn and a correction
published, preferably quoting the true NNTs.  It
would be a great step forward if advertisements had
to quote NNTs.

RESPONSE

AstraZeneca submitted that the advertisement was an
attempt to convey the patient perspective of a
statistical endpoint and the image reflected a visual
representation of a relative reduction in recurrence.
The claim ‘26% is a very big difference …’ was
aligned to the empty box, to show the fourth woman
who might recur on tamoxifen but be saved from
recurrence by Arimidex.

The claim ‘26% is a very big difference …’ was
amplified in the footnote ‘ATAC shows that in
hormone receptor positive postmenopausal women,
Arimidex gives a 26% risk reduction over tamoxifen;
this is in addition to the 47% risk reduction previously
shown for tamoxifen versus placebo’.  This made it
quite clear that it was referring to recurrence relative
to tamoxifen-treated patients. In addition the
inclusion of safety information further ensured
prominence of this text.

The complainant had alleged that ‘A relative risk
reduction of 26% did not correspond to a NNT of 4
….a correction should be published preferably
quoting the true NNTs’.  AstraZeneca noted that in
the context of reduction in recurrence in patients
taking tamoxifen, the 26% risk reduction did equate to
a NNT of 4.  However, AstraZeneca noted that in the
advertisement it had only included data quoted in the
source reference, the ATAC Trialists’ Group
publication from The Lancet 2005.  This reference did
not contain any NNT data and indeed there were no
such data in either of the previous ATAC publications,

50 Code of Practice Review November 2006

CASE AUTH/1845/6/06

PRIMARY CARE TRUST ASSISTANT DIRECTOR OF
PUBLIC HEALTH v ASTRAZENECA
Arimidex journal advertisement

An assistant director of public health at a primary
care trust complained about an advertisement (ref
ARIM 06 18600) for Arimidex (anastrozole), issued by
AstraZeneca UK Limited, which had appeared in
Prescriber on 19 May.  Arimidex was indicated for the
treatment of advanced breast cancer in
postmenopausal women and as an adjuvant treatment
of postmenopausal women with hormone receptor
positive early invasive breast cancer.  The
advertisement showed a large rectangle subdivided
into four smaller rectangles.  Three of the smaller
rectangles featured a picture of a woman and the
fourth contained the claim ‘26% is a very big
difference in breast cancer recurrence if you are that 1
in 4’.

The advertisement had variously appeared in
Prescriber, the BMJ and Hospital Doctor between 5
May and 22 June 2006.

51174 Code Review NOV  11/12/06  12:27  Page 50



51 Code of Practice Review November 2006

in The Lancet 2002 and Cancer 2003.  In addition, the
hazard ratios from the ATAC study, rather than
figures for NNT were quoted in the Arimidex
summary of product characteristics (SPC).

AstraZeneca noted the complainant’s comment that
time to recurrence was not even a primary endpoint
in the ATAC study and submitted that time to
recurrence was a protocol-defined secondary endpoint
of the study. It included all recurrences, new breast
cancers and deaths due to breast cancer.  In the
treatment of early breast cancer, patients and their
doctors found the prevention of recurrence, which in
turn was likely to delay death from breast cancer, was
hugely important and this information was what was
represented.

AstraZeneca submitted that the ATAC primary
endpoint of ‘disease-free survival’ covered not only
recurrence and breast cancer death, but also death due
to any cause and was also significantly in favour of
Arimidex compared to tamoxifen.  Death due to any
cause was not a sign of the return of breast cancer and
therefore not a predictor of the efficacy of breast
cancer treatment.  This composite endpoint would
therefore be less informative to doctors when deciding
on the optimal treatment for their patients.

AstraZeneca noted the complainant’s allegation that
the advertisement was very misleading and implied
that Arimidex was far more beneficial than it actually
was.  AstraZeneca submitted that it had addressed the
complainant’s points, showing that the advertisement
related to the relative risk of recurrence in patients on

Arimidex compared with those given tamoxifen; that
it was not appropriate to calculate NNTs from the
data and that time to recurrence was a meaningful
endpoint in this context.  The above points
demonstrated that the advertisement was not
misleading and did not suggest an unrealistic benefit
from prescribing Arimidex.

PANEL RULING

The Panel noted that the supplementary information
to Clause 7.2 of the Code stated that in general claims
should not be qualified by the use of footnotes and
the like.  The claim ‘26% is a very big difference in
breast cancer recurrence if you are that 1 in 4’ was
asterisked to a footnote which explained that the 26%
was risk reduction with Arimidex over tamoxifen in
hormone receptor positive postmenopausal women.
The Panel noted that the footnote thus contained
information which was fundamental to understanding
the claim at issue.  Without reading the footnote the
Panel considered that the advertisement implied that
1 in every 4 patients treated with Arimidex would not
have a recurrence of their breast cancer.  This was not
so.  The Panel considered that the advertisement was
misleading as alleged.  A breach of Clause 7.2 of the
Code was ruled.

Complaint received 7 June 2006

Case completed 28 July 2006

51174 Code Review NOV  11/12/06  12:27  Page 51




