CASE AUTH/1819/4/06

NO BREACH OF THE CODE

MEDIA/DIRECTOR v ROCHE

Newspaper article about Herceptin

An article entitled “The selling of a wonder drug’
which appeared in the g2 supplement to The
Guardian on 29 March criticized Roche’s promotion
of Herceptin (trastuzumab). In accordance with
established practice the matter was taken up by the
Director as a complaint under the Code.

The article alleged that Roche, or its public relations
agency, tried to use a patient as part of its marketing
strategy. It was also alleged that Roche organized a
think tank for journalists paying each £250 for their
time and giving them dinner in an expensive
restaurant. The journalists were asked for their
opinions on how best Roche could get stories into the
media about its medicine for breast cancers that had
spread to the bones.

The Panel noted that the article referred to a
conversation between a named breast cancer patient
and the spokeswoman from Roche who was reported
as stating ‘... we're running a big campaign to
promote Herceptin ...” and ‘Either we could find
funding for Herceptin or ... there would be fees for
appearances [at seminars]’. Roche denied that it or its
agency ever offered the patient a financial incentive
to become involved or arranged access to treatment or
asked her to promote Herceptin or speak at seminars.
The Panel noted Roche’s submission that its public
relations agency had had a short conversation with
the patient to ask her if she was interested in being
involved in a disease awareness programme for
breast cancer patients; the patient had already talked
publicly about her disease. The Panel noted that the
accounts differed significantly and there was little
evidence. The Panel did not accept that the
information before it was such as to show
unequivocally that Roche had attempted to recruit
the patient to promote Herceptin, that it had
promoted Herceptin to her or that it had encouraged
her such that she would ask her doctor to prescribe
Herceptin. No breach of the Code was ruled.

The Panel noted that Roche had organised a media
‘think tank’ in March 2006. The Code did not prohibit
such activity. Information made available directly or
indirectly to the public about medicines such as via
the press had to comply with the Code. The article
stated that the journalists were asked how best the
company could get stories in the media about its
medicine for breast cancers that had spread to the
bone. Roche stated that it was not the purpose of the
meeting to get journalists to support a campaign for
Herceptin. The aim was for the journalists to be used
in an advisory capacity to talk about metastatic bone
pain and breast cancer and cancer capacity within the
NHS. It was to help Roche understand what
journalists needed, what interested them and how to
provide them with the right information. Roche did

Code of Practice Review May 2007

not provide information for publication.
Confidentiality agreements were signed. [Note:
Roche subsequently admitted that, due to an error,
confidentiality agreements had not in fact been
signed on this occasion.]

The Panel noted that again the accounts differed.
Roche had not provided information to the
journalists for publication, it had sought advice from
them. On the basis of the information before it, the
Panel considered that the activity did not constitute
advertising prescription only medicines to the
general public nor did it consider that information
about medicines had been made available to the
public either directly or indirectly. Thus the Panel
ruled no breach of the Code.

With regard to the actual meeting the Panel noted
that the supplementary information to the 2006 Code
specifically stated that meetings for journalists had to
comply with the Code. This was a requirement newly
introduced into the 2006 Code. The relevant
requirements of the 2003 Code only applied to
hospitality provided to health professionals or
appropriate administrative staff. The Panel noted that
during the period 1 January 2006 to 30 April 2006, no
activity could be regarded as being in breach of the
2006 Code if it failed to comply with its provisions
only because of requirements newly introduced.
Thus the Panel ruled no breach of the Code.

The Panel noted its rulings of no breach of the Code
above and considered that, in consequence, there thus
could, inter alia, be no breach of Clause 2 of the Code.

The journalist did not appeal but stated that contrary
to Roche’s submission, she had not been asked to
sign a confidentiality agreement. Roche was asked to
comment.

Roche stated that contrary to its response to the
complaint, it had subsequently discovered that
confidentiality agreements had not been signed by
journalists. This only came to light because it
investigated the point raised by the journalist in her
letter to the Authority in which she commented upon,
but did not appeal, the Panel’s ruling.

The matter was referred to the Appeal Board which
noted that the Code did not require confidentiality
agreements to be signed. The Appeal Board was
extremely concerned that Roche had stated that
confidentiality agreements had been signed by
journalists when this was not so; by stating that
confidentiality agreements were signed when they
were not, Roche had implied that by writing the
article the journalist in question had breached a
confidentiality agreement. The Appeal Board



considered this matter to be of the utmost
seriousness. It was unacceptable to present
assumptions as fact. It was of paramount importance
that submissions to the Authority were checked for
accuracy as the effectiveness of self regulation relied
upon the integrity of the information provided by
pharmaceutical companies. Roche had failed to
provide accurate information to the Panel.

The Appeal Board decided in accordance with
Paragraph 11.3 of the Constitution and Procedure that
the Authority should carry out an audit of Roche’s
procedures in relation to the Code. In addition the
Appeal Board decided to publicly reprimand
Roche.

Upon receipt of the audit report the Appeal Board
was concerned about arrangements for a meeting
outside the UK and the management of the standard
operating procedures. The Appeal Board decided that
Roche should be reaudited in June/July 2007. The
reaudit should include an update on the relationship
between the UK and Head Office.

An article entitled “The selling of a wonder drug’
which appeared in the g2 supplement to The Guardian
on 29 March criticized Roche’s promotion of Herceptin
(trastuzumab). In accordance with established practice
the matter was taken up by the Director as a complaint
under the Code.

COMPLAINT

The article alleged that Roche, or its public relations
agency, tried to use a patient as part of its marketing
strategy. It was also alleged that Roche organized a
think tank for journalists paying each £250 for their
time and giving them dinner in an expensive
restaurant. The article also stated that the journalists
were asked for their opinions on how best the
company could get stories into the media about its
medicine for breast cancers that had spread to the
bones.

When writing to Roche, the Authority asked it to
respond in relation to Clauses 2, 9.1, 20.1, and 20.2 of
the 2003 edition of the Code.

RESPONSE

Roche stated that it had never set out to promote
Herceptin to the public or encourage members of the
public to request the medicine by name. The breast
cancer patient named in the article had been
approached by Roche’s public relations agency shortly
after her appearance in The Observer on 22 May 2005
in which she talked about her HER?2 positive breast
cancer. The patient was asked if she would be
interested in becoming involved in a project that was
being considered (but never actually completed) at the
time called ‘HER right to know’. This project was about
a general disease awareness in women diagnosed with
breast cancer ie awareness of specific diagnostic tests
that should be conducted on their tumour.

In the interests of balance and integrity, the awareness
would have involved all diagnostic tests that should be
conducted, such as HER2, PR (progesterone receptor)
and ER (estrogen receptor) and not an individual test
or any specific treatment. As the conversation with the
patient, when she said that she was not interested in
taking part, was short, Roche’s agency was unable to
outline the full scope of this planned activity. No
pressure was placed on the patient to participate in the
project when she said she was not interested. Roche
noted that ‘HER right to know” had not developed, as
the company considered that it had been superseded
by a Department of Health (DoH) campaign to ensure
that every breast cancer patient had access to a HER2
test.

Roche had decided to invite the patient to participate
in the programme because of her previous willingness
to appear in The Observer talking about her breast
cancer and as a guest on television and radio
discussion programmes. Roche stated that neither it
nor its agency ever offered her a financial incentive to
become involved, or arranged access to the treatment,
or asked her to promote Herceptin or speak at
seminars.

Roche stated that the telephone call had been
misrepresented in the g2 article and the allegation that
Roche was ‘running a big campaign to promote
Herceptin’ was untrue. Indeed Roche’s approach was
more accurately represented in this article by the
patient who stated that it had provided facts when
asked but that Roche “did not help her campaign at all’,
and ‘they don’t want any involvement with the
campaign’.

In response to the issue of safety and efficacy that was
discussed in the article, Herceptin was licensed in
metastatic breast cancer in 2000. Herceptin was
appropriate for the 1 in 5 breast cancer patients who
had amplification of the HER2 gene.

Four independent studies had been conducted in the
use of Herceptin in adjuvant disease. In April 2005 the
National Cancer Institute announced the first in a
series of results for Herceptin use in the adjuvant
setting showing a 52% reduction in the risk of breast
cancer relapse in HER2 positive patients. Three weeks
later the Breast International Group made an
unplanned presentation to the American Society of
Clinical Oncology (ASCO) announcing the HERA data,
from a pre-planned interim analysis. Data from these
trials received an extremely strong response from
ASCO attendees, who included mainly oncologists, but
also members of UK patient organisations. Post ASCO,
it was clear that the data had had a high impact
globally, with oncologists around the world changing
practice ahead of an official licence. The data were
subsequently published as two separate papers and an
editorial in the New England Journal of Medicine in
October 2005. This issue of the journal included the
two pivotal studies, and an editorial which included a
comment that some patients might be cured. This was
the most prestigious journal in the world, and none of
the comments in it were influenced by Roche. It was
this publicity and the extraordinary results of these

Code of Practice Review May 2007



studies which had led to the unprecedented public and
media awareness leading onto the issue of access to
treatment. It was not due to a campaign organised by
Roche as alleged.

In line with Clause 20.2 information about these new
data and publications was communicated to the media
via press releases, copies of which were provided.
Roche had also sent these press releases to relevant
patient organisations, so they had factual and accurate
information to enable them to answer media calls that
they received. Roche also answered further factual
questions from these charities, such as questions about
cost, on request.

Given the strength of the data, the strong clinical
support for Herceptin, the patient group support for the
medicine and the media environment (eg Kylie
Minogue’s recent breast cancer diagnosis) the news was
widely covered. The newspapers continued their
interest in the medicine and breast cancer. Over this
time, Roche answered many media queries and
responded to questions. On occasion the company had
also had to send out separate press statements to clarify
facts and correct mis-reporting. However Roche had
also refused interviews with media and participation in
TV programmes so as to avoid fuelling the media
debate around Herceptin — especially at a time when
Roche’s regulatory submissions were being made.

Roche noted that the article in The Guardian referred
to a survey to see how many of the women who were
suitable were getting Herceptin which was then given
to a cancer charity. The data to which the journalist
referred was developed in 2002 following the NICE
approval of Herceptin in metastatic disease. A robust
algorithm was developed, and by using Roche sales
data, implementation of NICE guidance across cancer
networks was audited. Over a period of about 12
months leading experts, clinicians and finally patient
organisations including the cancer charity were
informed of this data within private discussions, and
the outcomes discussed. There was major interest and
eventually Roche agreed that the charity could use the
data at its meeting in October 2003. Roche noted that it
had provided the charity with the complete data set
and support from its PR agency, but had had no direct
involvement with the press activity that followed. It
was clearly stated in the main body of the press release
that the data had been supplied by Roche.

The NICE implementation audit was still widely used
today. Roche updated the data approximately every 6
months and continued to share it with all interested
parties. Given that implementation of NICE guidance
was of major importance to many, the audit had been
used or referred to in numerous external presentations,
and cited as a model of best practice.

Roche noted that, further to the reference in The
Guardian article to the funding of the charity, a letter
from the charity in April 2006 clarified that, contrary to
what had been reported, it received 7% of funding
from pharmaceutical companies (of which only 0.26%
was from Roche), and not the 31% that had been
inaccurately reported.

Code of Practice Review May 2007

Roche further noted that the article suggested that the
company hoped to get support from patient groups,
opinion leaders and journalists. In this regard Roche
organised a media ‘think tank” on 6 March 2006 but not
with the purpose of getting journalists to support a
campaign for Herceptin. The aim of the event was to
bring about ten journalists together in an advisory
capacity to talk about metastatic bone pain and cancer
capacity within the NHS. The ‘think tank” was devised
to help Roche understand what journalists needed,
what interested them and how to provide them with
the right information. Roche reiterated that this
advisory meeting was not to talk about Herceptin. It
was usual for companies to consult a wide range of
audiences to understand their knowledge of diseases
and their impact on patients and society. When seeking
strategic insight from these parties it was standard
practice for confidentiality agreements to be signed,
and for honoraria to be offered for participants’ time,
expertise and expenses. Roche submitted that the event
complied with the Code.

Roche provided the invitation, agenda, and
presentations from the evening. All the journalists
signed confidentiality agreements which confirmed
that Roche was not providing them with information
that it wanted them to publish. [Note: Roche
subsequently admitted that, due to an error,
confidentiality agreements had not in fact been signed
on this occasion.] In recognition of their time and
professional expertise attendees were offered an
honorarium of £200 (not £250 as reported in The
Guardian). In all communication it was clearly stated
that their attendance was requested for their counsel
and expert contribution to the meeting discussions.
The event was held in central London at a total cost
per head of £50.

Invitations were sent to health correspondents at a
range of media outlets. The author of the article at issue
attended the meeting and the dinner which followed.
She was invited because The Guardian was a respected
newspaper, and like all newspapers guarded its
independent reputation. In particular the author was
known to take an investigative approach which Roche
decided would give it a wider insight on the specific
needs of a wide range of journalists and the media’s
needs. There was no intention to secure media coverage
from the information provided at this event and indeed
none to date had appeared which was not surprising in
view of the confidentiality agreement. [Note: As
indicated above Roche subsequently admitted that
confidentiality agreements were not signed.]

Roche considered it conducted responsible activities
that adhered to the Code, and did not compromise the
impartiality and integrity of patient groups. Roche
considered that its actions had not discredited the
industry (Clause 2), that high standards had been
maintained (Clause 9.1) and that it had not advertised
a prescription only medicine to the general public
(Clause 20.1). Similarly, information released by the
company to the media was factual and presented in a
balanced way; Roche had never sought to encourage
members of the public to ask their doctor for a specific
medicine (Clause 20.2).



PANEL RULING

The Panel noted that the published article referred to
the conversation between a named breast cancer
patient and the spokeswoman from Roche who was
reported as stating “... we’re running a big campaign to
promote Herceptin ...” and “Either we could find
funding for Herceptin or ... there would be fees for
appearances [at seminars]’. Roche denied that it or its
agency ever offered the patient a financial incentive to
become involved or arranged access to treatment or
asked her to promote Herceptin or speak at seminars.
The Panel noted Roche’s submission that its public
relations agency had contacted the patient to ask her if
she was interested in being involved in a disease
awareness programme for breast cancer patients; she
had already talked publicly about her disease. Roche
had submitted that the conversation was short. The
Panel noted that the accounts differed significantly and
there was little evidence. The Panel did not accept that
the information before it was such as to show
unequivocally that Roche had attempted to recruit the
patient to promote Herceptin, that it had promoted
Herceptin to her or that it had encouraged her such
that she would ask her doctor to prescribe Herceptin.
No breach of Clauses 20.1 and 20.2 was ruled.

The Panel noted that Roche had organised a media
‘think tank” on 6 March 2006. The Panel noted that the
Code did not prohibit pharmaceutical companies from
consulting with journalists about the media or the
placing of stories etc. Information made available
directly or indirectly to the public about medicines
such as via the press had to comply with the Code. The
article stated that the journalists were asked how best
the company could get stories in the media about its
medicine for breast cancers that had spread to the
bone. Roche stated that it was not the purpose of the
meeting to get journalists to support a campaign for
Herceptin. The aim was for the journalists to be used in
an advisory capacity to talk about metastatic bone pain
and breast cancer and cancer capacity within the NHS.
It was to help Roche understand what journalists
needed, what interested them and how to provide
them with the right information. Roche did not provide
information for publication. Confidentiality agreements
were signed. [Note: Roche subsequently admitted that,
due to an error, confidentiality agreements had not in
fact been signed on this occasion.]

The Panel noted that again the accounts differed.
Roche was not providing information to the journalists
for publication, it was seeking advice from them. On
the basis of the information before it, the Panel
considered that the activity did not constitute
advertising prescription only medicines to the general
public nor did it consider that information about
medicines had been made available to the public either
directly or indirectly. Thus the Panel ruled no breach of
Clauses 20.1 and 20.2.

With regard to the actual meeting the Panel noted that
the supplementary information to Clause 20.2 of the
2006 Code specifically stated that meetings for
journalists had to comply with Clause 19 of the Code.
This was a requirement newly introduced into the 2006

Code. The requirements of Clause 19 in the 2003 Code
only applied to hospitality provided to health
professionals or appropriate administrative staff. The
Panel noted that during the period 1 January 2006 to 30
April 2006, no activity could be regarded as being in
breach of the 2006 Code if it failed to comply with its
provisions only because of requirements newly
introduced. Thus the Panel ruled no breach of Clause
19.1.

The Panel noted its rulings of no breach of the Code
above and considered that, in consequence, there
thus could be no breach of either Clause 9.1 or
Clause 2.

The journalist did not appeal but subsequently noted
that contrary to Roche’s submission, she had not been
asked to sign a confidentiality agreement. Roche was
asked to comment and in a letter stated that contrary to
its response to the complaint, the company had
subsequently discovered that confidentiality
agreements had not been signed by journalists. This
only came to light because it investigated the point
raised by the journalist in her letter to the Authority in
which she commented upon, but did not appeal, the
Panel’s ruling.

The Authority referred the matter to the Appeal Board
which decided to consider the matter formally.

APPEAL BOARD CONSIDERATION

The Appeal Board noted the submission from Roche
that confidentiality agreements had not been signed on
this occasion due to human error. Roche apologised for
the error. Three similar ‘think tanks” had already taken
place where confidentiality agreements had been
signed. Roche assumed that confidentiality agreements
had therefore been signed at the meeting in question.
The company had not verified this assumption before
submitting its response to the complaint.

An external public relations (PR) agency had
administered the meeting. Roche explained that
typically at the outset of the meeting the PR agency
would hand out confidentiality agreements to be
signed which it would then collect and keep. At the
three previous meetings a Roche employee had
personally overseen the distribution and collection of
these forms. This had not happened at the meeting at
issue. Roche had a block contract with the PR agency
which was then customised for each meeting by a
project affirmation form. Roche could not confirm if
that form specified the requirement for confidentiality
agreements.

The Appeal Board noted that the Code did not require
confidentiality agreements to be signed. However if a
company was going to ask attendees to sign
confidentiality agreements this should be made clear in
advance so that invitees knew what was expected.

The Appeal Board was very concerned that by stating

that confidentiality agreements were signed when they
were not, Roche had implied that by writing the article

Code of Practice Review May 2007



the journalist in question had breached a
confidentiality agreement. It had subsequently come to
light that this was not so. The Appeal Board considered
this matter to be of the utmost seriousness. It was
unacceptable to present assumptions as fact. It was of
paramount importance that submissions to the
Authority were checked for accuracy as the
effectiveness of self regulation relied upon the integrity
of the information provided by pharmaceutical
companies. Roche had failed to provide accurate
information to the Panel. This would have been easily
avoided.

The Appeal Board decided in accordance with
Paragraph 11.3 of the Constitution and Procedure to
require an audit of Roche’s procedures in relation to
the Code to be carried out by the Authority. The audit
would focus in particular upon Roche’s relations with

third parties, PR agencies, patient groups and its
processes for responding to the Authority. In addition
the Appeal Board publicly reprimanded Roche.

Upon receipt of the audit report the Appeal Board was
concerned about arrangements for a meeting outside
the UK and the management of the standard operating
procedures. The Appeal Board decided that Roche
should be reaudited in June/July 2007. The reaudit
should include an update on the relationship between
the UK and Head Office.

Proceedings commenced 3 April 2006

Case completed 7 July 2006

Report to the Appeal Board 22 November 2006

Code of Practice Review May 2007



